var ju inte så bra..

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Bah! Jag gjorde hela uppkörningen inklusive g-svängen på en mito (svängradie jumbojet) så det ska nog gå med i stort sett alla hojar.
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
kaZmur skrev:
Bah! Jag gjorde hela uppkörningen inklusive g-svängen på en mito (svängradie jumbojet) så det ska nog gå med i stort sett alla hojar.

klart att det går! jag klarade allt med min rebel, men det tog ca 3 timmars övande innan det gick bra...
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
En stor fördel med Åland: Det finns alltid tid för allt... :tummenupp

Låt oss säga att du vill ta körkort... Det är lugnt! Ring en av alla 5 bilskolor (på 25000 inv...!) och så far du ut och övningskör nästa dag... :tummenupp

Teoriprov? Manöverprov? Uppkörning? Ingen fara, max väntetid är väl en vecka om du har en himla otur. Normalt är väl 1-2 dagar. :tummenupp

Jag tog bilkort dagen efter jag fyllde 18, orsaken till att det blev dagen efter var att jag fyllde på en söndag... :tummenner :D

Manöverprov A1 gjordes med en RS125, fick dock dispens eftersom den inte klarade u-sväng innanför linjerna trots att man ledde den med styret mot stoppen... :tummenupp
Att göra manöverprov med en Harley eller en riktigt custom-chopper med 17 meter lång gaffel kanske kan bli lite knepigt, men med det mesta annat går det nog bra...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
petterekman skrev:
En stor fördel med Åland: Det finns alltid tid för allt... :tummenupp

Låt oss säga att du vill ta körkort... Det är lugnt! Ring en av alla 5 bilskolor (på 25000 inv...!) och så far du ut och övningskör nästa dag... :tummenupp

Teoriprov? Manöverprov? Uppkörning? Ingen fara, max väntetid är väl en vecka om du har en himla otur. Normalt är väl 1-2 dagar. :tummenupp

Jag tog bilkort dagen efter jag fyllde 18, orsaken till att det blev dagen efter var att jag fyllde på en söndag... :tummenner :D

Manöverprov A1 gjordes med en RS125, fick dock dispens eftersom den inte klarade u-sväng innanför linjerna trots att man ledde den med styret mot stoppen... :tummenupp
Att göra manöverprov med en Harley eller en riktigt custom-chopper med 17 meter lång gaffel kanske kan bli lite knepigt, men med det mesta annat går det nog bra...


:Bugar :Bugar
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
när jag skulle göra u-svängen med min så lutade jag den så mycket att fot-pinanrna skrapade i marken.. :yoparty
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
StewOo skrev:
när jag skulle göra u-svängen med min så lutade jag den så mycket att fot-pinanrna skrapade i marken.. :yoparty
Då körde du för alldeles fort. Man måste kryyyypköra.
Jag fick göra om den delen av provet första gången jag körde upp av just den anledningen att gubben tyckte att jag körde för fort...och tro mig, det gick redan riktigt långsamt då.
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
Det gjorde du säkert, jag kör rätt mycket inne i stan...


petterekman skrev:
Jag såg dig idag StewOo, du körde ut ur rökka-rondellen i riktning Östra Utfarten... :fakta


men jag måste köra ganska snabbt för annars välte den omkul..

SpeedAbuser skrev:
Då körde du för alldeles fort. Man måste kryyyypköra.
Jag fick göra om den delen av provet första gången jag körde upp av just den anledningen att gubben tyckte att jag körde för fort...och tro mig, det gick redan riktigt långsamt då.
 
Last edited:

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Förstår inte det viktiga med garagevändningen, diskuterade det med farsan som både kör XR o Fj1100, inte fan skulle han få för sig att göra garagevändningen med sin 275gs FJ, får man den över sig så förlorar man ju benet. Idiotsak enligt mig, någon praktiskt användning för denna manöver ser jag verkligen inte.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Nejvbie skrev:
Förstår inte det viktiga med garagevändningen, diskuterade det med farsan som både kör XR o Fj1100, inte fan skulle han få för sig att göra garagevändningen med sin 275gs FJ, får man den över sig så förlorar man ju benet. Idiotsak enligt mig, någon praktiskt användning för denna manöver ser jag verkligen inte.
Poängen med garagevändningen är väl att man ska kunna visa att man har kontroll över hojen. Men någon praktisk användning av det efter uppkörningen är nog sällsynt ovanligt.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
SpeedAbuser skrev:
Poängen med garagevändningen är väl att man ska kunna visa att man har kontroll över hojen. Men någon praktisk användning av det efter uppkörningen är nog sällsynt ovanligt.
Visst är det ett visst bevis av att man kan hantera hojen, men varför tas den då bort nästa år? :)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top