Var köper ni hjälm från?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Köpte min scorpio i Sverige på postorder med fri bytesrätt.


Väldigt bekväm och tyst sedan sitter hjälmen där den skall utan att fladdra runt även i +++ farter.
Billig.
Motogp godkänd bör ju borga för högsta säkerhets krav.
Billiga original inredningar= inte värt att försöka tvätta.
Visir i alla färger + eluppvärmt Visir för rent vinterbruk.
Ingår pinlock.
D rings knäppning.
Helt urtagbar inrede vid en crach med hjälm på huvudet.

Jätte nöjd med hjälmen funkar utmärkt i - ° med pinlock.

Stöder gärna svenska firmor om dom har ett vettigt pris.
Den där såg vettig ut. Pumpfunktion för passform, funkar den? Passform i övrigt, vad för hjälmmärken har du föredragit tidigare?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Biltema, ebay, louise.de, XLMoto, AWA, Jula, begagnatpaket från soe.se. Tot. runt 10 st sedann 2007, inräknat några i mindre storlek som passade ungarna när dom var små.

Dom jag gillar bäst är dom två HJC jag har. Och en Fox crosshjälm som köptes beggad. Dyraste tror jag Oneal och Acerbis-hjälmarna var, ca 1800 spänn styck. Den jag gillar bäst är min HJC Vapor som jag gav runt en femhundring för på ebay för ca 10 år sedan. Den är ganska slut vid det här laget, och borde pensioneras.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den där såg vettig ut. Pumpfunktion för passform, funkar den? Passform i övrigt, vad för hjälmmärken har du föredragit tidigare?
Jag har kört AGV och SHIRO.
SCORPION är lite smalare i bred på hjälmen annars är det samma storlek som vanligt. Otroligt bekväm inredning o mycket gott om plats runt öron o även för headsett i hjälmen.

Redigering.
Luftpumpen fyller någontyp av luftfickor på sidorna nertill i hjälmen o framåt käken, hjälmen sitter fast utan remmen men det är en fantastiskt mjuk känsla som ändå aldrig trycker så det blir obekvämt.
6,5 tim i streck utan att ta av hjälmen är det längsta jag haft den på och det blir aldrig obekvämt.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
Kan väl bara säga att en arbets kamrat trampade snett o ramlade från andra trappsteget(ca35 cm) ned i golvet med arbetshjälm för ett år sedan.

Ett år senare så har han inte fått lukt o smak tillbaka då det slaget mot marken ca 1,7 meter stående ryckte av både lukt o smaknerverna i hjärnan, dessutom orkar han fortfarande inte efter ett år
att jobba mer än 4 timmar per dag sedan hem och vila i några timmar.

Så jo billiga hjälmar skyddar sämre än dyra hjälmar, nu mera har samtliga fått dom bästa o modernaste arbetshjälmar som finns, samtliga på ca 350 Pers avdelningen har bytt hjälm pga denna skadan min kollega råkade ut för
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har nog haft 6 hjälmar genom åren och ingen har suttit så bra som HJC. Den räddade för övrigt livet på mig efter en 40kmh highside 2016. Kände hur huvudet studsade på asfalten och när räddningstjänst fått av mig hjälmen så var den spräckt i bak. Har numera kvar den som påminnelse om hur lätt det skiter sig och att ingen är odödlig. Har säkert skrivit det förr men fy fan vad jag kvider när jag ser ungdomar med hjälmen felmonterad uppe på skallen. Eller när tjejer kör trimmade moppar i shorts, linne och flipflops. Jag svettas som en gris men åtminstone kommer jag ha både skinn och nacke i behåll vid ev. smäll.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kan väl bara säga att en arbets kamrat trampade snett o ramlade från andra trappsteget(ca35 cm) ned i golvet med arbetshjälm för ett år sedan.

Ett år senare så har han inte fått lukt o smak tillbaka då det slaget mot marken ca 1,7 meter stående ryckte av både lukt o smaknerverna i hjärnan, dessutom orkar han fortfarande inte efter ett år
att jobba mer än 4 timmar per dag sedan hem och vila i några timmar.

Så jo billiga hjälmar skyddar sämre än dyra hjälmar
Jag hängde inte med riktigt i bevisföringen där, men det kan ju var så att dyra grejer är bättre. Det viktiga är väl att ha hjälm i alla fall, oavsett om den är bäst i världen eller bara en hjälm. När jag var i moppeåldern behövde man inte har hjälm enligt lag, och ingen hade det heller. Det händer ibland än idag att jag tar en liten tur i moppefart utan hjälm (på landet, ingen trafik), det är frihet det. Tänk "Easy Rider" ungefär. Farligt men härligt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag hängde inte med riktigt i bevisföringen där, men det kan ju var så att dyra grejer är bättre. Det viktiga är väl att ha hjälm i alla fall, oavsett om den är bäst i världen eller bara en hjälm. När jag var i moppeåldern behövde man inte har hjälm enligt lag, och ingen hade det heller. Det händer ibland än idag att jag tar en liten tur i moppefart utan hjälm (på landet, ingen trafik), det är frihet det. Tänk "Easy Rider" ungefär. Farligt men härligt.
Brukar fråga personer som delar dina åsikter om de sett bilder på aftermath efter en mc-olycka där föraren saknar hjälm. Samma svar varje gång, nej. Kan rekommendera att du tar och kollar på ett par såna videos eller bilder. Inte lika lockande längre köra utan hjälm när man sett någons mosade hjärna ligga utanför skallen efter de kört huvudet först i asfalten utan just hjälm.

Man ska ha hjälm. Är oturen framme så önskar man att hjälmen fanns på plats.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hängde inte med riktigt i bevisföringen där, men det kan ju var så att dyra grejer är bättre. Det viktiga är väl att ha hjälm i alla fall, oavsett om den är bäst i världen eller bara en hjälm. När jag var i moppeåldern behövde man inte har hjälm enligt lag, och ingen hade det heller. Det händer ibland än idag att jag tar en liten tur i moppefart utan hjälm (på landet, ingen trafik), det är frihet det. Tänk "Easy Rider" ungefär. Farligt men härligt.
Det är så att den typen av arbetshjälm vi hade har inte utvecklats sedan 70 talet ABS plast. Dom nya är uppbyggda på samma sätt som mc hjälmar o skall bytas när dom fått en smäll, men dom klarar betydligt mera våld innan skallen tar stryk det är ca 10mm upphängning mellan hjälm o inredde sedan är det ca 15mm typ frigolit som i mc hjälmar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Senaste köpte jag på plats hos Lelles. Faktum är att majoriteten av alla mina hjälmar har köpts på plats i butik, just för att kunna prova. Dom gånger jag har köpt på nätet har jag köpt en exakt likadan hjälm som jag redan har, mest för att dom har varit billigast just då och det inte har varit akut bråttom, tex viss läketid innan man kan köra hojen igen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är så att den typen av arbetshjälm vi hade har inte utvecklats sedan 70 talet ABS plast. Dom nya är uppbyggda på samma sätt som mc hjälmar o skall bytas när dom fått en smäll, men dom klarar betydligt mera våld innan skallen tar stryk det är ca 10mm upphängning mellan hjälm o inredde sedan är det ca 15mm typ frigolit som i mc hjälmar.
Förr i tiden förekom det diskussioner om huruvida hjälmar av plast eller glasfiber var bäst, och då kan det förstås vara stora skillnader. Hjälmen kan säkert vara avgörande, men i de flesta fall är fabrikatet av underordnad betydelse. Youtube är full av filmklipp med mc-olyckor, i de flesta fall rör det sin om folk som sladdar omkull efter att ha missbedömt en kurva. Skadorna blir mest skrapsår mot vägbanan. Och om man frontalkrockar med en långtradare i 200km/t spelar hjälmen mindre roll.
Ämnet har som sagt varit uppe tidigare.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En av de största puckarna numera i min lista över saker som är viktigt är att VERKLIGEN studera hur pinlock beter sig. Jag har haft avsevärda problem med pinlocket i min rpha70. Det har immat, kommit in vatten och allsköns elände. Till slut köpte jag ett nytt och bad affären sätta in det. Blev lite bättre men inte bra. Det KANSKE är jag som är för varm, men det borde inte göra så att det kommer in vatten mellan pinlock och visir. När det väl börjar imma och jävlas med pinlock så är det svårare att få bort eländet än utan så jag är svårt kluven om jag skall låta det sitta kvar eller inte.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En av de största puckarna numera i min lista över saker som är viktigt är att VERKLIGEN studera hur pinlock beter sig. Jag har haft avsevärda problem med pinlocket i min rpha70. Det har immat, kommit in vatten och allsköns elände. Till slut köpte jag ett nytt och bad affären sätta in det. Blev lite bättre men inte bra. Det KANSKE är jag som är för varm, men det borde inte göra så att det kommer in vatten mellan pinlock och visir. När det väl börjar imma och jävlas med pinlock så är det svårare att få bort eländet än utan så jag är svårt kluven om jag skall låta det sitta kvar eller inte.
Har aldrig använt mig av pinlock.
Vid regn är det bara att öppna en liten glipa på visiret.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förr i tiden förekom det diskussioner om huruvida hjälmar av plast eller glasfiber var bäst, och då kan det förstås vara stora skillnader. Hjälmen kan säkert vara avgörande, men i de flesta fall är fabrikatet av underordnad betydelse. Youtube är full av filmklipp med mc-olyckor, i de flesta fall rör det sin om folk som sladdar omkull efter att ha missbedömt en kurva. Skadorna blir mest skrapsår mot vägbanan. Och om man frontalkrockar med en långtradare i 200km/t spelar hjälmen mindre roll.
Ämnet har som sagt varit uppe tidigare.
Hur stor erfarenhet har du av att vurpa rejält? Jag har flugit helikopter 2 gånger, och åtminstone 2 av dom gångerna räddade glasfiberhjälmen mitt liv, en plasthjälm hade inte hanterat dom krafterna på samma sätt som mina fiberhjälmar gjorde.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top