n_andersson
Sporthojsnörd
Köpte mina senaste på bike i Trollhättan. Vill gärna testa dem innan jag köper
Håller med i sak och har köpt all min utrustning i butik. Men när de lokala butikerna är inriktade mot moped och cross är det lite svårt.Vill du ha en lokal mc-butik kvar? Handla där. PunGkt!
Inte med hjälm men med stövlar. Handlaren såg att grossisten hade på lager i Finland och nån vecka senare hade jag dem hemma.Nu blev det ju ingen stor MC-mässa i år men det blir junågon form av ambulerande mässa där en del handlare ska vara med.
Det är väl ett bra tillfälle att prova grejer.
Har någon testat att "veta" sin storlek och gått till lokala handlaren och bett om att få köpa en hjälm i rätt storlek och färg som handlaren sedan tar hem till anständigt pris?
Nej, förlåt Louis.de var det hahahaFC-Moto blev det sist, en HJC RPHA-11
Att handlare har ett ansvar är givetvis en självklarhet för oss som köper deras produkter. Däremot får man ha överseende med att det kan vara ny personal på plats, vikarie eller tyvärr en sopa som inget kan eller vill kunna och då är fel pers på fel plats. Tråkigt men då har de ju misslyckats och ofta förlorat en kund. Därför jag är så nöjd med min lokala handlare. De har en mycket låååångsam omsättning på anställda vilket innebär mycket kunnig personal som säljer vad du behöver inte vad de behöver bli av med. De får lojala kunder och uppenbarligen går det bra för dem =)
Vadå inte vettigt med vita stövlar? För färgkoordineringens skull så kan det bli nästan vilken färg som helst beroende på hur stället ser ut.Inte med hjälm men med stövlar. Handlaren såg att grossisten hade på lager i Finland och nån vecka senare hade jag dem hemma.
Att sen vita stövlar inte är det mest vettiga valet är en annan sak. Men det är ändå vettigare än många andra beslut jag fattat. ?
Jag är vanligtvis av åsikten funktion före form. Därav är vita skodon i allmänhet dåligt om man inte vårdar sin materiel mer än vad jag gör. Det ser ju snabbt illa ut med smutsig utrustning. Men vit hjälm och vita stövlar tycker jag är snyggt. Hade ett mestadels vitt ställ förut, men det blev för mycket Stormtrooper över det hela. ??Vadå inte vettigt med vita stövlar? För färgkoordineringens skull så kan det bli nästan vilken färg som helst beroende på hur stället ser ut.
Just nu är även mina vita, så det så.
Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.Jag har alltid haft medium på mina Shoei-hjälmar vilket gör ett köp i webshop mycket lätt, men var köper ni hjälm från nu när UK gått ur EU? Jag har handlat från sportbike shop UK men nu kostar en NXR för 6000kr nästan 8900kr i UK så det finns ingen vits med det.. innan kunde man där köpa en Shoei X Spirits 3 för 6000kr på rea.
Man har större chans att undvika allvarliga skador med en hjälm som sitter som den ska. En kvalitetsprodukt är mer troligt att den gör det över tid.Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
Du kan ju titta på de minst sagt varierande resultaten från tester hos SHARP helmet test i UK.Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Jag har aldrig hört en läkare säga: "-ojdå, en Biltemahjälm....hade han bara haft en Shoei för 6000kr så hade han klarat sig".
Kanske, kanske inte, det där med hjälm som hjälm.Biltema, 450kr. Hjälm som hjälm. Förhoppningsvis behöver man inte använda den, och skulle man råka ut för en olycka så lär ju inte fabrikatet på hjälmen vara avgörande.
Det är väl som med allt annat. Man ska absolut ha hjälm, men att lägga 6000kr på att få det absolut bästa..? Det beror väl på vilken ekonomi man har. Ska man ha den absolut bästa hjälmen, det absolut bästa skinnstället och annat kroppsskydd, abs-bromsar och de absolut bästa däcken och så hela vägen blir det så dyrt att man med min ekonomi får lägga mc-åkandet på hyllan. Jag har kört mc i över 40 år utan att behöva använda hjälmen ö h t, liksom att jag kört bil nästan lika länge utan att använda bilbältet. Jag fortsätter nog mina återstående år som mc-förare med min Biltema-hjälm.Man har större chans att undvika allvarliga skador med en hjälm som sitter som den ska. En kvalitetsprodukt är mer troligt att den gör det över tid.
Olika synsätt. Jag "använder" hjälmen hela tiden vid färd eftersom den är en del av hur det är att färdas, inte bara när det vurpas/krockas. Den har även använts som skydd mot allvarligare skada, då vid extremt korta tidsrymder sett till körningen som helhet. Vet med mig att byte borde ske tätare men de har trots allt gjort det de ska i de situationerna. Komfort, ljudnivå och passform förhöjer som sagt upplevelsen och det enda jag ytterligare önskar är en ljus hjälm för svalka varma dagar. Ett grundläggande skydd är en förutsättning, att den är tyst och skön en nödvändighet för mig. 2 kvalitetshjälmar som inte var senaste utgåvorna för 6500, (korrigering, 6000 kostade de båda), från bike i Trollhättans hjälmrea. Totally worth it.Det är väl som med allt annat. Man ska absolut ha hjälm, men att lägga 6000kr på att få det absolut bästa..? Det beror väl på vilken ekonomi man har. Ska man ha den absolut bästa hjälmen, det absolut bästa skinnstället och annat kroppsskydd, abs-bromsar och de absolut bästa däcken och så hela vägen blir det så dyrt att man med min ekonomi får lägga mc-åkandet på hyllan. Jag har kört mc i över 40 år utan att behöva använda hjälmen ö h t, liksom att jag kört bil nästan lika länge utan att använda bilbältet. Jag fortsätter nog mina återstående år som mc-förare med min Biltema-hjälm.
Jag tar hellre en tät hjälm med risk för imma än en som det blåser rakt igenom utan att ha ventilationhålen öppna. Flärpen under hakan är fantastisk! Är det sommar och 20+ så spelar det såklart ingen roll.Måste ge Tammer lite medhåll. Pris kontra säkerhet går inte helt hand i hand inom hjälm. Jag har sedan några år en HJC som jag varit väldigt nöjd med. Var då en av deras premiumhjälmar, kostade typ strax under 3000. Köpte i somras en Shoei GT air2 för det dubbla, men den är sämre på precis allt utom ljudnivå. En stjärna mindre (väldigt förvånande) i brittiska hjälmtesten. Den immar igen när det är +20gr och sol ute om man stannar med visiret nere. Har monterat pinlock på insidan av visiret och visst blir det bättre men då kan man inte använda hjälmen vid mörker för alla lampor, bilstrålkastare osv. blir helt konstiga i visiret.
Var ute och körde en sväng igår, +3gr, dock strålande sol så hjärnan trodde väl att det var varmare. Hade min HJC på mig och stannade vid en busshållplats då fingrarna höll på att tappa kontakten med verkligheten. Visiret nere och ingen tendens till imma öht. Med Shoein hade det varit som att kliva in på after skin i Åre med -20gr ute och glasögon på sig.
Nu har jag förvisso nån liten flärp under hakan på Shoein som sluter tätare, går att ta bort och jag vet inte hur stor skillnaden blir med imma och ljudnivån isf. Shoein har inbyggt solvisir också, bra om man glömmer solbrillorna.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|