ninja4life
Ny medlem
- Gick med
- 12 Mar 2024
- Hoj
- 2021 Kawasaki Ninja 650
TL;DR Läs två sista paragraf
Jag köpte en Ninja 650 2021 modell förra sommaren och tecknade helförsäkring hos bilsportmc för ungefär 6000kr. Var folkbokförd i Jönköping då men fick flytta till Göteborg p.g.a. studier och det gick upp till 11 000kr. Ringde bolaget och de var snälla och sänkte den till 9000kr. Fortfarande dumt då hojen står i vinterförvaring hos Mickes motor mest av tiden jag är i GBG men jag förstår att de måste utgå från där man är folkbokförd.
Skaffade just denna hojen för att man ville inte ha något för snabbt som första hoj och 650n har varit extremt lätt att köra och säker (den är strypt). Personligen så har jag alltid älskat sporthojar, det har varit en dröm att äga en så långt jag kan minnas. Jag gillar inte ens att köra snabbt, men jag gillar stilen bara, ljudet, känslan, m.m. Ni kan då säkert förstå hur ledsen jag blev när jag kom på att det är nästan omöjligt att köra en med överkomligt försäkring. Det var just för denna anledning jag ville skaffa en 650 istället för en MT07 även då de är nästan likadana (övningskörde med en). Även då 650n egentligen räknas som "sport touring" så ser den ändå jätte sportig ut.
Parallelttwinnen blir tråkig rätt snabbt dock. Den har ingen känsla i ljudet och det känns inte heller som att man sitter på en riktigt sporthoj. Även när jag testkörde den innan jag satt på strypningen. Det var då jag fick höra talas om att Kawasaki planerade att hämta tillbaka 90 tals vibb av rad 4 med små slagvolym; ZX4rr. Denna hojen är perfekt för mig tänkte jag. Har bara 5kW mer kraft än min, 40% mindre torque, ungefär samma acceleration, lite högre topfart, sexig och en rad 4 som går upp till 16000rpm haha!
Min fråga är då varför i hela helvetet kostar den mer än dubblett att försäkra? Jag kontaktade bilsportmc och de sa det är en nyare årsmodell och då det är en ny mc, känner de ännu inte till statistiken. Detta var för några månader sen då jag blev erbjuden 17000kr för hel. Idag går jag in och får 21000kr.... När jag testar en 2024 ninja 650, får jag 9200kr. 650n har samma pris. Svedea säger samma sak och andra bolag är helt värdelösa.
Hela poängen med denna hoj är att man ska ha en billig alternativ gällande sporthojar riktat mot unga körare. Jag förstår verkligen inte då varför det ska vara så svindyrt att försäkra den. Även trafikförsäkringen är galet. Det känns verkligen som att Sverige inte gillar sporthojar, och det deprimerar mig på en allvarlig nivå. Jag vet att priserna sjunker när man går förbi 30 år, men man vill ju njuta av såna här hoj när man är ung fyfan. Är 25 år.
Jag köpte en Ninja 650 2021 modell förra sommaren och tecknade helförsäkring hos bilsportmc för ungefär 6000kr. Var folkbokförd i Jönköping då men fick flytta till Göteborg p.g.a. studier och det gick upp till 11 000kr. Ringde bolaget och de var snälla och sänkte den till 9000kr. Fortfarande dumt då hojen står i vinterförvaring hos Mickes motor mest av tiden jag är i GBG men jag förstår att de måste utgå från där man är folkbokförd.
Skaffade just denna hojen för att man ville inte ha något för snabbt som första hoj och 650n har varit extremt lätt att köra och säker (den är strypt). Personligen så har jag alltid älskat sporthojar, det har varit en dröm att äga en så långt jag kan minnas. Jag gillar inte ens att köra snabbt, men jag gillar stilen bara, ljudet, känslan, m.m. Ni kan då säkert förstå hur ledsen jag blev när jag kom på att det är nästan omöjligt att köra en med överkomligt försäkring. Det var just för denna anledning jag ville skaffa en 650 istället för en MT07 även då de är nästan likadana (övningskörde med en). Även då 650n egentligen räknas som "sport touring" så ser den ändå jätte sportig ut.
Parallelttwinnen blir tråkig rätt snabbt dock. Den har ingen känsla i ljudet och det känns inte heller som att man sitter på en riktigt sporthoj. Även när jag testkörde den innan jag satt på strypningen. Det var då jag fick höra talas om att Kawasaki planerade att hämta tillbaka 90 tals vibb av rad 4 med små slagvolym; ZX4rr. Denna hojen är perfekt för mig tänkte jag. Har bara 5kW mer kraft än min, 40% mindre torque, ungefär samma acceleration, lite högre topfart, sexig och en rad 4 som går upp till 16000rpm haha!
Min fråga är då varför i hela helvetet kostar den mer än dubblett att försäkra? Jag kontaktade bilsportmc och de sa det är en nyare årsmodell och då det är en ny mc, känner de ännu inte till statistiken. Detta var för några månader sen då jag blev erbjuden 17000kr för hel. Idag går jag in och får 21000kr.... När jag testar en 2024 ninja 650, får jag 9200kr. 650n har samma pris. Svedea säger samma sak och andra bolag är helt värdelösa.
Hela poängen med denna hoj är att man ska ha en billig alternativ gällande sporthojar riktat mot unga körare. Jag förstår verkligen inte då varför det ska vara så svindyrt att försäkra den. Även trafikförsäkringen är galet. Det känns verkligen som att Sverige inte gillar sporthojar, och det deprimerar mig på en allvarlig nivå. Jag vet att priserna sjunker när man går förbi 30 år, men man vill ju njuta av såna här hoj när man är ung fyfan. Är 25 år.