Varadero:n laddar inte

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
min honda varadero 1000 laddar inte. kan det vara statorn eller nått annat? den laddar ca:12 volt.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det låter som det tyvärr.
kolla genom att läsa ohm talet i kabeln som går från statorn med en multimeter. Värdet som den ska ha står i handboken, men om spolen är trasig så ser du ganska snabbt på mätningen att något inte stämmer. Alla stiften i kontakten ska ha samma ohm värde.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det kan också vara regulatorn. Enda sättet för att veta är att mäta statorn, resistans och vilken spänning som du får ut. Värdena finns i service manualen. Jag har en till VFR och utan att vara helt säker så borde det vara väldigt lika värden, säg till om du behöver uppgifterna. Får du ut rätt värde så är regulatorn trasig, får du ut fel värden så är statorn trasig. Brasklappen är att regulatorn kan också vara trasig, men det vet du inte förrän du vet att statorn ger rätt värden....

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.

Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.

Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.

Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.

Efter detta så kan du testa regulatorn.

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.

Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.

Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.

Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.

Efter detta så kan du testa regulatorn.
ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?
Det låter som du ligger på gränsen eller det berömda håret.
Du måste göra mätningen som jag skrev där du kollar statorn. Om den mätningen visar OK, då måste det ha med regulatorn att göra.
Men får du kontinuitet eller ”signal” när du mäter statorn som jag skrev så är det bränt och du har fått kortslutning, och den laddar inte.

Men har du gammalt eller nytt batteri?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SV650S med kontakten med 3 tre stator ledningarna L1, L2, L3 bortkopplad från regulatorn, med startad motor varvar jag upp till 4000 RPM och får ca 70VAC mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 och mellan L2 och L3.
Högt motstånd, mer än 100K = 100000 Ohm
mellan L1 och Minus på batteriet
mellan L2 och Minus på batteriet
mellan L3 och Minus på batteriet
Dvs statorlindningarna har inte brunnit och fått kortis till statorn
Lågt motstånd ca 1 Ohm eller lägre mellan L1 och L2 , mellan L1 och L3, mellan L2 och L3
är det så inget avbrott, det är som det ska vara ! :)
Ja då var förklaringen till att batterispänning låg på ca 13 Volt med motorn igång och tänd belysning att Regulatorn-Likriktaren var kass för statorn gjorde vad den skulle. Ny Regulator-Likriktare och batteriet laddades med 14,3 Volt. Även med tänd belysning.
Sprint RS: Generatorn gav 14,3 Volt från tomgång vilket det var över batteriet med släckt belysning. Med tänd belysning 13,8 Volt över batteriet, klent kablage. Nytt kablage och 14,3 Volt på batteriet.
GSX1300R 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och vid högre varvtal.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...