Varför är det en brytare i kopplingshandtaget?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej undrar varför det sitter en brytare i kopplingshandtaget på Cbr F4i?
Vad gör motorn med informationen om att jag kopplar?
Tänkte byta kopplinghandtag och skulle gärna vilja veta vilken funktion jag tar bort när jag inte har den inkopplad på mitt nya kopplingshandtag.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
skulle gissa att den sitter så du inte ska kunna starta utan att hålla inne kopplingen ;)
 

sportbike

Guest
För att du inte ska kunna starta hojen med en växel i.
edit:eek:snabb.
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Kan det vara så att du måste hålla inne kopplingen för att starta motorn? Isf är det det den är till för.

Edit: Duktig pucktrea
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Fan nu känner man sig rätt trög, totalt hjärnsläpp här :huvet
Det är ju fan rätt självklart.
Fan nu kommer man bli sågad här men med rätta känner jag :död
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Fan nu känner man sig rätt trög, totalt hjärnsläpp här :huvet
Det är ju fan rätt självklart.
Fan nu kommer man bli sågad här men med rätta känner jag :död

Nä då.

Bara dra ur sladden o bygla den, så blir det perfa sen.

Annars minns jag min första hoj med stödkontakt. Försökte varva hårt o dra iväg lite coolt medan polarna o några tjejer stod o kolla. så fort jag släppte kopplingen dog hojen. så höll det på ett par ggr tills en snäll :mad: farbror kom förbi o knacka mig på axeln o sa: fäll upp stödet så kanske du kommer någonstans. :Bugar
Blev inga damer den kvällen :D:D:D:D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan det inte ha lite med sprutet att göra också? På bilar så stängs ju insprutningen av om man släpper gasen och motorbromsar över (oftast) 1500 varv, men trampar man ner kopplingen så hålls ju tomgången uppe.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan det inte ha lite med sprutet att göra också? På bilar så stängs ju insprutningen av om man släpper gasen och motorbromsar över (oftast) 1500 varv, men trampar man ner kopplingen så hålls ju tomgången uppe.

Tomgångsvillkoren får sprutet från TPS och RPM
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om du byglar så bör du tänka på att en del hojar har en annan inställning för tändningen när kopplingen är indragen.

Jag byglade kopplingen på min gamla K5, för att sen märka att varvtalet begränsades med 500-1000 varv på topp. (Minns inte exakt varvtal).
Nu behöver det inte vara så på din Honda, men det kan vara så.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför funkar det inte likadant på bilar då? Extrakontakter kostar ju bara pengar...

Jag kan inte moderna bilar. Men det har ju så mycket skumma anti-system av vilka jag spontant tror att många av dem behöver veta om kopplingen är ur eller i. Ta bara farthållaren eller antispin eller antisladd tex.
 

sportbike

Guest
För att minska mängden oförbrända kolväten i avgaserna har bilar "bränsleavstängning" när gasen släpps under motorbroms.
Bränsleavstängningen upphör när man nått tomgångsvarv eller trampar ner kopplingen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att minska mängden oförbrända kolväten i avgaserna har bilar "bränsleavstängning" när gasen släpps under motorbroms.
Bränsleavstängningen slutar upphöra när man nått tomgångsvarv eller trampar ner kopplingen.

Aha! Jag antar att det beror på att bilar ofta körs i closed loop. För på en hoj kan man ju åstadkomma detta bara genom att sätta bränslet vid lägsta TPS till noll i mappen för alla varvtal som överstiger övre tomgångsvarvtal
 

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Ort
Lund
Hoj
xs400 Cafe
Annars minns jag min första hoj med stödkontakt. Försökte varva hårt o dra iväg lite coolt medan polarna o några tjejer stod o kolla. så fort jag släppte kopplingen dog hojen. så höll det på ett par ggr tills en snäll :mad: farbror kom förbi o knacka mig på axeln o sa: fäll upp stödet så kanske du kommer någonstans. :Bugar
Blev inga damer den kvällen :D:D:D:D

been there, done that..kom dock på det själv efter ett tag :gnissla
 

sportbike

Guest
Aha! Jag antar att det beror på att bilar ofta körs i closed loop. För på en hoj kan man ju åstadkomma detta bara genom att sätta bränslet vid lägsta TPS till noll i mappen för alla varvtal som överstiger övre tomgångsvarvtal

Vet inte säkert om systemet är likadant på nya hojar, men med den mycket mindre svängmassan skulle det förmodligen bli ett kännbart ryck så snart spridarna öppnar, som på tex Suzuki Gsxr 750, vilken tidigare har fått kritik för just detta.
En sån har jag :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte säkert om systemet är likadant på nya hojar, men med den mycket mindre svängmassan skulle det förmodligen bli ett kännbart ryck så snart spridarna öppnar, som på tex Suzuki Gsxr 750, vilken tidigare har fått kritik för just detta.
En sån har jag :)

Ja det tror jag också är anledningen till att man ofta släpper på lite bränsle på motorbroms även på hojar. Jag har gjort så även i min mapp, dvs jag har avstått från att dra ned den nedersta TPS-kurva till noll, motorbromsen är ju redan nu heeelt tillräcklig. Dessutom missar man ju det goa avslagsgurglet med noll bränsle :D Dvs det låter luftkompressordött som en motorbromsande Monster, ibland undrar jag om de hojarna har jakebrake, sånt vore ju lite coolt på en hoj iofs :D
 
Last edited:

sportbike

Guest
Ja det tror jag också är anledningen till att man ofta släpper på lite bränsle på motorbroms även på hojar. Jag har gjort så även i min mapp, dvs jag har avstått från att dra ned den nedersta TPS-kurva till noll, motorbromsen är ju redan nu heeelt tillräcklig. Dessutom missar man ju det goa avslagsgurglet med noll bränsle :D Dvs det låter luftkompressordött som en motorbromsande Monster, ibland undrar jag om de hojarna har jakebrake, sånt vore ju lite coolt på en hoj iofs :D

Finns det nåt goare än en högkompad twin, när man släpper gasen far man upp på tanken och när man ger på igen så går den till väders :tummenupp
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
kopplingsbrytaren sitter för farthållaren,du har svänghjulsgivaren till att bestämma motorvarv och med tps på mindre än 10% så stänger den av soppan ner till förprogramerat varv.om den brutit och satt på soppan hade den blivit aldeles för ryckig när du växlar eftersom du oftast dumpar mer än 10% på gasen innan kopplingen passerat brytläge.
sedan har du däremot lite olika på olika bilar för fullgasvarvtal utan drivning.på visa bilar använder man hjulsensorerna/hastighetsgivaren för att styra maxvarvtal utan drivning.på vissa växelindikatorn.
antispinn som nämndes använder skillnanden emellan pulser på de olika hjulen.regleringen är olika på olika bilar,stänga extra gasspjäll,halvera tändpulserna.för antisladd så är abspumpen oftast med och bromsar det mest avikande hjulet.

mc som tråden handlade om är mest säkerhetsgrej:inte kunna starta med växel i ,men som nämnts så påverkas ibland tändning så att den "torrvarvar" upp långsammare och även system med lägre maxvarv förekommer.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns det nåt goare än en högkompad twin, när man släpper gasen far man upp på tanken och när man ger på igen så går den till väders? :tummenupp
Nej det finns det inte :D

kopplingsbrytaren sitter för farthållaren,du har svänghjulsgivaren till att bestämma motorvarv och med tps på mindre än 10% så stänger den av soppan ner till förprogramerat varv.om den brutit och satt på soppan hade den blivit aldeles för ryckig när du växlar eftersom du oftast dumpar mer än 10% på gasen innan kopplingen passerat brytläge.
sedan har du däremot lite olika på olika bilar för fullgasvarvtal utan drivning.på visa bilar använder man hjulsensorerna/hastighetsgivaren för att styra maxvarvtal utan drivning.på vissa växelindikatorn.
antispinn som nämndes använder skillnanden emellan pulser på de olika hjulen.regleringen är olika på olika bilar,stänga extra gasspjäll,halvera tändpulserna.för antisladd så är abspumpen oftast med och bromsar det mest avikande hjulet.

mc som tråden handlade om är mest säkerhetsgrej:inte kunna starta med växel i ,men som nämnts så påverkas ibland tändning så att den "torrvarvar" upp långsammare och även system med lägre maxvarv förekommer.

Så har jag också fått lära mig att antisladd funkar på bilar. Så även i det systemet så måste ju styrsystemet veta om om kopplingen är i eller ur innan den ger sig på spjäll och/eller tändning:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top