Var placera 500.000:- i fonder?

moggward

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
östersund
Hoj
none
Om du inte "orkar" flytta över pengarna från robur så kan du ju leta rätt på bra fonder bland deras.. dom har ett bra stort gäng..

plocka några olika aktiefonder, någon kort och nån lång och kanske nån realräntefond, kanske någon av deras "fondifond" fonder.. (heter robur acess 50 75 och 100). Kanske lite granna i en mindre aktieportfölj med.

Boka tid med en rådgivare eller kanske till o med en förmögenhetsrådgivare
 

Therudeboy

Guest
juha01 skrev:
Och jag är född 79 och jobbat i sex år innan pluggandet.... Jag har inte ens en tiondel...





Min bror är född 81 och jobbat i fyra år och sparat ihop 115.000:- på 1½ år.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men oj...vad mycket spekulationer det blev nu då! :va

Jag är 30...
Bor redan i en villa, så jag har den saken fixad, men tack för tipset! :tummenupp
För 500.000:- får du hösgt en liten tomt, eller rutten sommarstuga i 08 området...*hehe* trist men sant!

Flickvän har jag också...så ragga här behöver jag inte göra heller...

Tack för dom bra tips jag fått, det lutar åt att sprida pengarna i olika fonder.
 

Therudeboy

Guest
Wille skrev:
samt bor hos mamma o pappa och får maten betald och husrum ... Hade det varit så hade jag sparat ihop 200 000 på ett år..





Inte riktigt. Betalar hemma plus räkningar osv. Petar undan mellan 5-10k varje månad men han sliter också för dom pengarna.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Therudeboy skrev:
Inte riktigt. Betalar hemma plus räkningar osv. Petar undan mellan 5-10k varje månad men han sliter också för dom pengarna.

Har knegat inom industrin i sex år, föräldrarna gav mig ett ultimatum när jag slutade gymnasiet: "Skaffa jobb, flytta hemifrån, annars är du välkommen att bo kvar för en riga kostnad av 7000:- men då står vi med mat, telefon och rubbet..."
Jag skaffade jobb, flyttade, men inte faan blev det nå billigare!! :D


HönaPower:

Gå till banken och fråga vad dom tycker för det första! Sedan missunnar jag absolut inte dig dina pengar, men det ÄR mycket pengar...
 

Therudeboy

Guest
juha01 skrev:
Har knegat inom industrin i sex år, föräldrarna gav mig ett ultimatum när jag slutade gymnasiet: "Skaffa jobb, flytta hemifrån, annars är du välkommen att bo kvar för en riga kostnad av 7000:- men då står vi med mat, telefon och rubbet..."
Jag skaffade jobb, flyttade, men inte faan blev det nå billigare!! :D


HönaPower:

Gå till banken och fråga vad dom tycker för det första! Sedan missunnar jag absolut inte dig dina pengar, men det ÄR mycket pengar...




Mina päron skulle aldrig kunna kräva 7000:- för att låta mig bo här. Räcker med 2500:- som en symbolisk summa så jag vet hur det är att betala hyra senare, men jag är nöjd och får allt serverad så bo kvar tänker jag göra längre :yoparty
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Therudeboy skrev:
Mina päron skulle aldrig kunna kräva 7000:- för att låta mig bo här. Räcker med 2500:- som en symbolisk summa så jag vet hur det är att betala hyra senare, men jag är nöjd och får allt serverad så bo kvar tänker jag göra längre :yoparty

Det tråkiga är att man inte växer så mycket som person när det alltid finns mjölk i kylen osv.. Var ihop med en tjej som fortfarande bodde hemma då hon var 21, inget funkade... :huvet Mamma fixade allting, inget eget ansvar. NU har hon flyttat och klarar knappt av det!! :D
 

Therudeboy

Guest
juha01 skrev:
Det tråkiga är att man inte växer så mycket som person när det alltid finns mjölk i kylen osv.. Var ihop med en tjej som fortfarande bodde hemma då hon var 21, inget funkade... :huvet Mamma fixade allting, inget eget ansvar. NU har hon flyttat och klarar knappt av det!! :D






Det bästa är att jag är uppfostrad så att jag lärt mig laga mat och allt som hör ett hushåll till. Får inte smörgåsen bredd osv ;)
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Therudeboy skrev:
Det bästa är att jag är uppfostrad så att jag lärt mig laga mat och allt som hör ett hushåll till. Får inte smörgåsen bredd osv ;)

Själv är jag gift
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mb skrev:
Kan lova dig att du i stora delar av landet får villor som hade kostat mångmiljoner i 08-området, för de pengarna. Lägg till lika mkt i lån och saken är biff.
Kan lova dig att i andra länder kan man säkert hitta villor som är billigare än i Jämtland, t.ex Azerbadjan! Flytta dit vettja!

Vad är det för jävla argument? Vi är ganska medvetna om att det är dyrt med boende i Stockholm, men är man stockholmare, uppvuxen i Stockholm och har sin familj, släkt och vänner här samt jobbar i Stockholm, så kanske det inte är så enkelt att bara hipp som happ flytta, enbart för att en villa är mycket billigare i Järpen eller liknande än i Stockholm.

Sen en liten påminnelse, där man bor bör man också jobba. Det finns ett direkt samband mellan låga bostadspriser och få arbetstillfällen, skulle jag bosätta mig i Jämtland t.ex så skulle jag få väldigt svårt att hitta ett jobb som motsvarar det jag gör nu.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
sgtpepper skrev:
Kan lova dig att i andra länder kan man säkert hitta villor som är billigare än i Jämtland, t.ex Azerbadjan! Flytta dit vettja!

Vad är det för jävla argument? Vi är ganska medvetna om att det är dyrt med boende i Stockholm, men är man stockholmare, uppvuxen i Stockholm och har sin familj, släkt och vänner här samt jobbar i Stockholm, så kanske det inte är så enkelt att bara hipp som happ flytta, enbart för att en villa är mycket billigare i Järpen eller liknande än i Stockholm.

Sen en liten påminnelse, där man bor bör man också jobba. Det finns ett direkt samband mellan låga bostadspriser och få arbetstillfällen, skulle jag bosätta mig i Jämtland t.ex så skulle jag få väldigt svårt att hitta ett jobb som motsvarar det jag gör nu.

Grejen är inte om vad man får för vissa pengar, utan att 500 lök är jäkligt mycket pengar!!

Finns säkert en shejk som vill pröjsa för Beckhams avföring på burk... Och om det då är en annan idiot som vill bjuda emot så är inte 500k för bajs på burk INGENTING!!!!!!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
juha01 skrev:
Grejen är inte om vad man får för vissa pengar, utan att 500 lök är jäkligt mycket pengar!!
Jag har aldrig sagt att 500K inte är mycket pengar, jag reagerade på det vanliga tramset om att "flytta till landet, där är villorna billigare", det är inte alltid så enkelt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top