Var köper man färgad kylslang?

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Jag håller nu på att gå igenom moppen och tänkte även piffa upp den lite kosmetiskt. Jag har sett att de riktiga entusiasterna använder någon blåfärgad slang till kylsystemet. Det ser rätt trevligt ut.

Det är sådan jag är på jakt efter. Nu använder jag grov svart bränsleslang (18mm utv. 10mm inv.) som fyller sin funktion men den ser rätt trist ut. Är det någon som vet var man kan köpa lämplig färgad slang?

Mvh

EDIT: Jag la till en bild som Meli postat tidigare där slangen syns.

Bifogat

• PIC01446.jpg
    PIC01446.jpg
    132.8 KB · Visningar: 273
Last edited:

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Blå silconslang kan du köpa på de flesta biltrimfirmor.
Men den väldigt dyr men är mkt seg o trycktålig.

Bow´s hoj e grym med riktig öhlindämp, kolfiberkåpor,
hydralbroms bak o fram! Den andas hi-tech...

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Wheelie-king skrev:

Det riktigt coola är alla titan prylar som tillverkats på den, t. ex kopplingsgavel... :gnissla

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Filip RSR skrev:
Det riktigt coola är alla titan prylar som tillverkats på den, t. ex kopplingsgavel... :gnissla
Eller Hela styrkronan som också är av titan.. det är inte det lilla stycket titan där kan jag säga

Wheelie-king skrev:

Den andas också drygt 100 lakan i materialkostnad! :)

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Det är nog DM'n som står hos Maxat-Racing.. Den skall vara något i hästväg. Dock har ingen vågat bänka den. Min skall väl ploppa ut 16-17hp när allt snurrar som det skall (hade tjuvluft under cylinderfoten och i reed huset). Håller på att riva motorn och fixa till alla packningar så det är tätt och fint. Och sen skall jag trycktesta den igen, detta rekommenderas att göra på alla motorer. Blev som natt och dag när jag gjorde det på min 40cc motor, och rättade till där det läckte. Kul att se hur mycket sakerna är bearbetade (50cc BiZeta). Alla kaneler är filade på ordentligt. T.om 20mm PHBG DS race fuggen är portad - så man får väl se i sommar om man har en chans med sina 88kg.. :arsele

EasyRider

Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
mullerhawk skrev:
- så man får väl se i sommar om man har en chans med sina 88kg.. :arsele

Super verkar bli MYCKET spännande i år. Många kompetenta förare och maskiner. Det blir en ren fröjd att se racen. :tummenupp Hoppas att det blir någorlunda jämnt. Jag har väl min favorit till guldpengen men man vet aldrig, det är ändå ett par race som skall köras och allt kan hända.

Daniel B

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
RSV mille-00,DM GP1-06
Nu tror jag inte det hänger så mycket på hk om man vinner eller ej.
Kan man inte hantera "alla" hk så spelar det ingen roll om man har 17 hk på bakhjulet
Det handlar om körskicklighet och kunskap om sin hoj.Och inte minst kunskap om däcken.

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Jupp... 10% hoj 90% förare. Den som bromsar sist är den som hamnar på pallen.. Jag har tyvärr inte haft förmånen ännu att köra utomhus med RR'en. Körde en Blata kopia förra sommaren - och det blev inte mycket åka innan jag upptäckte att det faktiskt fanns en utomhusbana (sent i Augusti) i Södertälje. Dock har jag malt, malt justerat meckat och ytterliggare justerat för att få kläm på prylarna till sommaren. Har kört i stort sett varje helg innomhus i Södertälje, och det ger resultat. Räknar dock inte med några pall placeringar - men sist tänkter jag inte bli (bromsar ganska sent, men inte senast - ÄN! :gnissla ) :hihi

Last edited:

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Daniel:
Det är ju sant som du säger. Det behövs en grymt skicklig förare för att
utnyttja det sista ur en mod.std.

Personligen bytte jag till en bizeta 50 cc pga att det kul
när det händer lite när man drar i rullen... sen hur mkt tid man
tjänar på ett varv är en annan femma. På kalmarbanan är jag dock
helt säker på att jag kan kapa 1-2 sekunder med trimmhojen då den
är grymt mkt snabbare på rakorna o bättre bromsar.

Mullerhawk:
Det är fler än du som har haft problem med läckande bizeta-motorer!
Jag hade exakt samma problem som du. Insugningsgummit är ju en liten spricka i redan från början, vandrar den sen vidare så sugen den in tjuvluft på
höga varv.. Jag köpte ett kinainsug för en hundring o det verkar hålla bättre.
(kineserna gör bra grejer ibland :) )

Det är nog inte fel att ta ett mkt TUNT lager silicon på topp o cylinderfot också.

Last edited:

Daniel B

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
RSV mille-00,DM GP1-06
Förstår vad du menar Wheelie King.
Hade en R1 en gång i tiden och det var svin ball när man visste att man hade lite pulver under tanken.
Så jag förstår att trimm lockar.

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Jupp,

Skrev ett inlägg om det på Maxat-Forumet. Just detta med luft läckage är underskattat, enligt Dominant Monkey Racing - som är en välrenomerad 2takts trimmare i England. Enligt honom så är det den absolut vanligaste orsaken till att motorn skär - på grund av den magra blandningen som uppstår vid tjyvluft.

Kollade bägge mina motorer, och mest läckte Malossi 40cc motorn. Den läckte i och för sig bara vid reedhuset och insuget. Men det var ordentligt - även fast jag hade tätat med blå Hermatite. Efter flera diskussioner med DMR så kom vi fram till att Plastic Paddings instant gasket fungerar bra. Smetigt som faan, men klarar hög temperatur och tryck. Så jag har tätat bägge sidorna på alla packningar och reed/insugshus (inte ovansidan på insuget såklar :tungan ), efter det går motorn som alldrig förr. Detta skall även fungera till cylinderfoten.

Har inte trycktestat denna motor ännu, men när jag slänger ihop BZM motorn så skall jag låna utrustning av Bosse Norberg igen (körde trimklassen förra året med en GRC kopia) och trycka bägge motorerna så jag vet att det är tätt. Annars är det 0-idé att justera in huvudmunstycket!!

Däremot har jag inte haft problem med spricka i gummit, det verkar dock vara vanligare på kina gummit. Däremot hade jag en totalt verkningslös (snarare saboterade) boostbottle på min hoj när jag köpte den. Och gummit hade då ett stort hål i sidan där slangen gick in. Den har jag nu plockat bort, men jag gjorde som du. Ersatte gummit med ett 100:- kina gummi (nytt BZM 600:-+).

Wheelie-king skrev:
Mullerhawk:
Det är fler än du som har haft problem med läckande bizeta-motorer!
Jag hade exakt samma problem som du. Insugningsgummit är ju en liten spricka i redan från början, vandrar den sen vidare så sugen den in tjuvluft på
höga varv.. Jag köpte ett kinainsug för en hundring o det verkar hålla bättre.
(kineserna gör bra grejer ibland :) )

Det är nog inte fel att ta ett mkt TUNT lager silicon på topp o cylinderfot också.

Last edited:

EasyRider

Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
mullerhawk skrev:
Den läckte i och för sig bara vid reedhuset och insuget. Men det var ordentligt - även fast jag hade tätat med blå Hermatite. Efter flera diskussioner med DMR så kom vi fram till att Plastic Paddings instant gasket fungerar bra. Smetigt som faan, men klarar hög temperatur och tryck.

Suck! Jag har precis satt ihop min igen och använt blå Hermatite! :argpådato Jag var nöjd och glad till jag läste detta. Tack för tipset iaf. :tummenupp Vi får väl se hur den går då........

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Jupp,

Det suger getpung.nu, oavsett vad det står på förpackningen så blir den upplöst som en snorkråka av bensinen och läcker mer än utan Hermatite. Köp Plastic Paddnings instans gasket. Den är rödfärgad och mycket tjockare och smetigare i konsistensen än Hermatiten. Rengör ALLA delar (nya packningar) med thinner. Dra på ett ordentligt lager på alla sidor och tryck ihop. Sätt inte tillbaka förgasaren eller försök starta motorn på ett par/tre timmar så att allt får torka.

Kan dra av en bild sen så får du se hur det blir. Det rinner ut lite på kanterna. Men då vet man att det blir tätt ochså!

EasyRider skrev:
Suck! Jag har precis satt ihop min igen och använt blå Hermatite! :argpådato Jag var nöjd och glad till jag läste detta. Tack för tipset iaf. :tummenupp Vi får väl se hur den går då........

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
DM
mullerhawk skrev:
Jupp,

Det suger getpung.nu, oavsett vad det står på förpackningen så blir den upplöst som en snorkråka av bensinen och läcker mer än utan Hermatite. Köp Plastic Paddnings instans gasket. Den är rödfärgad och mycket tjockare och smetigare i konsistensen än Hermatiten. Rengör ALLA delar (nya packningar) med thinner. Dra på ett ordentligt lager på alla sidor och tryck ihop. Sätt inte tillbaka förgasaren eller försök starta motorn på ett par/tre timmar så att allt får torka.

Kan dra av en bild sen så får du se hur det blir. Det rinner ut lite på kanterna. Men då vet man att det blir tätt ochså!

Tjena,

Blå hermetite har använts inom Kartingen i 15 år utan problem och den löses inte upp av bensin då den innehåller Silikon, dock så får man full styrka först
efter 24 timmar.
Använder man den till nåt som ska vara tryckssatt så bör man vänta, annars så kan det läcka om man har otur.
Det finns en uppsjö av olika preparat som har specefika användningsområden så man bör använda rätt sort :)
Ett fel som är vanligt är att man lägger på för mycket, det ska bara vara precis så mycket så att man anar den blå färgen.

Jörgen ,vobbla Racing

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Har använt blå hermatite en gång i tiden men har för mig att det
skitlång torktid på den.

Nu kör jag med loctite silicon-gasket som också är blått och det
funkar kanon! Kostar en slant, men det är den värd...
Har använt det på allt från gräsklippare, minimoto till 1000cc radfyror.

Å andra sidan funkar det lika bra med pizzakartong o badrumssilicon :)

Man ska ju använda kletet mycket måttligt, annars blir ju kanalerna mindre :huvet

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Lustigt, då vet jag inte om det är alkylat bensinen som gör att det blev geggamojja eller att det var för tjockt lager. Den fick torka i ett dygn innan jag utsatte den för Apens 4T soppa. Konsistensen på Hermatiten känns väldigt lös om man gämför med dom olika produkterna som motsvarar flytande packning (loctite, plastic padding osv..). När jag märkte att packningarna / hermatiten inte höll tätt då vi trycktestade motorn så plockade jag av insuget (reedhuset). Och konsistensen på det blåa gucket som var kvar såg ut som en förvriden snorkråka. Men det är som du säger, kan ha varit för tjockt lager och det inte hade fått torka ordentligt.

Det skall bli intressant att se hur den röda PP instant gasket artar sig vid en trycktestning. Byggde ihop BZM motorn igår och tätade upp cylinderfoten och alla delar på insuget (bild kommer).

caper skrev:
Tjena,

Blå hermetite har använts inom Kartingen i 15 år utan problem och den löses inte upp av bensin då den innehåller Silikon, dock så får man full styrka först
efter 24 timmar.
Använder man den till nåt som ska vara tryckssatt så bör man vänta, annars så kan det läcka om man har otur.
Det finns en uppsjö av olika preparat som har specefika användningsområden så man bör använda rätt sort :)
Ett fel som är vanligt är att man lägger på för mycket, det ska bara vara precis så mycket så att man anar den blå färgen.

Jörgen ,vobbla Racing

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...