Varför är min kedja halvt av?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hojen är ny för mig, har gått 1200mil på sina 24år och har automatisk kedjesmörjning genom att vevhusventilationen är ledd till kedjan.

Kedjan är konventionell utan tätningar, ganska sliten men inte sopslut och har inga skurna länkar. Finns kedjespännarrulle med fjäder så den borde inte ha varit hur slak som helst med tidigare ägare.

Hojen har ju bara typ 8 hästar, vad fan har hänt???IMG_6275.jpeg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tvätta av och se hur brottet ser ut? Och sedan kan vi alla fortfarande inte ha en aning om vad det kan ha varit. :hihi
Men kan inte tänka mig att det är något annat än överraskningsvåld eller materialfel.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fränt, eftersom du kan berätta om det…

Förlåt för OT. Angående ditt spörsmål säger jag bara att grejer åldras, härdar och blir spröda, grejer går sönder.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har det inte hänt tidigare måste det vara något fel på kedjan skulle jag tippa på. Kedjan kan knappast spåra så mycket så att ena sidan skulle slitas snabbare än den andra.
Den ser ju inte rostig ut heller.

Konstigt, första gången jag ser detta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Materialfel tror jag. Den har väl inte stått i ett stall eller ladugård (och utsatts för ammoniak) ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Händer ibland.


Poz.jpg


I mitt fall: Nyköpt hoj, ny kedja enligt säljaren. Såg bra ut, O-ring och nya drev. Rätt spänd, välsmord.
XTZ 750, hade hållt nere hastigheten någorlunda i 35-gradig värme på dagen, men framåt natten skruvade jag upp lite till när värmen gick ner under 30.
Höll 130 när det small. Ja, small - själva brottet var helt odramatiskt.
Det var sedan kaoset började. Polsk betalmotorväg, grymt välskött.
Räddningspatrullen var på plats inom 5 minuter utan att jag ringt.
Ett körfält avkonat på nolltid, TMA-bil ut, tvångsbärgad bort från platsen inom 15 minuter

Poznan III.jpg


Stor teater. Men, precis som det skall vara. Ordnung muss sein.

Poz II.jpg

Har aldrig ryckt någon kedja jag själv köpt och lagt på.
Detta måste varit en skitkedja från Kina. Or worse.

Skulle tro att ditt problem stammar från samma håll.

Min lärdom blev att fortsätta misstro folk och byta vitala grejer själv till sådant man vet vad det är för något.
 

Bifogat

  • Poznan.png
    Poznan.png
    50 KB · Visningar: 10
  • Poznan II.png
    Poznan II.png
    58.8 KB · Visningar: 10
  • Poznan.png
    Poznan.png
    50 KB · Visningar: 12

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur ser bråttytorna ut, har den smällt av eller är det en spricka som har krypt över tid? Du kan ju ha fått in en sten som har tryckt sönder kedjan.

Tvätta av och se hur brottet ser ut? Och sedan kan vi alla fortfarande inte ha en aning om vad det kan ha varit. :hihi
Men kan inte tänka mig att det är något annat än överraskningsvåld eller materialfel.
Får tvätta och återkomma imorgon.
Hela hojen är ju byggd i Indien så det kan vara mycket som är av tveksam kvalitet.
Materialfel tror jag. Den har väl inte stått i ett stall eller ladugård (och utsatts för ammoniak) ?
Håller med. Nej, hela hojen är väldigt fri från oxid av alla former så den har nog stått i varmgarage hela livet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sten i ”perfekt” storlek som följt med runt kransen kanske. Kombinerat med kedja gjord av en hög andel kinesium.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag råkade ut för något liknande på min XL600R sommaren 1985, när jag var ute på en semestertur. När jag kollade över hojen på morgonen efter övernattning i Ljungdalen upptäcker jag att en sidoplatta på kedjan var av. Det var mycket nervöst att köra drygt 15 mil till Östersund för att fixa ny kedja, på vägar som var i så mycket glesbygd att det fanns nödtelefoner uppsatta på delar av sträckan.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Du har aldrig varit i Indien va? Om du någon gång har varit i Indien så skulle du nämligen aldrig ställa en fråga varför en produkt som är tillverkad i Indien, av indiska komponenter, ihopsatt av indisk arbetskraft, skulle haverera - även på ett i mångas ögon besynnerligt vis. Nyckelord i denna text, om någon missat det - #Indien
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du har aldrig varit i Indien va? Om du någon gång har varit i Indien så skulle du nämligen aldrig ställa en fråga varför en produkt som är tillverkad i Indien, av indiska komponenter, ihopsatt av indisk arbetskraft, skulle haverera - även på ett i mångas ögon besynnerligt vis. Nyckelord i denna text, om någon missat det - #Indien
Jag har rest runt i Indien i en månad och frågan kanske borde vara hur halva kedjan kan hålla så bra?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag har rest runt i Indien i en månad och frågan kanske borde vara hur halva kedjan kan hålla så bra?
Både ja och nej. Med tanke på ingångsparametrarna blir din trådstart än mer mystisk. Den borde gått mer i linje med - ’Hur kan min kedja, som är indisk, 24 år gammal och gått 1200 mil, ens hålla ihop i någon av länkarna?’. See..?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Både ja och nej. Med tanke på ingångsparametrarna blir din trådstart än mer mystisk. Den borde gått mer i linje med - ’Hur kan min kedja, som är indisk, 24 år gammal och gått 1200 mil, ens hålla ihop i någon av länkarna?’. See..?
Kedjan kan ju vara byggd i Kina eller Japan också, den Indiska orginalkedjan kanske byttes efter 300 mil?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att du kan utesluta inkompetent dimensionering, för kedjan ser ut att ha minst de dimensioner man kör på en vanlig MotoGP-hoj. Detta håller inte om du hade haft en motor från en BMW330, men det bör hålla för de åtta vilda hästar du har nu, till och med förgasarhästar…

Plattan har inte heller gått av på sitt svagaste och mest påkända ställe som rimligtvis bör vara rakt genom niten. Min åsikt är att detta snarare antyder yttre påverkan än dåligt material.

Jag är lite lur på skrapmärkena som syns på flera nitskallar. Är dessa orsak eller en senare konsekvens…?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top