Var renovera och shimsa bakdämparen på en Yamaha R1 -02?

PeOR

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -02
Nu är jag snart uppe i 20 bandagar med min R1-02. Den är i standardskick men med kraschkåpor och slicks. Framdämparna har blivit ompackade men jag tror att bakdämparen är orörd. Jag börjar få upp farten och har 1:07.5 på Knutstorp som bästa tid. Jag har tänkt skaffa en nyare hoj när jag känner att jag går från rookie-stadiet till lite mer stabilt läge. Men eftersom tiderna går ner och jag fortfarande känner att hojen fortfarande är den bättre av oss två så kanske jag inte ska räkna ut den för fort. Det känns som att hojen förtjänar lite kärlek med rimliga medel. Jag är inte beredd att skaffa nya fjädringskomponenter för 20k+. Då köper jag hellre en pensionerad tävlingshoj med allt som då brukar följa med.

Jag har letat Öhlinsdämpare som passar denna hojen men då de inte längre förs så är de få som man kan finna rätt så dyra, typ 15k. Jag har hört att man kan få hyggligt nära samma funktion om man shimsar originaldämparen. Jag är därför intresserad av att renovera och shimsa bakdämparen för banbruk. Är det någon som vet vem man kan vända sig till för att få något sådant gjort?

PeO.
 

PeOR

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -02
Vill påstå att originaldämparn är ämnad för banbruk? Eller är jag ute och cyklar?
När jag jämför att sätta mig på min hoj eller någon annans banhoj så känns det som att min är väldigt mjuk fast den är satt i sitt hårdaste läge. En subjektiv bedömning - tre gånger mjukare. Så jag förmodar att 20 år har satt sina spår och att den behöver servas. Sedan så vet jag min vikt, att jag köra slicks med det grepp det innebär samt att det är för bana jag kommer använda cykeln. Det är ett smalare användningsområde som jag förstår att man kan utgå ifrån.
 

PeOR

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -02
Så en uppföljning på denna tråden, ifall någon skulle googla på liknande frågeställning.

Jag tog kontakt med Nilssons MC som rekommenderade mig att använda deras chassieexpert Toru Bové. Han har gått från att tävla med stora ambitioner till att bli setupexpert och hjälper nu till i olika team. Han uppfattas i Sverige som fjädringsexpert men är egentligen mer inriktad på chassiesetup.

Han ville inte prata renovering förrän jag kört hojen med vad han anser vara optimal setup, givet förutsättningarna. Så han testade genom att släppa på allt, spänna på allt och säkerställa att funktionen fanns. Sedan justerade han hojen till vad han kände som bäst.

Jag hade inskaffat ett jack-up kit som skulle lyfta aktern på hojen och göra den mer intresserad av att svänga. Han förklarade att en fjäder behåller sig fjädringskoefficient men tappar faktisk höjd över åren. Han kollade sedan styrkorna på cykeln och såg att jag hade en senare krona (03 eller 04) vilket också gör hojen mer stabil än vad annars än 02'a är. Alltså godkände han att sätta på detta dogleg.

Nu körde jag på Sturup Raceway igår och kan konstatera att cykeln blev väldigt mycket bättre. Den var inte svårsväng innan men nu känns det som att den blivit 50 kg lättare. Innan fick man hålla linjen när man valt linje in genom kurvan men nu kan jag styra och justera. Och för att inte prata om s kurvor där man nu kan slänga cykeln från ena sidan till andra på bråkdelen av tiden som det tog innan. Eller så känns det i alla fall.

2.25 sekunder fick jag och en cykel som känns som det blivit en svängintresserad 600. Ingen instabilitet, inte längre några fotpinnar som skrapar i marken. Hur bra som helst.

Som det är nu har jag ingen identifierad vidareutveckling. Jag hade tänkt att be Toru renovera och anpassa mina dämpare men som det känns nu så vet jag inte varför.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top