Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
peter the great skrev:
precis så funkar ju en skenförsäkring ju om man ska hård dra det....
missförstå mig rätt jag är inte för skenförsäkringar..även om jag ger sken om det....dom som gör det spelar högt med mycket pengar
Med en skillnad, den är utlånad jämt.
Kalkylera risken.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Påminnelse att DISKUTERA! Tråden kommer än sålänge inte hotas av stängning. Går rätt bra. Duktigt. Behöver inte berätta hur dålig Du anser en annan person är. Berätta istället riskerna osv. Men går det inte igenom, låt det vara.

Snålben

Ledlös sengångare
Gick med
12 Jun 2003
Hoj
Gsxr 1000 -01
peter the great skrev:
precis så funkar ju en skenförsäkring ju om man ska hård dra det....
missförstå mig rätt jag är inte för skenförsäkringar..även om jag ger sken om det....dom som gör det spelar högt med mycket pengar

Ja de kan man ju säga.Men skillnaden ligger ju i att låna ut den ibland
eller att "låna" ut den konstant. Man måste ju kunna låna ut sin hoj
nångång utan att man skenförsäkrar tycker jag i alla fall.
Jag står för min själv men har ju fördelen att bo på "landet".Kan inte va
kul att bo inne i stan å va hojägare...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag brukar ge en hel del råd, mest i mekforumet eftersom det är "mammas gata" för mig. Ni som har varit med ett tag känner till detta. Detta brukar ofta vara omtyckt. Eftersom frågorna ofta ställs av de som, att döma av frågorna, är mindre erfarna (inget fel i det) är det rätt logiskt att det antagligen ofta rör sig om ungdomar.
Jag har fått uppfattningen att en del av våra yngre members skenar. Därför vill jag nu, utan att klanka på er, ställa en fråga till de som skenar:

Varför ska jag hålla på och spendera åtskilliga timmar i veckan med att hjälpa till i mekforumet när tacken är att skenarna snyltar på min (under många år införtjänade) lägre försäkringspremie genom att rega knarren på mamma?

Notera att jag inte klankar specifikt på nån så var vänliga undvik att hoppa på mig. Svara bara sakligt på frågan så är jag nöjd.

Swedie, min knarr är påställd nu! Jag har till och med fått temporära skatteugglan.
Visserligen fungerar den inte men...

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
Freakshow skrev:
Men du har ju verkligen ingen koll!
Det är inte samma försäkringskollektiv för "möjlighet till avställning" som för "året-runt-försäkring"!!!!
Men att du under falska grunder försäkrar din hoj eller bil, tar stryk på kollektivet förstår du väl??? Just DIN försäkringkostnad bygger på just DIG, var DU bor, DIN ålder, om DU är man eller kvinna, vilken typ av motorcykel DU har, vilket märke DU har, vilket motor som sitter på DIN motorcykel.
Fuckar du upp din uppgifter med något annat - så stämmer inte den risken du placeras i. Å gör folk det så skiter sig "riskkollektivet"!!!!
ja men tycker du det är rätt att sänka din försäkringspremie på det sättet?
för är ju det det handlar ju om att folk betalar låga premier så andra får betalla mer. med av-påställning menar jag folk som ställer på när dom åker ut å ställer av när dom kommit hem...

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Robban_C skrev:
Varför ska jag hålla på och spendera åtskilliga timmar i veckan med att hjälpa till i mekforumet när tacken är att skenarna snyltar på min (under många år införtjänade) lägre försäkringspremie genom att rega knarren på mamma?

Ser du det så förstår jag om du lessnar på att hjälpa. Hjälper gör man ju för att det är kul.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
peter the great skrev:
ja men tycker du det är rätt att sänka din försäkringspremie på det sättet?
för är ju det det handlar ju om att folk betalar låga premier så andra får betalla mer. med av-påställning menar jag folk som ställer på när dom åker ut å ställer av när dom kommit hem...
Skillnaden är ju att dom betalar när dom använder hojen. Var ligger felet i det?
Försäkringsbolagen erbjuder den möjligheten.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
frekke skrev:
Ser du det så förstår jag om du lessnar på att hjälpa. Hjälper gör man ju för att det är kul.
Jovisst och alla jobbar för fikabröd och vad det nu brukar stå i trådarna.
Robban_C känner väl som jag att det är viktgt med rättvisa på nåt sätt och han blir besviken helt enkelt.
Du som inte har en hoj i högsta klassen utan valt en som är billigare att äga drabbas ju inte så hårt antar jag.
Ok, jag sitter inte på ruinens brant för detta, men jag har absolut inte råd med helförsäkring som det ser ut idag och jag kan lova dig att det har fördyrats kraftigt på senare år.

Sen är det principen för min del med, jag tål helt enkelt inte att folk skryter om att de lurar mig och andra som gjort vår andel, är det svårt att förstå?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
peter the great skrev:
... med av-påställning menar jag folk som ställer på när dom åker ut å ställer av när dom kommit hem...

OT

Jag gör så. Jag betalar den mjölk jag dricker, snus jag snusar, bensin jag förbrukar etc. Samma med försäkring. När jag inte kör så vill jag inte betala för en produkt som jag inte behöver eller har nytta av. Problem eller? Får man det? :va

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR Firestorm '00
Kanske OT .. men är sugen på ett inlägg...

Hur är det med dessa (mindre mängd) sporthojsåkare.. som gillar att "leka" .. kanske lite väl mycket, wheelies... mm mm. Visst de har en riktig försäkring (ej skenförsäkrat) men ständigt klotar pga att man är "dålig" på att stunta. Med detta följer att dessa personer tar ut ny hoj eller liknande på sin försäkring, visst det är ju helt rätt, de har ju en försäkring som täcker detta.
Jag tror iaf detta är en bidragande del till att försäkringspremien är riktigt dyr.

Då kan man ju ställa sig frågan. En som har en sporthoj och inte stuntar eller iaf inte till den graden att man ligger på gränsen till att vad man klarar av utan använder den mer att ta sig från plats A till plats B eller normal körning. Vill jag vara med och betala min försäkring till dessa personer som inte kan hålla sig på 2 hjul när det finns så många att använda?

Kanske ett litet patetiskt inlägg... reaktioner?

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
#Olsson# skrev:
OT

Jag gör så. Jag betalar den mjölk jag dricker, snus jag snusar, bensin jag förbrukar etc. Samma med försäkring. När jag inte kör så vill jag inte betala för en produkt som jag inte behöver eller har nytta av. Problem eller? Får man det? :va

Såg bilden föreställande en hög paper från VV :D
Så tänker jag göra nästa år.

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
JoS skrev:
Skillnaden är ju att dom betalar när dom använder hojen. Var ligger felet i det?
Försäkringsbolagen erbjuder den möjligheten.
säger inte att nåt är varken rätt eller fel,men det som folk är irriterade på är att dom som skenar betalar låga premier,men i själva verket så blir det billigare att ställa av och på.även fast man är ung.
det är min poäng..
p.s är att betala premien som den är är rätt enligt mig
vad som går och vad som är rätt inte alltid samma sak

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
LiQUiD skrev:

Hur är det med dessa (mindre mängd) sporthojsåkare.. som gillar att "leka" .. kanske lite väl mycket, wheelies... mm mm. Visst de har en riktig försäkring (ej skenförsäkrat) men ständigt klotar pga att man är "dålig" på att stunta. Med detta följer att dessa personer tar ut ny hoj eller liknande på sin försäkring, visst det är ju helt rätt, de har ju en försäkring som täcker detta.
Jag tror iaf detta är en bidragande del till att försäkringspremien är riktigt dyr.

Då kan man ju ställa sig frågan. En som har en sporthoj och inte stuntar eller iaf inte till den graden att man ligger på gränsen till att vad man klarar av utan använder den mer att ta sig från plats A till plats B eller normal körning. Vill jag vara med och betala min försäkring till dessa personer som inte kan hålla sig på 2 hjul när det finns så många att använda?

Min uppfattning av dessa som gillar att "leka" är att det är inte allt för många som kör med helförsäkring.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
LiQUiD skrev:

Fast då kontrar jag med att en 20 åring kan köra det värsta som finns för tat farsan står som ägare och en vurpa kostar 3000 spänn, hur tror du många av dem kör?
Jo som jävulen själv hängde i kutsen.
Om deras självrisk var 15000 så sjönk nog farten betänkligt.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
OT

:tummenupp :klappar :fakta

Helt riktigt och rätt. Och dessutom i enlighet med de villkor och kontrakt man överenskommer med f-bolaget.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
LiQUiD skrev:
... Med detta följer att dessa personer tar ut ny hoj eller liknande på sin försäkring, visst det är ju helt rätt, de har ju en försäkring som täcker detta.
...
Det tror jag ocskå. Definitivt. Men det gäller nog främst helf. Trafikdelen påverkas inte så mycket. Eller antagligen inte alls.

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR Firestorm '00
Silwer skrev:
Fast då kontrar jag med att en 20 åring kan köra det värsta som finns för tat farsan står som ägare och en vurpa kostar 3000 spänn, hur tror du många av dem kör?
Jo som jävulen själv hängde i kutsen.
Om deras självrisk var 15000 så sjönk nog farten betänkligt.

Jo, men iaf trygg-hansa som någon sa, är det inte försäkringstagaren som är den som vurpar blir självrisken grymt hög. Gör man då en rejäl vurpa, eftersom det måste bli det om man nu kör som du säger. Då är det inte lätt att säga att det var "pappa" som drog av vägen i 200 blås ?

Så då blir det ju en viss rättvisa där iaf? eller är jag helt fel ute?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Jag orkade läsa dom 2 första sidorna, sen höll jag på att somna! :D

Men då lyder min fråga, hur ställer ni er till dom som väljer att ha en hojj ihop, t.ex ett "par" man å kvinna, lr pappa & son?
Och båda kan åka! då finns det såkallade familjeförsäkringar typ, men då är man ju inte dummare att den står på den som får den för billigast, men ändå kommer den gälla för båda om någe händer!

Hur ställer man sig till det då? för det förekommer ju det oxå...
Att folk delar hojj då det kanske är för dyrt att ha en egen!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Jag förstår att folk skenförsäkrar, är man 20 år har man ofta ingen större inkomst, däremot jävligt höga premier. För mig var det helt omöjligt att få ekonomin att gå ihop till min första hoj när jag ringde runt och kollade trafikförsäkring till en Honda Dominator. Men det fanns inte en chans i h-e att jag skulle avstå att åka hoj för det, så jag var tvungen att skriva den på pappsen. Däremot, hade det funnits en försäkring med låga premier och höööög självrisk hade jag lätt tagit den.

Nu när man blivit gammal :rolleyes: har fått lite mer pengar :rolleyes: är det lätt att vara duktig och klanka ner på alla småbarn som inte föddes med guldsked i mun...

/Ingel, som numera står för alla försäkringar själv.

Edit: lägger till att jag vill lägga en snigel på ögat på de fuckos som helförsäkrar sken-ligt... ouch, det där va svår svenska

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Nej, jag ska inte lägga mig i. Alla vet vad jag tycker, men jag får inte tycka så.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept