Varför är Ducati så jävla dyrt?

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
Trango_B skrev:
Kanske, men i modern tid var det Honda. Därefter hängde andra på tex ducce.
Man ljuger ju inte om man säger att Honda generellt sett gjort mest för mcutvecklingen i världen.


Driver du med oss eller??? :va
Vilken honda i modern tid har ljuddämpare under sadel? Vad är modern tid för dig?
Vad det gäller produktions motorcyklar med ljuddämpare under kutsen vill jag bestämd hävda att det var Bimota DB2 som började tillverkas 93 det första :tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Jag måste bara påpeka att min Retta har mycket själ! Dummar jag mig med den så biter den tillbaka som fan... :hihi :hihi :hihi Det måste väl vara "själ" om nåt? :tungan
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Tänker inte ge mig in i någon debatt om huruvida man skall äga en japansk eller italiensk hoj för det valet är väl helt och hållet upp till en själv.
Även jag tycker att en Ducati har lite mer själ även om det är ett klyschigt och slitet uttryck, jag skall försöka förklara...

Jag har haft en Yamaha, två Honda, en Triumph och säkerligen provkört närmare + 20 mc både långt och kort. Ingen av dom
har haft det där som min Ducati har, en sorts inre själ och lite mer personlighet än nån annan cykel jag ägt.

Möjligen att en Ducati ställer lite lite högre krav på föraren eftersom den är en individ, kanske lite trögare koppling, ett unikt ljud från kopplingskorgen,
ett ljud du inte kan tröttna på, ett chassi som är mycket vasst, bra bromsar. Lite bångstyrig nästan och möjligen inte riktigt lika "len" och användarvänlig som våra japanska hojar. Detta tillsammans med att dom inte växer på träd gör att det är extra kul att vara Ducatipilot. Upptäcker man med detta och trivs med det så är inte frälsningen långt bort.

Jag tänker inte säga jag skall aldrig köpa en Honda igen för det skulle jag visst kunna göra men just nu har jag sett ljuset i Ducati och är mycket nöjd. Inga motorras eller annat knas som ju alla tror, den funkar minst lika bra som dom andra. En Honda är säkerligen 100% kvalité och en trygghet men man kan inte alltid köpa saker med huvudet, man måste låta hjärtat bestämma ibland också.

/Min högst personliga åsikt
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Pejo skrev:
Har du hälsat på den ? Vilken form har den? Om du kan demontera den så kan du ju sälja den dyrt!
Annars tror jag nog att det är mest en riktigt lyckad försäljningsgimmick. Till syvende o sist så är det bara metall alltihopa ändå, precis som japansk metall. Om själ är liktydig med karaktär som visar sig som knasiga egenheter, så nej tack.


Han har haft alla olika modeller, just för tillfället är han hojlös! Men det är väll en smaksak tror jag vissa faller för duccarna, vissa för radfyrorna.

Svårare än så behöver det väll inte vara? :)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Bimota skrev:
Driver du med oss eller??? :va
Vilken honda i modern tid har ljuddämpare under sadel? Vad är modern tid för dig?
Vad det gäller produktions motorcyklar med ljuddämpare under kutsen vill jag bestämd hävda att det var Bimota DB2 som började tillverkas 93 det första :tummenupp

Honda var som sagt före...

http://www.v-four.freeserve.co.uk/nr750.htm
 

Bifogat

  • honda-nr750-92-bikepics-200407.jpg
    honda-nr750-92-bikepics-200407.jpg
    47.5 KB · Visningar: 48
  • 1069777108.jpg
    1069777108.jpg
    62.5 KB · Visningar: 65

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
P@trik skrev:

Intressant läsning..

Verkar som den var lite tung i gatutförande, men det är ju duccarna också.

Lätt och kraftfull i raceutförande.. Skulle vara kul att ha en, verkar som att Honda´n låg långt framme med höga avgasare, single sving och insprutning..


Sandstream..
Finns det idag någon annan tillverkare av Rad4 750 än Suzuki?
En fråga, inte ett försök till pik eller ironi. :)
 

sandstream

Guest
amullo skrev:
Sandstream..
Finns det idag någon annan tillverkare av Rad4 750 än Suzuki?
En fråga, inte ett försök till pik eller ironi. :)
Det tror jag inte, men den har väl vunnit Masterbike ett par gånger och anses av många vara perfekt för bankörning. :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
Det tror jag inte, men den har väl vunnit Masterbike ett par gånger och anses av många vara perfekt för bankörning. :)


Jo.. att den vunnit masterbike ett antal ggr. har man ju sett. Personligen tycker jag om just storleken 750 eftersom den ger lagom med effekt och lagom med vikt. Det ställer lite högre krav på föraren att utvecklas, eftersom man saknar de överflöd i effekt som större hojar ger sin förare (Inget negativt i det iochförsig, bara lite mer utmaning med en svagare hoj).

Visserligen skall väll min egen ducce mest jämföras med Rad4 - 600cc hojarna för att diskussionen skall bli rättvis vad gäller effekten.

Eftersom Rad4 750 är så bra på bana är det ju bara anmärkningsvärt att det bara är en tillverkare som tillhandahåller den storleken på marknaden. Men det kanske har mer att göra med racingreglementen.. Även om det verkar som att en del såkallade 600 cc numera har närmare 650 än 599 cc.

Men på bankörning för oss "dödliga" så är det ju sällan hojen som sätter begränsningen i hur snabbt det går. Det är den där gubben i huvudet som vrålar "Stop för faaan, det går ALDRIG i den här hastigheten! NIIIITA!!!". :D :)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Därför att folk vill betala dessa priser för dem, jag tror knappast de är handbygda eller nåt speciellt mer övertänkta än en japs.
Jag skulle då inte dumpa priserna när jag ser att det säljer ändå, jämför H-D, samma sak där.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
amullo skrev:
Finns det idag någon annan tillverkare av Rad4 750 än Suzuki?
En fråga, inte ett försök till pik eller ironi. :)

Klart det inte finns suzuki har byggt den ultimata 750:n så alla andra har gett upp... :tungan


Och Sandstream mig kan man nästan alltid lita på.. ;)
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
amullo skrev:
Intressant läsning..
Finns det idag någon annan tillverkare av Rad4 750 än Suzuki?
En fråga, inte ett försök till pik eller ironi. :)

Mv Agusta tillverkar ju fortfarande sin F4 750 :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Im-2-fast-4-u skrev:
Det är en sak jag inte fattar man kan få nästa en sprillan ny r1,gsx-r,cbr för kanske 100-110 lax varför får man en 02a ducati för 225 lax? är det motorcycklarnas " Rolls roys?" vad är det som kostar? :confused:
Tror ´man får betala för märket i sig, lite som för harley-folket, för inte f-n är det kvalitta för så mycket extra pengar, står ju i test efter test, att man måsta sköta o ta hand o pyssla om hojen noga noga för den skall gå. De har någ blivit betydligt bättre än vad det var tidigare. Men ta en ny Ducati och kör den och en ny Gsx-r hoj exakt lika i 3 år och 10 000 mil så tror jag att reperationskontot är större på ducatin, sen är det skitsamma om det är garanti mm mm.

Vill man åka för namnet o lite speciell hoj väljer man ducati, vill man åka utan probs väljer man japanskt...
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
sandstream skrev:
Kan bara hålla med om allt du skriver i det inlägget! :tummenupp

Äh, det där är ju uppgjort det vet du väl. Tidtagarna är väldigt "kunniga", kan sina saker ser du. Egentligen åker du omkring på en ganska så långsam hoj - trög och trött. Visst är sanningen jobbig? :tungan :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top