ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.
Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.
Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.
Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.
Efter detta så kan du testa regulatorn.
Det låter som du ligger på gränsen eller det berömda håret.ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |