Var 4:e som kör ihjäl sig saknar körkort.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har sett nån annanstans att 50% av de som kör ihjäl sig är nyktra. :confused:
Nja det intressanta var att det talades i radion nu på morgonekot om kontroller av stillastående MC, koll av att föraren har körkort, att hojen ägs av föraren.
Undvika jaga MC som inte stannar pga risken föraren kör ihjäl sig.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
statistiskt sett så är det säkrare att köra utan kortet! Tror att man kör mycket försiktigare när man inte har det och tar inte onördiga risker. Jag ska ta och avboka min uppkörning! Heller tar jag en bot än kör ihjäl mig!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
statistiskt sett så är det säkrare att köra utan kortet! Tror att man kör mycket försiktigare när man inte har det och tar inte onördiga risker. Jag ska ta och avboka min uppkörning! Heller tar jag en bot än kör ihjäl mig!

Ha ha ... ja det har du ju helt rätt i.Om 75% som har behörighet avlider i mc olyckor mot 25% som saknar denna behörighet som avlider är det ju uppenbart säkrare och mycket billigare utan detta körkort ... :crash Botemedlet för att få upp den olycksstatistiken för busar som envisas med att färdas på mc är väl t ex fler vajerräcken som de stackars mc åkarna kan sabba sina ben på samt fler senildementa åldringar i trafiken som kan köra rakt ut framför en mc för att de trodde de skulle hinna över innan denna, som de inbillade sig "moped" kom. Problemet löst ... :va

(Ovanstående textrader innehåller ironi).

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
statistiskt sett så är det säkrare att köra utan kortet!

Precis som när treåringen räknar pengar:
-"Jag har två pengar och du har bara en, jag har mest!"
Sedan att jag sitter med en tusenlapp och han med enkronor
är ju bara ett lurigt dribblande med statistik från min sida.

:huvet

Alla failar alltid i statistik och sannolikhets/riskkalkylering! :fakta
Statistiskt sett alltså. :rolleyes:

:hej

/e

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Trots detta så räknas de in i statisteken och leder till de absurda premierna vi har idag.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
så med andra ord är det säkrare att köra utan kort,:crash eftersom 75% av dom som dör har kort och bara 25% utan kort :fakta

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Men om nu var fjärde som kör ihjäl sig saknar körkort, kommer inte talet ändras allt eftersom antal körkortslösa personer kolar vippen? Eller fylls det på i samma takt?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det man inte har, det kan man inte bli av med :tungan

Eldade upp mitt kort nyss, så nu har jag inget, det betyder att jag bör leva lite längre :tungan

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men om nu var fjärde som kör ihjäl sig saknar körkort,
kommer inte talet ändras allt eftersom antal körkortslösa personer kolar vippen?
Eller fylls det på i samma takt?

Det kommer att bli precis som när jag gick i högstadiet.
På en klass om 25 elever skulle 4 st femmor i matte delas ut.
När dessa var utdelade spelade det ingen roll vad man hade
presterat. -"Tyvärr, du skrev fullt på provet men femmorna är slut."

Så, när dödskvoten hos de körkortslösa är fylld för året kommer inga fler att få dö. :fakta
Är man slug väntar man alltså tills dess, sedan är det bara att bomba satan! :rock

Förutsatt att man saknar körkort då. :huvet

Äsch! :glömdet

/e

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Blir det verkligen det? Hur såg det ut när man införde hojkort, eller rättare sagt, inte gav bort det på köpet med bilkörkortet, kryllade det verkligen av körkortslösa individer som dog som flugor då i några år?

Fast de som hade fått hojkortet med bilkortet var väl knappast mycket bättre mcförare, än de som tog bilkortet året efter men körde hoj utan mckort?
Jag tror inte den statistiken sköt i höjden bara för att man inte fick mckortet på köpet, ingen av grupperna hade ju haft varken teori eller uppkörning för mc.

Om något borde ju olyckstalen sjunkit eftersom man fick rätt lärande för tvåhjuling, medans vanliga Svenssons inte vågade köra mc utan mckort pga risken att åka dit. Innan kunde man ju låna polarns hoj, även om man inte tagit specifikt mckort.

Sen kan man väl heller inte jämföra trafikrytm, antal bilar ute, effekt i motorcyklar etc i början av 70-talet och idag

//via Tapatalk

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, av de som kör ihjäl sig utan körkort fanns tydligen 60% som dessutom var påverkade enligt denna källa. Totalt sett är andelen drogpåverkade även den 25% (där alltså en körkortslös som även kör påverkad återfinns i bägge talen - se sidan 50).

Statistik för fjolåret hittar Du här. Notera gärna att det som bedöms som Supersport utgör 41% av dödsolyckorna men utgör mindre än 10% av det totala beståndet av mc.

Har sett nån annanstans att 50% av de som kör ihjäl sig är nyktra. :confused:
...

Det som finns i statistiken från en av länkarna ovan är att av de omkomna saknar 25% körkort, 50% har tagit sitt kort och 25% fått sitt körkort i samband med bilkörkortet. Ingen i fjolårets statistik över omkomna och som satt på en Supersporthoj hade fått sitt mc-behörighet.

Fast de som hade fått hojkortet med bilkortet var väl knappast mycket bättre mcförare, än de som tog bilkortet året efter men körde hoj utan mckort..

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Men om nu var fjärde som kör ihjäl sig saknar körkort, kommer inte talet ändras allt eftersom antal körkortslösa personer kolar vippen? Eller fylls det på i samma takt?

Du menar att det skulle födas färre fuckon? Ingenting tyder på det.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ha ha ... äpplet faller inte långt ifrån trädet när media är igång.In till en medicinaffär idag och i väntan på ens tur så får man ju i det närmaste värmeslag med full mc mundering på.Vad händer då, jo det första man möts av är en liten kryddstark tjej (söt) som undrar om jag har körkort för mc.Tack för den televerket ... och mitt svar blev, men tänk på de 75% utan körkort som klarar sig, inte illa.Efter detta utbröt en konstig tystnad, (tänk om hon ville XXX ...) :crash

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...