Var 4:e som kör ihjäl sig saknar körkort.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Självklart ska man höja premierna för sporthojar! Ingen använder ju hojarna till det ändå tydligen! (skämt). Farsan min (R.I.P) körde körkortslös i över 40 år. Han va aldrig inblandad i någon form av olycka oavsett vilket fordon han framförde. Han va t.o.m en bättre förare än mig som innehar lapp.

Erfarenheten i trafiken slår vilken lapp som helst! Ta lappen i Haparanda, och tro att du klarar trafiken i Sthlm. Bull!! Körde själv i massor med år utan lapp innan jag fick ta skiten, va ju inga problem med den erfarenheten man hade. Körde taxi i Sthlm utan lapp, mc bud mm.. Och har bara två olovliga körningar på mig!:fakta
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Håller med ovan. Själv kört mc på gata nu i 16år utan kort(hade 1 år men togs bort (inte ens trafikrelaterat:huvet). Och allt jag kan säga om nyblivna körkortsinehavare av mc är att skaka på huvet, du kan köra rakt, du kan bromsa med full beredskap och du kan svänga hjälpligt samt svara på några vägtrafikskyltar, thats it.

Dock kan jag nog hålla med att folk som kan köra utan kort tillhör en viss klass människor som är beredda att ta vissa risker(inte att offra sej själva utan att stå lite utanför den svenska ramen med volvo o 2-3barn, o vänta på grön gubbe innan man går över gatan). Dock tro att ett körkort ger nån skilldnad i körskicklighet/riskmedvetande är ett förnekelse stadium.
 
Last edited:

Pelle S

Bombrepa.se
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Hägersten
Hoj
Speed Triple
Här var en till som håll på att bidraga till att öka den statistiken.


Körkortslös mc-smitare körde omkull

En mc-förare som saknade körkort försökte köra ifrån en polispatrull på söndagseftermiddagen på Magelungsvägen i Farsta.

Polispatrullen hade vinkat in mc-föraren som då valde att köra därifrån i full fart. Det ville sig inte bättre än att han körde omkull i nästa rondell och polisen hann ikapp honom.

Föraren klarade sig utan skador, men saknade mc-körkort.

Händelsen inträffade vid 15.30-tiden.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Här var en till som håll på att bidraga till att öka den statistiken.


Körkortslös mc-smitare körde omkull

En mc-förare som saknade körkort försökte köra ifrån en polispatrull på söndagseftermiddagen på Magelungsvägen i Farsta.

Polispatrullen hade vinkat in mc-föraren som då valde att köra därifrån i full fart. Det ville sig inte bättre än att han körde omkull i nästa rondell och polisen hann ikapp honom.

Föraren klarade sig utan skador, men saknade mc-körkort.

Händelsen inträffade vid 15.30-tiden.

Justice has been served. :fakta
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Jag tillhör den skara som kört mc utan kort, slutade med det när jag blev pappa för snart tio år sedan. Sen dess har jag inte kört mc men ska nu ta kort hade jag tänkt.

Anledning till att jag sluta köra var för att jag tänkte på mina barn, dom ska inte bli utan pappa bör för att jag vill ha lite roligt. Jag körde som en idiot tidigare, riskerade livet på mig själv och andra med mitt sätt att köra.

Men för mig blev det så att jag blev lite vuxen när jag blev pappa, började tänkte lite mognare.
Även mitt sätt att köra bil och skoter förändrades, så nu tror jag att jag kan lära mig att köra mc som man bör också, inte bara med högerhanden utan med lite hjärna också.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Dock kan jag nog hålla med att folk som kan köra utan kort tillhör en viss klass människor som är beredda att ta vissa risker(inte att offra sej själva utan att stå lite utanför den svenska ramen med volvo o 2-3barn, o vänta på grön gubbe innan man går över gatan). Dock tro att ett körkort ger nån skilldnad i körskicklighet/riskmedvetande är ett förnekelse stadium.

Du har rätt angående Volvo vs. körkortslös, det är skillnad mellan att vara tråkig och korkad.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns det statistik på dom som HAR körkort och INTE kört ihjäls sig också?

Mats
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det känns tryggt att veta att ni som kör utan kort är födda med gott omdöme, rutin och erfarenhet och inte är ett dugg farliga för er omgivning ens från de första trevande kilometrarna på MC-körandets krokiga väg...:Bugar
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tillhör den skara som kört mc utan kort, slutade med det när jag blev pappa för snart tio år sedan. Sen dess har jag inte kört mc men ska nu ta kort hade jag tänkt.

Anledning till att jag sluta köra var för att jag tänkte på mina barn, dom ska inte bli utan pappa bör för att jag vill ha lite roligt. Jag körde som en idiot tidigare, riskerade livet på mig själv och andra med mitt sätt att köra.

Men för mig blev det så att jag blev lite vuxen när jag blev pappa, började tänkte lite mognare.
Även mitt sätt att köra bil och skoter förändrades, så nu tror jag att jag kan lära mig att köra mc som man bör också, inte bara med högerhanden utan med lite hjärna också.

Jag har respekt för folk som kan erkänna: "Jag var dum, jag har lärt mig något. Nu skall jag göra om och göra rätt" Vuxenpoäng :tummenupp
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Men är det inte så attom tex jag nu står stilla med min mc och jag inte skulle ha nåt mc kort... Vad kan polis göra då? E det inte så att man måste bli tagen på
Bar gärning eller vad det nu heter? Jag mena det e ju bara o neka att man kört om det kommer fram en polis o man står stilla ju??

Ps: ja jag har körkort:)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Finns antagligen många körkortslösa som ej får ta lapp pga. vissa omständigheter. Blir man dömd för ett brott så får man ju inte ta lappen (oavsett om det är trafikrelaterat). Lider man av depression eller liknande sjukdomar så är det tji körkort för dom.

Omdöme och hänsyn kan man ha även om man saknar lapp, och vara väl påläst på trafikregler mm. Men om man ska hårddra LAGEN så måste jag säga att det är en jäkla massa föräldrar som tillåter sina barn fara fram på motorcyklar utan körkort. För en moppe som är trimmad räknas som lätt mc och inget annat! :fakta
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Finns antagligen många körkortslösa som ej får ta lapp pga. vissa omständigheter. Blir man dömd för ett brott så får man ju inte ta lappen (oavsett om det är trafikrelaterat). Lider man av depression eller liknande sjukdomar så är det tji körkort för dom.

Omdöme och hänsyn kan man ha även om man saknar lapp, och vara väl påläst på trafikregler mm. Men om man ska hårddra LAGEN så måste jag säga att det är en jäkla massa föräldrar som tillåter sina barn fara fram på motorcyklar utan körkort. För en moppe som är trimmad räknas som lätt mc och inget annat! :fakta

Det finns ju en bra anledning till att man inte får köra om man tar vissa mediciner, t.ex. antidepressiva som kan leda till hjärtfel och yrsel, låter det som en bra kombo med fordon? :gnissla
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Men är det inte så attom tex jag nu står stilla med min mc och jag inte skulle ha nåt mc kort... Vad kan polis göra då? E det inte så att man måste bli tagen på
Bar gärning eller vad det nu heter? Jag mena det e ju bara o neka att man kört om det kommer fram en polis o man står stilla ju??

Ps: ja jag har körkort:)

Japp det stämmer! På bar gärning eller en cykel på tomgång räknas som körning.
Det är ju lagligt att leda en motorcykel, även om man saknar körkort!
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Det finns ju en bra anledning till att man inte får köra om man tar vissa mediciner, t.ex. antidepressiva som kan leda till hjärtfel och yrsel, låter det som en bra kombo med fordon? :gnissla

Lite yrsel är väl ingenting jämfört med dom som klagar lite på ryggvärk och knaprar Tramadol och andra morfin liknande preparat ute på vägarna helt lagligt. Men allt har ju med sitt eget omdöme att göra. Vete tusan om jag skulle köra om jag kände mig yrslig, men frågan är hur omdömet påverkas av morfin mm..

Va ju väldigt smart att ta bort varningstrianglarna på läkemedel!
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Lite yrsel är väl ingenting jämfört med dom som klagar lite på ryggvärk och knaprar Tramadol och andra morfin liknande preparat ute på vägarna helt lagligt. Men allt har ju med sitt eget omdöme att göra. Vete tusan om jag skulle köra om jag kände mig yrslig, men frågan är hur omdömet påverkas av morfin mm..

Va ju väldigt smart att ta bort varningstrianglarna på läkemedel!

Tror du inte att dom har ett och annat att säga om att ta morfin och framföra fordon eller? Det är ju antagligen oftast värre än antidepressiva, men det var ju bara för att fortsätta på ditt exempel.
Bara för att man tagit bort triangeln så är det ju inte ok att ta vilka mediciner som helst och köra, även om triangeln var en bra varning att ha på lådan.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Håller med ovan. Själv kört mc på gata nu i 16år utan kort(hade 1 år men togs bort (inte ens trafikrelaterat:huvet). Och allt jag kan säga om nyblivna körkortsinehavare av mc är att skaka på huvet, du kan köra rakt, du kan bromsa med full beredskap och du kan svänga hjälpligt samt svara på några vägtrafikskyltar, thats it.

Dock kan jag nog hålla med att folk som kan köra utan kort tillhör en viss klass människor som är beredda att ta vissa risker(inte att offra sej själva utan att stå lite utanför den svenska ramen med volvo o 2-3barn, o vänta på grön gubbe innan man går över gatan). Dock tro att ett körkort ger nån skilldnad i körskicklighet/riskmedvetande är ett förnekelse stadium.

Körtkortet i sig gör ju inte dig till en bättre förare, men måste säga att de numera obligatorsika riskutbildningarna faktiskt är bra (om än lite dyra, iaf del 2) om man går in för de med rätt inställning (och inte ser de som ett onödigt aber). Men detta vet du ju inget om, i och med att du inte har något körkort, så jag anser att du saknar trovärdighet gällande det här pratet om körtkort eller ej.

Hur funkar det med försäkring när man inte har kort? Eller du skiter i den med för det är ju onödigt i.o.m. att du aldrig är med i olyckor?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det känns tryggt att veta att ni som kör utan kort är födda med gott omdöme, rutin och erfarenhet och inte är ett dugg farliga för er omgivning ens från de första trevande kilometrarna på MC-körandets krokiga väg...:Bugar
Absolut inte. Men skulle hällre möte en körkortslös som kört i 10år+ än en nyblivet körkortstagare som suttit på en mc i 10timmar.

Iridium: Som en lobotomerad apa, själv?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top