Varför är min kedja halvt av?

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag tror att du kan utesluta inkompetent dimensionering, för kedjan ser ut att ha minst de dimensioner man kör på en vanlig MotoGP-hoj. Detta håller inte om du hade haft en motor från en BMW330, men det bör hålla för de åtta vilda hästar du har nu, till och med förgasarhästar…

Plattan har inte heller gått av på sitt svagaste och mest påkända ställe som rimligtvis bör vara rakt genom niten. Min åsikt är att detta snarare antyder yttre påverkan än dåligt material.

Jag är lite lur på skrapmärkena som syns på flera nitskallar. Är dessa orsak eller en senare konsekvens…?
Det är väl inte förgasarhästar utan dieselhästar som lirar i en helt annan division, tänk Scania V8 :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Plattan har inte heller gått av på sitt svagaste och mest påkända ställe som rimligtvis bör vara rakt genom niten. Min åsikt är att detta snarare antyder yttre påverkan än dåligt material.
Om man präglar märkning tvärs över plattan så försvagas den - ex. här
1714549696658.pngtaget från denna video
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är väl inte förgasarhästar utan dieselhästar som lirar i en helt annan division, tänk Scania V8 :)

Nä, det där är utrett av ett antal forumkaraktärer redan för 15-20 år sedan. Det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter och de rangordnas enligt följande:

1) BMW330 försedd med emblem från M3.
2) BMW330 standard.
3) Förgasarhästar.
4) Insprutningshästar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nä, det där är utrett av ett antal forumkaraktärer redan för 15-20 år sedan. Det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter och de rangordnas enligt följande:

1) BMW330 försedd med emblem från M3.
2) BMW330 standard.
3) Förgasarhästar.
4) Insprutningshästar.
Signatur ”sniglom”, mycket rolig grabb att dela box med på en bandag. Han köpte senare en gixxertysen, den med den skottsäkra motorn ni vet. Och sköt motorn på den. Jag föreslår att vi låter honom testa ett par kedjor från fina märken så får vi nog reda på vad som kan ha hänt här.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Länkarna stansas troligen ut ur kallvalsat band som ju är kraftigt anisotropt. Dvs mycket starkare i valsriktningen än vinkelrätt densamma. Inte otroligt att en juniorkonstruktör inte satt ut valsriktningen på ritningen, och att verktygsmakaren inte visste vad han pysslade med. (Eller struntade i det)
Ligger det ett stråk med mangansulfid på tvären i en länk så blir det nog ganska lätt utmattningsbrott i den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Klämskada på länken när de våldade dit kedjelåset.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ser ju iaf för mina halvblinda och otränade ögon ut att ha varit sprucken en tid, och sedan gått av helt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ersätt den skadade länken med ett kedjelås och kör vidare så märks det om kedjan håller jämn(dålig) kvalitet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enligt min erfarenhet, sällan.
Oftare kickar bakvägen från ojämnt grepp eller gropig väg. I bland grus.

Storstånkor med kraftiga men jämförelsevis få kraftpulser (pga lågt varv) lär vara mer påfrestande för kedjan, och gissningsvis är denna dieselmotorn väldigt pulserande, med varvstopp på typ 5000 rpm?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Gamla enstånkor och tvinnar hade ofta svängningsdämpare i drivlinan. Fjäder eller gummiklossar. Finns nån på Taurusen?
Dom gamla gubbarna sa att man inte ska hoppa för långt efter Ballaugh Bridge på Isle of Man.
Har en hoj som fick kedjebrott där 1962.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är inte hästkrafterna dom knäcker kedjorna. Det är vriiiiidet.
😉
15Nm.
Storstånkor med kraftiga men jämförelsevis få kraftpulser (pga lågt varv) lär vara mer påfrestande för kedjan, och gissningsvis är denna dieselmotorn väldigt pulserande, med varvstopp på typ 5000 rpm?
Toppeffekt/varvstopp på 3600rpm. Men hade motorn varit så elak hade den ju slitit av den andra sidan av länken också. Nu verkar den ha gått bra länge med en halv länk.
Gamla enstånkor och tvinnar hade ofta svängningsdämpare i drivlinan. Fjäder eller gummiklossar. Finns nån på Taurusen?
Dom gamla gubbarna sa att man inte ska hoppa för långt efter Ballaugh Bridge på Isle of Man.
Har en hoj som fick kedjebrott där 1962.
Finns däck och ekrar. Ryckutjämnare saknas i navet bak och så är det nog på de flesta hojar med kedja och trumbroms.
Spännande nog är bakdrevet en del av bromstrumman så när man byter drivpaket blir det även byte av bromstrumma. Med 530-kedja och låg effekt räknade dom nog med ganska beskedligt slitage på dreven så man byter nog framdrev varannan kedja och bakdrev vartannat framdrev ungefär.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Intressant nog sker brottet vid kedjelåset.
Ser expertisen någon möjlig materialpåverkan vid monteringen här? Vilket verktyg användes vid ditpressningen av låsclipet?
Normalt sett gissar jag alltid på att betjänten gjorde det, men i det här fallet...nja..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Intressant nog sker brottet vid kedjelåset.
Ser expertisen någon möjlig materialpåverkan vid monteringen här? Vilket verktyg användes vid ditpressningen av låsclipet?
Normalt sett gissar jag alltid på att betjänten gjorde det, men i det här fallet...nja..
Japp, se inlägg #29, förmodligen ett vasst verktyg som de klämde med för att de skulle få dit clipset .
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min erfarenhet av Rolon kedjor är noll och det är dessutom svårt att analysera brottytor utan förstoringsglas eller mikroskop. Men det är alltså masterlänkens fasta platta som har spruckit rakt av, medans den "lösa" plattan och låset sitter kvar...?

Då seglar ju "klåparaktig montering" onekligen upp som den hetaste kandidaten. Helt enkelt en mekaniker som inte har ett dugligt verktyg för att pressa på den lösa plattan, eller rent allmänt inte verkar ha den blekaste aning om var man placerar ett mothåll...Alltså en form av yttre påverkan som inte har något med konstruktionen eller materialet att göra.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top