"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

jonte_jkpg

Medlem
Gick med
21 Dec 2012
Hoj
ktm 690 smc-r 2013
Jag får inte riktigt fram om detta är samma olycka, med bilen vänd tillbaka på hjulen:
View attachment 403274
Här är aftonbladets bild:
View attachment 403275
Här en annan bild, annan olycka. Mc-föraren omkom, ingen i bilen verkar ha skadats. Man får väl anta att ingen satt på passagerarsidan. Men visst hade det varit potentiellt livsfarligt om någon hade gjort det:
View attachment 403276

Summa summarum, endast dessa två tillfällen är vad jag hittar efter en stunds sökning, som verkar kunna bekräftas vara olyckor i sverige, och bara det faktumet visar väl hur extremt ovanligt det är att krock mellan bil och mc resulterar i något sådant.

Denna bil finns på en halkbanan där jag bor, tydligen ska dom ha trott att det var 2st först, sedan hittade dom en 5e fot eller hand. Föraren bakom trodde att bilen exploderade innan han/hon fattat vad som hände

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kan inte någon gräva fram siffror på hur många fotgängare som blev påkörda av motorcyklar resp bilar?

Vidare skulle jag vilja se bilder på den där bilen som blivit kluven av en MC.

Hur många av alla dessa döda motorcyklister är offer för ouppmärksamma bilister?

Var ju en här på forumet som klöv en älg med sin cx500 förra året, snacka om extremt beteende!
I övrigt är aftonbladet bara en ding ding värld..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var ju en här på forumet som klöv en älg med sin cx500 förra året, snacka om extremt beteende!
I övrigt är aftonbladet bara en ding ding värld..

Skillnad på att klyva ett djur och en bil. Jag tror det är bilderna typ #157 som av korkade journalister sedan definieras som kluvna bilar.

Renar blir ofta kluvna av MC men klyva en älg är ju svettigare, och dessutom att själv överleva.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan vi inte samla in alla uttjänta däck och slänga dem framför aftonblaskans entre, så de fantiserande jubelidioterna som har sin lögnarkula där inte kan komma in utan mycket besvär. S

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag förstår vad du menar men håller inte fullt med.
Om man hårddrar det betyder det att man får köra ut framför en MC som håller +1 över stipulerad hastighet.
Ingen kan exakt avgöra om det går -10 eller +20 över hastighetsgränsen.
Reglerna gäller också om andra inte följer dem exakt.
Däremot håller jag med om att det går hand i hand med extrem hastigheten.
Håller man 200 på 70 väg är nog vågen väldigt långt över på MC sidan.
Startar med att säga att man aldrig får köra ut framför ett annat fordon om det innebär en risk. Oavsett fordonets hastighet. Gäller alla.

Sedan så säger jag inte att bilen är friad från ansvar bara för att MC'n körde för fort. Utan att ansvaret är delat. Ansvarskvoten ändras dock tillsammans med hastigheten (och övrigt beteende från båda parter).

Men om man nu hårdrar det så är det ju just så man kan säga. MC'n körde 1 km/h för fort så den delar ansvaret till olyckan. Men sådana snäva marginaler tas ju bara upp i teoretiska diskussioner, inte i verkligheten.

Rent lagmässigt måste fortkörningen kunna bevisas, eller i alla fall starkt kunna styrkas, för att det ska tas hänsyn till den. Effektivt och moraliskt sett så behövs inte det. Gick det för fort så gick det för fort.

Och då kan jag passa på att poängtera att jag skrev "laglig och anpassad hastighet". Med andra ord och lite snäva marginaler så kan 65km/h på 70-väg ha varit för fort om situationen hade krävt en lägre hastighet. (och då menar jag saker man vetat om eller kunnat förutse)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Startar med att säga att man aldrig får köra ut framför ett annat fordon om det innebär en risk. Oavsett fordonets hastighet. Gäller alla.

Sedan så säger jag inte att bilen är friad från ansvar bara för att MC'n körde för fort. Utan att ansvaret är delat. Ansvarskvoten ändras dock tillsammans med hastigheten (och övrigt beteende från båda parter).

Men om man nu hårdrar det så är det ju just så man kan säga. MC'n körde 1 km/h för fort så den delar ansvaret till olyckan. Men sådana snäva marginaler tas ju bara upp i teoretiska diskussioner, inte i verkligheten.

Rent lagmässigt måste fortkörningen kunna bevisas, eller i alla fall starkt kunna styrkas, för att det ska tas hänsyn till den. Effektivt och moraliskt sett så behövs inte det. Gick det för fort så gick det för fort.

Och då kan jag passa på att poängtera att jag skrev "laglig och anpassad hastighet". Med andra ord och lite snäva marginaler så kan 65km/h på 70-väg ha varit för fort om situationen hade krävt en lägre hastighet. (och då menar jag saker man vetat om eller kunnat förutse)

Att ansvarskvoten förändras beroende på beteende är jag helt med på.

Jag såg också att du skrev att MC'n skulle ha anpassad hastighet.
Men man kan ju argumenter för att MC'n aldrig har anpassat hastigheten vid en krock.
Vilket skulle innebära att bilen aldrig är skyldig.

Jag tror vi är hyfsat överrens men jag kanske drar ansvarskvoten mer mot bilen även om inte MC'n håller laglig hastighet.
Däremot övergår kvoten, i mina ögon, ganska fort till MC'n ju mer överdriven farten blir.

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Jag trodde man körde fort för att undvika bilisterna dom är ju livsfarliga :va En jeep vara nära att preja mig på motorvägen när han kom från avfarten, när jag körde en liten ford fiesta. Den orkade inte köra ifrån riktigt så då fick jag bromsa och slå på tutan tills han fatta att det fanns en till bil där.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skillnad på att klyva ett djur och en bil. Jag tror det är bilderna typ #157 som av korkade journalister sedan definieras som kluvna bilar.

Renar blir ofta kluvna av MC men klyva en älg är ju svettigare, och dessutom att själv överleva.

Undrar mest om nån här inne är man nog att försöka klyva en bil? Kom igen! Du blir kung på SH, man up!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Blev idag prejad av en merca. Det var en uppiggande upplevelse. Sen fick man en BMW upptryckt i röven. Bilister är så härliga. Ska nog försöka hålla mig borta från hufvudstaden i fortsättningen.

Nej kör hellre med en hög MC omkring mig i trafiken än bilar. Bilarna vill jag vara komma ifrån så snabbt som möjligt. Kvicka omkörningar och gärna en fils buffert samt bra avstånd så mår jag bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev idag prejad av en merca. Det var en uppiggande upplevelse. Sen fick man en BMW upptryckt i röven. Bilister är så härliga. Ska nog försöka hålla mig borta från hufvudstaden i fortsättningen.

Nej kör hellre med en hög MC omkring mig i trafiken än bilar. Bilarna vill jag vara komma ifrån så snabbt som möjligt. Kvicka omkörningar och gärna en fils buffert samt bra avstånd så mår jag bra.

I sthlm måste man som motorcyklist köra på viss attack för att hålla sig ur räckvidden för plåtlådefolkets påhitt.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Undrar mest om nån här inne är man nog att försöka klyva en bil? Kom igen! Du blir kung på SH, man up!

Absolut, det är ett av mina absolut största lördagsnöjen, jag är ofta ute, enbart i syfte för att klyva andra bilar i två delar. Oftast står jag ett par 100m från en korsning, så fort en bil kör ut så är jag där och klyver den. En gång klöv polaren ett tåg med sin ZZR :yoparty

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Absolut, det är ett av mina absolut största lördagsnöjen, jag är ofta ute, enbart i syfte för att klyva andra bilar i två delar. Oftast står jag ett par 100m från en korsning, så fort en bil kör ut så är jag där och klyver den. En gång klöv polaren ett tåg med sin ZZR :yoparty

Åfan coolt, är det en literklubba med förgasarhästar eller? Flås dreggel, dubbla skinnställ va?

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
För att återgå till allvaret med det media just nu valt att kalla vägens värstingar så läste jag nyss att det ska bli 6 delar i denna serie på brottscentralen. Ska bli spännande att se nästa avsnitt, om Hanna och gänget har tagit åt sig något av kritiken från bl.a. detta forum, men framförallt från Magnus på Bike. Intressant och se om de överhuvudtaget kommenterar det, och framför allt, ändrar sitt koncept/inställning och inte vinklar och missvisar något.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ärligt talat så är nog fan det farligaste med mig som hojförare på vägarna, alla bilister i allt från Opel astra till Audi A8 som tror att de förvandlas till rallyförare bara för att det ligger en halvsportig motorcykel bredvid dem, och tvunget måste rejsa och köra sjukt vårdslöst. Senast här om veckan på en växlande 50/70 väg längs med bebyggelse och genom samhällen var det nån tönt i en BMW familjekombi som skulle visa sig på styva linan. Jag låg på tryggt avstånd bakom honom och bara skakade på huvudet åt galenskapen. Sen när vi nådde stor öppen landsväg så var det bara att peta i 3an och vinka hejdå, så var det med det.

Raderad medlem 51742

Guest
För att återgå till allvaret med det media just nu valt att kalla vägens värstingar så läste jag nyss att det ska bli 6 delar i denna serie på brottscentralen. Ska bli spännande att se nästa avsnitt, om Hanna och gänget har tagit åt sig något av kritiken från bl.a. detta forum, men framförallt från Magnus på Bike. Intressant och se om de överhuvudtaget kommenterar det, och framför allt, ändrar sitt koncept/inställning och inte vinklar och missvisar något.

Jag tror inte de tar åt sig de minsta - helt enkelt av den anledningen av att de inte måste. Så länge de lockar många läsare/tittare på det här sättet så kommer de fortsätta. Det är i princip bara SVT/SR/UR som skulle kunna fällas för något liknande i granskningsnämnden. För webb-tv, kabel-tv och satellit-tv finns i TV-lagen inga krav på saklighet, opartiskhet m.m. som det finns för public service. För kanaler som sänds via marknätet finns vissa krav på saklighet, men de är betydligt mildare. De kan i princip sända vilka dumheter som helst, så länge de inte visar otillåten reklam.

http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Reglerna/Regler-for-webbsandningar/

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag tror inte de tar åt sig de minsta - helt enkelt av den anledningen av att de inte måste. Så länge de lockar många läsare/tittare på det här sättet så kommer de fortsätta. Det är i princip bara SVT/SR/UR som skulle kunna fällas för något liknande i granskningsnämnden. För webb-tv, kabel-tv och satellit-tv finns i TV-lagen inga krav på saklighet, opartiskhet m.m. som det finns för public service. För kanaler som sänds via marknätet finns vissa krav på saklighet, men de är betydligt mildare. De kan i princip sända vilka dumheter som helst, så länge de inte visar otillåten reklam.

http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Reglerna/Regler-for-webbsandningar/

Jag vet inte hur regelverket ser ut men däremot vet jag att det inte fungerar, hur skall man annars förklara att public service ljuger folk rakt upp i ögonen, vinklar och har sig utan konsekvenser? Som sagt jag tror dig då du säger att public service har hårdare regler på papperet men i praktiken verkar det inte fungera.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Läser man på så ser man att det är som cfr säger, det finns regler liknande de pressetiska reglerna för just svt/sr/ur, men för webb-tv finns inga utom regler kring reklam, tex är inte smygreklam tillåtet, och aftonbladet tv har fällts för sånt redan. Men frågan är ju om en tidning som är förbunden av de pressetiska reglerna kan frångå dem om de sänder tv-program på sin hemsida, dvs anmäl för otillbörlig reklan via granskningsnämnden, men anmäl för tex opartiskhet via pressombudsmannen?

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Och allt ska väl handla om galningar på två hjul som kör i 130 på varm asfalt.
Aftonbladet hittar nya sätt att bli hatade av alla som inte lever ett politiskt korrekt liv.

Skulle inte förvåna mig om man får kommentarer i sommar om att man kör för fort på varm asfalt eller liknande :3freak
Följt av "jag hade kört ihjäl mig direkt på den varma asfalten".

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
idag körde jag på detta fruktansvärt extrema sätt
körde om en bil på 70-sträcka och jag var nog uppe i hisnade 105 km/h

MEN och stort men, bilisten satt inte och drömde i 5 sek utan var med på att jag kom och körde om
Inget hände

och tror tom asfalten vara varm också

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom