2549958
GuW skrev:
2549614 Och Ford Sierra blev årets bil eller om det möjligen var årets vinterbil i någon test för en massa år sedan.
Sämre skit får man leta efter, värdelös vinterbil på alla punkter, och absolut livsfarlig på halt underlag. (det hade något att göra med den ledade bakaxeln att göra)
En framvahn med bussningar av suddgummi, och tålde vinteväglag med salt ungefär lika bra som en nyblästrat plåtbit.
Mina föräldrar dömde ut den efter en vinter, men plågade sig igenom två.QUOTE]
Alltså, återigen: jag är INGEN fan av Sierra så där sparkar du in en öppen dörr...det jag reagerar över är att många har så lätt att jämföra den rakt av med Mondeo generation 1 och 2, bara för att man inte råkar gilla just Ford.
Dina päron kanske är typiska Fordägare: hatar bilen men har inte råd att byta ....det kanske är Ford smala lycka
Nja, jag tog den jämförelsen mest för att påvisa att Mondeon hade vunnit något test inte behöver bevisa ett skit.
Ta t.e.x "Årets bil" i europa, vilka skithinkar har inte vunnit det priset genom tiderna, mest beroende på att en bil som klarar svenska krav givetvis inte är dålig i övriga europa men är förmodligen dyr, medans en bil som anses billig och bra i sydeuropa anses som ren dynga här.
Mina föräldrar köpte faktiskt två nya fordar samtidigt, sierran åkte först, efter två år, medans fiestan fick gå kvar tre år.
Sedan dess har dom haft ett dussin bilar, både nya och begade, och inte ens en 88's mazda pickup diesel kändes som ett nedbyte efter fordarna.
Dom har råd att byta bilar, jag däremot nöter ut mina innan jag byter.