Var och kollade på SM idag....

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
OlleR6 skrev:
Hur många timmar tar det att justera ventilerna?
Vore ju verkligen smidigt med elstart, Hondan jag hade hem för provkörning en dag var riktigt trögstartad ;D

Eftersom det antagligen blir begagnat-köp vill jag gärna höra åsikter om begagnade maskiner, vilka som e vettiga å köpa begagnat osv...

Jag vill gärna kunna åka på gata med den oxo, och jag har 1,5mil in till staan så.. :)

WR426 måste det väl vara svårt å få tag på en bra begagnad, som dessutom är reggad? Har som gjort bort mina mil på crossbanan, så det kommer nog bara bli på med annat än "slicks" på vintern ;)

Oh, har förresten 65-75 000:- att leka med, ge mig tips!

Det borde inte vara något problem att få tag på en landsvägsreggad WR426/450.
Man kan annars köpa till ett kit för 4-6000:-(vet inte exakt vad det kostar) så går den att landsvägsregga.
Med de pengaresurserna så är det väl bara att handla en Husa(Skrev jag verkligen det där? :3freak :hihi ).
Begränsad Husa-erfarenhet, men jag tycker att de går rätt ok och är lätthanterliga.
Sedan beror det på hur mycket hojvana man har också.
Man tenderar att höja sina krav på maskinmaterialet efter hand man(förhoppningsvis) blir bättre.
XR650 är bra om man ska toura mycket, men är lite tung.

Tycker också det skulle vara bra om man samlade fakta om SM-hojar i en egen tråd.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
hp skrev:
Det går kanske inte att göra en rättvis jämförelse mellan en hoj som är gatreggad och de som inte är det. Man ska ju kunna använda hojen också...


Missade att han skulle åka gata i den utsträckningen. :rodnar
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
hp skrev:
Det går kanske inte att göra en rättvis jämförelse mellan en hoj som är gatreggad och de som inte är det. Man ska ju kunna använda hojen också...
Det är en bra aspekt på det hela.
En annan är att man inte kan jämföra "fakta" på hojar sådär rakt av!

Vikter:
Jag minns att vi vägde nåra hojar på Åland, på samma våg... Inte för att få exakta siffror i kg utan mer för att få en jämförelse mellan de olika hojarna. Minns inte några siffror mer än att jag tror att babianarslet's (jb) 525a var lättast med nåt kg och att jag vägde exakt 100kg med all utrustning. Apropå det har jag hört att skinnställ osv kan väga bortåt 20kg :huvet och att killar som väger under 80kg i princip kan betraktas som tjejer :arsele

Effekter:
Don't get me started på allt tjafs om att 57.6hk _faktiskt_ är mer än 55.2hk och att det skulle spela nån roll. Om jag sen skulle bänka min och den ger över 60hk så kommer ni GARANTERAT få höra det :hihi

Vad jag försöker säga är att det är svårt om inte omöjligt att få fram fakta på alla hojar. Ingen Husa FS650 03 är den andra exakt lik (som ex). Istället för att stirra på påhittade siffror bör man se mer till sina egna erfarenheter och bedömningar i första hand och i andra kan man dra lite slutsatser baserat på vad andra säger. Sådärja, det blev tydligen ett facit :3freak Sätt igång och börja slå på mig nu bara :näsblod
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hondacrf450sm skrev:
E-sons har ju en -01 XR 650 till salu. Köp den vetja?
Det finns ju HRC kit och motardkit till, kan nog få ett bra paketpris?
Då har du ju en grym hoj, landsväg, motard och is. Och skog förstås.

Eller så struntar du i landsvägsåkat och köper min hoj!! :yoparty

Bor du här uppe? Vad skaru ha för din?

Var länge sen jag var förbi på E-son (köpte R6an av killen som hade ställt den där, det var typ sisst jag var där ;D 3 månader sen typ) och då fick vi prisexempel på den beggade 650n, då skulle dem ha typ 79 med motardhjul :/ Tyckte den kändes lite väl skabbig för de slantarna.

Har kört sen jag var 5, mekat har jag mest sett på men jag vet vilket håll man drar skruvarna iaf ;P Sen har jag support på mekandet oxo. Vore ju nice om det blev över nån slant så man kunne skaffa sig nån halvrisig bil oxo :}

Hade tyvär inte papperet när Husa var här å visade upp sina modeller, så fick inte testa nån :/ Men XR650 i SM utförande har man iaf provat, tyckte inte den var så tung att åka "lungt" med men kan tänka mig att det blir jobbigt på bana!

En Husa för runt ~55k är det stor risk för ras på en sån? Lär ju lägga omkull nån gång iaf om man ska åka bana, blir lätt att man yrar iväg över ens egna begränsningar i hettans stund ;D

Supermoto skrev:
och att killar som väger under 80kg i princip kan betraktas som tjejjer
Gissar att man faller in under den kategorin då :/ E tillåme lättare än rossi!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är inte direkt så att jag behöver den värstaste effekten på marknaden, hellre att jag slipper skruva efter varje varv på banan ;) Det är kanske lite svårt å önska sig allt i samma hoj men!

Man är ju som lite kluven själv, så länge man har R6an kvar behöver man ju inte vara på vägen annat än till å från nån bana, men tiderna kan ju ändras!

Å just ja, om man köper en beggad av rekomenderad modell, hur mycke sjunker den i värde per år? Förutsatt att man håller den i samma skick som den var när man köpte den? Vad är en bra slant för en viss årsmodell? Vilken årsmodell bör man sikta efter?

BTW, typ är ett bra ord för om man inte vet exakt ;D
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
OlleR6 skrev:
Är inte direkt så att jag behöver den värstaste effekten på marknaden, hellre att jag slipper skruva efter varje varv på banan ;) Det är kanske lite svårt å önska sig allt i samma hoj men!

Man är ju som lite kluven själv, så länge man har R6an kvar behöver man ju inte vara på vägen annat än till å från nån bana, men tiderna kan ju ändras!

Å just ja, om man köper en beggad av rekomenderad modell, hur mycke sjunker den i värde per år? Förutsatt att man håller den i samma skick som den var när man köpte den? Vad är en bra slant för en viss årsmodell? Vilken årsmodell bör man sikta efter?

BTW, typ är ett bra ord för om man inte vet exakt ;D
R6 + Husa = ett vinnande koncept :tummenupp

Apropå laga efter omkullåkningar... Skit i det!!
Jag har varit omkull ~10 ggr i år. En vurpa gav bruten hand på Sviestad, blev kraftigt torpederad på Åland och ett överslag bakåt. Det jag funderar på är om jag ska byta bakskärmen eftersom ett fäste gått lite sönder pga överslaget. Således inga som helst problems om du inte vil ha konstant bögputs.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Supermoto skrev:
R6 + Husa = ett vinnande koncept :tummenupp

Apropå laga efter omkullåkningar... Skit i det!!
Jag har varit omkull ~10 ggr i år. En vurpa gav bruten hand på Sviestad, blev kraftigt torpederad på Åland och ett överslag bakåt. Det jag funderar på är om jag ska byta bakskärmen eftersom ett fäste gått lite sönder pga överslaget. Således inga som helst problems om du inte vil ha konstant bögputs.

Nej det är ju det jag menar :D Om man har kvar R6an så vågar man ju visa sig på stan om man gått omkull med SM-hojjen ;D Klart att man inte byter skärmar förns man ska sälja den (då man självklart ser till att allt som är "krashat" är tillfixxat), eller då man kvaddat något ordentligt!

Går det hitta skabbiga på utsidan, å fina på insidan KTM/Husa för en inte så stor peng?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
OlleR6 skrev:
Nej det är ju det jag menar :D Om man har kvar R6an så vågar man ju visa sig på stan om man gått omkull med SM-hojjen ;D Klart att man inte byter skärmar förns man ska sälja den (då man självklart ser till att allt som är "krashat" är tillfixxat), eller då man kvaddat något ordentligt!

Går det hitta skabbiga på utsidan, å fina på insidan KTM/Husa för en inte så stor peng?
Skit i hur de ser ut på utsidan. Komplet ny plast kostar kanske 2 lök. Se istället till att de känns bra istället ochinte låter illa. En husa låter i allmänhet lite mer i motorn än kanske en XR men det är ingen fara. Nyare = mindre "oljud"
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
OlleR6 skrev:
Nej det är ju det jag menar :D Om man har kvar R6an så vågar man ju visa sig på stan om man gått omkull med SM-hojjen ;D Klart att man inte byter skärmar förns man ska sälja den (då man självklart ser till att allt som är "krashat" är tillfixxat), eller då man kvaddat något ordentligt!

Går det hitta skabbiga på utsidan, å fina på insidan KTM/Husa för en inte så stor peng?

Efter att du kört SM på bana kommer du inse att det inte är så kul att köra plastraket runt på stan. Helt plötsligt är det bara bana som gäller. :kär
Jag vurpade ganska många ggr med min Husa och den klarade sig alltid oberörd ur alla situationer utom en gång när en kylarvinge inte ville sitta kvar längre men skinnstället slits snabbt av alla vurpor och börjar se välanvänt ut, så att säga.

BTW, du har PM.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Supermoto skrev:
Det är en bra aspekt på det hela.
En annan är att man inte kan jämföra "fakta" på hojar sådär rakt av!

Vikter:
Jag minns att vi vägde nåra hojar på Åland, på samma våg... Inte för att få exakta siffror i kg utan mer för att få en jämförelse mellan de olika hojarna. Minns inte några siffror mer än att jag tror att babianarslet's (jb) 525a var lättast med nåt kg och att jag vägde exakt 100kg med all utrustning. Apropå det har jag hört att skinnställ osv kan väga bortåt 20kg :huvet och att killar som väger under 80kg i princip kan betraktas som tjejer :arsele

Effekter:
Don't get me started på allt tjafs om att 57.6hk _faktiskt_ är mer än 55.2hk och att det skulle spela nån roll. Om jag sen skulle bänka min och den ger över 60hk så kommer ni GARANTERAT få höra det :hihi

Vad jag försöker säga är att det är svårt om inte omöjligt att få fram fakta på alla hojar. Ingen Husa FS650 03 är den andra exakt lik (som ex). Istället för att stirra på påhittade siffror bör man se mer till sina egna erfarenheter och bedömningar i första hand och i andra kan man dra lite slutsatser baserat på vad andra säger. Sådärja, det blev tydligen ett facit :3freak Sätt igång och börja slå på mig nu bara :näsblod

Jag tycker att man kan jämföra vissa fakta rakt av om det görs på rätt sätt.
Det blir lätt alogiska resonemang kring sådan här saker och det är oftast oundvikligt. (Obs! Alogiska, inte ologiska resonemang.)
I stället för att ange exakta effekt/vridsiffror så räcker det med ungefärliga. Då får man ett hum om hur mycket klipp det är i hojen.
Angående vikt så tycker jag det är ganska relevant eftersom det säger en del om en hojs egenkaper gällande väghållning, bromsar, hanterbarhet samt om man orkar lyft skrotet när man har klotat. :crash
Även om man väger 120kg med utrustning på så vill man ju inte släpa runt på en blyklump till hoj. Hm :va , väger man så mycket ska man nog ut och springa ett tag innan man gör något annat om vill nå några resultat.
Är det sedan så att man vågar sig ut i skogen eller på crossbanan så väger hojen, om det är skitigt, oftast 10-15 kg mer än vanligt.
Så vikten känns viktig.
 

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Ekerö/Stockholm
Hoj
Honda CRF 450 Motard TILL SALU
OlleR6 skrev:
Bor du här uppe? Vad skaru ha för din?

Well, den kostade ju 93.900:- ny (inkl crosskitet, crosshjulen är oanvända).
Reikonstyre, Acerbisbarkbusters, uppsamling m.m.
Den är i nyskick, aldrig vurpad eller tävlad, kan maila bilder om du är
intresserad.
Prisidé?! Hade tänkt sätta ut den för 73.900:- men det kan du ju få lite
prutmån såhär på vintern VID SNABB AFFÄR! :tomten
Jag bor i stockholm.
Maila i så fall mig på andreas.sjodin@foreningssparbanken eller ring på
070-630 36 41 så behöver vi inte fortsätta diskussionen på forumet.

/Andreas
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Något jag tycker folk missar totalt utöver det är service hit o dit är komforten på bågarna. Husaberg, WR, CRF o dylika extrema tävlingsbågar ÄR inte sköna att åka lite längre på. KTM 660 funkar ok likaså XR650R och snällast är 640.
Tycker folk borde ta detta mer i åtanke när de pratar om att fixa motard/offroad. :tomten
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Komforten kommer nog i andra hand för de flesta tror jag. Om man tittar i sporthojssegmentet är det nog ytterst få som väljer en Honda VFR istället för en Yamaha R1 bara för att Hondan har bättre komfort. Dålig komfort står de flesta ut med om cykeln har effekt och körglädje. Ska man åka långturer väljer man inte en motard som hoj eller så får man skylla sig själv... :) :)
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
På något sätt känns det som man vill ha så hemsk komfort som möjligt... =)

Det ska värka i röven och göra ont i trummhinnorna... Typ... ;)
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Dom har reat ut 426 or ganska så friskt bla i tyskland i samband med att klassningen gjordes om till 450. Jag har blivit erbjuden nya 426 för runt 50 000 kr förra året. Det är nog den största förklaringen till det stora raset på den här modellen. Kolla på www.japanspeed.de om ni vill se priser på nya hojar från tyskland, ibland rena vrakpriser på utgående modeller. Dra av 16% i moms från deras prislista om du ska köpa oreggat fordon. Gör samma sak men lägg på den svenska momsen om du vill kunna registrera fordonet i sverige.

//Edit// Priset på en WR 426 låg på runt 43 000 kr i deras lista såg jag nu //Edit//
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top