Var tog Peter Dahlbom vägen?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vem fan vill höra en massa tragglande om vad som hände innan vattenkylda motorn blev uppfunnen då?
aktuell statistik och kommenterande respektive säsong är väl det som är intressant eller?
nostalgi är kul men bara vid rätt tillfälle.
kolla på jamie witham när han kommenterar,vet allt om förarna och ser precis vad som händer på banan i rätt tidpunkt.
mikael larsson var intressant som kommentator men skittråkig i röstläge.
roligaste svenska kommentatorn iår måste väl varit backlund i pro.
han skulle skött det istället

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När Peter och Sandy var komentatorer ihop var dom riktigt bra. Då kompleterade dom varann med att ta fram det bästa från varann. Då hade dom också folk dom kände innefrån depåerna som gav dom update om läget och skvallret där. Men sen Sandy gick till att kommentera WSBK så blev dom båda mycket segare och körde fast i gamla hjulspår. Extra jobbigt ett tag när man dessutom bara tog upp en massa sms-frågor mitt i sändningarna.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Antar att vi syftar på Janne båda två att och att Janne svamlar?
Har Janne också börjat yra om 250-klassen nu alltså?Det hade jag missat isåfall.

Peter Dahlbom har all statistik i huvudet och ett enormt kunnande om rr Janne kan inte ett dugg om rr. Saknar Dahlbom.
Jag som trodde att han googlade fram allting.Det skulle ju kunna förklara varför han missar det mesta som händer på banan också.

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Tobias Lyon och Janne Blomqvist är jättebra ihop. Janne har stenkoll på vad som händer på banan, och han snackar inte om saker han inte vet, (Jag menar inte att någon annan har gjort det, bara värt att notera eftersom han kommer från F1.) det lämnar han åt Lyon.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Har precis sett kvalet från engelska Eurosport2 och nog för att Toby och Julian är grymt pålästa och har rätt kontakter i depån, men de skulle faktiskt kunna hålla käften ibland. Deras extrema behov av att höras hela tiden gör att det blir fel både här och där, de blandar ihop förare i bild, vem som har vilken placering osv. Fördelen är att de är väldigt engagerade, något man tex inte kan beskylla Stiggy för att vara (att han dessutom inte kan säga cykel eller sadel ordentligt drar ner betyget).

F1-Janne är bra men när han ger sig på att spå vem som ska köra i vilket stall osv går han lite för långt. Resonemang som funkar i bilvärlden stämmer inte alltid i MotoGP.

Tobias tycker jag är helt okej. Gör ett bra jobb även när han är själv bakom mikrofonen.

Peters ständiga tjat om 250 och TC-hatet gör att han kanske passar bättre som speedway-kommentator. Tror han behöver lite nya infallsvinklar.

Sandy verkar vara en trevlig prick men passerade sitt bäst före datum någon gång på 90-talet. Hänger inte alls med.

Jamie Whitham och Jack Burnicle, WSBK och BSB på Eurosport2, är det bästa kommentatorsparet enligt mig :tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tobias Lyon och Janne Blomqvist är jättebra ihop. Janne har stenkoll på vad som händer på banan, och han snackar inte om saker han inte vet, (Jag menar inte att någon annan har gjort det, bara värt att notera eftersom han kommer från F1.) det lämnar han åt Lyon.
Håller med dig, om han bara kunde ge fan i att säga "Nu körde han 1:22:8" när tiden var 1:22:879. Det är för bövelen 1:22:9 i så fall!

I övrigt är Jane Blomqvist ett enormt tillskott! :tummenupp
Tack för att vi blev av med virrpannan Peter Dahlbom, han tror säkert fortfarande Rossi inte riktigt vet varför han håller ut vänsterbenet inför en skarp vänster...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Någon som sitter och pratar om vad som händer på banan är inte så väldigt intressant, det är ju inte radio man lyssnar på och vad som händer på banan ser man ju med egna ögon.

Bättre med folk som har insikt i depån och som har stor kunskap som sporten och cyklarna/förarna.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon som sitter och pratar om vad som händer på banan är inte så väldigt intressant, det är ju inte radio man lyssnar på och vad som händer på banan ser man ju med egna ögon.

Bättre med folk som har insikt i depån och som har stor kunskap som sporten och cyklarna/förarna.

Fast en gnutta inlevelse i race är ju aldrig heller fel :tummenupp

Insikt i MGP depå på viasat?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
När Peter och Sandy var komentatorer ihop var dom riktigt bra. Då kompleterade dom varann med att ta fram det bästa från varann. Då hade dom också folk dom kände innefrån depåerna som gav dom update om läget och skvallret där. Men sen Sandy gick till att kommentera WSBK så blev dom båda mycket segare och körde fast i gamla hjulspår. Extra jobbigt ett tag när man dessutom bara tog upp en massa sms-frågor mitt i sändningarna.

Håller med, Sandy och Äpplet tillsammans var riktigt roliga och hade alltid kul och intressanta fakta.
Nu har de ju inte samma direktkontakt med gp-depån längre tyvärr.
Nu tycker jag nog alla som kört sista åren vart riktigt sega.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Blomkvist/Lyon är bra.
Dahlbom är bra.
Stigefelt ger mig flashbacks till Stefan Edberg. Kanske kan BLI bra men verkar sitta och läsa Agent X9 under race och bara svarar på tilltal typ 2 sekunder för sent.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Blomkvist/Lyon är bra.
Dahlbom är bra.
Stigefelt ger mig flashbacks till Stefan Edberg. Kanske kan BLI bra men verkar sitta och läsa Agent X9 under race och bara svarar på tilltal typ 2 sekunder för sent.
Vad i hela friden är bra med Dahlbom?

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Ähh, jag tycker ni svamlar allihopa :tungan

På läktaren sitter alla experter :gnissla ...som vanligt. (nu är det läge att ducka och sedan gömma sig :)

Jag som är relativt ny åskådare till motoGP uppskattar bredden i kommenterandet och tycker inga frågor är för dumma(i princip iaf).
Tycker att dom gjort ett bra jobb hittills allihopa.

Glöm inte fred på jorden och att :krama lite då och då :rolleyes:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Peter Dahlbom har all statistik i huvudet och ett enormt kunnande om rr Janne kan inte ett dugg om rr. Saknar Dahlbom.
Riktigt. Dissandet av Peter Dahlbom låter mest som mobbing. Jag tycker också att han var alldeles för ouppmärksam och uppehöll sig för mycket vid sådant som inte hände på banan. Men det är randanmärkningar. Han var en av landets bästa 250-förare på sin tid och har vokabulär för att dela med sig av sitt kunnande. Vad han hade behövt, men aldrig fick, var en bisittare som kompletterade honom på rätt sätt. Clownen Björn Brander som satt vid hans sida saboterade sändningarna under flera säsonger.

Jag gissar att Eurosport Nordic hade förläst sig på och missförstått Tage Danielsson:

”Det är proffsen som gör så att rosorna dör, ge mig hellre en glad amatör.”

Håller med, Sandy och Äpplet tillsammans var riktigt roliga och hade alltid kul och intressanta fakta.
De var riktigt bra; med svenska mått mätt.

Bäst någonsin var kombinationen Toby Moody + Dennis Noyes i kommentatorbåset + Randy Mamola i depån. Oslagbart men ett minne blott.

”Toby is one of the true good guys in the MotoGP paddock...my buddies back home loved all the English terms and they always say they want to go out for beers with this guy and get some of his one liners!!!””

- Nicky Hayden

“Toby's rider recognition, corner identification and recall of places, dates, etc, is bordering on the supernatural.

If you think commentary is about just turning up and talking, I suggest you don't work with Toby. For every hour he spends on the mic, he spends at least two talking to everyone from riders to tyre fitters.

Commentating with Toby was always a pleasure. We worked and travelled together for nine years yet managed to reman friends. I shall miss the 5am hire car drives to Osaka airport (but not a lot).”

- Julian Ryder

Bifogat

• dennis-noyes.jpg
    dennis-noyes.jpg
    34.5 KB · Visningar: 101
  • randy_mamola.jpg
    randy_mamola.jpg
    54.3 KB · Visningar: 90
  • screenshot_01.jpg
    screenshot_01.jpg
    65.3 KB · Visningar: 95
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Deras extrema behov av att höras hela tiden gör att det blir fel både här och där, de blandar ihop förare i bild, vem som har vilken

Jamie Whitham och Jack Burnicle, WSBK och BSB på Eurosport2, är det bästa kommentatorsparet enligt mig :tummenupp
Håller med om att urnicle/Whitham - framförallt Whitham - är bra. Fast frågan är hur du kan gilla Whitham som ju anser att 125.or är de bästa hojarna? ;)
Dessutom är Burnicle mästare på att säga fel förare, värre än de flesta. Är ävenr trött på hans tjat om var förarna är ifrån, gäller framförallt BSB.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...