Var finna inspiration

Tjita1

Guest
Hur finner man inspiration till att vara vuxen?
Hur gör man för att inte tråkas ihjäl av och smita undan från hushållsysslor?
Vad gör man för att se fram emot att åka hem från jobb/skola när man bor själv?
Hur gör man för att finna glädje i ett innehållslöst liv?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man börjar brygga öl.
För öl förenar generationer då alla gillar öl.
För när man brygger i köket tar man hand om övrig disk när man ändå diskar bryggutrustningen.
Varje dag ser man fram emot att komma hem och se att det jäser och följa ölets utveckling från litet maltkorn till fullvuxen ale..
När ölen sedan buteljerats och fått stå till sig kommer den skänka glädje, styrka och njutning många mörka vinterkvällar... Dessutom brukar kompisarna uppskatt när man låter dem få lite provsmaksflaskor då och då.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Svårt att i långa loppet smita från hushållssysslor när man bor själv :)

Har du ett trist liv så ändra på det, för ingen kommer ändra det åt dig. Fixa en hobby, läs en bok till, lär dig ett språk, gå nån kurs, börja träna, häng med polare, se om du kan träffa nån dam nånstans osv osv.

Det finns bara möjligheter, gäller att ta dom. Själv tar jag varje tillfälle jag kan att ha just ett innehållslöst liv. Skulle vara grymt att ha ett innehållslöst liv i en månad eller två....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Läs distanskursen, bygg modellflygplan, köp Lego Mindstorm, gör vin/öl/vfsh, ragga, meka bil och hoj, renovera bostaden, lär dig spela poker och vinn pengar eller nörda ner sig i något annat, gå med i någon förening. Ut och träffa folk... världen är full av möjligheter. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man hittar något roligt intresse att pyssla med, och gör det när livet känns kiss. Bäst är det om man lyckas landa ett jobb som är roligt, även om det inte är roligt jämt så trivs man iaf bra större delen av tiden. Dock ska man inte börja jobba med sin favoritsysselsättning, om man inte är beredd att hitta en ny favoritsysselsättning.
Och det är viktigt att just DU tycker det är roligt, vad du än företar dig. Häng på kompisar och bekanta, och deras kompisar och bekanta och testa nya saker tills du hittat något som bara golvar dig, och som du inte kan sluta att tänka på att göra nästa sak inom.

Tjita1

Guest
Jag har redan en hobby, som dessutom är rätt dyr för en student. Den står just nu i ett garage och väntar på att det ska bli varmt och isfritt...

Jag har en kamera. Den skulle jag vilja gå utomhus och använda lite. Dock känner jag att inspirationen fattas där också. Jag vet inte om det är medicinerna jag äter, eller om det är nåt annat, men jag känner mig rätt oinspirerad att göra något över huvud taget just nu...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har redan en hobby, som dessutom är rätt dyr för en student. Den står just nu i ett garage och väntar på att det ska bli varmt och isfritt...

Jag har en kamera. Den skulle jag vilja gå utomhus och använda lite. Dock känner jag att inspirationen fattas där också. Jag vet inte om det är medicinerna jag äter, eller om det är nåt annat, men jag känner mig rätt oinspirerad att göra något över huvud taget just nu...
Om det är någon form av psykofarmaka så skulle jag inte alls bli överraskad om det var de som gjorde det.
Joo, hojen och kameran kan jag tänka mig är ett apr stora hobbies, men du har pysslat med kameran ett tag antar jag, och hojen är ju som sagt lite fel väder för.
Testa en lång promenad utan mål då? Det brukar vara rätt skönt för mig för att få igång tankarna.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Inspiration och motivation kommer sällan av sig själv bara sådär. Man får aktivt skaffa det på något sätt.
Om du vill fotografera utomhus, så gör det. Gå ut och ta lite foton fast du inte känner några fjärilar i magen. Vem vet, helt plötsligt kanske du får lite idéer där ute och så tänds en gnista och vips, så har du fått både motivation och inspiration.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Några väl valda ord från en mogen 25 årig brud: (Bortse min Bucket Power är ni snälla)

Bli aldrig vuxen. Betala räkningar, handla, jobba och plugga som du ska. Städa ditt hem och laga mat till dig. Men bli aldrig vuxen! Våga spela gameboyappen i smartphonen, sitta framför tvn och spela Super Mario på SuperNintendo! :yoparty
Träna som ett djur ibland.

Skaffa husdjur. Lite ansvar gör inte att du måste bli vuxen, de ger dig en chans att ta små pauser från tvspelandet vilket är hälsosamt. Och det är inte lika ensamt att gå hem då :banana

Skapa innehåll i ett innehållslöst liv, med dig som huvudrollen! :banana Gärna ett liv fyllt med ragefaces.

Låtsas att vara vuxen bara ibland. BARA IBLAND! För det är först när man är vuxen som livet blir innehållslöst :7peta :3freak

Mvh
Den otroligt vuxna kaffe-ickedrickare Plåthinken :yoparty

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, om du är student så kan du ju alltid finna en tröst i att du kan plugga när du inte har annat för dig. Att lära sig är alltid kul, jag önskar att jag hade mer tid över till att lära mig allt mellan himmel och jord. Nu hinner jag lyssna på ljudböcker medan jag jobbar och försöker köra varannan bok något man lär sig och inte bara skönlitterärt hela tiden. Historia som jag tyckte var enormt tråkigt under skolperioden har jag fastnat för, så länge det inte är renodlad krigshistoria där de bara rabblar namn och årtal hela tiden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bli aldrig vuxen. Betala räkningar, handla, jobba och plugga som du ska. Städa ditt hem och laga mat till dig. Men bli aldrig vuxen!

:va
Det är ju det som är att bli vuxen. Att bli oberoende och ansvarstagande.

Att däremot kasta bort förmågan och lusten att leka har ju inte med att vara vuxen att göra. Det handlar ju mer om att vissa tillåter sig bli torra, tråkiga och hämmade utan att för den skull vara ett uns mer vuxna för det.

Däremot finns det väl få saker som binder upp och låser en ung person så mycket som att skaffa husdjur för tidigt. Finns ingen anledning att begränsa utrymmet för sponanitet innan man ens lämnat studentlivet bakom sig. För att inte tala om hur mycket ett omsorgskrävande husdjur begränsar karriärmöjligheterna.
Näe, skaffa husdjuret när allt annat börjat falla på plats OM inte ensamheten och ledan är enorm, då möjligen kan det vara värt att skaffa husdjur som ung och student..

Edit:
- Läste inte du själv till jurist? Jag har svårt att se att någon kan kombinera en ansvaret för en jycke som skall rastas och motioneras med en notarietjänst och de långa arbetsdagar som dessa "hundår" kräver...

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Några väl valda ord från en mogen 25 årig brud: (Bortse min Bucket Power är ni snälla)

Bli aldrig vuxen. Betala räkningar, handla, jobba och plugga som du ska. Städa ditt hem och laga mat till dig. Men bli aldrig vuxen! Våga spela gameboyappen i smartphonen, sitta framför tvn och spela Super Mario på SuperNintendo! :yoparty
Träna som ett djur ibland.

Skaffa husdjur. Lite ansvar gör inte att du måste bli vuxen, de ger dig en chans att ta små pauser från tvspelandet vilket är hälsosamt. Och det är inte lika ensamt att gå hem då :banana

Skapa innehåll i ett innehållslöst liv, med dig som huvudrollen! :banana Gärna ett liv fyllt med ragefaces.

Låtsas att vara vuxen bara ibland. BARA IBLAND! För det är först när man är vuxen som livet blir innehållslöst :7peta :3freak

Mvh
Den otroligt vuxna kaffe-ickedrickare Plåthinken :yoparty

Klokhinken

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
:va
Det är ju det som är att bli vuxen. Att bli oberoende och ansvarstagande.

Att däremot kasta bort förmågan och lusten att leka har ju inte med att vara vuxen att göra. Det handlar ju mer om att vissa tillåter sig bli torra, tråkiga och hämmade utan att för den skull vara ett uns mer vuxna för det.

Däremot finns det väl få saker som binder upp och låser en ung person så mycket som att skaffa husdjur för tidigt. Finns ingen anledning att begränsa utrymmet för sponanitet innan man ens lämnat studentlivet bakom sig. För att inte tala om hur mycket ett omsorgskrävande husdjur begränsar karriärmöjligheterna.
Näe, skaffa husdjuret när allt annat börjat falla på plats OM inte ensamheten och ledan är enorm, då möjligen kan det vara värt att skaffa husdjur som ung och student..

Edit:
- Läste inte du själv till jurist? Jag har svårt att se att någon kan kombinera en ansvaret för en jycke som skall rastas och motioneras med en notarietjänst och de långa arbetsdagar som dessa "hundår" kräver...

Jag må läsa juridik men det är bara en kurs på 15 hp :hihi

Jag läser till ingenjör och är klar till sommaren. Jag har en hund, men mitt tips på husdjur kunde ju lika gärna varit akvariefiskar. Och hur jag löser hunden är helt enkelt dagmatte, så har jag gjort hittills eftersom jag kombinerar plugget med jobb. Jag jobbar alltså och pluggar 100% samt har hund, fritidsintressen såsom träning. Fram tills i september hade jag även en ponny men han är inte kvar längre eftersom syrran behövde hjälp med att få sålt honom. Och på det hela har jag även en pojkvän. Hur jag hinner med allt är en fråga jag inte ens kan svara på :rolleyes:

Ett husdjur binder inte upp en person i fråga heller, anser jag. Jag planerar ju att sticka till USA efter mitt examen och plugga engelska därborta i ett år innan jag börjar söka jobb (jag har engelskan som tredje språk och tror att jag skulle få bättre jobbmöjligheter om jag varit utomlands och pluggar, en fördel helt enkelt speciellt om man är döv). Hur jag har löst hunden? Min mamma tar honom. Det är inga problem alls om man har vänner och föräldrar som ställer upp.

Hade jag haft ponnyn kvar hade jag lånat ut honom om jag velat ha honom tillbaka efter min vistelse i utlandet.

Det är bara du som ser saker som binder dig kvar här, jag ser bara möjligheter, livet är för kort för att sitta och vara bunden. Gifta sig, skaffa hus och familj, det är då man kan bli mer bunden men inte alls bunden fortfarande, man kan fortfarande resa och vara borta länge även om man har allt det där, kanske inte när barnen är så små men när de blivit lite äldre så...

Ditt liv är vad du gör det till.

:kär

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
TS, sluta tänk eller grubbla så j*vla mkt..

Allt handlar om inställning.. sitter du och deppar och tycker att allt suger så kommer det att suga.. Har du tråkigt, försök hitta på nåt som du tycker är kul, ingen annan kommer göra det åt dig.. Hittar man inte på nåt kul så slappa istället, ta en powernap, eller vadsomhelst.

Jag tränar eller sover nästan all min lediga tid på vinterhalvåret.. En del tycker säkert att det är tråkigt, men det passar mig alldeles utmärkt, och själv tycker jag att mitt liv rockar just nu. Inställning som sagt.

Tjita1

Guest
Jag blir nästan lite tårögd av svaren i den här tråden. Tack. :gråta:krama

Edit: Eller inte bara nästan.. Hrrm.. :rodnar

Quoteedit:
Om det är någon form av psykofarmaka så skulle jag inte alls bli överraskad om det var de som gjorde det.
Joo, hojen och kameran kan jag tänka mig är ett apr stora hobbies, men du har pysslat med kameran ett tag antar jag, och hojen är ju som sagt lite fel väder för.
Testa en lång promenad utan mål då? Det brukar vara rätt skönt för mig för att få igång tankarna.
Jo, jag har psykofarmaka, men jag tycker det känns som att det blev värre med avsaknaden av lust och vilja när jag började med en immundämpande medicin för magen i våras, men jag vet inte, man känner inte alltid "rätt" när man har mycket mediciner, det borde jag om nån veta. Är nere på 4 sorter nu, hade som mest 8 tror jag.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... Det är inga problem alls om man har vänner och föräldrar som ställer upp...

Det är bara du som ser saker som binder dig kvar här, jag ser bara möjligheter..

:kär

Fast då är du ju tillbaka i ett beroende på andra. Den vuxen är oberoende och självständig, förlitar sig inte på att mamsen rycker in... Den i"nte lika vuxnes" frihet är baserad på att andra ställer upp.. ;) Så med det anser jag inte att det är något bra rekommendation för någon som är påväg in i vuxenlivet. För hur "fri" är någon som inte har ekonomin till hunddagis året om eller som inte har förldrarna tillräckligt nära och tillräckligt redo att curla och förbarma sig över en hund eller annat husdjur när man själv vill kunna hoppa på en spontanresa med kompisarna när andan faller på?... Det är ju ett rätt omoget resonemang om jag får vara lite elak och kategorisk.

Det är när barnen är små som det är lätt att vara borta "länge" med dem. När de blir äldre har de själva skaffat sig band till vänner och sysselsättningar. Dessutom kommer skolplikten till som gör det lite smålurigt att kunna resa spontant då skolorna blir allt mer restrektiva till ledighet annat än på loven.

När det gäller hobbys, träning och andra intressen har det aldrig varit några svårigheter att få tid och utrymme för dem vare sig som 20åring eller som familjeförsörjande 35-åring. Jag åker nästan lika mycket skidor/snowboard nu som för tio år sedan. Jag spelar lika många golfrundor och har återupptagit klättringen och är ute mycket med båten. Den enda skillnaden ligger i att det kan kräva lite mer framförhållning, lite mer planering och att familjen ofta är med på ett hörn och inte bara grabbpolarna..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
TS, sluta tänk eller grubbla så j*vla mkt..

Allt handlar om inställning..
:fakta

Som jag brukar säga:
- Livet är inte alls vad man gör det till utan hur man tar det!

Man kan inte styra allt här i livet men man kan se till att gilla läget så att säga...

Och som du säger, det gäller att hålla sig sysselsatt och sova är bättre än det sista alternativet, sitta hemma själv och grubbla och älta...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag blir nästan lite tårögd av svaren i den här tråden. Tack. :gråta:krama

Edit: Eller inte bara nästan.. Hrrm.. :rodnar

Quoteedit:

Jo, jag har psykofarmaka, men jag tycker det känns som att det blev värre med avsaknaden av lust och vilja när jag började med en immundämpande medicin för magen i våras, men jag vet inte, man känner inte alltid "rätt" när man har mycket mediciner, det borde jag om nån veta. Är nere på 4 sorter nu, hade som mest 8 tror jag.

Det är ju inte den gladaste tiden på året, direkt....

Men som någon skrev, motion är det lättaste att börja med, sen ger sig förhoppningsvis resten per automatik.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen