Oj här snackas det mkt skit....
...tycks och gissas och ventileras fordomar MEN ingen rök utan eld.
Jag är gjord (sannolikt) och uppvuxen i en Ford/Fordfamilj: farsan hade en Ostermanslåda på åttiotalet, brorsan har mekat Ford hela livet, nu senast på Kindwalls und so weiter. Minns inte hur många Ford som rullat (en Taunus släpandes faktiskt...) in och ut hos oss men det har varit många....ett gäng blårykande Taunus och Granada, Escort, Orion, Scorpio med tickande 4a och knackande 6a som drog 2l milen i stan etc.
Fords image som lågbudgetmärke "ingen Ford på min gård" för privatkonsumenter (vi ska komma ihåg att Ford vunnit det mesta som går att vinna inom motorsport) grundlades på 70-80 och en liten bit in på 90-talet och är def. inte oförtjänt. Kvaliteten var ojämn rakt av och högstanivån alldeles för låg, vissa saker skulle aldrig producerats öht (tex vissa motorfamiljer...) En av bilvärldens gåtor är hur Ford lyckades kränga så många Escort och de första generationerna av Scorpio och Sierra (farsan funderar fortfarande). Men det gjordes likväl och utan att verkstäderna hade kölistor på ett halvår....visst sög kvaliteten bitvis och många svor säkert att aldrig gå i närheten av en Ford igen men trots allt, bilarna sålde rätt hyggligt.
Medan Scorpio gick totalt vilse (gudskelov) var Sierrans uppföljare, Mondeo, ett jättelyft (med Fordmått mätt). Def. inte någon premiumbil eller kassaskåp kvalitetsmässigt men något hade def. hänt. Körde själv över 19 000 mil i tjänsten med en -95a (2.0) och den -98 vi har som andrabil nu har rullat ca 16 0000 mil -funkar hur bra som helst.
Generation 2 (kom -01 tror jag) var ytterligare ett jättekliv för Ford...hur många tester vann inte kombin? Nån som har kört ST220? Försök att hitta mer pulver och körglädje för pengarna. Körde själv ca 15 000 mil med en -01 2.5 V6 - inte en glödlampa gick sönder. Min nuvarande V70 -04 har det varit mycket mer strul med trots att hela bilen andas mer kvalitet än Forden.
Och nu är det dags för generation 3 av Mondeo...jag tror vi kan vänta oss ytterligare ett lyft kvalitetsmässigt med tanke på det nära samarbete Ford och Volvo har på utvecklingssidan. Imagemässigt tja, där blir Ford säkert kvar i samma liga som Opel, det blir aldrig nån bil för dom som vill impa på grannen. Men om man inte behöver det så får man jävligt mycket bil för pengarna.
Däremot skulle jag aldrig åka Opel.....eller Cittra....fiifan
