Var 4:e som kör ihjäl sig saknar körkort.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
så jag anser att du saknar trovärdighet gällande det här pratet om körtkort eller ej.

Hur funkar det med försäkring när man inte har kort? Eller du skiter i den med för det är ju onödigt i.o.m. att du aldrig är med i olyckor?

Som jag skrev, har haft. Detta var innan risk1-2 så nej har inte gjort dom utan bedömmningen är på ett x antal i min omgivning med nytagna kort.

Har försäkring men ingen aning hur den skulle täcka vid olycka då aldrig försökt använda den.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Absolut inte. Men skulle hällre möte en körkortslös som kört i 10år+ än en nyblivet körkortstagare som suttit på en mc i 10timmar.

Det vete faen... Man undrar ju hur riskmedvetenheten är hos någon som lyckats ha tur i trafiken i 10 år (Typ "Äh, det har ju gått bra så här långt, varför skulle det hända nå't nu..?") är jämfört med en nybakad förare ("Jävlar, en korsning, här kan det gå illa").
Att sedan en som kört många mil sannolikt är säkrare på att hantera själva fordonet är åtminstone lite beside the point.
Tycker jag.
Har precis nött på körskola och tyckte innan att MC skulle bli en barnlek med mina nästan 30 års trafikrutin vilket jag, som du säkert förstår, inte tycker längre.

[DUKE]

Guest
Själv kört mc på gata nu i 16år utan kort(hade 1 år men togs bort (inte ens trafikrelaterat)...

Men skulle hällre möte en körkortslös som kört i 10år+ än en nyblivet körkortstagare som suttit på en mc i 10timmar.

Och det är du stolt över eftersom du berättar det? snacka om stolpskott.

Skulle hellre möta en nybliven körkortsinnehavare som lärt sig rätt från grunden än att möta en idiot.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Personligen tycker jag inte man lärde sig så jätte mkt på körskolan om man jämför med vad man lärde sig när körkortet var klart.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tror du inte att dom har ett och annat att säga om att ta morfin och framföra fordon eller? Det är ju antagligen oftast värre än antidepressiva, men det var ju bara för att fortsätta på ditt exempel.
Bara för att man tagit bort triangeln så är det ju inte ok att ta vilka mediciner som helst och köra, även om triangeln var en bra varning att ha på lådan.

Det jag menar är: Är du inte märkbart påverkad och har recept på läkemedel så är det ok enligt lag att framföra ett fordon på allmän väg. Sen om det är rätt eller ej är ju upp till var och en att bedöma!

Depression är en diagnos som jag lever med och har pension för. Så jag tillhör en av de som haft ett helsike för att kunna ta körkort. Och hade inget med yrsel eller hjärtproblem att göra, utan att vi som lider av depression är mer självmordsbenägna. Som alla andra som sätter sig på en sporthoj! ;)
Är tur att hojåkningen gör mig lycklig iaf, och är nog den enda gångerna dom vardagliga problem försvinner. Bästa terapin! :tummenupp

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Och det är du stolt över eftersom du berättar det? snacka om stolpskott.

Skulle hellre möta en nybliven körkortsinnehavare som lärt sig rätt från grunden än att möta en idiot.

Vet inte riktigt vart du hittar stolt men:va.
Lite OT så kommer jag ta A nu i sommar pga krav på jobb, så antar jag får svälja min stolthet o gömma mej snart:rofl

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det jag menar är: Är du inte märkbart påverkad och har recept på läkemedel så är det ok enligt lag att framföra ett fordon på allmän väg. Sen om det är rätt eller ej är ju upp till var och en att bedöma!

Depression är en diagnos som jag lever med och har pension för. Så jag tillhör en av de som haft ett helsike för att kunna ta körkort. Och hade inget med yrsel eller hjärtproblem att göra, utan att vi som lider av depression är mer självmordsbenägna. Som alla andra som sätter sig på en sporthoj! ;)
Är tur att hojåkningen gör mig lycklig iaf, och är nog den enda gångerna dom vardagliga problem försvinner. Bästa terapin! :tummenupp

Jo det är jag ju med på, men behöver man alldeles för starka doser av något så säger väl läkaren till om man inte är lämplig alls för tillfället.

Jag får säsongsdepressioner men jag tar inte medicin mot det då jag inte vill riskera saker som min körning eller behöva begränsas på något sätt.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jo det är jag ju med på, men behöver man alldeles för starka doser av något så säger väl läkaren till om man inte är lämplig alls för tillfället.

Jag får säsongsdepressioner men jag tar inte medicin mot det då jag inte vill riskera saker som min körning eller behöva begränsas på något sätt.

Jag äter medicin dagligen mot depressionen (s.k. lyckopiller), men håller mig borta ifrån sobril och sömntabletter mm. för att dom just kan påverka körning mm. Förhoppningsvis så skulle läkare säga till om det blir för mycket av både det ena och andra. Men tyvärr så finns det läkare som inte bryr sig också.
Men dom dagarna man inte känner sig hundra så låter jag även bågen stå! Är sunt förnuft!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Håller med att mot depression är bästa medicinen att ut att köra, tar också medicin & det står att känner du dig inte säker att framföra något fordon så låt bli, känner själv att vissa dagar ska jag inte ut o åka så låter jag bli i stället, men när jag är kryare o kör så gör det mig oerhört glad när man startar upp hojen o beger sig iväg o ångesten släpper fortare en jag hinner blinka :crash

Vissa som har körkort kan man undra var dom tagit det för dom kan ju inte framföra fordonet, samma sak med vissa som brukar fordonet utan kort, ser bil/mc/moped förare dagligen som man undrar var gör dom ute i trafiken, bättre dom använder benen för det är det ända dom duger till :dummer

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024