Vansinniga reservdelspriser

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Blir så jä--a förbannad :gnissla Min XJR1300 stod still förra året och självklart fick man problem med förgasarna nu när man skall igång med den igen, tack vare den jä--a skitbensinen vi får nöja oss med nuförtiden. Isär med förgasarna och ser igenkläggade munstycken i alla fyra. Försöker rensa dom men tröttnar och tänker att jag kan lika gärna köpa nya, för dom kan ju inte kosta så förbaskat mycket. Visst... Ringer en Yamaha-firma och får veta att dom visst kostar en slant, nämligen över 5.000:- för totalt 8 munstycken!!!
Det är ju inte handlaren som sätter priserna, det förstår jag, men vad i he----e pysslar Yamaha med? Är det hål i huvudet på dom? Visst, det skall lagerhållas och det skall skickas hit och dit, men över 1.300:- för två munstycken till en förgasare??? Jag vet att sådana munstycken inte kostar många kronor att tillverka, hur fanken kan man då hugga för sig så svinaktigt? :va Skulle gärna byta några ord med den skithög som sätter dessa priser :smasha
Vet att det finns mycket annat också när det gäller reservdelspriser som är helt sjuka, men det här retade mig väldigt.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag vet att inte det här hjälper dig ett skit men jag är så översvallande lycklig över att äga en hoj med insprutning när jag läser sånt här :Bugar

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Svenskarna är vana vid att betala mkt och det är generalagenten/importören medvetna om ihop med alla andra avgifter reinfeldt&co behöver för att hålla det här landet flytande då alla verkar eniga om att vi i sverige är rika som troll och är ett rikt land antar jag att det bara är att dra ner byxorna och betala:gnissla

Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Bra i Gasen har munstycken:) För övrigt, vem köper delar i SE?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Lägg några hundra på en ultraljudstvätt, det kommer du att ha glädje av i många andra sammanhang också.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Seså, upp me hakan. Nu lönar det sig ju storartat att rengöra de munstycken du har. 750 spänn per styck de e bra betalt :hihi

Smagatusk

Guest
Svenskarna är vana vid att betala mkt och det är generalagenten/importören medvetna om ihop med alla andra avgifter reinfeldt&co behöver för att hålla det här landet flytande då alla verkar eniga om att vi i sverige är rika som troll och är ett rikt land antar jag att det bara är att dra ner byxorna och betala:gnissla

Redigerade du bort punkterna så att det skulle bli lättare att läsa? :)

OnTopic: Jag skulle köpa fyra förvuxna brickor (som håller fast grenröret vid blocket) på en gammal GPX 750 R -87. Detta var 19 år sedan och då betalade jag 1.300:-.

Sensmoralen: Det var inte bättre förr.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Som nån annan påpekat, köp en UL-tvätt kostar 500-1000kr på kjell&co. Du kommer inte bara kunna tvätta dina munstycken utan även ha nytta av den när du vill rengöra annat som smycken, glasögon, andra delar på förgasaren osv.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det låter ju som rena ockerpriser för några munstycken. Normalt kostar de kanske en femtiolapp styck.

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eftersom alla handlar på nätet så minskar de lokala handlarnas omsättning och priserna ökar:3freak

Visst är det svinigt dyrt ibland ....

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Eftersom alla handlar på nätet så minskar de lokala handlarnas omsättning och priserna ökar:3freak

Normalt i en marknads ekonomi går ju priserna ner om efterfrågan minskar, och inte upp. Tror inte priserna skulle gå ner en spänn även om det var kö utanför butiken...

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Normalt i en marknads ekonomi går ju priserna ner om efterfrågan minskar, och inte upp. Tror inte priserna skulle gå ner en spänn även om det var kö utanför butiken...

Efterfrågan är ju hög när hojen är trasig och det tar för lång tid att beställa via nätet (typ, det är fredag och man vill köra i helgen)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Redigerade du bort punkterna så att det skulle bli lättare att läsa? :)

OnTopic: Jag skulle köpa fyra förvuxna brickor (som håller fast grenröret vid blocket) på en gammal GPX 750 R -87. Detta var 19 år sedan och då betalade jag 1.300:-.

Sensmoralen: Det var inte bättre förr.

Det var ölen som skrev igår ha ha:tungan

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det brukar bli dyrt när man inte orkar, oavsett vad:rolleyes:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj

Ja då är det verkligen bäst att höja priserna:va

Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Efterfrågan är ju hög när hojen är trasig och det tar för lång tid att beställa via nätet (typ, det är fredag och man vill köra i helgen)

Isåfall bord det ju vara svinbilligt på vintern när alla har gott om tid att beställa... Om folk överlag beställer på nätet så är efterfrågan låg, öven om det i vissa fall kan vara brått. Sen är min erfarenhet att det tar längre tid att få hem grejer till mc-handlaren än när man beställer själv, det är ytterst få reservdelar som finns på lager, mer än rena slitdetaljer.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!