Varför är Aprilia så billiga?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?

Låter fishy!
Bra att du e på hugget iallfall :tummenupp dvs misstänksam!

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Hoj is the shit!

Aye !

Allt e triksat o skruvat... såklart! Alla vill väl tjäna pengar?! Importhojar, då är risken stor(dock inte på min då den var helt oskruvad.... LÄS framtidiga köpare..), svenska hojar med bra servicebook med bra intervaller på KM/tid(år) borde ge en hyffsad indikasjon, eller?

Så sant inte Nikel har haft hojen, då är den kört som en skrutta! Det betyder att den går dårlig

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Det där var en barnsjukdom på rsv från 04 har jag för mig. Att mätarna nollställdes, det är faktiskt sant :hihi

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Låter ej bra.

Ordet! Billigt.:va... gammalt ord, som idag indikerar kanske sämre kvalitet... det känns inte bra. Billigt blir det bara om man sätter in sämre komponenter eller ej betalar de/arbetarna som jobbar med grejerna.

Bra pris, rätt pris, de andra kostar bara lite mer.

De är väl lätt att det blir dyrt, flaschiga Race-team, dyr marknadsföring, dyra försäljnings organisationer/lokaler. Pressen att hela tiden visa upp 2 hkr mer än konkurenterna. Kvalitetskraven hinns ej med så då blir det både dyrt och dåligt.

Vem sätter priset? Jo..... du och jag som skriver på köpekontraktet. I viss mån så höjer tillgången på pengar priset ochså, lätt att låna billigt. Låna kan aldrig va billigt..... eller. Dåligt och dyrt, men ibland nödvändigt. Och det blir då dyrare?

Vem vill åka omkring på billig hoj i 300km+ i billig utrustning. Få nog bli i och på grejer med bra pris!

Var det inte en sporthojstillverkare som sänkte sin värsting med typ 50,000.-- mellan årsmodellerna. Var den dyr först? Billig nu? Eller är det kanske ett bra PRIS nu?

Hur som helst, våra krav på prestanda idag med tillhörande hjälpmedel (kryckor) så jag kan köra den/det gör att priset skjuter i höjden. priset kan inte bli bra, bara dyrt. Året efter kanske det är rätt pris.

Blir något dyrt billigt, då är nog någon avslöjad. Bra grej blivit utbytt mot sämre grej. ......................

Köp till bra pris. Vårda dina grejer. Håll dig på hjulen. Njut utav din hoj mer än till nästa årsmodell med 2 hkr mer..... Hojåkat kommer att kosta pengar, du bestämmer priset. Men billigt låter inte bra!

Trött på billiga saker, kan göra lång lista här. Men är säker på att det kan ni ochså. BRAPRISRÄTTPRIS svammlande Med vänliga hälsningar. Dyr gubbe Toyman. för hushållskassan alltså...............

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?
Det händer att den digitala mätaren nollställer trippmätare, klocka osv. Den ska dock inte kunna nolla totala mätarställningen. Kolla att ägaren vet vad de gör, det finns dubbla trippmätare och lite annat att leka med. Kanske har de kört på #2 och efter nollning har den slagit över på #1 så det du ser inte alls är totalen?

jag hade alla dagar i veckan bytt min sukka mot en RSVmille om inte försäkringen vore sån stor skillnad, personligen tycker jag 04-08 mille Factory är snygga som fan oxå:tummenupp
RSV'n kostar, kan du nöja dig med Tuono så går den försäkra hos Bilsport & Mc för mindre pengar. Första generationen 03-05 är billigare än de nyare. Men det har nån visst redan påpekat... :rolleyes:

Och för den som inte visste, så är RSV'n och Tuono i princip samma hoj inuti.

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

04-05 mätarna har en tendes att nollställa sig om man drar ur batteriet tyvärr, åtgärdat på 06->

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag saknar min RSV (hade en 01:a) ibland, kanonhoj för vad den kostade, hade heller inga problem med delar, det enda som krånglade var det klassiska startrelät (och där passar gamla r1:ans relä bolt-on).

Delar handlar man i USA (af1racing).

Det är kanonhojar, tveka inte, gört.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jo tjena... var snäll att berätta det för BMW...
Kvalitet är nåt de inte alls jobbar med :rolleyes: :tråkad:5sure

Tankmätaren funkar inte på BMW GS som exempel, standarfel. Polarens har dom inte lyckats fixa och den pajjade efter typ 200 mil.
Men ja Bmw är den som har bäst kvalitet i europa, jämför mot Honda. Min africa twin hade 10k mil på mätaren utan problem, kollegans Transalp hade 17k...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
RSV/RSV-R 99-03.
Första egeneratioen. Gjordes en del uppdateringar under åren, mer effekt, annan utväxling på lådan. Sista årets R-modell fanns i specialutgåva med radial-öhlinsgafflar.
Modellspecifika fel; Startrelä som är känsligt för dåliga batteri
Prisbild 25-45kkr (ej inkluderat SP-modell)

RSVR/RSVR Factory 04-09
Sista/andra generation med rotax-twin. Ny ram, chassi, SIEMENS elektronik osv osv. Det enda som är gemensamt med första generation är utväxlingsförhållandet och vissa bromsdelar.
Största update skedde på -06 då båda varianter nu hade radialgaffel, mer effekt (större ventiler bland annat).
Modellspecifika fel; Kontaktstycke mellan generator och regulator/likriktare, lätt och billigt att åtgärda. 04-05 hade en defekt minneskrets i instrumentering som kan yttra sig i att vägmätarställlning nollställs.
Prisbild 45-100kkr (ej inkluderat NERA)

Övriga negativa saker man kan råka ut för kan inte ses som modellspecifika utan snarare allmänt bland alla märken; Statorlindningar, bakdäckshunger, oönskat trafikbeteende.

Positivt; Svårslagen väghållning än idag. Elsystemet är där inget fel i konstruktionsmässigt (men jag anser att 98% av jordens motorcyklar har en förlegad generatorkonstruktion), prisvärd (framförallt Factory-modellen)
Vettig driftskostnad.

Hade jag varit ute efter en rsv/r-/fac hade jag låtit allmänskick och gärna servicehistorik (antingen bok eller kvitton på delar/oljor som ägaren bytt) varit avgörande.

Tankmätaren funkar inte på BMW GS som exempel, standarfel. Polarens har dom inte lyckats fixa och den pajjade efter typ 200 mil.
Men ja Bmw är den som har bäst kvalitet i europa, jämför mot Honda. Min africa twin hade 10k mil på mätaren utan problem, kollegans Transalp hade 17k...

Oh yes, GS:en hemma har varit på åtgärd av bromsar fram 3 gånger, kraftöverföring 1gång och elektronik/instrument 2gånger. Då har den gått 1500mil:tummenupp

Last edited:

BORREN

GODS ÄGARE
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Bandit 1200 Fighter
Det är inte aprilian som är billig ... Det är
Du som har för mycket pengar !!!!!!

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Köpte en 99ans mille i höstas och första turen med den kändes som min första tur med carving skidor, en sån riktig olala ahha upplevelse.
Hade dock ett "ras" förra veckan. Lagret i kopplingskorgen pajjade, köpte ett nytt på momentum för 133:- , en timme senare var det ett minne blott;-)

Rätta mig om jag har fel, vad jag har hört finns teknologi i min gamla hoj som ducce introducerade flera år senare i sina hojjar. Om det är bra eller anus låter jag vara osagt.

Är iaf jäkligt nöjd *thumbs up*

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Det mest sannolika att de är billigare än konkurrenterna är att de medvetet lagt sig i den prisklassen för att ta ett ordentligt grepp på marknaden.
Givetvis följer beg-marknaden efter.

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Vet i fan om jag tycker de är så billiga egentligen. Svensksålda objekt med vettiga mätarställningar tycker jag ligger i paritet med Gixxers, Rettor utav samma årsmodeller på Blocket...eller läser jag galet? Några random exempel:

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_rsv_1000_r_33351272.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Aprilia_RSV_1000_R_33885289.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Aprilia_RSV_1000_lagmil_33839636.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Aprilia_RSV_MILLE_33833059.htm?ca=21&w=3

Det vet i fan om japsraketerna med samma förutsättningar går för mer stålar än så...

Lägger min röst på RSV Factory från -04 och framåt...makalöst snygg hoj! :tummenupp

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Aprilia RSV Mille
Betalade 35 för min Mille med 450 mil på mätaren. Nu har den gått 1050 mil och jag blir lika glad varje gång jag trycker poå startknappen. ;-)

En sak har krånglat: Tempsensorn till kylfläkten har gått sönder. I övrigt går hon som en klocka.

Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA

det där är en designmiss på 04-05ans RSV, om du kortsluter eller kopplar ur batteriet en längre tid så nollställs instrumenten helt.

det är åtgärdat på 06an och framåt dock.

svingrym hoj, har haft 2st (en 05 och en 06a) och kan verkligen inte säga nåt negativt om den även om jag idag åker zx10r

reservdelar beställer du billigt och bra från tex england som redan nämnt och reggar du dig på AF1 forumet så får du svar på studs på alla frågor du kan tänkas ha om hojen, där finns kunniga entusiaster i överflöd!

platsar lätt i top 3 snyggaste hojen någonsin dessutom :tummenupp

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Importera Aprilia från italien

Det finns ju 100 andra trådar om just import, hur det går till och vad det kostar.
Eftersom BMW är så billiga i Tyskland tänkte jag att Aprilia borde vara billiga i Italien, och vist är det så!

Kolla på dessa tex:
http://www.subito.it/moto-e-scooter/aprilia-rsv-1000-r-con-accesori-permuta-parziale-venezia-25797539.htm
http://www.subito.it/moto-e-scooter/aprilia-rsv-1000-r-caltanissetta-25121936.htm

Kanske man ska ta en semester i Italien nästa år...?! Snacka om underbar resa hem!

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Gällande mätaren som nollställs, så var det en viss årsmodell -03-04 ? där det hände första gången hojen blir strömlös. Men detta händer bara första gången, ngn programmeringsmiss där. Så oftast fattas väl 500-1000 mil där innan hojen kom in på första servicen?

Min mille funkar klockrent sånär på slirande kopplin (standard innan -02). Motorn ska vara skottsäker.

gå in på apriliaforum.com för mer info om hojen.

Ps Va fan är alex86 för jädra tomte? Släng ut skiten

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...