Var är det påbjudet att parkera?

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vad som gällde för 1,3,5,12 år sen kan ni glömma :lol
Reglerna för bil håller sig ganska konstanta men för
Mc ändras det med jämna mellanrum.Policyn som
P-vakterna jobbar efter förändras oftare än man tror :confused:

Vill du veta vad som verkligen gäller där du bor eller vill parkera
din hoj,ring och snacka med de som sköter övervakningen,det
är enda chansen att vara helt säker.
Alla kommuner har sin syn på hur p-övervakningen ska skötas.
Grundreglerna är detsamma men detaljer(tex hur mc får stå)
kan skilja sig rejält åt.

Eller skit i och kolla,sunt förnuft kommer man rätt långt med :hihi
 

Peppo

Medlem i M.I.L.F. Riders
Gick med
25 May 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprila SL 1000 Falco
Ett snällt p-as kom fram till mig och berättade från den högre makten att man får stå flera st bara en har betalt platsen o står man inte i nån ruta så får man böter, 700 pengar som du sa non-stop..

Men det kan ju va lite kul om alla la undan sin veckopeng å betala sin egna stora fina parkeringsruta så inga bilar får plats, så kanske dom fattar att vi inte hindrar nått om vi ställer oss lite här o där... :eek:
/Peter
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
Det är så otroligt dum regel att man inte får parkera sin mc där den tar minst plats. Här i Victoria (delstat) i Australien får man parkera MC istort sett var som hellst så länge den inte är i vägen. Köra upp på trottoar och parkera? Ja visst. Ställa sig på en gräsfläck någonstans mitt i stan? Ja visst. Stå på gatan? Ja visst. MC förare rekomenderas att parkera i gångriktningen på trottoaren men inget krav, du får stå på tvären oxå.

Bra idé med att uppta alla bilrutor i protest!
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
fredrik_wt skrev:
....................

har kollat det där lite med olika paragraffer osv. och ett parkerat fordon behöver inte kunna identifieras. oavsett om den står på din gata eller på avgifts parkering.. dom är även skyldiga att setta botten under vindrutetorkaren.

på min gamla bil plockade jag bort skyltarna när jag parkerade. inte så poppis men ingen avgift o inga böter. står dessutom inte bilen så den hindrar annan trafik, t.ex. i bussfil eller dyl. får fordonet inte bortforslas utan att ägaren först får chansen att flytta fordonet själv.kul.....

Kan du hänvisa till några paragrafer? var du läst detta, verkar ju riktigt bra!
 

litchi

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Mulsjö (Jkpg)
Hoj
Ingen
Vastrix skrev:
Nej, det får bara stå ett fordon per biljett, enligt vad jag har fått höra. Dock kunde jag inte få någon klarhet i om man fick stå flera eller inte i samma ruta om man betalade för samtliga fordon.
Ingen som är lapplisa som kan berätta hur det ligger till :3freak

Jag fråga på körskolan idag. Och enligt han så betalar man per ruta. Inte per fordon.

Men han visste inte vart man får pakera förutom vanliga pakerings rutor. Fast man Kanske fick parkera vid cykel ställ. Står inte något prcesis om pakering i körkortsboken heller :-( . Väldigt luddiga regler.

Kan man stå på gräset om man har en metal platta med sej? Hmm.. lättare att ta med plåten då kanske...
 

janne71

Ninjariders.se
Gick med
28 Aug 2004
Ort
borås
Hoj
Ktm 640 Prestige
Allex skrev:
Kan man parkera sin MC på en bilparkering, bilruta t.ex?
säg att det inte finns några mc rutor elelr så är alla upptagna det är väl gratis att parkera mc men måste man då betala om man står i en ruta för bil?

här finns reglerna för göteborg borde finnas liknande info för alla län det ka skilja en hel del mellan länen när det gäller p regler
http://www.trafikkontoret.goteborg.se/parkering/kartor/mcparkering/
 

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
thompa skrev:
Ställer man sig utanför rutan kan man få en bot för "parkering i terräng". Jag har nämligen lyckats med det konststycket :)

ja me, men det blev bara 150 spänn som tur var.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Allex skrev:
Stod bland cyklarna idag. Såg tre färska PV, var unga tjejer :tungan
Frågade om man fick stå sådär, då sa dem nej! Antingen står du gratis i MC parkering(där behöver man tydligen inte betala enligt dem) Eller så ställer du den i bilruta men då måste man betala sa dem med ett leende.

fan vilken waste att unga tjejer ska vandra den mörka vägen, det måste ju finnas något värdigare de kan göra... typ sälja sig själva eller va vet jag!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Bulleboy skrev:
Parkera i ruta som vanligt. Betala inte. Sitter boten där när du kommer tillbaka är det bara att köpa loss en använd biljett från en stackars bilist (som givetvis vill ha 20spänn för en värdelös papperslapp som inte ens kan skriva handlingslistan på..). Nemas problemas!
Nemas problemas..???? :skrämd
Du har aldrig haft med CarPark att göra märker jag! Fick 300 spänn i avgift trots att lappen låg i framrutan! Visserligen fick man gå fram till bilen för att kolla, pga en svart kant på rutans underkant.
Överklagande => hånskratt från CarPark...NEJ!

----------------------------------------------
Har nu köpt en ansenlig laddning snabblim, mycket mångsidigt användningsområde....
 

plimpe

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
dunder kisse
jag har ringt till solna komun i sthlm och där slapp man betala för mc om man stälde sig i en bilruta när det inte finns ngn mc ruta

i sthlm så skulle man betala i bilruta men 95% av p-lisorna lappade inte mc

carpark lappade mc om de inte hade betalat, tog man med sig lappen och skulle bevisa i efterhand att man hade betalat vid tillfället man fick bot var väldigt svårt att vinna. man skulle ringa in till dom vid varje parkering och lämna regnr samt kontrollnr på sin biljett för att inte riskera böter

europark lappade hojar om de stod i vägen eller att de fick klagomål från någon som helt enkelt klagade på vart du ställt din hoj.

detta e vad jag har fått reda på när jag ringt runt och det gjorde jag islutet av mars 05 så det ska vara up to date info...

hoppas ni förstod
 

pang

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Moto Guzzi
Fick följande besked när jag ringde och frågade i Stockholm förra året, betala, dela lappen så att det framgår att du har betalt och för vilken tid, se till att kontrollsiffrorna sitter på den del du tar med dig. På det viset kan du bevisa att du har betalt, tar en bilist lappen så gäller den inte.

/pang
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Peppo skrev:
Ett snällt p-as kom fram till mig och berättade från den högre makten att man får stå flera st bara en har betalt platsen o står man inte i nån ruta så får man böter, 700 pengar som du sa non-stop..

Men det kan ju va lite kul om alla la undan sin veckopeng å betala sin egna stora fina parkeringsruta så inga bilar får plats, så kanske dom fattar att vi inte hindrar nått om vi ställer oss lite här o där... :eek:
/Peter


En sådan protest gjordes här i Gbg för e massa år sedan. Heden närmare bestämt. En massa hojar och bara en hoj i varje ruta.! :D
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
R1 racer skrev:
Då får man väl ha två skyltar då med nåt hitta på nr eller kanske typ nåt namn o låtsas lite att det är en personlig skylt he he.
Sen får man ju alltid hoppas på att ingen annan stackare har det nr/namnet.
Borde väl kunna gå eller?

Typ en sevilpolis eller liknande :D
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Allex skrev:
Kan man parkera sin MC på en bilparkering, bilruta t.ex?
säg att det inte finns några mc rutor elelr så är alla upptagna det är väl gratis att parkera mc men måste man då betala om man står i en ruta för bil?

I parkeringsgarage är det i regel gratis att stå (så länge man inte står i vägen)

Kolla efter något hörn eller andra ytor som inte hindrar så har jag fått lära mig att de e lungt...men men de kan säkert variera beroende på vart i landet man befinner sig.

Vänta alltid de mest oväntade helt enkelt...
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
plimpe skrev:
jag har ringt till solna komun i sthlm och där slapp man betala för mc om man stälde sig i en bilruta när det inte finns ngn mc ruta

i sthlm så skulle man betala i bilruta men 95% av p-lisorna lappade inte mc

carpark lappade mc om de inte hade betalat, tog man med sig lappen och skulle bevisa i efterhand att man hade betalat vid tillfället man fick bot var väldigt svårt att vinna. man skulle ringa in till dom vid varje parkering och lämna regnr samt kontrollnr på sin biljett för att inte riskera böter

europark lappade hojar om de stod i vägen eller att de fick klagomål från någon som helt enkelt klagade på vart du ställt din hoj.

detta e vad jag har fått reda på när jag ringt runt och det gjorde jag islutet av mars 05 så det ska vara up to date info...

hoppas ni förstod
svor på en p-lisa när hon skrev halva lappen när jag var på plats
på en ruta som var halva en normal ruta (inte ens en moppebil skulle få plats där)jag var sur hon var otrevlig och kallade mej uppblåst jävla snorunge...
jag kallade henne för deverse andra saker då ringde hon polisen på mej.

300kr parkerings bot +jävligt nära att åka på föraljelseväckande betende
parkeringsbolaget sa att man skulle även ringa in reg nr och biljett nr
ifall lappen försvan/blev stulen ...Men det verkar ju bättre att plocka bort skyltarna. :brinnerup
 
Last edited:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
OlleR skrev:
I Skellefteå är det däremot gratis att parkera överallt, kollade upp förra sommaren. Tror det är olika på olika kommuner, så det är bara kolla upp!

taget ur NV igår:
"enligt parkeringsreglerna i trafikförordningen får motorcyklar och mopeder inte parkera i cykelställ på trottoar eller gågata. Ställ därför upp fordonen i parkeringsrutor, betala och sätt p-kvittot väl synligt så behöver vi inte skriva ut p-anmärkningar". Det är dock på g en motion i kommunfullmäktige att avskaffa p-avgifter för motorcyklar :banana
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Är det någon som vet hur det ligger till i Stockholm? får man parkera i cykelställ?

Hur är det när mc-rutan är full? det känns lite surt att pröjsa samma höga kostnad som för en Hummer med ens sketna lilla hoj som man ställt på tvären. Det kan ju bli lite drag i MC-rutorna under sommaren ibland :tungan om man drar in på någon bakgård där det inte råder zonförbud, räknas det till typ allemansrätten då? :-D
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Bättre att återvinna och posta miljövänligt :tungan

Hippie :7peta:whip

Skämt åsido, ang. cykelställ låter omedelbart som icke tillåten parkeringsplats men p-vakterna kan säkert ha överseende. Sådan är det i alla fall där jag bor.
Bakgårdar räknas väl oftast som privat parkering/privat grund dvs. det bör vara skyltat hurvida vem som helst har lov att parkera där. I värsta fall väntar väl böter och ev. transport från platsen.
I min stad får man endast parkera i MC rutor och längs med vägkant/trottoarkant. Och absolut inte i bilrutor.. :va Dock är p-vakterna här inte så nitiska för motorcyklar som står på trottoarer m.m. så länge man håller sig borta från bilrutorna.
Förmodligen kan du läsa reglerna ingående på Stockholm stads hemsida, alt. kommunens hemsida.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top