Var köper ni hjälm från?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vill du ha en lokal mc-butik kvar? Handla där. PunGkt!
Håller med i sak och har köpt all min utrustning i butik. Men när de lokala butikerna är inriktade mot moped och cross är det lite svårt.
Vi har såklart en handlare i grannkommunen men de gånger jag varit in där för att kolla på hjälmar har de inte haft något som intresserar mig i sitt begränsade utbud. Ska man vara sån kan man såklart hävda att om alla handlat lokalt så hade utbudet kanske varit större, men det är lite svårt att backa tiden och göra rätt nu.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu blev det ju ingen stor MC-mässa i år men det blir junågon form av ambulerande mässa där en del handlare ska vara med.
Det är väl ett bra tillfälle att prova grejer.
Har någon testat att "veta" sin storlek och gått till lokala handlaren och bett om att få köpa en hjälm i rätt storlek och färg som handlaren sedan tar hem till anständigt pris?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu blev det ju ingen stor MC-mässa i år men det blir junågon form av ambulerande mässa där en del handlare ska vara med.
Det är väl ett bra tillfälle att prova grejer.
Har någon testat att "veta" sin storlek och gått till lokala handlaren och bett om att få köpa en hjälm i rätt storlek och färg som handlaren sedan tar hem till anständigt pris?
Inte med hjälm men med stövlar. Handlaren såg att grossisten hade på lager i Finland och nån vecka senare hade jag dem hemma.

Att sen vita stövlar inte är det mest vettiga valet är en annan sak. Men det är ändå vettigare än många andra beslut jag fattat. ?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Att handlare har ett ansvar är givetvis en självklarhet för oss som köper deras produkter. Däremot får man ha överseende med att det kan vara ny personal på plats, vikarie eller tyvärr en sopa som inget kan eller vill kunna och då är fel pers på fel plats. Tråkigt men då har de ju misslyckats och ofta förlorat en kund. Därför jag är så nöjd med min lokala handlare. De har en mycket låååångsam omsättning på anställda vilket innebär mycket kunnig personal som säljer vad du behöver inte vad de behöver bli av med. De får lojala kunder och uppenbarligen går det bra för dem =)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Att handlare har ett ansvar är givetvis en självklarhet för oss som köper deras produkter. Däremot får man ha överseende med att det kan vara ny personal på plats, vikarie eller tyvärr en sopa som inget kan eller vill kunna och då är fel pers på fel plats. Tråkigt men då har de ju misslyckats och ofta förlorat en kund. Därför jag är så nöjd med min lokala handlare. De har en mycket låååångsam omsättning på anställda vilket innebär mycket kunnig personal som säljer vad du behöver inte vad de behöver bli av med. De får lojala kunder och uppenbarligen går det bra för dem =)

Det är en sällsynt lyx att ha en lokal handlare som man är nöjd med. Här i stan hade vi en hyfsat stor handlare tidigare, men de fick slå igen för drygt 15 år sedan. Med tanke på hur man blev bemött som kund de få gånger jag var in där blev jag inte särskilt förvånad när de kursade.

Men det vore fint om vi kunde få en lite bättre handlare i närområdet. Som det är nu så ligger mina favoriter minst 10 mil bort.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Inte med hjälm men med stövlar. Handlaren såg att grossisten hade på lager i Finland och nån vecka senare hade jag dem hemma.

Att sen vita stövlar inte är det mest vettiga valet är en annan sak. Men det är ändå vettigare än många andra beslut jag fattat. ?
Vadå inte vettigt med vita stövlar? För färgkoordineringens skull så kan det bli nästan vilken färg som helst beroende på hur stället ser ut. :tungan
Just nu är även mina vita, så det så. :fakta
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vadå inte vettigt med vita stövlar? För färgkoordineringens skull så kan det bli nästan vilken färg som helst beroende på hur stället ser ut. :tungan
Just nu är även mina vita, så det så. :fakta
Jag är vanligtvis av åsikten funktion före form. Därav är vita skodon i allmänhet dåligt om man inte vårdar sin materiel mer än vad jag gör. Det ser ju snabbt illa ut med smutsig utrustning. Men vit hjälm och vita stövlar tycker jag är snyggt. Hade ett mestadels vitt ställ förut, men det blev för mycket Stormtrooper över det hela. ??
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hade ett mestadels vitt ställ förut, men det blev för mycket Stormtrooper över det hela. ??
Hehe he hehehe hehehe!

BH-6IZYCMAAGVDR.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har alltid haft medium på mina Shoei-hjälmar vilket gör ett köp i webshop mycket lätt, men var köper ni hjälm från nu när UK gått ur EU? Jag har handlat från sportbike shop UK men nu kostar en NXR för 6000kr nästan 8900kr i UK så det finns ingen vits med det.. innan kunde man där köpa en Shoei X Spirits 3 för 6000kr på rea.
Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
Man har större chans att undvika allvarliga skador med en hjälm som sitter som den ska. En kvalitetsprodukt är mer troligt att den gör det över tid.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
Du kan ju titta på de minst sagt varierande resultaten från tester hos SHARP helmet test i UK.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
Kanske, kanske inte, det där med hjälm som hjälm.
Man spenderar ju ändå all tid man kör i den där krukan. Vi diskuterade det idag efter en liten runda. Min upplevelse förhöjs av rätt hjälm och det är värt något. Jag kan i princip ta vilken shoei i rätt storlek som helst och veta att jag får en behaglig ljudnivå, slipper jobbiga biljud från fartvind och turbulens samtidigt som den sitter komfortabelt. Får du det med hjälm som hjälm vill jag gratulera. Jag kan t ex inte ha Arai och biltemahjälmen gav smärta innan den lämnat butiken, trots glapp. Hade förväntningar på hjc men har inte rätt skallform och även sikten blev lidande.

Värst har en provrunda med arai varit. Satt skönt men visst, hörde jag lite för bra med hjälm på? Vid provkörning lyfte hjälmen med begynnande strypning som följd. Hur kan en fin hjälm som sitter som en smäck vara helt katastrofal vid färd? Jag menar att det är kompabiliteten hjälm- huvud som är avgörande.

Köpte, efter noggrann utprovning, shoei till dottern för den årliga turen. Kan inte med att hon skulle sitta och vantrivas med en obekväm hjälm som förstör upplevelsen för oss. Funkade! Vi minns den godkända "barnhjälmen" som tryckte i pannan oxh höll på att ta lusten att hänga med från henne. Hon verkar ha ungefär min skallform.

Vill uppmana alla att ta reda på vilken hjälm era huvuden är kompatibla med!
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Man har större chans att undvika allvarliga skador med en hjälm som sitter som den ska. En kvalitetsprodukt är mer troligt att den gör det över tid.
Det är väl som med allt annat. Man ska absolut ha hjälm, men att lägga 6000kr på att få det absolut bästa..? Det beror väl på vilken ekonomi man har. Ska man ha den absolut bästa hjälmen, det absolut bästa skinnstället och annat kroppsskydd, abs-bromsar och de absolut bästa däcken och så hela vägen blir det så dyrt att man med min ekonomi får lägga mc-åkandet på hyllan. Jag har kört mc i över 40 år utan att behöva använda hjälmen ö h t, liksom att jag kört bil nästan lika länge utan att använda bilbältet. Jag fortsätter nog mina återstående år som mc-förare med min Biltema-hjälm.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är väl som med allt annat. Man ska absolut ha hjälm, men att lägga 6000kr på att få det absolut bästa..? Det beror väl på vilken ekonomi man har. Ska man ha den absolut bästa hjälmen, det absolut bästa skinnstället och annat kroppsskydd, abs-bromsar och de absolut bästa däcken och så hela vägen blir det så dyrt att man med min ekonomi får lägga mc-åkandet på hyllan. Jag har kört mc i över 40 år utan att behöva använda hjälmen ö h t, liksom att jag kört bil nästan lika länge utan att använda bilbältet. Jag fortsätter nog mina återstående år som mc-förare med min Biltema-hjälm.
Olika synsätt. Jag "använder" hjälmen hela tiden vid färd eftersom den är en del av hur det är att färdas, inte bara när det vurpas/krockas. Den har även använts som skydd mot allvarligare skada, då vid extremt korta tidsrymder sett till körningen som helhet. Vet med mig att byte borde ske tätare men de har trots allt gjort det de ska i de situationerna. Komfort, ljudnivå och passform förhöjer som sagt upplevelsen och det enda jag ytterligare önskar är en ljus hjälm för svalka varma dagar. Ett grundläggande skydd är en förutsättning, att den är tyst och skön en nödvändighet för mig. 2 kvalitetshjälmar som inte var senaste utgåvorna för 6500, (korrigering, 6000 kostade de båda), från bike i Trollhättans hjälmrea. Totally worth it.
 
Last edited:

Zeromannen

Guest
Måste ge Tammer lite medhåll. Pris kontra säkerhet går inte helt hand i hand inom hjälm. Jag har sedan några år en HJC som jag varit väldigt nöjd med. Var då en av deras premiumhjälmar, kostade typ strax under 3000. Köpte i somras en Shoei GT air2 för det dubbla, men den är sämre på precis allt utom ljudnivå. En stjärna mindre (väldigt förvånande) i brittiska hjälmtesten. Den immar igen när det är +20gr och sol ute om man stannar med visiret nere. Har monterat pinlock på insidan av visiret och visst blir det bättre men då kan man inte använda hjälmen vid mörker för alla lampor, bilstrålkastare osv. blir helt konstiga i visiret.

Var ute och körde en sväng igår, +3gr, dock strålande sol så hjärnan trodde väl att det var varmare. Hade min HJC på mig och stannade vid en busshållplats då fingrarna höll på att tappa kontakten med verkligheten. Visiret nere och ingen tendens till imma öht. Med Shoein hade det varit som att kliva in på after skin i Åre med -20gr ute och glasögon på sig.

Nu har jag förvisso nån liten flärp under hakan på Shoein som sluter tätare, går att ta bort och jag vet inte hur stor skillnaden blir med imma och ljudnivån isf. Shoein har inbyggt solvisir också, bra om man glömmer solbrillorna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köpte min scorpio i Sverige på postorder med fri bytesrätt.


Väldigt bekväm och tyst sedan sitter hjälmen där den skall utan att fladdra runt även i +++ farter.
Billig.
Motogp godkänd bör ju borga för högsta säkerhets krav.
Billiga original inredningar= inte värt att försöka tvätta.
Visir i alla färger + eluppvärmt Visir för rent vinterbruk.
Ingår pinlock.
D rings knäppning.
Helt urtagbar inrede vid en crach med hjälm på huvudet.

Jätte nöjd med hjälmen funkar utmärkt i - ° med pinlock.

Stöder gärna svenska firmor om dom har ett vettigt pris.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Måste ge Tammer lite medhåll. Pris kontra säkerhet går inte helt hand i hand inom hjälm. Jag har sedan några år en HJC som jag varit väldigt nöjd med. Var då en av deras premiumhjälmar, kostade typ strax under 3000. Köpte i somras en Shoei GT air2 för det dubbla, men den är sämre på precis allt utom ljudnivå. En stjärna mindre (väldigt förvånande) i brittiska hjälmtesten. Den immar igen när det är +20gr och sol ute om man stannar med visiret nere. Har monterat pinlock på insidan av visiret och visst blir det bättre men då kan man inte använda hjälmen vid mörker för alla lampor, bilstrålkastare osv. blir helt konstiga i visiret.

Var ute och körde en sväng igår, +3gr, dock strålande sol så hjärnan trodde väl att det var varmare. Hade min HJC på mig och stannade vid en busshållplats då fingrarna höll på att tappa kontakten med verkligheten. Visiret nere och ingen tendens till imma öht. Med Shoein hade det varit som att kliva in på after skin i Åre med -20gr ute och glasögon på sig.

Nu har jag förvisso nån liten flärp under hakan på Shoein som sluter tätare, går att ta bort och jag vet inte hur stor skillnaden blir med imma och ljudnivån isf. Shoein har inbyggt solvisir också, bra om man glömmer solbrillorna.
Jag tar hellre en tät hjälm med risk för imma än en som det blåser rakt igenom utan att ha ventilationhålen öppna. Flärpen under hakan är fantastisk! Är det sommar och 20+ så spelar det såklart ingen roll.

Testa att köra 30 mil i minusgrader.

Har man en tät och bra hjälm så gäller det att ha lite fart, alternativt ventilationen öppen och visiret lite öppet vid rödljus.

Samtidigt spelar det nog inte så stor roll vad du har då ditt batteri är slut efter någon timme. ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top