Var köpa gul 4 mm2 kabel?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Exempel på ÄNNU VÄRRE:
Citat: Lösningen blir utom original 4 mm2(?) kabel från generatorn så drar jag 4 st 2,5 mm2 röd från generatorns pluspol till batteriets pluspol.
slut citat
Inlagt i svart krympslang. Utom i ändarna.
Och det fungerade prickfritt !
Som en temporär lösning så är det helt ok men det blir förluster med flera parallella klena kablar. Det kan sluta med att isoleringen smälter och det blir en kortis nånstans tyvärr.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som en temporär lösning så är det helt ok men det blir förluster med flera parallella klena kablar. Det kan sluta med att isoleringen smälter och det blir en kortis nånstans tyvärr.
Nej. Om en eller flera kablar går av så visst, men inte annars. förlusterna torde minska när du kör med 2x2,5mm2 jämfört med 1x4mm2.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Som en temporär lösning så är det helt ok men det blir förluster med flera parallella klena kablar. Det kan sluta med att isoleringen smälter och det blir en kortis nånstans tyvärr.
Den förstår jag inte?
Kabeldimensioeringsmässigt är det ju bättre med 2st 2,5mm2 än en 4mm2 :va
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Exempel på ÄNNU VÄRRE:
Citat: Lösningen blir utom original 4 mm2(?) kabel från generatorn så drar jag 4 st 2,5 mm2 röd från generatorns pluspol till batteriets pluspol.
slut citat
Inlagt i svart krympslang. Utom i ändarna.
Och det fungerade prickfritt !
Lite off topic, men angående dubbla halvljus så testade jag med kvalitets LED-lampor ((dubbla H4) på min RS.
vänstra reflektorn var inte riktigt mogen för det.
Det var alldeles för stort och starkt ”läckage” av ljus upptill vänster vilket hade bländat mötande kraftigt.
LED-lampor är visserligen känsliga för exakt position i lamphusen, men vid närmare koll med standard halogen så såg jag att samma fel i ljusbilden fanns där med.
Skillnaden var att med standard klena halogen så blev det inget direkt problem för mötande ?
Så min lösning blev att återgå till enkel lampa för halvljus, och tända båda vid helljus.
LED-lamporna ger så bra ljus att endast höger lampa räcker för att ge hyggligt ljus för halvljuset.
I övrigt är ljusbilden från LED helt korrekt utan annat ”läckage” än det snett upp till vänster på vänster lampa.
Men lösningen blir som sagt att endast använda höger lampa till halvljuset.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den förstår jag inte?
Kabeldimensioeringsmässigt är det ju bättre med 2st 2,5mm2 än en 4mm2 :va
Precis 2 * 2,5 mm2 = 5 mm2 är > 4 mm2
Dessutom är ytan utåt större på 2 * 2,5 mm2 än på en 4 mm2 vilket betyder att 2 * 2,5 mm2 klarar inte 25 % mer ström än en 4 mm2.
Biltema
4 mm2 26 A vilket med 25% påslag för 5mm2 borde bli 32,25 A
men 2,5 mm2 18 A vilket med 2 ggr 2,5 mm2 blir 36 A
På grund av den större ytan ut mot isoleringen som avger värme klarar många små trådar mer ström än en stor med samma tvärsnitts area.
För växelström finns tom Litz tråd.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite off topic, men angående dubbla halvljus så testade jag med kvalitets LED-lampor ((dubbla H4) på min RS.
vänstra reflektorn var inte riktigt mogen för det.
Det var alldeles för stort och starkt ”läckage” av ljus upptill vänster vilket hade bländat mötande kraftigt.
LED-lampor är visserligen känsliga för exakt position i lamphusen, men vid närmare koll med standard halogen så såg jag att samma fel i ljusbilden fanns där med.
Skillnaden var att med standard klena halogen så blev det inget direkt problem för mötande ?
Så min lösning blev att återgå till enkel lampa för halvljus, och tända båda vid helljus.
LED-lamporna ger så bra ljus att endast höger lampa räcker för att ge hyggligt ljus för halvljuset.
I övrigt är ljusbilden från LED helt korrekt utan annat ”läckage” än det snett upp till vänster på vänster lampa.
Men lösningen blir som sagt att endast använda höger lampa till halvljuset.
Har du någon länk till de LED du köpte ?
För det går väl 10 lågkvalite LED på marknaden för varje högkvalite LED.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96

Jag har kört med Luxtar på både fruns och min bil, blev jättebra!
Speciellt på min Seat Leon -18!
Inte samma led-version som till hoj, men för den bilen blev det super, helt guld faktiskt.
Möter väldigt få bilar med bättre ljus, både bra och jämn spridning, men framförallt bra bredd (samt helt korrekt ljusbild), och då inte ens med toppmodellen.
Även min gamla GPZ500 har fått en led från Luxtar och har ett mycket trevligt ljus numera, och även här en bra ljusbild (dock med lite svagare ”fläckar” om du förstår vad jag menar).
Har testat med märket Ledison från samma ställe (till bilen), men det blev inte bra med ljusbilden alls. Spridningen blev överallt hur jag än försökte justera dess position i lamphuset.
Även testat en annan billigare sort från Xenonkungen, men det blev inte bra med ljusbilden.

Men just dem från Luxtar har fungerat bra, och verkar justa i kvalitete.
För hojarna valde jag just deras serie Q1 för att slippa en extern ”klump” som reglerar effekten jmf värmeutvecklingen.
I Q1 så finns det en inbyggd kylfäkt.
Dessutom så blir det inget problem på besiktningen om man inte har en extra ”klump” till varje lampa.
På Sprint RS så är där inte heller en täckande panel som man kan gömma dessa klumpar under.

Btw: Triumph Sprint av den generationen jag har sägs må bra av bättre kablage till framlyktorna, vilket säkert förbättrar för vanliga halogen.
Men med LED så är det överflödigt att förbättra kablaget, de drar dessutom lite mindre ström.
 

Bifogat

  • 1BE44E93-63F3-47BC-AB93-AA28AD10A4CA.png
    1BE44E93-63F3-47BC-AB93-AA28AD10A4CA.png
    737.6 KB · Visningar: 7
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kardelernas grovlek spelar väl också roll på hur mycket ström en kablel klarar, eller var det spänningsfallet jag kommer inte riktigt ihåg. Är väl nåt med att elektronerna färdas på utkanten av kardelerna och ju finare kardeler ju större yta att färdas på har elektronerna.

Nu spelar nog inte detta nån större roll på en hoj.

Jag kan väl säga vad jag ska ha gul kabel till. Av nån anledning så får jag spänningsfall mellan statorn och laddregulatorn i GSX:ens original kablage och om jag ändå byter kablaget så väljer jag att ta lite grövre kabel 2.5 mm2 istället för runt 1.5 mm2.

Då problemet upptäcktes drog jag nya röda 2.5 mm2 kablar som jag hade hemma i garaget men nu vill jag fixa till det hela så det blir korrekt med gula kablar så allt stämmer enligt schmat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kardelernas grovlek spelar väl också roll på hur mycket ström en kablel klarar, eller var det spänningsfallet jag kommer inte riktigt ihåg. Är väl nåt med att elektronerna färdas på utkanten av kardelerna och ju finare kardeler ju större yta att färdas på har elektronerna.

Nu spelar nog inte detta nån större roll på en hoj.

Jag kan väl säga vad jag ska ha gul kabel till. Av nån anledning så får jag spänningsfall mellan statorn och laddregulatorn i GSX:ens original kablage och om jag ändå byter kablaget så väljer jag att ta lite grövre kabel 2.5 mm2 istället för runt 1.5 mm2.

Då problemet upptäcktes drog jag nya röda 2.5 mm2 kablar som jag hade hemma i garaget men nu vill jag fixa till det hela så det blir korrekt med gula kablar så allt stämmer enligt schmat.
Så du vill att röda 2,5 mm2 ska bli gula men vill inte betala för 100 meters rulle ?
Då blir det gul krympslang på utsidan av den röda isoleringen.
Tex https://www.svebry.se/category/gul

För övrigt:
Är det en vanlig stator med 3 gula till regulatorn (och permanentmagnetrotor inuti statorn)
så finns det så mycket spänningskapacitet i generatorn så spänningsfallet stator till regulator inte spelar någon roll. Utan effekten av lägre motstånd i de här tre sladdarna blir bara att regulatorn ska kyla bort ännu mer överskottseffekt.
Regulatarn blir ännu varmare och "brinner" lite snabbare.
Har själv funderat på att sätta tre H4 lampor mellan stator och regulator. Med glödtrådarna kopplade i parallell. Så blir de en strömgenerator som ger ca 10A, en i varje statorledning blir med 3-fasgenerator ca 17 A DC från regulatorn, dvs ca 230 Watt. Vilket borde räcka långt.

Varför ? För att minska den effekt som behöver kylas bort av regulatorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Brukar ju jämt vara snack om klena kablar och spänningsfall i hojar så av den anledningen tänkte jag åt det väl är bättre att gå upp i kvadrat om jag ändå har möjligheten om man ska byta ut kablaget.

Det spänningsfall jag har nu i original kablaget är åt helsike högt, nåt är fel där. Det är så högt att hojen inte laddar alls. Upptäcktes då jag åkte upp till Jockfall och tog en glass när jag skulle där ifrån så var hojen död och fick kabla igång den, hemma mätte jag och jag har för mig att den laddade under 12V och statorn mätte okej var ganska säker på att regulatorn farit. Bytte regulator men ingen skillnad den laddade ändå inte, tillslut drog jag nya kablar mellan statorn och regulatorn och då började den ladda.

Får väl erkänna min okunskap men att ha klena kablar för att skapa spänningsfall mellan statorn och regulatorn låter ju ut lite korkad konstruktion, då känns väl effektmotstånd med väldigt låg resitans rätt väg att gå? Om man av snålhet väljer tunna kablar för att det fungerar kan jag väl förstå.

Har nog hemma gul 0,75 och 1,5 mm2 och nu även 2,5 mm2 så jag skulle ju kunna testa och mäta om man kan mäta spänningsfall mellan statorn och regulatorn om man går ner i dimension på kablarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Brukar ju jämt vara snack om klena kablar och spänningsfall i hojar så av den anledningen tänkte jag åt det väl är bättre att gå upp i kvadrat om jag ändå har möjligheten om man ska byta ut kablaget.

Det spänningsfall jag har nu i original kablaget är åt helsike högt, nåt är fel där. Det är så högt att hojen inte laddar alls. Upptäcktes då jag åkte upp till Jockfall och tog en glass när jag skulle där ifrån så var hojen död och fick kabla igång den, hemma mätte jag och jag har för mig att den laddade under 12V och statorn mätte okej var ganska säker på att regulatorn farit. Bytte regulator men ingen skillnad den laddade ändå inte, tillslut drog jag nya kablar mellan statorn och regulatorn och då började den ladda.

Får väl erkänna min okunskap men att ha klena kablar för att skapa spänningsfall mellan statorn och regulatorn låter ju ut lite korkad konstruktion, då känns väl effektmotstånd med väldigt låg resitans rätt väg att gå? Om man av snålhet väljer tunna kablar för att det fungerar kan jag väl förstå.

Har nog hemma gul 0,75 och 1,5 mm2 och nu även 2,5 mm2 så jag skulle ju kunna testa och mäta om man kan mäta spänningsfall mellan statorn och regulatorn om man går ner i dimension på kablarna.
Det är en lösning. Min ide med H4 lampor är att motståndet varierar kraftigt. Vid full ström 13,5 volt över de två parallellkopplade glödtrådarna i H4 lampan och ca 8,5 Ampere (för 55+60=115W) är motståndet ca 1,6 Ohm.
Men det sjunker till mindre än 0,15 Ohm med kall lampa.
Krux är tex var ska man placera det här vitglödande H4 lamporna på hojen ?
Kommer det funka ? Eller kommer glödtrådarna brinna / skaka sönder ?
Iden med effektmotstånd gillar jag. För det vanliga vid kortis i regulatorn är att då brinner statorn.
Dyrt. För då kommer ju hela effekten värma den "kortslutna" statorn.
Med effektmotstånd på tex 1 Ohm i inkopplade i ledningarna stator regulator så kommer inte hela effekten gå till statorn, lite till effektmotstånden.

Men det här undviks med en regulator som inte kortsluter bort överskottsenergi utan kopplar bort statorn från regulatorn. När batteriet nått ca 14,3 Volt.

Jag byggde en sådan till SV650S. Triacar i två av ledningarna från stator till regulator bröt strömmen till 3-faslikriktaren vid 14,2 Volt över batteriet. Det var en komplicerad konstruktion. Med Spänningsreferens, Operationsförstärkare och Optokopplare för att växla Triacarna mellan Till och Från.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så du vill att röda 2,5 mm2 ska bli gula men vill inte betala för 100 meters rulle ?
Då blir det gul krympslang på utsidan av den röda isoleringen.
Tex https://www.svebry.se/category/gul

För övrigt:
Är det en vanlig stator med 3 gula till regulatorn (och permanentmagnetrotor inuti statorn)
så finns det så mycket spänningskapacitet i generatorn så spänningsfallet stator till regulator inte spelar någon roll. Utan effekten av lägre motstånd i de här tre sladdarna blir bara att regulatorn ska kyla bort ännu mer överskottseffekt.
Regulatarn blir ännu varmare och "brinner" lite snabbare.
Har själv funderat på att sätta tre H4 lampor mellan stator och regulator. Med glödtrådarna kopplade i parallell. Så blir de en strömgenerator som ger ca 10A, en i varje statorledning blir med 3-fasgenerator ca 17 A DC från regulatorn, dvs ca 230 Watt. Vilket borde räcka långt.

Varför ? För att minska den effekt som behöver kylas bort av regulatorn.
Du kan också byta till en MOSFET-regulator så slipper du problemet helt, tappar inte laddeffekt och introducerar inte heller en onödig felkälla i ditt elsystem
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Brukar ju jämt vara snack om klena kablar och spänningsfall i hojar så av den anledningen tänkte jag åt det väl är bättre att gå upp i kvadrat om jag ändå har möjligheten om man ska byta ut kablaget.

Det spänningsfall jag har nu i original kablaget är åt helsike högt, nåt är fel där. Det är så högt att hojen inte laddar alls. Upptäcktes då jag åkte upp till Jockfall och tog en glass när jag skulle där ifrån så var hojen död och fick kabla igång den, hemma mätte jag och jag har för mig att den laddade under 12V och statorn mätte okej var ganska säker på att regulatorn farit. Bytte regulator men ingen skillnad den laddade ändå inte, tillslut drog jag nya kablar mellan statorn och regulatorn och då började den ladda.

Får väl erkänna min okunskap men att ha klena kablar för att skapa spänningsfall mellan statorn och regulatorn låter ju ut lite korkad konstruktion, då känns väl effektmotstånd med väldigt låg resitans rätt väg att gå? Om man av snålhet väljer tunna kablar för att det fungerar kan jag väl förstå.

Har nog hemma gul 0,75 och 1,5 mm2 och nu även 2,5 mm2 så jag skulle ju kunna testa och mäta om man kan mäta spänningsfall mellan statorn och regulatorn om man går ner i dimension på kablarna.

Kablarna mellan regulator och statorn har jämförelsevis mycket högre spänning än elsystemet i övrigt så effektförlusterna från liten kabelarea spelar mindre roll där. Om du inte haft ladd alls förrän du bytte kablar så var det nog något annat som var vajsing, typ partiellt kabelbrott eller dålig kontakt i anslutningspunkterna. Därmed inte sagt att det är dåligt att gå upp i kabelarea. Jag gick upp kraftigt i kabelarea på de flesta ställen när jag byggde custom elsystem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ändå hyfsat koll på detta med spänning och ström så att man klara sig med betydligt klenare kablar från statorn med sina 80VAC eller vad det nu kan vara mot på 12V delen efter regulatorn vid samma ström har jag koll på.

Det skumma var att hojen laddade runt 12V oavsett varv och byte av regulatorn hjälpte inte utan var precissamma fel. Den laddade men inte många tiondels volt mer än batterispänningen. Regulatorn är byttes mot en köpt hos MC-Shopen men det var samma problem.

Ledsnade på allt och bytte allt kablage till och från regulatorn, nya kablar från statorn, ny 6mm2 kabel från regulatorn till batteriet och ny jord till regulatorn och då laddade hojen som den ska.

Jag har för mig att jag resistansmätte kablaget utan att direkt hittat galet. Laddningen går även genom säkringsboxen så det kan ev vara nåt galet där, men nu sitter det istället en lös ensam säkring till laddningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ändå hyfsat koll på detta med spänning och ström så att man klara sig med betydligt klenare kablar från statorn med sina 80VAC eller vad det nu kan vara mot på 12V delen efter regulatorn vid samma ström har jag koll på.

Det skumma var att hojen laddade runt 12V oavsett varv och byte av regulatorn hjälpte inte utan var precissamma fel. Den laddade men inte många tiondels volt mer än batterispänningen. Regulatorn är byttes mot en köpt hos MC-Shopen men det var samma problem.

Ledsnade på allt och bytte allt kablage till och från regulatorn, nya kablar från statorn, ny 6mm2 kabel från regulatorn till batteriet och ny jord till regulatorn och då laddade hojen som den ska.

Jag har för mig att jag resistansmätte kablaget utan att direkt hittat galet. Laddningen går även genom säkringsboxen så det kan ev vara nåt galet där, men nu sitter det istället en lös ensam säkring till laddningen.
Grattis till att du fått det att funka !

Lägg ingen tid på att försöka fundera ut vad som var fel.
Kan ju var glappkontakt och annat som aldrig kan återskapas igen.

Bara ut och kör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Grattis till att du fått det att funka !

Lägg ingen tid på att försöka fundera ut vad som var fel.
Kan ju var glappkontakt och annat som aldrig kan återskapas igen.

Bara ut och kör.

Nåt glapp lär det varit men orkade inte bry mig utan drog nytt, denna hoj har ju som småjävlats med mig mest hela tiden, från att få fram delar, laddningen, förgasarbestyckning och som final i höstas försökte den ju dräpa mig?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top