[h=2]Vapenmotståndare - unite[/h]Trots att det i västvärlden verkar råda konsensus om att restriktiva vapenlagar är bra så har jag aldrig förstått fullt ut. Kanske beror det på att i de flesta västländer så ses lag och ordning som något centralt, medan det i Sverige är kutym att tycka lag och ordning är kränkande, så till den grad att kriminella med lätthet skaffar vapen riskfritt - och laglydiga inte har en chans på jorden (nästan).
IKEA-caset, oavsett vad som hänt tidigare idag, så skulle jag runt en triljon ggr hellre vilja att en sådan grej händer mig när jag handlar på IKEA i Houston än i Västerås.
Jag förstår till fullo idén att polisen skall ha våldsmonopol och att vapen bör vara väldigt få till antalet, men när vi nu har ett samhälle där polisen är nedmonterad och beväpnade kriminella tar över hela stadsdelar, är det då verkligen "fair" mot resten av befolkningen att även förneka oss rätten till effektivt självförsvar?
/En kille som undrar
Från Wikipedia m.fl ställen.Members of the SAS's counter-terrorism team practice in the Killing House every day. They always use live ammo during any training exercise
Helvete...räcker det inte med idioter och mindre vetande löskefolk med knivar och andra tillhyggen?
Är inte det illa nog? Vill du verkligen sätta skjutvapen i händerna på dem?
Med tanke på vilket mått av övning som krävs för att med ett rimligt mått av förutsägbarhet kunna träffa det man siktar på bara på en skjutbana så...
Skall man dessutom under hot mot sig själv eller andra i ett utrymme fyllt av diverse oförutsägbara individer som på t.ex på IKEA, börja skjuta efter att lyckats identifiera "skurken", så att man inte skjuter tant Gullan och farbror Sven, krävs ett så stort mått av träning att det är orimligt att förvänta sig att kreti och pleti kan få till det.
Från Wikipedia m.fl ställen.
Och med dessa "olycksfall" t.ex i USA, där småbarn av ren otur lyckas skjuta ihjäl varandra med föräldrarnas vapen, i åtanke så...nej, än en gång nej tack....
Vi behöver inte mer lagliga vapen. Vi behöver färre illegala vapen! Ska det vara så svårt att förstå?
Galningar?Du missar poängen helt, jag vill absolut inte sätta (fler) vapen i händer på galningar, jag vill ge vanligt folk en rimlig chans att försvara sig mot galningar, något staten idag förvägrar oss - samtidigt som man vägrar ens försöka upprätthålla lag och ordning.
Att barn dör i olyckor är sannerligen ingen anledning att vare sig förbjuda bilar, badplatser eller skjutvapen. Däremot skall vapen och barn förstås hållas åtskilda, och vi skall också kräva att bilister använder bilbarnstol och badplatser skall så långt det är möjligt utrustas med livräddningsutrustning.
? Min huvudinvändning är: Outbildade och otränade ska inte ha vapen eller tillgång till dem.
Nja, det är inte så avancerat, eller låt det bli en omfattande utbildning då. Kan man lära sig om jakt eller dykning eller MC-körning eller bergsklättring kan man säkert lära sig annat också.Vem kan och vill genomföra utbildning i sån omfattning som krävs? Det är liksom inte knyppling vi pratar om eller hur? På samma sätt som man inte blir någon VanDamme genom en Hermodskurs i karate så blir man inte en säker vapeninnehavare/användare på några timmars kvällskurs...
Det där är förstås propaganda, att det dödliga våldet inte ökar beror på sjukvårdens oerhörda framsteg. Kolla gärna bakom rubrikerna om du är intresserad, all statistik är tillgänglig, låt inte en surdegsbrödsbakande Södermalmsslyngel tolka den åt dig och lyssna gärna nästa gång en polis eller sjukhusanställd kommenterar samhällsutvecklingen.Innan ni shoppar illegala vapen och bygger panic rooms för ett upplevd mordvåg...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/trots-allt-det-dodliga-valdet-minskar/
Under senare veckor har flera brutala mord inträffat, och många frågar sig vart samhället är på väg. Svaret är att Sverige, trots allt, har blivit tryggare. Det dödliga våldet har under lång tid minskat.
Många läsare har mycket svårt att tro detta, men det är faktiskt sant. Färre människor mördas i Sverige, och trenden har varit tydlig under flera år. De brutala morden på en kvinna och hennes son i måndags på Ikea i Västerås är hemska undantag, som blir alltmer sällsynta.
Detta rapporterar vi om någon gång per år. Vissa läsare blir mycket upprörda och är övertygade om att siffrorna är falska. Det kan bero på att DN och andra medier ständigt rapporterar om mord. På senare tid har det ofta handlat om blodiga uppgörelser mellan kriminella gäng. ...
http://www.bra.se/download/18.779f51ff14b839896441d7e/1427874983113/2015_Dödligt_våld_2014.pdf
Nåväl, det skulle ju skapa merarbete för din del. Den effekten ska inte underskattas.Är du helt galen Markus? Om hela vår kränkthetsmaffia skulle börja beväpna sig skulle man inte få en lugn stund utan ha fullt upp med att springa mellan kulsvärmarna då de tömmer magasinet när hjärnan slår slint för de har blivit kjänkta.
Fler tvängströjor och färre skjutvapen till svenskarna....
Så svårt är det inte, fyra (4) regler. Följer man dessa enkla regler så går det bra.Vem kan och vill genomföra utbildning i sån omfattning som krävs? Det är liksom inte knyppling vi pratar om eller hur? På samma sätt som man inte blir någon VanDamme genom en Hermodskurs i karate så blir man inte en säker vapeninnehavare/användare på några timmars kvällskurs...
Det där är förstås propaganda, att det dödliga våldet inte ökar beror på sjukvårdens oerhörda framsteg. Kolla gärna bakom rubrikerna om du är intresserad, all statistik är tillgänglig, låt inte en surdegsbrödsbakande Södermalmsslyngel tolka den åt dig och lyssna gärna nästa gång en polis eller sjukhusanställd kommenterar samhällsutvecklingen.
Att DN tillsammans med sina feltolkningar skriver att de som inte tror på den blir arga är förstås effektivt, se på dig själv tex
Du verkar ha hakat upp dig lite på mord, du måste ta hänsyn till allt våld tycker jag.Sjukvårdens framgångar (inte ofta man hör något positivt om det omårdet) kan säkert förklara en del av minskningen, men pratar man med folk verkar dom flesta vara övertygade att det är mångdubbelt fler mord i dag än säg för 30 år sedan vilket definitivt inte är fallet.
Hur man än vrider och vänder på det så är Sverige ännu så länge ett lågriskland att leva i även om det såklart finns ännu säkrare och jag hade inte haft något emot att vi hade legat lägst av alla. Jämfört med Danmark och Norge ligger vi på ungefär samma risk, något lägre än Danmark, något högre än Norge (om man räknar bort Utöya då Norges siffror var från just 2011, annars blir Norge dubbelt så farligt).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate
Men detta är såklart också blockflöjtspropaganda så fortsätt ni och skräm upp dom andra i fårskocken om hur livsfarligt allt har blivit i Sverige....
Sjukvårdens framgångar (inte ofta man hör något positivt om det omårdet) kan säkert förklara en del av minskningen, men pratar man med folk verkar dom flesta vara övertygade att det är mångdubbelt fler mord i dag än säg för 30 år...
Men detta är såklart också blockflöjtspropaganda så fortsätt ni och skräm upp dom andra i fårskocken om hur livsfarligt allt har blivit i Sverige....
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|