Var Rossis omkörning sjysst?

Var Rossis omkörning sjysst?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
Det är en viss skillnad på racing och en SMC-körning på rörken...
Nähä, är det? :confused:
Det här var ju det första loppet jag såg på TV eller i verkligheten :rolleyes:

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Äsch vilket gnäll!

Dessa dunderproffs borde veta vad som väntar om man lämnar lucka i sista kurvan.

Äntligen riktig racing och inte kortegekörning!

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
Rossi's manöver....

Rossi hade nog lika mycket adrenalin som en uppretad tjur på tjurfäktning. Omkörningen tidigare på varvet gav ett upplyft, men så tabba han sig ut och bromsa på sig. Rossi's psyke är nog inställt på att vinna och min analys av situationen så "ska Rossi om till varje pris"!

Inte bara för att vinna, men också för att psyka ut Sete, vilket han också klara alldelles utmärkt. Både i loppet och i segersermonin. Rossi firar nog lite extra bara för att strö salt i såren. Men visst är Rossi suverän?

Sete lipar som en barnunge och borde antingen gratulera Rossi eller lämna in protest och be Rossi fara åt h-vete.

Men där är inte plats till Rossi på innern. Han "torpederar" Sete som redan har valt spår och har lagt in mot apex. Efter min bedömning skulle Rossi fått straff och Sete dömmas som segrare med Rossi på andra plats.

Men race-incident - javisst!!!

Denna blir härefter att kallas Rossi's manöver, och jag hoppas inte att andra förare tar efter. :kocko

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
magnus_moss skrev:
Varje gång jag går in i en krök så förväntar jag mig att det inte dyker upp någon på innern och KRÄVER plats. Är man före så har man rätt till sitt spår och jag tycker nog att Sete var före och därför är Rossi skyldig. Jag menar om sådan här kurvteknik skulle vara ok och alla förare skulle göra en sådan omkörning vart femte varv skulle det innebära 30x5=150 sådana här sammanstötningar per race...
Så kan man väl inte ha det???

Du har ju rätt på sitt sätt. MEN...det här var ju inte vilken kurva som helst heller. Det var prick sista kurvan på sista varvet och jag tror Sete hade en "viss" aning om att Rossi låg där bakom och när man ser på videon ser det i alla fall ut som att Sete kunde ha tajtat till spåret en del från början för att minska luckan. Men, vad vet jag...det är ju lätt att sitta här vid tangentbordet och spekulera och tala om vad som ska göras :D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ZoulFly skrev:
Du har ju rätt på sitt sätt. MEN...det här var ju inte vilken kurva som helst heller. Det var prick sista kurvan på sista varvet och jag tror Sete hade en "viss" aning om att Rossi låg där bakom och när man ser på videon ser det i alla fall ut som att Sete kunde ha tajtat till spåret en del från början för att minska luckan. Men, vad vet jag...det är ju lätt att sitta här vid tangentbordet och spekulera och tala om vad som ska göras :D

Jooooo..... men samtidigt kan man väl inte ha en "sistakurvanregelbok" och en "intesistakurvanregelbok"... eller?
Och om vi säger så här; Skulle inte du ha blivit ganska förvånad (och lite sur)om jag hade kört om dig på det sättet i sista kröken någon gång...

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
magnus_moss skrev:
Jooooo..... men samtidigt kan man väl inte ha en "sistakurvanregelbok" och en "intesistakurvanregelbok"... eller?
Och om vi säger så här; Skulle inte du ha blivit ganska förvånad (och lite sur)om jag hade kört om dig på det sättet i sista kröken någon gång...

Jo det skulle han nog bli eftersom vi kör med "down is out"... :fyllisar

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Schysst var den inte, men jag tycker den går under "racing-incident" ändå. Jäkligt oproffsigt och klantigt av Rossi, men något straff tycker jag inte det skall bli. Racing är hårt, så är det! :tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Mulles skrev:
Så vitt jag vet så gäller den regeln bara om man som det står...är "down"...alltså har lagt omkull hojen.

För den som missade den långsökta ironin så antog jag att Mossberg redan hade klotat!

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
magnus_moss skrev:

Hmmm...men det är ju så det funkar rätt ofta; att det blir lite annorlunda bedömning när det börjar dra ihop sig...jämför med domarnivå i hockeymatcher i slutskedet etc.

Och såklart jag hade blivit sur om jag råkat ut för det på vår nivå, för vi har ju inte den kollen så att vi kan göra såna manövrar och hävda att vi har nån strörre grad av aning om vad vi håller på med. Vet att Roger Palmér försökte sig på nåt liknande i R1000 för ett par år sen i Ejes när han skulle om Magnus Rutqvist...och det blev ju total pannkaka av det hela.

Och du råkade väl ut för nån liknande när Lilja kom och skrek sig om på Åsen förra året???

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Rossi hade för stort ego och kunde helt enkelt inte acceptera att Sete skulle vinna. Han hade inte läge att köra om men gjorde det ändå. Han har varit nära att ställa till det förr med sådana manövrar men har haft marginalerna på sin sida. Denna gången funkade det inte.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ZoulFly skrev:
Och såklart jag hade blivit sur om jag råkat ut för det på vår nivå, för vi har ju inte den kollen så att vi kan göra såna manövrar och hävda att vi har nån strörre grad av aning om vad vi håller på med.

Jag HOPPAS att Rossi inte hade koll heller, att det var ett misstag, en racing-incident... för om det var med flit han satte biken i sidan på Sete... Då är det inge vidare...

Rossi skulle parkerat 5 meter innan mållinjen, släppt om Sete och sedan kört imål.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
magnus_moss skrev:
Jag HOPPAS att Rossi inte hade koll heller, att det var ett misstag, en racing-incident... för om det var med flit han satte biken i sidan på Sete... Då är det inge vidare...
Klart det inte är meningen att köra på honom. Han ser den lilla lucka som finns och chansar.

magnus_moss skrev:
Rossi skulle parkerat 5 meter innan mållinjen, släppt om Sete och sedan kört imål.
Varför det? Har du sett ett lag avböja en feldömd straff eller ge bort en seger för att ledaren snubblar innan mållinjen. Det är VM och inte Rookie1000 det handlar om.

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker hur som att det är stort gjort av Sete att inte lämna in en protest. All heder åt honom för det.
Som han sa; politik kommer inte att göra sporten bättre.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
shake.jpg

:hihi

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...