Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
P-son skrev:
Visst..Jag köper det men man kostar lika mycket den dagen man verkligen kraschar och har den påställd. Om man bara har kört 2 dagar det året (Ett exempel) så har de fått in ca 200 kr (Baserat på en vanlig klass 7 hoj). Det täcker inte så mycket. Ditt argument baseras på att om möjligheten finns att komma billigare undan så tar du den. Samma med skenförsäkring, för ett tag sen så gjorde "alla" det och då var det OK. Om ett par år kommer folk titta på "er" och säga samma sak. Eller vad tror du? :7peta
Jag tar ingen chans att komma billigare undan! De dyra försäkringspremierna har gjort att jag enbart kör på bana! Jag tröttnade när premien steg från 5500/hel/hel till 15000 för samma förs. Detta utan att jag använt försäkringen öht. Mitt argument baseras inte alls på möjligheten att komma billigt undan, utan på frågan om det är lagligt eller ej. Av/på-försäkring är lagligt, skenförsäkring är olagligt! Enkelt, eller hur?

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
P-son skrev:
Varför är det så svårt att förstå att jag inte delar din åsikt?

Visst att man "betalar när man kör" men man betalar inte hela värdet av sin tilltänkta försäkring. När du (inte om) klotar så har du inte betalat det som f-bolaget hade räknat med! Tycker du det är konstigt att folk tycker olika?!
Ett försäkringsbolag som erbjuder "basförsäkring" med möjlighet till Av- och påställning räknar hem sin affär med det "kollktiv" som ingår i den försäkringen.
Om man saknar momentet att kunna ställa av/på räknas på andra principer.......
Båda är helt okej! Men att skenförsäkra är något HELT annat!

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Freakshow skrev:
Ett försäkringsbolag som erbjuder "basförsäkring" med möjlighet till Av- och påställning räknar hem sin affär med det "kollktiv" som ingår i den försäkringen.
Om man saknar momentet att kunna ställa av/på räknas på andra principer.......
Båda är helt okej! Men att skenförsäkra är något HELT annat!

Jag försvara verkligen inte skenförsäkring! Vill bara göra det klart. Jag körde Trafik sista tiden på min Ninja så jag vet...

En fråga bara? Är det olagligt att köra skenförsäkrat? Jag menar Trafikförsäkringen gäller ju alltid. Den som drabbas är ju bara en själv iom att man inte får ut försäkringen men räknas det verkligen som olagligt? :va

HanneZ

Guest
P-son skrev:
Jag försvara verkligen inte skenförsäkring! Vill bara göra det klart. Jag körde Trafik sista tiden på min Ninja så jag vet...

En fråga bara? Är det olagligt att köra skenförsäkrat? Jag menar Trafikförsäkringen gäller ju alltid. Den som drabbas är ju bara en själv iom att man inte får ut försäkringen men räknas det verkligen som olagligt? :va
Bryter man de som står i kontraktet för försäkringen så bör man väl rimligtvis göra något olagligt.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
P-son skrev:

Det är väl inte egentligen olagligt att köra skenförsäkrat va!?
Det är väl bara f-bolagens egna villkor. Vissa bolag säger väl: "förare av mc:n får endast vara försäkrad och personer folkbokförda på samma adress".
Andra bolag lägger en förhöjd självrisk om annan än försäkrad kört hojen.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
P-son skrev:
Ja det är olagligt.
Men trafikdelen gäller förstås vid olycka, men de flesta som skenar har nog helförsäkring eftersom det ofta blir billigt.

Det olagliga består i att du inte följt bolagets regler vilket du ju gått med på när du tecknade försäkringen.
Det kallas bedrägeri, fins nog med i en lagbok.

ordet försäkringsbedrägeri har de flesta hört, där ingår att fejka stölder och mycket annat.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
HanneZ skrev:
Bryter man de som står i kontraktet för försäkringen så bör man väl rimligtvis göra något olagligt.
Nä, allt som f-bolagen säger och skriver är inte lag.

Edit: däremot bryter du den överenskommelse du har med en motpart.

Last edited:

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Nr:18 skrev:
Jag tar ingen chans att komma billigare undan! De dyra försäkringspremierna har gjort att jag enbart kör på bana! Jag tröttnade när premien steg från 5500/hel/hel till 15000 för samma förs. Detta utan att jag använt försäkringen öht. Mitt argument baseras inte alls på möjligheten att komma billigt undan, utan på frågan om det är lagligt eller ej. Av/på-försäkring är lagligt, skenförsäkring är olagligt! Enkelt, eller hur?

När jag sa "er" menade jag inte dig som person. Vill bara ha en diskussion och vil inte hoppa på nån speciell...

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Men det va ett jävla tjöt! ;)

Skyll på dom som vurpar istället!
Det är dom som tar era pengar!
Finns jättemånga här på forumet som vistats på sjukhus i sommar!
(Inget ont om dom, de har bara haft otur och jag tycker lika mycket om dom som alla andra här! :))
Men det är det som kostar, en hoj för 40 000, varav hälften redan är betald i premie och självrisk är ingenting för försäkringsbolagen jämfört med sjukhuskostnaderna för en som skadat sig illa.

Får man inte vurpa nu då eller? :confused:
Klart du får det.....
Har du tecknat en försäkring så får du köra hur galet du vill! (så länge du håller hastighetsgränserna ;))
Inse att skenförsäkrarna bara är en liiiiiiiiiiiiten del av de ökade premierna!
Pröjsar du 15000 för en försäkring så går 14500 inte automatiskt till nån som ställt hojen på sin farmor.
Stölder är inte heller så bra för försäkringsbolagens ekonomi.....

(Ironi Mode ON)
När jag var 16-18 så övningskörde jag varje gång jag va me i bilen.
Man kan lätt säga att jag körde mest i familjen!
Ska farsan skriva över bilen och försäkringen på mig då eller????? :hihi
(Ironi Mode OFF)

Ta inte vad folk skriver så jävla allvarligt, svårt att veta med vilken ton personen har skrivit inlägget! :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Freakshow skrev:
Nä, allt som f-bolagen säger och skriver är inte lag.
Det är det visst, eller vad menar du?
Du godkänner ett avtal, förstår du inte att de kan få dit dig för bedrägeri?

Sen kanske de löser det genom kraftigt höjda självrisker, det är inget jag vet utan bara vad jag sett i sånna här trådar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jidetoft skrev:
Men det va ett jävla tjöt! ;)

Skyll på dom som vurpar istället!
Det är dom som tar era pengar!
Finns jättemånga här på forumet som vistats på sjukhus i sommar!
(Inget ont om dom, de har bara haft otur och jag tycker lika mycket om dom som alla andra här! :))
Men det är det som kostar, en hoj för 40 000, varav hälften redan är betald i premie och självrisk är ingenting för försäkringsbolagen jämfört med sjukhuskostnaderna för en som skadat sig illa.

:)
Trafikdelen är delad mellan alla fordon, men den är riskberäknad på bla ålder och var man bor och annat.
stöld och vagnskada delar vi inom vårt kollektiv på helt själva.

Nu kanske du förstår hur det huvudtaget kan fungera, för du har ju rätt, en person i rullstol i 40 år är inte gratis.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Silwer skrev:
Det är det visst, eller vad menar du?
Du godkänner ett avtal, förstår du inte att de kan få dit dig för bedrägeri?

Sen kanske de löser det genom kraftigt höjda självrisker, det är inget jag vet utan bara vad jag sett i sånna här trådar.
För att du inte gör som ett f-bolag eller nån annan du har en överenskommelse med behöver det inte betyda att du brutit mot någon lag!!!!
Du har däremot brutit den överenskommelse ni hade - och det kan få vissa konsekvenser.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Freakshow skrev:
För att du inte gör som ett f-bolag eller nån annan du har en överenskommelse med behöver det inte betyda att du brutit mot någon lag!!!!
Du har däremot brutit den överenskommelse ni hade - och det kan få vissa konsekvenser.
Det är samma sak, du har gjort ett försäkringsbedrägeri och i princip kan de då vägra utbetalning för skador på ditt fordon.
Däremot kan de inte vägra vård och ev. motparts skador, det kommer ju gå ut i vilket fall.
Att du inte hittar denna lag ordagrant i lagboken hjälper inte, du har brutit mot de krav som finns.
Sen att det kanske är möjligt att få in specialvilkor som nämnda av-på ställning eller liknade är en anan sak än att bara ställa hojen på farsan o låta honom försäkra den rakt av.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Silwer skrev:
Det är samma sak, du har gjort ett försäkringsbedrägeri och i princip kan de då vägra utbetalning för skador på ditt fordon.
Däremot kan de inte vägra vård och ev. motparts skador, det kommer ju gå ut i vilket fall.
Att du inte hittar denna lag ordagrant i lagboken hjälper inte, du har brutit mot de krav som finns.
Sen att det kanske är möjligt att få in specialvilkor som nämnda av-på ställning eller liknade är en anan sak än att bara ställa hojen på farsan o låta honom försäkra den rakt av.

Nu tror jag att du har fel. En regel skapad av ett f-bolag är inte samma sak som en lag stiftad i riksdagen. Det är som om du röker där det är rökning förbjuden på krogen, du bryter mot en regel men det är inte en lag som gäller att man inte får röka.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Markus skrev:
Nu tror jag att du har fel. En regel skapad av ett f-bolag är inte samma sak som en lag stiftad i riksdagen. Det är som om du röker där det är rökning förbjuden på krogen, du bryter mot en regel men det är inte en lag som gäller att man inte får röka.
Inte riktigt imho.
De kan faktiskt enligt deras regler vägra utbetalning om de misstänker oegentligheter, det skriver man ju på så att säga när man tar försäkringen.
Jag vet folk som blivit åtalade för försäkringsbedrägeri av försäkringsbolag, så på sitt vis hör det ihop med våra lagar även om det ju inte just är de regler som står i försäkringspapperna som är lagen.
Men ok, jag förstår hur du menar, men i slutändan ligger man illa till iaf.

Nog om detta.

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
På väg...
Som jag skrev i den numera låsta tråden...

Ärligt talat så fattar jag inte resonemanget kring "Jag har aldrig krashat men ändå ska jag betala 20-40kkr" vafan tror ni en singelolycka med invaliditet som utgång kostar egentligen? Det är ju inte bara mc:n som ska ersättas. En 25-åring som klotar och kanske aldrig kan arbeta mer och dessutom behöver assistenter för att kunna fortsätta leva drägligt. Sjuklön/pension i 60 år á 200kkr, 2 assistenter (kanske fler beroende på skadans art) i 60 år á 400kkr (inkl skatt och sociala avgifter). Till detta tillkommer utredningskostnader och sjukbesök, anpassning av hem och eventuell bil. Det kan ni ju räkna lite på...

OCH HÄR PRATAR VI SINGELOLYCKA

Även om du betalar 20-40kkr per år i hela ditt hojliv kommer det inte vara en bråkdel av det du kostar OM du krashar illa någongång i framtiden. Det är just därför som dina hojbröder hjälper dig i en sådan situation genom sin höga premier.

Jag tycker att vi ska vara jävligt glada att försäkringsbolagen överhuvudtaget erbjuder ett skydd för den hobby som mc-åkning faktiskt utgör.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Silwer skrev:
Jag förstår Silwer - men lagen och försäkringsbolags villkor (intern skrivna regler, s.k. bolagspecifika regler) är inte samma sak!!!

Men nog om det, vi är på samma linje va, olika tankesätt bara.

Men en annan sak slog mig.
När man talar skenförsäkrat så borde väl det inte gälla om sonen försäkrar sin hoj på sin pappa som bor och är skriven på samma adress som sonen. Om nu bolaget säger att förare får vara personer folkbokförda på samma adress.
Skenförsäkra är väl just att en grabb på 22 år som bor i Stockholm försäkrar hojen på sin mamma som flyttat till Föllinge. Tror vi tidigare skrev om far & son-grejen.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Shaggy skrev:
Som jag skrev i den numera låsta tråden...

Ärligt talat så fattar jag inte resonemanget kring "Jag har aldrig krashat men ändå ska jag betala 20-40kkr" vafan tror ni en singelolycka med invaliditet som utgång kostar egentligen? Det är ju inte bara mc:n som ska ersättas. En 25-åring som klotar och kanske aldrig kan arbeta mer och dessutom behöver assistenter för att kunna fortsätta leva drägligt. Sjuklön/pension i 60 år á 200kkr, 2 assistenter (kanske fler beroende på skadans art) i 60 år á 400kkr (inkl skatt och sociala avgifter). Till detta tillkommer utredningskostnader och sjukbesök, anpassning av hem och eventuell bil. Det kan ni ju räkna lite på...

OCH HÄR PRATAR VI SINGELOLYCKA

Även om du betalar 20-40kkr per år i hela ditt hojliv kommer det inte vara en bråkdel av det du kostar OM du krashar illa någongång i framtiden. Det är just därför som dina hojbröder hjälper dig i en sådan situation genom sin höga premier.

Jag tycker att vi ska vara jävligt glada att försäkringsbolagen överhuvudtaget erbjuder ett skydd för den hobby som mc-åkning faktiskt utgör.

Men, ett konstruktivt och välformulerat inlägg som inte riktar sig till nån speciell individ på forumet!! :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Freakshow skrev:
Jag förstår Silwer - men lagen och försäkringsbolags villkor (intern skrivna regler, s.k. bolagspecifika regler) är inte samma sak!!!

Men nog om det, vi är på samma linje va, olika tankesätt bara.

Men en annan sak slog mig.
När man talar skenförsäkrat så borde väl det inte gälla om sonen försäkrar sin hoj på sin pappa som bor och är skriven på samma adress som sonen. Om nu bolaget säger att förare får vara personer folkbokförda på samma adress.
Skenförsäkra är väl just att en grabb på 22 år som bor i Stockholm försäkrar hojen på sin mamma som flyttat till Föllinge. Tror vi tidigare skrev om far & son-grejen.
Jo, vi menar nog samma sak, jag trodde du ville få det till att det var ofarligt på nåt sätt, sorry.

Andra frågan så beror det ju på om de kommer på vem som körde vid olyckan och om bolagen anser att hojen egentligen brukas mest av grabben.
Annars lär de ju få ut sina stålar, men som många varnat (fast ingen lyssnar) så blir det allt vanligare att man får nobben i sånna här lägen.

Jag tror försäkringarna kommer bli med anpassade än nu, finns ju tex nu 40års försäkringar och då får inte en person under 40 köra hojen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Freakshow skrev:

Nej, en skenförsäkring är om någon annan än den med ekonomiskt intresse i den försäkrade varan/föremålet/produkten har registrerats som ägare för att påverka premien. Sedan att det blir dels omöjligt att bevisa för fb i ovan scenario och att de inte ens ser någon orsak till att undersöka är en annan sak.

Jag tror de struntar i att anmäla (försäkringsbolag åtalar inte själva som någon skrev) så länge de inte betalat ut något. De avstår nog bara från att betala och hänvisar till möjligheten att stämma dem, skulle jag tro.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept