Darth Väder
Irregular firing (dis)order
Man får ju hoppas att en körkortslös utan trafikförsäkring inte bidrar till höjda premier för oss andra men det är väl för osannolikt att det skulle vara så
Här var en till som håll på att bidraga till att öka den statistiken.
Körkortslös mc-smitare körde omkull
En mc-förare som saknade körkort försökte köra ifrån en polispatrull på söndagseftermiddagen på Magelungsvägen i Farsta.
Polispatrullen hade vinkat in mc-föraren som då valde att köra därifrån i full fart. Det ville sig inte bättre än att han körde omkull i nästa rondell och polisen hann ikapp honom.
Föraren klarade sig utan skador, men saknade mc-körkort.
Händelsen inträffade vid 15.30-tiden.
> Dero:
Du är inte så smart va?
Dock kan jag nog hålla med att folk som kan köra utan kort tillhör en viss klass människor som är beredda att ta vissa risker(inte att offra sej själva utan att stå lite utanför den svenska ramen med volvo o 2-3barn, o vänta på grön gubbe innan man går över gatan). Dock tro att ett körkort ger nån skilldnad i körskicklighet/riskmedvetande är ett förnekelse stadium.
Jag tillhör den skara som kört mc utan kort, slutade med det när jag blev pappa för snart tio år sedan. Sen dess har jag inte kört mc men ska nu ta kort hade jag tänkt.
Anledning till att jag sluta köra var för att jag tänkte på mina barn, dom ska inte bli utan pappa bör för att jag vill ha lite roligt. Jag körde som en idiot tidigare, riskerade livet på mig själv och andra med mitt sätt att köra.
Men för mig blev det så att jag blev lite vuxen när jag blev pappa, började tänkte lite mognare.
Även mitt sätt att köra bil och skoter förändrades, så nu tror jag att jag kan lära mig att köra mc som man bör också, inte bara med högerhanden utan med lite hjärna också.
Finns antagligen många körkortslösa som ej får ta lapp pga. vissa omständigheter. Blir man dömd för ett brott så får man ju inte ta lappen (oavsett om det är trafikrelaterat). Lider man av depression eller liknande sjukdomar så är det tji körkort för dom.
Omdöme och hänsyn kan man ha även om man saknar lapp, och vara väl påläst på trafikregler mm. Men om man ska hårddra LAGEN så måste jag säga att det är en jäkla massa föräldrar som tillåter sina barn fara fram på motorcyklar utan körkort. För en moppe som är trimmad räknas som lätt mc och inget annat!
Men är det inte så attom tex jag nu står stilla med min mc och jag inte skulle ha nåt mc kort... Vad kan polis göra då? E det inte så att man måste bli tagen på
Bar gärning eller vad det nu heter? Jag mena det e ju bara o neka att man kört om det kommer fram en polis o man står stilla ju??
Ps: ja jag har körkort
Det finns ju en bra anledning till att man inte får köra om man tar vissa mediciner, t.ex. antidepressiva som kan leda till hjärtfel och yrsel, låter det som en bra kombo med fordon?
Lite yrsel är väl ingenting jämfört med dom som klagar lite på ryggvärk och knaprar Tramadol och andra morfin liknande preparat ute på vägarna helt lagligt. Men allt har ju med sitt eget omdöme att göra. Vete tusan om jag skulle köra om jag kände mig yrslig, men frågan är hur omdömet påverkas av morfin mm..
Va ju väldigt smart att ta bort varningstrianglarna på läkemedel!
Håller med ovan. Själv kört mc på gata nu i 16år utan kort(hade 1 år men togs bort (inte ens trafikrelaterat). Och allt jag kan säga om nyblivna körkortsinehavare av mc är att skaka på huvet, du kan köra rakt, du kan bromsa med full beredskap och du kan svänga hjälpligt samt svara på några vägtrafikskyltar, thats it.
Dock kan jag nog hålla med att folk som kan köra utan kort tillhör en viss klass människor som är beredda att ta vissa risker(inte att offra sej själva utan att stå lite utanför den svenska ramen med volvo o 2-3barn, o vänta på grön gubbe innan man går över gatan). Dock tro att ett körkort ger nån skilldnad i körskicklighet/riskmedvetande är ett förnekelse stadium.
Absolut inte. Men skulle hällre möte en körkortslös som kört i 10år+ än en nyblivet körkortstagare som suttit på en mc i 10timmar.Det känns tryggt att veta att ni som kör utan kort är födda med gott omdöme, rutin och erfarenhet och inte är ett dugg farliga för er omgivning ens från de första trevande kilometrarna på MC-körandets krokiga väg...
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|