Varför är Ducati så jävla dyrt?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
amullo skrev:
Det jag invänder något mot är argument MOT Ducati av personer som inte ÄGT en Ducati.

Jag tror de helt enkelt inte har utvecklat sina MC-sinnen längre än till Ulla 56 som skall köpa sig en grön metalic VW Golf cl för att kunna storhandla på veckosluten. De är fullt medvetna om det och blir frustrerade när de ser andra mäniskor som gör andra val.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
aci skrev:
Nej helt klart är det av betydelse men den oftast lite mindre värdeförlusten brukar glömmas när priset debateras.

Vad är problemet med att endel väljer att köra ducce?

Ingen alls, förutom att man nog med säkerhet kan slå fast att trots bättre komponenter i en del Ducatis så ökar inte det substansiella värdet hos hojjen i paritet med prisskillnaden som föreligger, något som en del lite svävande försöker ursäkta med "själ", "unik", "sällsynt", "karaktär".

#Olsson# skrev:
Jag tror de helt enkelt inte har utvecklat sina MC-sinnen längre än till Ulla 56 som skall köpa sig en grön metalic VW Golf cl för att kunna storhandla på veckosluten. De är fullt medvetna om det och blir frustrerade när de ser andra mäniskor som gör andra val.

Problemet är att Ulla 56 inte kan tänka sig en annan bil, för hon har en gång för alla bestämt sig för att Golf är världens bästa bil... ser du någon parallel ?
 
Last edited:

sandstream

Guest
amullo skrev:
Argumenterar man på ett internet forum så får man finna sig i att kvalitén på inläggen varierar kraftigt.
Vad vi kan komma överens om är att alla gillar olika hojar, och varken jag eller någon annan här kommer att bli övertalad om ett annat märkes förträflighet.
Oavsett vilken hoj man har så är huvudsaken att man har kul i sadeln (eller bredvid den).
Det jag invänder något mot är argument MOT Ducati av personer som inte ÄGT en Ducati.
Jag försöker att inte snacka skit om RAD4 hojarna, eftersom jag inte ägt någon. Visst, provkört har man ju gjort, men inte levt med hojen under en längre period.
:tummenupp


#Olsson# skrev:
Jag tror de helt enkelt inte har utvecklat sina MC-sinnen längre än till Ulla 56 som skall köpa sig en grön metalic VW Golf cl för att kunna storhandla på veckosluten. De är fullt medvetna om det och blir frustrerade när de ser andra mäniskor som gör andra val.
Tror inte det handlar om frustration utan snarare fascination över att så många inte kan motivera sina val med annat är floskler som själ, karaktär osv.


Pejo skrev:
Dock gör alla ett val - och säger hojjen köp mig så har man ju inte mycket val, det är bara att köpa när män väl blir kär - men på en del så luktar det självbedrägeri och efterkonstruktion lång väg.
Precis! Folk får jättegärna köra Ducati om de vill men de borde motivera det med sanningar och inte en massa dravel om själ osv.
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Problemet är att Ulla 56 inte kan tänka sig en annan bil, för hon har en gång för alla bestämt sig för att Golf är världens bästa bil... ser du någon parallel ?
En tvättäkta "märkeslebba" :rofl
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Motivera?

Jag vet inte hur det är med andra men jag behöver inte motivera varför jag kör min hoj. Jag vill, svårare än så är det inte. :rolleyes:
 

sandstream

Guest
vågen skrev:
Jag vet inte hur det är med andra men jag behöver inte motivera varför jag kör min hoj. Jag vill, svårare än så är det inte. :rolleyes:
Nej, det behöver väl ingen göra och det är ju faktiskt bättre än att ta till uttryck som inte har något värde :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
Problemet är att Ulla 56 inte kan tänka sig en annan bil, för hon har en gång för alla bestämt sig för att Golf är världens bästa bil... ser du någon parallel ?

Nej. Helt fel. Ulla vet inget om bilar. Hon vill däremot bli accepterad av hennes kollegor på jobbet (Lindholmens förskola) men tycker den gröna metaliclacken var väldigt check. Om än lite vågad kanske. Sedan att säljaren var hemskt gullig att hjälpa till med rätt däcktryck, hjälpte nog en del. :hihi
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
#Olsson# skrev:
Nej. Helt fel. Ulla vet inget om bilar. Hon vill däremot bli accepterad av hennes kollegor på jobbet (Lindholmens förskola) men tycker den gröna metaliclacken var väldigt check. Om än lite vågad kanske. Sedan att säljaren var hemskt gullig att hjälpa till med rätt däcktryck, hjälpte nog en del. :hihi

Den där jävla Ulla!!! :mad: Att hon inte väljer att köpa en mer slätstruken färg som silvermetallic :D :rofl
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Tror inte det handlar om frustration utan snarare fascination över att så många inte kan motivera sina val med annat är floskler som själ, karaktär osv.

Steg-1 är att förstå att man inte förstår. Har man visat att man inte kommit förbi detta steg och bara slänger ut sig simpla argument om hur dåligt något är - så lär man inte motivera de som förstår, att förklara sig. :)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Josafan skrev:
Ingen underbetalad japan som satt ihop den?

:näsblod

Japaner är stolta över sitt arbete, jobbar övertid gratis och ser sitt jobb som sitt liv.

- italienare... förlorat alla krig. Gör FIAT... Hade sin storhetstid för ca 2000år sen...

Förresten - det är väl Yamaha som äger Öhlins eller?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
UltraMarine skrev:
Förresten - det är väl Yamaha som äger Öhlins eller?

Yamaha och Öhlins sammarbetar väl bara. Om Yamaha mot all förmodan skulle lyckats köpt Öhlins så har det skett på senare år.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Vilket e egentligen värst!?
Motivera sitt köp med floskler som själ, karaktär å känslor eller med floskler som att min hoj kom minsann 1:a i skämtet Masterbike å har grymma siffror angivna i tillverkarens papper ;)

Vinterbil köper man på logik, bra bil för minsta möjliga kostnader ...
Hojen köper i varje fall jag med hjärtat ... sen om den e kass ekonomiskt eller ett kasst köp enligt den stora massan ... jaha !?

sandstream skrev:
Tror inte det handlar om frustration utan snarare fascination över att så många inte kan motivera sina val med annat är floskler som själ, karaktär osv.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
vågen skrev:
Yamaha och Öhlins sammarbetar väl bara. Om Yamaha mot all förmodan skulle lyckats köpt Öhlins så har det skett på senare år.

På Öhlins web

"..Since 1987, Öhlins Racing has been majority-owned by the Yamaha Motor Company.."
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
sandstream skrev:
Folk får jättegärna köra Ducati om de vill men de borde motivera det med sanningar och inte en massa dravel om själ osv.

Och varför "bör" jag motivera mitt ägande av en Ducce med sanningar? Och vad menar du med sanningar? Bikes tester? Du är verkligen en komisk figur, då du kan bestämma att alla som motiverar sitt ägande av t ex en Ducce med att hojen har själ gör och har fel.

/K
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Suck! Samma pajkastning som vanligt.
Egentligen borde väl den här tråden stängts för länge sen i och med att den ursprungliga frågan slutades diskuteras på sidan 2 eller nåt.
Men mitt svar blir, som någon annan var inne på, att Ducati tillverkar mycket mindre serier än vad mostvarande japanskt märke gör.
Oftast använder de också lite dyrare delar. Som t.ex Brmebo bromsar, Öhlinare, äkta kolfiber, stålomspunna slangar till allt som har med olja att göra m.m.
Samt att det inte har så många andra produkter än just hojar.

För att sen spinna vidare på hur tråden har utvecklats så får jag väl förklara varför jag valde Ducati.
När jag såg 916 modellen för första gången så bara älskade jag designen.
Att jag sedan, 10 år senare, fortfarande tycker att det är den snyggaste hoj som finns är väl skäl nog att äga en egen?
Jag gillar dessutom v-twin ljudet, färsättningen (ren röd färg utan blixtar och annat tufft) och enkelsvingen med rören upp under sitsen.
Alla har vi ju olika värderingar om vad som är snyggt och hur mycket vi är beredda att betala för något vi tycker om.
Jag är givetvis fullt medveten om att Ducati kostar mer men jag anser att det är värt det för jag trivs så bra när jag kör min hoj.
Det behöver inte vara krånligare än så.
Och bara för att jag tycker så så behöver väl ingen annan försöka övertala mig om att jag har fel? Det hela är ju en subjektiv upplevelse.
Att stirra sig blint på prestandasiffror ger mig ingenting.
Vi vet ju alla att när vi är ute och kör så spelar några hk hit eller dit inte den minsta roll för hur snabbt vi kör.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
amullo skrev:
Det jag invänder något mot är argument MOT Ducati av personer som inte ÄGT en Ducati.

Eller argument FÖR Ducati av någon som inte ägt något annat än Ducati. :hihi
Jag fattar inte att alla orkar älta det här om och om igen. Valet av hoj är något personligt och styrs av mycket annat än rent förnuft. Och så till ursprunsgfrågan: Ducati sätter ett pris som köparna är villiga att betala helt enkelt.
 

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Steg-1 är att förstå att man inte förstår. Har man visat att man inte kommit förbi detta steg och bara slänger ut sig simpla argument om hur dåligt något är - så lär man inte motivera de som förstår, att förklara sig. :)
Vart hittar du de simpla argument från min sida som jag slängt ur mig?
Har inget emot Ducati utan argumenten från en del av dem som äger Ducati.


kiko skrev:
Vilket e egentligen värst!?
Motivera sitt köp med floskler som själ, karaktär å känslor eller med floskler som att min hoj kom minsann 1:a i skämtet Masterbike å har grymma siffror angivna i tillverkarens papper ;)

Vinterbil köper man på logik, bra bil för minsta möjliga kostnader ...
Hojen köper i varje fall jag med hjärtat ... sen om den e kass ekonomiskt eller ett kasst köp enligt den stora massan ... jaha !?
Absolut värst är folk som citerar efter sitt eget inlägg :tungan

Angående MasterBike var det bara ett konstaterande och inget ställningstagande. Alla tester där den egna hojen hamnar dåligt suger, speciellt om man kör Ducati och vet mer än dem som testar :rolleyes:

Keihin skrev:
Och varför "bör" jag motivera mitt ägande av en Ducce med sanningar? Och vad menar du med sanningar? Bikes tester? Du är verkligen en komisk figur, då du kan bestämma att alla som motiverar sitt ägande av t ex en Ducce med att hojen har själ gör och har fel./K
Du behöver inte motivera ditt ägande alls (tror ingen bryr sig) men det kanske är svårt eftersom du måste ta till ironi?
 

sandstream

Guest
Micke N skrev:
För att sen spinna vidare på hur tråden har utvecklats så får jag väl förklara varför jag valde Ducati.
När jag såg 916 modellen för första gången så bara älskade jag designen.
Att jag sedan, 10 år senare, fortfarande tycker att det är den snyggaste hoj som finns är väl skäl nog att äga en egen? Jag gillar dessutom v-twin ljudet, färsättningen (ren röd färg utan blixtar och annat tufft) och enkelsvingen med rören upp under sitsen. Alla har vi ju olika värderingar om vad som är snyggt och hur mycket vi är beredda att betala för något vi tycker om. Jag är givetvis fullt medveten om att Ducati kostar mer men jag anser att det är värt det för jag trivs så bra när jag kör min hoj. Det behöver inte vara krånligare än så.Och bara för att jag tycker så så behöver väl ingen annan försöka övertala mig om att jag har fel? Det hela är ju en subjektiv upplevelse.
Att stirra sig blint på prestandasiffror ger mig ingenting. Vi vet ju alla att när vi är ute och kör så spelar några hk hit eller dit inte den minsta roll för hur snabbt vi kör.
Äntligen en person som förstått att man kan förklara sitt köp utan en massa trams. :tummenupp
 

sandstream

Guest
Var bara tvungen att leta fram den här bilden för att bevisa att jag inte alls tycker illa om Ducati.
Observera säkerhetstänkandet när det gäller utrustningen, min sandaler hade nog skyddat mindre bra vid en vurpa :tungan
 

Bifogat

  • ducati_henrik_perra.jpg
    ducati_henrik_perra.jpg
    115.7 KB · Visningar: 114
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top