Varför är Ford Mondeo så billig?

fazerfun skrev:
2549958
GuW skrev:
2549614 Och Ford Sierra blev årets bil eller om det möjligen var årets vinterbil i någon test för en massa år sedan.
Sämre skit får man leta efter, värdelös vinterbil på alla punkter, och absolut livsfarlig på halt underlag. (det hade något att göra med den ledade bakaxeln att göra)
En framvahn med bussningar av suddgummi, och tålde vinteväglag med salt ungefär lika bra som en nyblästrat plåtbit.
Mina föräldrar dömde ut den efter en vinter, men plågade sig igenom två.QUOTE]

Alltså, återigen: jag är INGEN fan av Sierra så där sparkar du in en öppen dörr...det jag reagerar över är att många har så lätt att jämföra den rakt av med Mondeo generation 1 och 2, bara för att man inte råkar gilla just Ford.

Dina päron kanske är typiska Fordägare: hatar bilen men har inte råd att byta ....det kanske är Ford smala lycka :D :rolleyes:

Nja, jag tog den jämförelsen mest för att påvisa att Mondeon hade vunnit något test inte behöver bevisa ett skit.
Ta t.e.x "Årets bil" i europa, vilka skithinkar har inte vunnit det priset genom tiderna, mest beroende på att en bil som klarar svenska krav givetvis inte är dålig i övriga europa men är förmodligen dyr, medans en bil som anses billig och bra i sydeuropa anses som ren dynga här.

Mina föräldrar köpte faktiskt två nya fordar samtidigt, sierran åkte först, efter två år, medans fiestan fick gå kvar tre år.
Sedan dess har dom haft ett dussin bilar, både nya och begade, och inte ens en 88's mazda pickup diesel kändes som ett nedbyte efter fordarna.
Dom har råd att byta bilar, jag däremot nöter ut mina innan jag byter.

Esquire skrev:
2549271 Grattis till baksätesutrymmet. :tummenupp
Den kommer du att kunna köra minst 10000mil till med. Inga större fel vad jag kommer ihåg, bara en del småsaker som brukar kunna gå sönder på de bilarna.
Vilken motor är det?
Haha, tack, baksätesutrymmet är helt sjukligt. :banana

Det är 1.8:an. 66kw. Klarar mig utmärkt med den kraften, vill jag ha roligt så kör jag hoj istället. Motorn går som en klocka, startar sjukt snabbt, spinner som en katt, inga missljud och så. Så är iofs hela bilen, ingen rost, skitfin lack, perfekt inredning. Jag är toknöjd.

Och så tyst den är i kupén då?

Har du haft en likadan? Vad hade du för motor och bensinförbrukning på den?

GuW skrev:
2550071
fazerfun skrev:
2549958

Nja, jag tog den jämförelsen mest för att påvisa att Mondeon hade vunnit något test inte behöver bevisa ett skit.
Ta t.e.x "Årets bil" i europa, vilka skithinkar har inte vunnit det priset genom tiderna, mest beroende på att en bil som klarar svenska krav givetvis inte är dålig i övriga europa men är förmodligen dyr, medans en bil som anses billig och bra i sydeuropa anses som ren dynga här.

Mina föräldrar köpte faktiskt två nya fordar samtidigt, sierran åkte först, efter två år, medans fiestan fick gå kvar tre år.
Sedan dess har dom haft ett dussin bilar, både nya och begade, och inte ens en 88's mazda pickup diesel kändes som ett nedbyte efter fordarna.
Dom har råd att byta bilar, jag däremot nöter ut mina innan jag byter.

Nä kanske inte...Årets bil ger jag inte så mycket för men du tror inte att ett gäng vunna kombitest i Teknikens Värld och Automotorsport kan betyda något? Eller påverka försäljningen?

För det kokar ju faktiskt ned det till det...bilarna säljer och säljer bra. Hade det varit skit hade det aldrig funkat. Generation 3 av Mondeo släpps i vår...sätter en spänn på att den kliver in på topp 10 rätt raskt. Att du trots det dömer ut Ford som skit, tja det är din sanning. Men det är uppenbart att den inte delas av alla.

fazerfun skrev:
2552134
GuW skrev:
2550071

Nä kanske inte...Årets bil ger jag inte så mycket för men du tror inte att ett gäng vunna kombitest i Teknikens Värld och Automotorsport kan betyda något? Eller påverka försäljningen?

För det kokar ju faktiskt ned det till det...bilarna säljer och säljer bra. Hade det varit skit hade det aldrig funkat. Generation 3 av Mondeo släpps i vår...sätter en spänn på att den kliver in på topp 10 rätt raskt. Att du trots det dömer ut Ford som skit, tja det är din sanning. Men det är uppenbart att den inte delas av alla.

En ny ford är en fin bil. Det är citroen c5 med, men om tio år så är det inge roligt längre.. Det kommer att synas på bilpriserna då.

fazerfun skrev:
2552134
GuW skrev:
2550071

Man testar nya Fordar. Man borde testa tre, fyra år gamla Fordar med "extrautrustningen" (rost, blårykande och knackande motor, usel lack, urblekt plast, glappande chassibussningar etc) på plats.

stoffer skrev:
2550650 Har du haft en likadan? Vad hade du för motor och bensinförbrukning på den?
Morsan och hennes ex-gubbe hade en Passat 1.8i -90 och jag körde en Jetta 1.8i -89 ett tag.

Bensinförbrukningen har jag för mig att den låg på ca 0.8 blandad körning och 0.6 landsväg. Förutom då jag fick ett insprutningsfel på Jettan så den drog 1.4-1.7, var svårstartad, gick ojämnt och svartrök. :tungan

nabbor skrev:
2550031 Ni som säger ingen Ford på våran gård....? Vad sägs om en GT40???:tungan
För att bumpa denna fantastiska tråd och argumentera lite:

GT40 utvecklades enbart för racing. Ford ville erövra Le Mans.
Ja, det gick fort, men att ha den som bruksbil är nog ingen höjdare.

Nya GT är som kanske bekant utvecklad mer för vardagslivet, med tyst kupé och dylikt. Dock vill jag belysa att Top Gears Jeremy Clarksson aldrig lyckats göra en enda komplett resa i sin GT vid inspelningen av programmet då han yttrade sig om saken. Bilen var inne på reparation flera gånger, tills han fick en flång ny. Han lyckades ta sig ända till studion en gång, men när han satte sig i den för att åka hem så var den stendöd.

Last edited:
Om man vill få fram en rättvisande bild av en beggad ford tror jag att man är väääldigt fel ute om man hänvisar till test av de när de var nya.

Exempelvis var ju bakluckan till en 245a jättefin i Tenkikens världs nybilstest 1988. Hur ser de flesta 245 bakluckor ut idag...?

Såg en GT40 (nya varianten) här i Bangkok igår. Var en tjej i 30års åldern som körde den. Det var nog det enda häftiga med den bilen...bilen i sig var ganska menlös och tyst.

Tänk att Ford kan väcka så mycket känslor.
Själv har jag en Sierra -91 som jag haft i tio år. (Fattar inte varför jag köpte den eftersom jag redan då ansåg att Ford är en skitbil.)
Hursomhelst, biljäveln har väl rullat ca 15 000 mil i min ägo och kanske 30 000 totalt. Under denna tid har topplockspackningen gått en gång och toppen spruckit en gång. Därutöver har det faktiskt inte varit några fel att prata om. Jo, förresten, har bytt avgassystem en gång. Häpnadsväckande bra för att vara en Ford, tycker jag. Till saken hör att bilen aldrig blivit tvättad under dessa tio år. Har bytt olja en gång. Fan, när man tänker närmare efter måste ju detta vara en riktigt bra bil.:D
Årskostnaden vid 1 500 mil inklusive soppa ligger på under 20 långschalar. Billigt är det och mycket pengar över blir det att lägga på familjens båda andra fordon.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back