Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR Firestorm '00
frekke skrev:
Du har diskuterat ämnet många gånger tidigare menar du?
Eller har du forskat I ämnet många gånger tidigare?

Hehe .. första tillfället så smäller det tillbaka =)

HanneZ

Guest
frekke skrev:
Du har diskuterat ämnet många gånger tidigare menar du?
Eller har du forskat I ämnet många gånger tidigare?
Vad jag vet har ingen forskat kring skenförsäkring, det krävs nog en väldigt inriktad utbildning för att en sådan studie skall godkännas. Vad jag vet finns det ingen sådan.

Vad jag ville säga var att jag diskuterat ämnet många gånger tidigare och därför inte orkar kopiera mina gamla svar ytterligare en gång.

/ Hannes

HanneZ

Guest
Nej jag ska ta o avsluta grisbrottningen. Jag är igentligen en ganska trevlig grabb. Jag har sagt vad jag tycker om skenförsäkring tidigare som sagt. Jag ville bara påpeka att det vore bra om man kunde diskutera skenförsäkring på sh utan att de ställdes i jämförelse med andra problem.

/ Hannes

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
HanneZ skrev:
Vad jag vet har ingen forskat kring skenförsäkring, det krävs nog en väldigt inriktad utbildning för att en sådan studie skall godkännas. Vad jag vet finns det ingen sådan.

Vad jag ville säga var att jag diskuterat ämnet många gånger tidigare och därför inte orkar kopiera mina gamla svar ytterligare en gång.

/ Hannes

Det krävs ingen utbildning alls för att göra en studie.
Om studien skulle göras av ett försäkringsbolag, där det finns massor av folk med rätt kompetens, vem skulle då behöva godkänna den?
Staten? :va
För att du skrivit i liknande trådar tidigare behöver du inte förstöra denna.
Ga fan i att rätta stavfel!

HanneZ

Guest
Vill bara förklara att jag inte försökte "tillföra" något till tråden då jag skrivit om ämnet tidigare. Blir bara att skriva samma sak igen.

/ Hannes

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
En tanke. Står det i försäkringsvillkoren att man måste följa trafikreglerna för att få ut ersättning?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
frekke skrev:
Skrämmande, du tar piratkopior så självklart att du inte ser paralellen? Du måste jobba på försäkringsbolaget lika lite som du måste jobba på Microsoft för att känna av konsekvenserna av skenförsäkring eller piratkopior.
Förs.premier går upp pga skenförsäkring, musikskivor blir dyrare pga MP3, programlicenser blir dyrare pga piratkopior.
Jag ogillar inte piratkopiering, jag förstår det likväl som skenförsäkring. Jag bara använde det som ett - i mitt tycke - bra och liknande exempel.
Har läst en del trådar ang. försäkring/skenförsäkring och kunde till slut inte låta bli att lägga mig i lite. Eftersom jag tycker att det ofta inte är någon diskussion utan försök att "omvända" skenförsäkrare eller bara vara allmänt tyken och otrevlig mot dem.
Jag jobbar på ett ruskigt stort amerikansk företag som bland annat tillverkar och säljer datorprogram. Jag kan utan att ljuga säga att det är vår absolut mest lönsammaste verksamhet. Vet du vad t.ex Microsoft och mitt företag har för marginal på mjukvara? 70-90%. Av försäljningspriset så är alltså endast en 20% kostnader.

Hur fan kan du jämföra piratkopiering med skenförsäkring? Skenförsäkring inom vårt lilla kollektiv drabbar alla oss sporthojsåkare i Sverige på ett högst uppenbart sätt.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Varför har man saker man egentligen inte har råd med?
Det handlar om status, att äga saker (dyra saker) tror folk ger högre status i samhället. Man ser en del komma i DYRA bilar tex och såklart så vill man ha en sån också men man tänker kanske inte på att den som har bilen kanske jobbat o slitit i 20 år innan rejäl avkastning kommer och man har råd....

De flesta vill ju ha nån miljon i lön om året från det att man är 18 liksom, utan att behöva jobba... men så funkare ju inte...

Jag har aldrig skenförsäkrat, ens när premien låg på 30kkr/år för mig, det var bara att inse att man inte har råd med det och ta halv eller trafik.

Nu börjar man bli gammal så premierna är inte så höga... på hojen är de dock tokhöga fortfarande :) ... men det finns ju en hel hööög med reservdelar på marknaden ifall man krashar.

rent krasst så är det väl avundsjuka som gör att man vill ha större, bättre och mer av allt...

Skenförsäkra bäst fan ni vill, tänk bara på att när ni blir upptäckta och ligger där på sjukhuset med multifrakturer eller rentav nära döden att försäkringsbolaget inte betalar en jävla spänn för er eller era närsörjande...

my 5cent

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
peter the great skrev:
hur många har lånat ut sin hoj till en kompis? då har du skenförsäkrat :tungan
Du får nog läsa på lite bättre! Skenförsäkring innebär inte att det är förbjudet att låna polarens hoj, utan att nån annan försäkrar din egendom. Den som har det ekonomiska intresset i hojen ska oxå stå för försäkringen.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Självklart förstår jag varför man skenförsäkrar, men i mitt fall ändrar det inte att jag ogillar detta.

Vidare så har tråden som vanligt slutat med att den förts över på nåt annat ämne av FÖR-sidan.
Är det inte att alla är avundsjuka så är det någon annat som likställs.
Som i alla trådar om olyckor som var för några veckor sen, då skulle ju alltid alla andras olyckor fram i diskussionen.

Last edited:

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
tobbeviking skrev:
Varför skulle det spela roll om det gäller bil eller mc?
Iofs så kan säkert fenomenet bero på att det är en mindre grupp som kör hoj än bil...
Men hur som helst så gillar jag varken snyltare som sitter i bil eller på MC.
Man tar ju även en risk med bil att bli utan ersättning om det uppdagas.
Tråkigt nog så uppdagas det allt för sällan.
//Tobbe

Håller med, spelar ingen roll ifall det är bil eller MC ! Skenförsäkring ställer till det för andra...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sgtpepper skrev:
"Hur fan kan du jämföra piratkopiering med skenförsäkring? Skenförsäkring inom vårt lilla kollektiv drabbar alla oss sporthojsåkare i Sverige på ett högst uppenbart sätt."
Jag tycker att det är intressant att till och med nån som jobbar inom mjukvaruframställning anser att skenandet är värre.
Därmed föreslår jag att vi avslutar kopieringsdelen av diskussionen.

Nån skrev om att kunna tänka sig att försäkra på föräldrarna för att det blir billigare etc:
Aldrig i livet. Skulle inte försäkra på pappsen även om det blir billigare (vilket det säkert blir). Och då är han ändå gammal biker (låt vara att det var läänge sen). Men jag har klippt navelsträngen. Jag fikar gärna med mina päron, vi diskuterar ekonomi eftersom lilla mamsen driver bokföringsfirma och jag är företagare etc. Det är jättekul att träffa päronen men att nyttja dom ekonomiskt utöver att jag har bra pris på bokföringen, nänä. Inte en chans.
Jag har klippt and that´s it.
Men det kanske har med ålder att göra.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
peter the great skrev:
folk som skenförsäkrar riskerar bara att bli utan ersättning vilket gör dom till förlorare i slutända.
men förklara för mig hur det kan vara rätt att ställa av och på för lägre försäkring?gör man så så kommer du billigare undan än att ha försäkring på tex.farsan...vilket gör att försäkringsbolagen får in mindre pengar och höjer premien för resterande...
själv har jag igen anledning att skenförsäkra för jag är 27 å bor på rätt ställe
ger 12.000för halv/hel
tänk innan du svarar

Har skrivit om detta innan...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50673

Fattar inte skillnaden jag heller...

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Nr:18 skrev:
Skillnaden är att du betalar korrekt premie under tiden du använder hojen om du av/på-försäkrar. Varför är det så svårt att förstå?

Varför är det så svårt att förstå att jag inte delar din åsikt?

Visst att man "betalar när man kör" men man betalar inte hela värdet av sin tilltänkta försäkring. När du (inte om) klotar så har du inte betalat det som f-bolaget hade räknat med! Tycker du det är konstigt att folk tycker olika?!

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
frekke skrev:
En person sitter och tankar ned ett nytt album från en världsartist (kanonbra ju, skivan är kanske inte ens släppt i sverige ännu). Samtidigt sitter denne och spyr galla över folk som skenförsäkrar motorcyklar och talar om vilka parasiter de är. För mig är dessa frågor i grund och botten samma sak, därför jag tar upp det.

Okej, jag köper faktiskt alla mina skivor/datorprogram som jag lyssnar/använder på eftersom jag vill stödja artisten/upphovsrättsinnehavaren, jag har alltså tillräckligt med moral att spy galla över skenförsäkrare. :hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
De som skenförsäkrar får väl (alltför) ofta ut ersättning i alla fall vilket gör att det blir fel. De som ställer av/på får definitivt inte ut något om de skulle råka ut för en skada under den tiden vilket i och för sig är osannolikt då jag tror de flesta som kör med den metoden verkligen inte använder hojen under den tiden.

Dock tror jag f-bolagen inte riktigt räknar med detta sätt att spara pengar, de antar nog att man kommer att köra en normal säsong innan avställning och tycker sig förlora pengar på detta. Därav fler och fler försäkringar utan möjlighet till avställning. Jag har en sådan där premien inte går ner vid avställning och får då bättre premie eftersom bolaget kan bättre räkna ut vad jag kommer att ge dem.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
P-son skrev:

Visst att man "betalar när man kör" men man betalar inte hela värdet av sin tilltänkta försäkring. När du (inte om) klotar så har du inte betalat det som f-bolaget hade räknat med! Tycker du det är konstigt att folk tycker olika?!
När hojen inte används utgör den heller ingen risk att vurpa, eller hur? En hoj som är parkerad kan inte köra på någon eller orsaka olyckor. Det enda som kan hända med en avställd hoj är stöld och brand, som täcks av garageförsäkringen. Den "tilltänkta" försäkringen är baserad på risken man utgör i trafiken, inte risken man utgör i garaget. Om ett bolag låter en kund använda möjligheten att ställa av har dom rimligtvis baserat sin kalkyl på att en andel av försäkringstagarna kommer att utnyttja denna möjlighet. Tex helårsförs. hos trygg-hansa så tillåter inte dom avställning, däremot får man något lägre premie på helårsförsäkring.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Nr:18 skrev:
När hojen inte används utgör den heller ingen risk att vurpa, eller hur? En hoj som är parkerad kan inte köra på någon eller orsaka olyckor. Det enda som kan hända med en avställd hoj är stöld och brand, som täcks av garageförsäkringen. Den "tilltänkta" försäkringen är baserad på risken man utgör i trafiken, inte risken man utgör i garaget. Om ett bolag låter en kund använda möjligheten att ställa av har dom rimligtvis baserat sin kalkyl på att en andel av försäkringstagarna kommer att utnyttja denna möjlighet. Tex helårsförs. hos trygg-hansa så tillåter inte dom avställning, däremot får man något lägre premie på helårsförsäkring.

Visst..Jag köper det men man kostar lika mycket den dagen man verkligen kraschar och har den påställd. Om man bara har kört 2 dagar det året (Ett exempel) så har de fått in ca 200 kr (Baserat på en vanlig klass 7 hoj). Det täcker inte så mycket. Ditt argument baseras på att om möjligheten finns att komma billigare undan så tar du den. Samma med skenförsäkring, för ett tag sen så gjorde "alla" det och då var det OK. Om ett par år kommer folk titta på "er" och säga samma sak. Eller vad tror du? :7peta

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
P-son skrev:

Jag förstår detta helt, men varför skulle det rättfärdiga skenförsäkringar?
Vad har det överhuvudtaget med denna tråd att göra?

Det är ett lagligt kryphål och jag tror att bolagen sätter stopp för dessa av-på ställningar om alla börjar göra så, det är ju lätt för dem att kontrollera til skillnad mot skenandet.

Nu antar jag att detta inte läses alls utan att det snart är samma fråga igen.

Jag har för mig att Bingo beskrev hur reglerna såg ut angående försäkringar i en gamal tråd, och det är alltså inte så att det är lagligt, eller har varit det att skenförsäkra, det är en kalkylerad risk bara.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...