Varför är Ducati så jävla dyrt?

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
#Olsson# skrev:
Steg-1 är att förstå att man inte förstår. Har man visat att man inte kommit förbi detta steg och bara slänger ut sig simpla argument om hur dåligt något är - så lär man inte motivera de som förstår, att förklara sig. :)

Tja, enklare än så går det knappast att förklara :tummenupp :rofl
 

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Långtbortistan
Hoj
-39, Puck Dakota
Bläddrade i en gammal Bike (UK) idag och såg att de hade en spalt om att Ducati hamnat etta i något som jag antar motsvarar en SIFO-undersökning i England över de mest positivt laddade varumärkena. Alltså alla varumärken, inte bara motorcykelmärken. Triumph hamnade någonstans runt 30, om jag minns rätt.

Så enligt den brittiska allmänheten är Ducati alltså den ultimata posörhojen! :hihi

/Y
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
sandstream skrev:
Du behöver inte motivera ditt ägande alls (tror ingen bryr sig) men det kanske är svårt eftersom du måste ta till ironi?

Sorry sandström, men där gjorde du självmål. Matchen är över. Stäng tråden, pliis!

/K
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Vad har det med Ducati å göra !?
Det e samma sak oavsett vilket märke det e som hamnat sämre än det förtjänar i de olika ägarnas ögon, Kawa, Sucka, Yamma, Ducce etc.
Titta i alla andra trådar om Gixxer vs Retta vs ZX10 etc.
Konstaterande? Såg ut som ett ställningstagande i mina ögon.
Min kommentar om skämtet Masterbike handlade inte om vilken hoj som vann utan om hur dåligt genomfört testet är och hur dålig slutprodukten är i mina ögon ... om det sen innebär att jag vet mer än dem som testar!? Knappast, då jag ej ens kör hoj som är med i de testerna :tungan

sandstream skrev:
Angående MasterBike var det bara ett konstaterande och inget ställningstagande. Alla tester där den egna hojen hamnar dåligt suger, speciellt om man kör Ducati och vet mer än dem som testar :rolleyes:

För å återgå till ursprungsfrågan ...
Ducce och vissa andra märken är dyrare än tex. japsen pga 2 saker.

1. De tillverkas i mindre serier med delvis dyrare komponenter vilket leder till dyrare tillverkningskostnader. Något konsumenten får betala i slutändan eftersom de vill gå med vinst ;)

2. De tar ut de priser marknaden är villig att betala.
De konkurrerar ej på samma vilkor som japsen å kan därför ta ut mer betalt å ändå sälja hojar.
Japsen konkurrerar ju på precis samma vilkor och med hyffsat lika modeller ... priset är ett klart konkurrensmedel.
Ducce, Aprilia, MV, Benelli säljer produkter som skiljer sig i viss mån från japsens hojar och inte konkurerar på samma vilkor ... så de behöver ej heller använda priset som konkurrensmedel i samma grad.
Någon vi (vissa av oss i varje fall) konsumenter får betala för ;)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Yozzi skrev:
Så enligt den brittiska allmänheten är Ducati alltså den ultimata posörhojen! :hihi

/Y

Enligt det motsatta könet blir vilken hoj som helst en posörhoj om jag gränslar den.
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
RoLLER skrev:
Enligt det motsatta könet blir vilken hoj som helst en posörhoj om jag gränslar den.
Men detta gäller ju bara dig :Bugar :Bugar ..
Hur blir det med oss andra?? Hur ska vi bli lika oemotståndliga som den allsmäktige RoLLER?? berätta er hemlighet, oh ni store... :D
 

sandstream

Guest
Keihin skrev:
Sorry sandström, men där gjorde du självmål. Matchen är över. Stäng tråden, pliis!/K
Tur att inte du är domare :rolleyes:

Tror du har missuppfattat vad tråden handlat om sen sidan 3 eller något sånt. Jag har på inget sätt försökt få det till att det är något fel på Ducati utan undrat hur de som väljer Ducati resonerar. Ditt "ironiska" inlägg låter som när en tjurig kärring tappat argumenten och ironiserar över att allt är hennes fel. ;)

Micke N skrev ett jättebra inlägg om varför han valt sin Ducati och jag hittade inga spår av "märkesbögeri" som så många andra lider av.

Slappna av nu istället för att skrika om att tråden ska låsas :pannkyss
 

sandstream

Guest
kiko skrev:
För å återgå till ursprungsfrågan ...
Ducce och vissa andra märken är dyrare än tex. japsen pga 2 saker.
1. De tillverkas i mindre serier med delvis dyrare komponenter vilket leder till dyrare tillverkningskostnader. Något konsumenten får betala i slutändan eftersom de vill gå med vinst ;)
2. De tar ut de priser marknaden är villig att betala.
Det har flera stycken redan skrivit så det är alla medvetna om och ingen ifrågasätter den sanningen. Sen att man kan undra hur en del resonerar är en annan femma :tummenupp
 

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Det var nån som skrev i en tidigare "tråd" att han köpt en kawa zx6rr -03 (eller -04...) Han hade aldrig provat hojen, gick mest på utseende.
Responsen blev "grattis" "toppenköp" osv.
Köper nån en röd skönhet hör han istället ofta repliker som "märkesbög" "lurad" eller liknande.
Hade jag ekonomi skulle jag satsa på estetik, tekniken kommer jag alldrig kunna använda till fullo i vilket fall som hellst.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
foppa skrev:
Det var nån som skrev i en tidigare "tråd" att han köpt en kawa zx6rr -03 (eller -04...) Han hade aldrig provat hojen, gick mest på utseende.
Responsen blev "grattis" "toppenköp" osv.
Köper nån en röd skönhet hör han istället ofta repliker som "märkesbög" "lurad" eller liknande.

Av mig får du samma kommentar i båda dom fallen.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Enligt mig är 999 en ganska misslyckad design. 916/996/998 är MYCKET snyggare. 999 ser oproportionerlig och klumpig ut. Dessutom ser den "japsig" ut i ordets sämsta bemärkelse, något som borde vara svårt för Ducati-anhängarna att svälja...
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
RoLLER skrev:
Enligt det motsatta könet blir vilken hoj som helst en posörhoj om jag gränslar den.

whocares2.jpg
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Köpte min ducce för att hon var så j*a vacker.
Har råd och tycker det är värt det.

img00146-05.jpg


Precis som en vacker dam så får det kosta lite i drift... :)
Har man inte råd eller inte tycker det är värt det så får man gå på de lite mindre vackra damerna... :D

Har haft bla GSX-R 750 och en R1:a tidigare och de var alldeles utmärkta hojar. Men de hade inte "det". Svårt att förklara vad det innebär.
Möjligt att man är lurad men så länge jag är nöjd så gör det inget.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hyper skrev:
Möjligt att man är lurad men så länge jag är nöjd så gör det inget.

Bäst idag..
På samma sätt känner jag det..

Möjligen är jag mer lurad än du, eftersom du haft flera Rad4 hojar än jag att jämföra med. Jag har inte haft tillfälle att lura mig lika mycket som du, men jag känner att du kan berätta för mig om ditt val av hojmärke som överenstämmer med mitt val och skillnaden till ditt andra ägande av märken som jag inte har samma erfarenhet sm du ifrån.

Så. Solklart? :hihi
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Vart hittar du de simpla argument från min sida som jag slängt ur mig?

Ingenstans antar jag. Det var inte menat direkt mot dig(även om det kunde tolkas så) utan mer generellt mot det tunga "drevet" mot Ducatister och andra minoriteter. Det är lätt hänt när man replyar och replyar igen liksom.

/h
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ny fråga. gVarför kan ingen stänga dom här trådarna som alltid spårar ut och som alltid ligger och tar platts på förstasidan?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
yonsson skrev:
Ny fråga. gVarför kan ingen stänga dom här trådarna som alltid spårar ut och som alltid ligger och tar platts på förstasidan?

Vänta en liten stund. Vi måste hinna kramas lite på slutet först. :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top