Varför är Ducati så jävla dyrt?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Färnbo skrev:
Jag väntade bara på att Aprilia åkarna skulle vakna till liv, fast det är väl en Rotax motor i dem eller i varje fall i den modellen som du har?

Man måste oxå tänka på att bästa kvalitet inte betyder bästa hojen... Eller roligaste :)

Gällande japaner så tycker inte jag att man ska bunta ihop dem i en klump.

Jag skulle nog sätta Aprilian snäppet efter Honda

Min ranking kvalitets mässigt:

Honda :tummenupp



Suzuki
Yamaha


Kawa


Hmm vete fan om jag vill hålla med riktigt eftersom jag har haft kawa,honda,aprilia.

1. Kawan vara rena skiten, visst den var gamal med många barn sjukdomar som följd också.

2. Honda visst är det kvalite med det saknas något.

3. Aprilia rsv mille har allt som hondan hade och mer, minst lika bra kvalite som hondan är millen.

Men vad vet jag, jag har bara haft 3 hojar än så länge. Men en sak som är säker om jag ska byta så blir det en nyare aprilia utan att tveka. Har test kört suzuki 750r 98 m.f hojar men jag tar alltid tillbaka min aprilia med ett lende och den som körde min hoj istället vill inte släppa ifrån sig den.. men men. Jag säger bara :tummenupp för aprilia och :tummenupp för honda. Men om någon som ej har kört över 1000mil + på båda hojarna ska rangordna hojarna genom gisningar m.m så vore det väll hänt men jag skulle ej sätta honda på första plats själv.

1. Honda + Aprilia(delad 1a)
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
freding skrev:
Ferarri e ju en skitbil oxå om jämför med PORSCHE; det är riktiga bilar för män! Inga jävla Fiat-komponeneter här inte... :D

Rätt talat, allt italienskt har skitkvalitet utom möjligtvis Aprilia.
Dom nyare Duccarna har betydligt bättre ytfinish (kvalitet?) än förr, o kör man dom snällt o servar dom ordentligt så håller dom kanske hjälpligt?
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
sandstream skrev:
I MasterBike får Ducati 749 stryck men nästan 2 sekunder av GSX-R750.
Eeh... Jag är inte så insatt i det här. Men 750cc twin tävlar väl inte i samma klass som 750cc radfyra? :va

Om man tittar på tiderna i 600-klassen från senaste MasterBike så ligger Ducati 749R på tredje plats (av fem). Långsammare än R6 och ZX-6R, men snabbare än GSX-R 600 och CBR600RR.

Ser man på poängtabellen i samma artikel där de väger samman sådant som bl.a. smidighet, fjädring och bromsar så ligger 749R på delad första plats med R1.

:fakta
 

barchetta

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
FYM 110cc Pitbike
Det är svårt att sätta fingret på, men Ducati spelar i en annan division än allt annat. I love it! Har haft en D Monster 750 och saknar den jämt...Nästa projekt blir en hyper med krachisar i alla fall!!
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
sandstream skrev:
Det är alltid lika kul att läsa när "märkesbögar" ska förklara varför de väljer som de gör :rofl

Vad menar du kännetecknar en märkesbög? Någon som förklarar varför han äger en hoj av visst märke? I så fall är väl de flesta hojägare märkesbögar. En intressant betraktelse i sammanhanget är att en del icke-Ducceägare får något lyriskt i blicken då Ducce nämns. Det händer inte riktigt lika ofta om Honda eller Suzuki nämns...

/S

EDIT:stvafel

EDIT: stvafel II
 
Last edited:

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
En inte allt för strikt tolkning av en märkesbög, är väl att det är en person som hårdnackat håller sig till ett och samma märke och som ej är mottaglig för positiva argument om andra märken. Min erfarenhet är att dom flesta mer eller mindre kan klassas som sk. märkesbögar men att kanske Ducatisterna är dom värsta.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
barchetta skrev:
Det är svårt att sätta fingret på, men Ducati spelar i en annan division än allt annat. I love it! Har haft en D Monster 750 och saknar den jämt...Nästa projekt blir en hyper med krachisar i alla fall!!

Sant !

Ducati är Ducati.
 

sandstream

Guest
Kevorkian skrev:
En inte allt för strikt tolkning av en märkesbög, är väl att det är en person som hårdnackat håller sig till ett och samma märke och som ej är mottaglig för positiva argument om andra märken. Min erfarenhet är att dom flesta mer eller mindre kan klassas som sk. märkesbögar men att kanske Ducatisterna är dom värsta.
Precis vad jag menade! Dessa "typer" finns inom alla områden och verkar prenumerar på samma skygglappar :D

Jag kör själv Suzuki och gillar dem skarpt men skulle inte ha några problem med att köpa en Honda eller Yamaha tex.
 

sandstream

Guest
Superlight skrev:
Vad menar du kännetecknar en märkesbög? Någon som förklarar varför han äger en hoj av visst märke? I så fall är väl de flesta hojägare märkesbögar. En intressant betraktelse i sammanhanget är att en del icke-Ducceägare får något lyriskt i blicken då Ducce nämns. Det händer inte riktigt lika ofta om Höna eller Sugkuki nämns...
Att ge mindre smickrande namn till andra märken är kanske en del av "bögeriet"?
Eller att försöka få det till att många andra minnsan skulle vilja ha "en sån hoj som jag har"...
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
sandstream skrev:
Att ge mindre smickrande namn till andra märken är kanske en del av "bögeriet"?
Eller att försöka få det till att många andra minnsan skulle vilja ha "en sån hoj som jag har"...

Men nu frångår du ju din egen definition av "märkesbög", det var ju inkonsekvent. Eller är "bögeriet" uttryck för något annat?

Den andra delen i ditt inlägg är inte ett svar till vad jag har skrivit så därför bevärdigar jag det inte ens med nån kommentar.

/S

PS Jag har ändrat stavningen då den tydligen stör. För övrigt skulle jag kunna tänka mig att köra vilken hoj av vilket märke som helst, bara hojen ger mig den upplevelse jag önskar.
 

sandstream

Guest
Superlight skrev:
Men nu frångår du ju din egen definition av "märkesbög", det var ju inkonsekvent. Eller är "bögeriet" uttryck för något annat?
Hur menar du?
Superlight skrev:
Den andra delen i ditt inlägg är inte ett svar till vad jag har skrivit så därför bevärdigar jag det inte ens med nån kommentar.
Nej, det var inget svar utan mer ett påstående för att bevisa att folk som är "märkesbögar" gärna klankar ner på andra märken. Inget personligt!
Superlight skrev:
PS Jag har ändrat stavningen då den tydligen stör. För övrigt skulle jag kunna tänka mig att köra vilken hoj av vilket märke som helst, bara hojen ger mig den upplevelse jag önskar.
Stavningen var det väl knappst fel på, snarare valet av namn på Honda och Suzuki. :D
 

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
jonasb46 skrev:
Rätt talat, allt italienskt har skitkvalitet utom möjligtvis Aprilia.
Dom nyare Duccarna har betydligt bättre ytfinish (kvalitet), o kör man dom snällt o servar dom ordentligt så håller dom kanske hjälpligt?

Du verkar vara grymt insatt!! :skrattaåt
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
sandstream skrev:
Hur menar du?

Nej, det var inget svar utan mer ett påstående för att bevisa att folk som är "märkesbögar" gärna klankar ner på andra märken. Inget personligt!

Stavningen var det väl knappst fel på, snarare valet av namn på Honda och Suzuki. :D

1 och 2. Märkesbög var ju någon som hade skygglappar och kunde inte ta in positiv info om andra märken. Det har nu utvidgats med att även klanka på andra märken.

3. Stavningen är rätt som du säger, men kanske fel forum och därför ändrade jag namnen. Man vill ju komma levande från nästa bankörning...

/S
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Vill man ha L-twin, fackverksram, tvångsstyrda ventiler, torrkoppling och SDK köper man en Ducce!

Om man inte tycker man vill ha dessa features så köper man lämpligen en japansk hoj och sparar några kronor.

Svårare än så är det inte! :tummenupp

/RedTop
 

sandstream

Guest
Superlight skrev:
1 och 2. Märkesbög var ju någon som hade skygglappar och kunde inte ta in positiv info om andra märken. Det har nu utvidgats med att även klanka på andra märken.
Att klanka på andra märken är nog rätt vanligt bland "märkesbögarna" eftersom det höjer statusen (självklart bara den inbillade statusen) på det egna märket.
Ungefär som när vi sporthojsåkare kallar HD för Harley Parkinson :D

Superlight skrev:
3. Stavningen är rätt som du säger, men kanske fel forum och därför ändrade jag namnen. Man vill ju komma levande från nästa bankörning...
Vi kanske ska "bytlånas" nästa bandag så att jag förstår vad som är så speciellt med Ducce :hihi
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det är intressant att det är många som tycker att KVALITÈ är något som är bristande på Ducati.


Jag har idag en Ducati 748 SP från 1997. Den har gått över 4000mil, varav ca 500 mil på diverse bankörningar.


Det som GÅTT SÖNDER under den tiden är:
*Hubben ibak - Händer sällan..
*laddningen slutade fungera - kablelkontakt hade brunnit

Och inget mer.
Den har startat varje gång jag bett den.

Det jag bytt under denna tid utöver däck, bromsklotsar och slitmaterial är
*Koppling med korg


Alltså:
*INGA vipor bytta
*Servad var 1000:e mil
*Olja var 500:e mil


Sen få jag kommentarer om kvalitet av personer som byter hoj vartannat år.
Hur gammal är DIN hoj?

Vad gäller Servicekostnaderna så vet jag inte vad Japanska hojar eller andra Italienare kostar att serva.. kan ni ge exempel på servicepriser och intervall?
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Jag tänker på alla gubbar som hade åsikter om min nya Triumph. De hävdade med bestämdhet att riktiga trajjor var från 60-talet och att utvecklingen då stod på sin höjdpunkt när det gäller mc.

Av artighet lät jag bli att argumentera mot dem eftersom de kunde bli jävligt sura och jobbiga om man försökte säga något som inte stämde med deras världsbild.

Det slutade med att jag försökte undvika allt för mycket gubbsnack. :rolleyes:

Problemet var att det inte gick att diskutera någonting eftersom allt jag sa om deras oljeläckande skräphögar tog de personligt.

Jag har aldrig identifierat mig med ett föremål så mycket (tror jag) att jag inte kunnat se skillnade på föremålet och mig själv. Min identitet är inte sammankopplad med vilken motorcykel jag kör. Därför är det ok om någon tycker att jag kör en skithoj eller att det finns bättre alternativ.

Om jag inte hade kunnat skilja på mig själv och min mc hade jag såklart tagit det väldigt personligt och kunnat bli sur. :rolleyes:

De flesta HD åkare jag träffat har ändå en rätt avslappnad inställning till sin hoj, det är för de flesta ändå rätt uppenbart att det handlar om image och att hojen i sig inte kan mäta sig med en riskokare rent tekniskt. Det är snarare så att det blivit en grej att prata om hur dyrt det är att åka HD utan att behöva försvara det. :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En annan intresant fråga är hur mycket pengar man förlorar om man tex köper en beg ducati 97-03 eller ny för den delen och säljer den om 2år gämfört med en japansk motsvarighet. Det är ju det + service som igentligen visar hur dyr en motorcykel har varit.
 

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
aci skrev:
En annan intresant fråga är hur mycket pengar man förlorar om man tex köper en beg ducati 97-03 eller ny för den delen och säljer den om 2år gämfört med en japansk motsvarighet. Det är ju det + service som igentligen visar hur dyr en motorcykel har varit.

Underbart! en till med koll! :klappar

Edit:
Aj fan.. du menade tvärtemot vad jag trodde.. sorry :död
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top