Varadero:n laddar inte

Det låter som det tyvärr.
kolla genom att läsa ohm talet i kabeln som går från statorn med en multimeter. Värdet som den ska ha står i handboken, men om spolen är trasig så ser du ganska snabbt på mätningen att något inte stämmer. Alla stiften i kontakten ska ha samma ohm värde.
 
Det kan också vara regulatorn. Enda sättet för att veta är att mäta statorn, resistans och vilken spänning som du får ut. Värdena finns i service manualen. Jag har en till VFR och utan att vara helt säker så borde det vara väldigt lika värden, säg till om du behöver uppgifterna. Får du ut rätt värde så är regulatorn trasig, får du ut fel värden så är statorn trasig. Brasklappen är att regulatorn kan också vara trasig, men det vet du inte förrän du vet att statorn ger rätt värden....
 
Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.

Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.

Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.

Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.

Efter detta så kan du testa regulatorn.
 
Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.

Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.

Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.

Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.

Efter detta så kan du testa regulatorn.
ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?
 
ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?
Det låter som du ligger på gränsen eller det berömda håret.
Du måste göra mätningen som jag skrev där du kollar statorn. Om den mätningen visar OK, då måste det ha med regulatorn att göra.
Men får du kontinuitet eller ”signal” när du mäter statorn som jag skrev så är det bränt och du har fått kortslutning, och den laddar inte.

Men har du gammalt eller nytt batteri?
 
SV650S med kontakten med 3 tre stator ledningarna L1, L2, L3 bortkopplad från regulatorn, med startad motor varvar jag upp till 4000 RPM och får ca 70VAC mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 och mellan L2 och L3.
Högt motstånd, mer än 100K = 100000 Ohm
mellan L1 och Minus på batteriet
mellan L2 och Minus på batteriet
mellan L3 och Minus på batteriet
Dvs statorlindningarna har inte brunnit och fått kortis till statorn
Lågt motstånd ca 1 Ohm eller lägre mellan L1 och L2 , mellan L1 och L3, mellan L2 och L3
är det så inget avbrott, det är som det ska vara ! :)
Ja då var förklaringen till att batterispänning låg på ca 13 Volt med motorn igång och tänd belysning att Regulatorn-Likriktaren var kass för statorn gjorde vad den skulle. Ny Regulator-Likriktare och batteriet laddades med 14,3 Volt. Även med tänd belysning.
Sprint RS: Generatorn gav 14,3 Volt från tomgång vilket det var över batteriet med släckt belysning. Med tänd belysning 13,8 Volt över batteriet, klent kablage. Nytt kablage och 14,3 Volt på batteriet.
GSX1300R 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och vid högre varvtal.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top