Var finna inspiration

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Fast då är du ju tillbaka i ett beroende på andra. Den vuxen är oberoende och självständig, förlitar sig inte på att mamsen rycker in... Den i"nte lika vuxnes" frihet är baserad på att andra ställer upp.. ;) Så med det anser jag inte att det är något bra rekommendation för någon som är påväg in i vuxenlivet. För hur "fri" är någon som inte har ekonomin till hunddagis året om eller som inte har förldrarna tillräckligt nära och tillräckligt redo att curla och förbarma sig över en hund eller annat husdjur när man själv vill kunna hoppa på en spontanresa med kompisarna när andan faller på?... Det är ju ett rätt omoget resonemang om jag får vara lite elak och kategorisk.

Det är när barnen är små som det är lätt att vara borta "länge" med dem. När de blir äldre har de själva skaffat sig band till vänner och sysselsättningar. Dessutom kommer skolplikten till som gör det lite smålurigt att kunna resa spontant då skolorna blir allt mer restrektiva till ledighet annat än på loven.

När det gäller hobbys, träning och andra intressen har det aldrig varit några svårigheter att få tid och utrymme för dem vare sig som 20åring eller som familjeförsörjande 35-åring. Jag åker nästan lika mycket skidor/snowboard nu som för tio år sedan. Jag spelar lika många golfrundor och har återupptagit klättringen och är ute mycket med båten. Den enda skillnaden ligger i att det kan kräva lite mer framförhållning, lite mer planering och att familjen ofta är med på ett hörn och inte bara grabbpolarna..

Men alltså, seriöst, tog du allt jag skrev på dödligt allvar?? :D

Självklart måste man åtaga sig ansvar för det ena och andra. Men begreppet vuxen är så mycket mer än att bara betala räkningar. Jag har vänner som är så jävla vuxna trots de är yngre än mig. De bor i hus, har barn och är gifta. De har parmiddagar med andra paren. De är aldrig ute och "leker". De anser att tvspel är för småbarn eller omogna 25-åringar (som jag t.ex). En riktig man spelar inte tvspel och tar ansvar. Det spelar ingen roll att jag har en annan kompis som är 40+, singel och spelar tvspel och faktiskt tar ansvar. Är han omogen? Nja.

Allt sitter i huvudet och begreppet "vuxen" har blivit, iallafall för mig, en negativ bemärkelse på hur livet kommer att te sig.

Jag vet inte om du någonsin har haft husdjur, framförallt häst och hund som kräver mycket mer ansvar än kaniner och katter, men jag har aldrig varit låst på grund av mina djur och jag har haft något husdjur sedan jag var 6-7 år gammal. Jag var redan "vuxen" när jag var 12 och lagade middag åt mina småsyskon när mamma hade sina sviter med mina syskons pappa som visade sig vara knarkare och skiljde sig. Jag tog alltså hand om mina småsyskon. Men även vid den tiden tränade och tävlade jag i gymnastik och red. Som 14-åring betalade jag all min ridning själv med barnbidraget. Jag fick redan då börja prioritera. Mamma, ensamstående, studerade till specialpedagog med tre barn. Det är väl hon som har präntat in i skallen på mig att allt går att lösa.

Jag tror mycket handlar om hur man levt i hela sitt liv.

Jag har också dessutom i många år aktivt valt bort resor till förmån att kunna ha häst, mina syskon fick åka på resor men jag fick inte eftersom jag hade hästen. Jag ångrar inte det en enda sekund för jag har haft så mycket kärlek och värme från den hästen jag haft, även nästa hästen som till slut tillföll mamma eftersom jag inte skulle ha råd att ha häst och plugga samtidigt.

Spontanresor etc är inga problem även om man har ett husdjur, i synnerhet inte om man har vänner eller familj. Jag bor ju 50 mil ifrån min familj så mycket hjälp av dem har jag verkligen inte här. Att jag jobbar gör att jag har råd med en dagmatte (hunddagis däremot är omöjligt) och det är enkelt att hitta studenter som gillar hundar och vill passa dem för en slant.

Att vara borta länge menade jag inte att man ska ta med sig barnen. Jag pratar om att resa själv. Att åka och plugga någon annanstans. Barnen hemma kan vara hemma med sin pappa. Men jag ser det ändå som svårare att åka i jämförelse med om man bara har djur.

Hade min mamma inte kunnat ta min hund hade jag frågat någon vän om denne ville ställa upp och då skulle jag stå för kostnader kring hunden. Det är inte att undgå ansvar, det är att ta ansvar när man ser till att ens husdjur har det bra när man åker bort.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om jag förstått det rätt är du student på Karlstads Universitet? i så fall är det bästa att dra nytta av allt studentliv som finns, och det är mer än dricka sprit på kåren. Jag gick från ensamvarg till social medelpunkt inom ett år efter studierna påbörjats, enbart genom att vara överengagerad student. Det spelar ingen roll om det är sexmästeriet, fotoföreningen, spexet, etc. Det viktiga är att du träffar folk och det är vad du kommer minnas efter studierna. Jag har sett många "trasiga" personer (mobbing, depression, droger och annat) lösa sina problem genom det enorma nätverk som studentlivet erbjuder. Det är väldigt sällan man hör "Du får inte vara med" i den miljön.

För min del ledde engagemanget till kårstyrelsen som Sexmästare (att som 20-åring sälja alkohol för 1,5 Msek var rätt kul) och arbetslivserfarenheter som idag lett till en ganska bra karriär i arbetslivet.

I övrigt har Bucket Power den bästa medicinen. Mitt motto har varit att man blir inte äldre än man gör sig. Jag är 38 enligt körkortet och avdelningschef på visitkortet. Det hindrar inte att fritiden utöver familjeliv går till TV-spel, motocross, mountainbike, Family Guy och annat barnsligt som gör livet värt att leva.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kombinera din intressen och fota hojen! ;) (sen tar du och lär dig Photoshop!)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Börja måla graffiti, perfekt om man är singel. Omöjligt att börja med i vuxen ålder om man lever i ett förhållande

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tjita1:
Den stora frågan är väl när vi får se nästa del i din videoblogg. ;)

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Hoj
yz 250
gå med i armén om du får och har möjlighet.
jag skulle utan att blinka gått med om jag fick.

Tjita1

Guest
Om jag förstått det rätt är du student på Karlstads Universitet? i så fall är det bästa att dra nytta av allt studentliv som finns, och det är mer än dricka sprit på kåren. Jag gick från ensamvarg till social medelpunkt inom ett år efter studierna påbörjats, enbart genom att vara överengagerad student. Det spelar ingen roll om det är sexmästeriet, fotoföreningen, spexet, etc. Det viktiga är att du träffar folk och det är vad du kommer minnas efter studierna. Jag har sett många "trasiga" personer (mobbing, depression, droger och annat) lösa sina problem genom det enorma nätverk som studentlivet erbjuder. Det är väldigt sällan man hör "Du får inte vara med" i den miljön.

För min del ledde engagemanget till kårstyrelsen som Sexmästare (att som 20-åring sälja alkohol för 1,5 Msek var rätt kul) och arbetslivserfarenheter som idag lett till en ganska bra karriär i arbetslivet.

I övrigt har Bucket Power den bästa medicinen. Mitt motto har varit att man blir inte äldre än man gör sig. Jag är 38 enligt körkortet och avdelningschef på visitkortet. Det hindrar inte att fritiden utöver familjeliv går till TV-spel, motocross, mountainbike, Family Guy och annat barnsligt som gör livet värt att leva.
Jag pluggar inte på universitetet, jag pluggar en YH-utbildning. Sen vet jag inte om hela kårgrejen direkt attraherar mig, faktiskt. Går hellre med i en fotoklubb tror jag isåfall.
Kombinera din intressen och fota hojen! ;) (sen tar du och lär dig Photoshop!)
Jag kan en del photoshop faktiskt, har gått en kurs. :) Inte så mycket modifiera dock, mer bildbehandling.
Tjita1:
Den stora frågan är väl när vi får se nästa del i din videoblogg. ;)
När det blir varmt nog att åka hoj igen. :)

Men hörrni, jättetack för alla tips och råd! Jag tar åt mig!

Tjita1

Guest
Det är perfekt kunskap när du skall göra egna etiketter till dina flaskor med hembryggd öl! :fakta
Sen var det ju det där med var man ska göra av sig när man gör det. 20 kvadrat har jag, och den fria golvytan uppgår väl till ungefär 0,8 av dom. Sen är det ju ytterligare en grej att jag inte dricker.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mitt sätt att undvika nedåtgående spiraler, lite sådär kort o spontant:

- Sänk förväntningarna, det gör att fler o mindre saker i tillvaron upplevs annorlunda.
- Inse att det inte finns ngn större praktisk mening med livet utom fortplantningen då kanske, meningen ger sig ändå.
- Rör på dig varje dag
- Vänta inte med sådant du tycker är kul, gör det asap.
- Läs böcker, lyssna på musik, se film, ja insup kultur som lockar.
- Prata med dina vänner o var öppen, andra har en jävla massa erfarenheter visar det sig ofta -> känner sig inte ensam om sina problem eller får perspektiv på dem.
- Tro inta att världen är god o tralalala etc o att Mia Törnblom et al fungerar, inse all skit som finns men gräv inte ned dig i den själv. Var gärna pessimist men fokusera på det goda som finns i tillvaron o i människor så blir det lättare för dig själv.

Mer ang frågorna, vadå bli vuxen? Skit i det det ger sig med tiden, man blir aldrig vuxen enl mig det är bara andras upplevelse av en som ändras över åren. Skit i disk etc o värdsliga saker, de löser man ofta efter hand ändå.
Motivationsbiten... nu blir det svårt på riktigt.. just o skapa motivation är svårt.. o motivation är nyckeln till allt, utan motivation inget medvetet agerande. Skala ned kanske, precis som med förväntningarna? Hitta små källor o bygg vidare.. Jag tänker ut strategier för vad jag vill åstadkomma.. därur kommer motivation..
Vill jag inte åstadkomma ngt, dåså.. då är jag motiverad att inte göra ett skit, läser bok o spelar metal o dricker kaffe.. ;)

Spånade loss lite bara.. sitter på hotellrum o ugglar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sen är det ju ytterligare en grej att jag inte dricker.

Det låter iofs jäkligt sunt. Särskillt under perioder med lite grubblerier. Drickande brukar inte göra sådant bättre.

Du kanske skall bredda intresset för bild och börja lära dig rörlig bild? Börja filma och lär dig klippa och redigera?! Fördelen med både video, foto (och ölbryggning) är att man blir vetgirig och aldrig färdiglärd. Man vill hela tiden skaffa ny kunskap för att kunna förbättra detaljer och lära sig undvika felsteg.

Skapa din egna videokortfilmsblogg? Du kan ju sätta upp en ambition för dig själv att göra typ en kortfilm i månaden? Om vad som helst... alltså ingen "Heeej blOggen! ....Äähhm.. assså jag ba!"-blogg

Kan ju innehålla vad som helst. En timelapse som fångar hur din fruktskål åldras. En video som vissar actionsekvenser med studenter som cyklar till skolan. ..eller närbildssekvens med hur något tar form på kursen där du går om du nu pluggar något där ni tillverkar saker..

Min poäng är att du inte behöver skapa videos för att få en massa klick å upptummar på tuben utan mer för att lära dig video-hantverket. Photoshoppande och snygga stillbilder kan ju pimpa vilken video som helst. Särskillt om du lär dig nyttja snygga men stillsamma stillbildspanoreringar i videoredigeringsprogrammet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
- Inse att det inte finns ngn större praktisk mening med livet utom fortplantningen då kanske, meningen ger sig ändå..

Känsliga varnas :)
I skenet av denna bild från Hubble så inser man lätt att det egentligen inte finns någon mening med livet.
Varje ljuspunkt i bilden är en galax som vår Vintergata, med hundratals miljarder stjärnor vardera. Sen fortsätter universum vääääldigt långt bakom och åt sidorna.

original.jpg

Och här på jorden ägnar vi vår ytterst korta tid (ingen alls i sammanhanget) till helt tramsiga saker som egentligen kan kvitta helt.

Finns en filosofi att med tillräckligt perspektiv kan vilken population som helst ses som en egen (super-)organism. Alla celler i människan blir en människa tex. Eller alla myror blir en super organism, ett samhälle.

På samma sätt kan man se mänskligheten som en organism där varje människa är en cell som utgör mänskligheten. Flyttar man perspektivet ytterligare kan man se varje mänsklighet/livsform som en supersuperorganism och vips så har varje människa degraderats till något mindre än en atom i sammanhanget. Tanken svindlar.

Vadvarmeningenmedlivetnuigen?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ladda ner en jävla massa serier blandat med gymträning o sportfiske..klart!

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Tjita1 skrev:
Hur gör man för att inte tråkas ihjäl av och smita undan från hushållsysslor?

En polare berättade om sin äldre kollega som ställer en snaps lite varstans i varje rum som ska städas, sen tar han den i farten och städningen är snabbt över.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen