Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Silwer skrev:
Sen är det principen för min del med, jag tål helt enkelt inte att folk skryter om att de lurar mig och andra som gjort vår andel, är det svårt att förstå?
Nej inte om du köper licens till din mjukvara osv, men det vägrar du ju svara på. Har svårt att ta dig och dina inlägg på allvar, tyvärr.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
Fast då kontrar jag med att en 20 åring kan köra det värsta som finns för tat farsan står som ägare och en vurpa kostar 3000 spänn, hur tror du många av dem kör?
Jo som jävulen själv hängde i kutsen.
Om deras självrisk var 15000 så sjönk nog farten betänkligt.
Jag håller helt med. Det är rimligen lättare att vrida på rullen (framförallt i den odödliga åldern) om man vet att det bara kostar en småslant att få ut en mer eller mindre ny hoj. Men om man vet att det kostar en god slant så...

Nu får ni lägga av den här diskussionen, jag ska åka till U-sala 06:30 imorrn. MÅSTE sussa! :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
LiQUiD skrev:
Jo, men iaf trygg-hansa som någon sa, är det inte försäkringstagaren som är den som vurpar blir självrisken grymt hög. Gör man då en rejäl vurpa, eftersom det måste bli det om man nu kör som du säger. Då är det inte lätt att säga att det var "pappa" som drog av vägen i 200 blås ?

Så då blir det ju en viss rättvisa där iaf? eller är jag helt fel ute?
Är personen död kan det ju kvitta.
Om bolagen alltid hade sån koll på sina olyckor så att premien alltid skyhöjdes om nån ickeägare körde vore det ju bra.
Men enligt bestämelserna är man fel ute, eftersom hojen ju för jämnan är utlånad.

Sen sa nån snubbe från ett bolag här på forumet att höjda självrisker var en droppe i havet så mycket skit o fuffel som pågår så de var inte så intresserade.

Fast jag tror ändå en jättesjälvrisk skulle vara förbannat avskräckande.
Fast mindre skador där ingen kommer och ser olyckn skulle ändå mörkas givetvis.

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
maccan#22 skrev:
Jag orkade läsa dom 2 första sidorna, sen höll jag på att somna! :D

Men då lyder min fråga, hur ställer ni er till dom som väljer att ha en hojj ihop, t.ex ett "par" man å kvinna, lr pappa & son?
Och båda kan åka! då finns det såkallade familjeförsäkringar typ, men då är man ju inte dummare att den står på den som får den för billigast, men ändå kommer den gälla för båda om någe händer!

Hur ställer man sig till det då? för det förekommer ju det oxå...
Att folk delar hojj då det kanske är för dyrt att ha en egen!

:yoparty har velat sriva detta länge nu men inte orkat :tummenupp
Och en sak till. Nu har jag folksam och där ligger det till så att om man har
en "året runt" försäkring som i mitt fall hade kostat ca 3 800 halvförs/helår så har man ju en massa regler att hålla sig till skyddskläderstvång, innlåst nattetid bla bla bla och får inte BRUKAS av någon annan men får lånas ut till andra som är skrivna på samma adress.

Men nu tog jag den andra versionen (kommer inte ihåg vad den kallas för) och då har jag räknat med att ha den påställd 7 mån/år och resten avställd.
Då kostar den mig 2 700 halvförs/helår och det enda kravet är dubbla lås, alltså inga andra krav, jag får låna ut den till vem jag vill vem som helst får BRUKA den. Det jag vill säga att det finns ju en möjlighet till en billigare försäkring som också gäller tex sonen i familjen.

Men sen är ju även jag emot skenförsäkring om det gäller det som det gör för många "ekonomin"
Jag står i allafall på mina egna saker och när den dagen kommer då jag har råd med en hög försäkringskostnad så byter jag hoj.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Robban_C, jag som inte skenförsäkrar hojen o därmed har rättighet att köra Sporthoj, körde förbi där du har garaget. Jag körde för fort. Sorry... men flickorna visa tuttarna. Så jag var nöjd. :p

ska snart sova. Bevakar tråden så gott dett går.

/öl e gott

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
zilver skrev:
:yoparty har velat sriva detta länge nu men inte orkat :tummenupp
Jag har för mig att någon måste vara ägaren, det ska var den som brukar fordonet mest.
Det finns vissa specialavtal där personer i samma hushåll kan "dela" på en bil tex.
Här pratar vi om högriskhojar och inte direkt shoppingbilen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
peter the great skrev:
säger inte att nåt är varken rätt eller fel,men det som folk är irriterade på är att dom som skenar betalar låga premier,men i själva verket så blir det billigare att ställa av och på.även fast man är ung.
det är min poäng..
p.s är att betala premien som den är är rätt enligt mig
vad som går och vad som är rätt inte alltid samma sak

Det handlar inte om att folk får betala låga premier utan att folk genom att ljuga vill tillskansa sig en premie som är beräknad på felaktiga grunder och därför belastar övriga försäkringstagare inom fel grupp.
Alla vill väl ha en billig försäkring och tar de möjligheter som finns för detta inom f-bolagens regelverk.

maccan#22 skrev:
Men då lyder min fråga, hur ställer ni er till dom som väljer att ha en hojj ihop, t.ex ett "par" man å kvinna, lr pappa & son?
Och båda kan åka! då finns det såkallade familjeförsäkringar typ, men då är man ju inte dummare att den står på den som får den för billigast, men ändå kommer den gälla för båda om någe händer!

OM de är ärliga mot f-bolaget vid tecknandet av försäkringen är det inga problem eftersom detta är en tjänst som vissa bolag erbjuder. Dessutom brukar självrisken var olika beroende på vem som kör vid olyckstillfället.

Det handlar om ärlighet i upphandlandet av sina försäkring.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
maccan#22 skrev:
... Men då lyder min fråga, hur ställer ni er till dom som väljer att ha en hojj ihop, t.ex ett "par" man å kvinna, lr pappa & son?
Och båda kan åka! då finns det såkallade familjeförsäkringar typ, men då är man ju inte dummare att den står på den som får den för billigast, men ändå kommer den gälla för båda om någe händer! ...
Vissa bolag har ju delade försäkringar och då är ju problemet löst. Det brukar väl, såvitt jag förstått, innebära att premien förskjuts mellan brukarnas ordinarie premier.

Såvitt det gäller "man å kvinna", dvs gifta/sambos så är de ju oftast i samma eller någorlunda närliggande ålder. Detta innebär att de hamnar i samma eller åtminstone i närliggande premiegrupp och därmed är det inte något problem. Förvisso är kvinnan antagligen mindre olycksbenägen än mannen men helt rättvist kan det aldrig bli och i ett äktenskap/samboförhållande måste man kunna låna varandras fordon. That´s it!

Har sagt det förr men säger det igen eftersom många inte har greppat vad skenande är (maccan#22, ta inte åt dig, det bara hamnade i samma inlägg):
Skena är att köpa knarr, rega den på nån äldre släkting för att komma ner i premie men själv bruka knarren. Detta har diskuterats så många gånger så det borde vara utrett.

Ang nedladdning av program, musik, dricka hembränt, jobba svart och allt vad som nu brukar tas upp i dessa trådar:
Ja, detta är olagligt men nu var det skenförsäkring det handlade om. Mitt förslag är att vi håller oss till det ist f att dra in allt möjligt som med- eller motargument. Annars kommer snart tråden att börja handla om våldtäkter och nynazism också och det känns inte så där värst aktuellt här.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Robban_C skrev:
Ang nedladdning av program, musik, dricka hembränt, jobba svart och allt vad som nu brukar tas upp i dessa trådar:
Ja, detta är olagligt men nu var det skenförsäkring det handlade om. Mitt förslag är att vi håller oss till det ist f att dra in allt möjligt som med- eller motargument. Annars kommer snart tråden att börja handla om våldtäkter och nynazism också och det känns inte så där värst aktuellt här.

En person sitter och tankar ned ett nytt album från en världsartist (kanonbra ju, skivan är kanske inte ens släppt i sverige ännu). Samtidigt sitter denne och spyr galla över folk som skenförsäkrar motorcyklar och talar om vilka parasiter de är. För mig är dessa frågor i grund och botten samma sak, därför jag tar upp det.

F.ö. var min första hoj en TransAlp jusst för att de är billiga i försäkring, jag har aldrig skenförsäkrat och idag åker och försäkrar jag min drömhoj. Men jag kan ändå förstå folk som ställer den på farsan, likväl som jag kan förstå folk som använder t.ex MS Windows utan licens.

Hoppas att steget fortfarande är FÖR lång till våldtäkter och nynazism.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
skillnaden är att man ser om sitt eget hus, det är direkt påverkande på oss när det gäller försäkringarna.
En viss skillnad mot piratkopiering som ju i fallet med mp3orna är diffus eftersom det tydligen inte är förbjudet att ladda ner bara att dela ut.

Visst kan man likställa nerladdning av en mp3a med att skenförsäkra, men det får du stå för, det är inget jag skriver under på alls.

Jag känner heller inte att det är relevant eftersom dessa skenförsäkrare säkert har annat för sig de med, det struntar jag i då jag NU dskuterar skenförsäkringar.

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
peter the great skrev:
ja men tycker du det är rätt att sänka din försäkringspremie på det sättet?
för är ju det det handlar ju om att folk betalar låga premier så andra får betalla mer. med av-påställning menar jag folk som ställer på när dom åker ut å ställer av när dom kommit hem...
Ja, jag tycker det är helt rätt att det finns den möjligheten, för dem som vill ha det betalar åxå för det. Men i mitt eget fall har jag året-runt-försäkring och har inte den möjligheten och betalar åxå därför lite mindre.........

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Silwer skrev:
skillnaden är att man ser om sitt eget hus, det är direkt påverkande på oss när det gäller försäkringarna.
En viss skillnad mot piratkopiering som ju i fallet med mp3orna är diffus eftersom det tydligen inte är förbjudet att ladda ner bara att dela ut.

Visst kan man likställa nerladdning av en mp3a med att skenförsäkra, men det får du stå för, det är inget jag skriver under på alls.

Jag känner heller inte att det är relevant eftersom dessa skenförsäkrare säkert har annat för sig de med, det struntar jag i då jag NU dskuterar skenförsäkringar.

Åh, Silwer. Jag blir så oändligt sugen på att skenförsäkra så fort jag läser ett inlägg från dig. Är du helt säker på att det inte bara är avundsjuka i ditt fall. Att du har en tvär farsa som inte vill hjälpa dig med försäkring och "då ska ingen annan j*vel få de billigare heller". Eller är du bara väldigt mån om att få andras gillande och då framför allt Robban_C's?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Nej, jag har alltid tyckt så här på SH.com.

Jag är heller inet i den ålder som måste skenförsäkra, när jag var i den åldern så hde jag äldre hojar som inet vr så dyra att äga, det är dock ett bra tag sen.
Folk ogillar olika saker, jag ogillar skenförsäkrare, vad är problemet?

Robban_C tycker jag är en av de få på forumet som tillför nåt av vikt, så visst har du rätt i att jag inte vill göra mig ovänn med honom, men jag känner honom inte på något sätt och om han skulle skriva att han skenförsäkrar så skulle jag inte hålla med honom.

Sen är jag inte uppe för granskning heller och ifall du nu tycker annat är viktigare så håll dig till de sakerna.
Om du vore lite äldre på forumet skulle du nog förstå att ditt snack om "gillande" faller ganska platt:lol

Sen har Hannez under mig en poäng, det är klart som fan att jag gjort en del olagligt och dumt, det har säkert du med, det viktiga för mig är vad som händer nu, jag tänker inte hoppa på nån som HAR skenförsäkrat tidigare, det gagnar mig inte alls utan jag ser gärna att fler försäkrar på rätt sätt.

Last edited:

HanneZ

Guest
frekke: alla har gjort något dumt under sin livstid. Om man inte får säga tycka något utan att bli påhoppad för man stulit ett tuggummi på konsum när man va 7 år gammal så blir de ju svårt att diskutera då inget får tycka något!

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
min slutsats är att skenförsäkring är fel och helt onördig...man kan ju köra med av-påställning då.det kostar ju lika mycket eller billigare...

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Silwer skrev:
Sen har Hannez under mig en poäng, det är klart som fan att jag gjort en del olagligt och dumt, det har säkert du med, det viktiga för mig är vad som händer nu, jag tänker inte hoppa på nån som HAR skenförsäkrat tidigare, det gagnar mig inte alls utan jag ser gärna att fler försäkrar på rätt sätt.

Jo, merparten har säkert gjort något brotsligt men att jämföra skenförsäkring med att skäla ett bugg i livsmedelsbutiken är väl inte rättvist? Däremot är väl skenförsäkring av MC och använding av t.ex MS Windows utan licens nästan identiskt i grund och botten?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept