Jag snubblade över denna tråden idag o har läst igenom hela tråden med stort intresse, jag har även klickat in mig på länkarna o tycker reportagen är bra. Att man trycker en gång på en länk gör ingen skillnad, men det handlar om att ju flera som gör något, ju större kan resultatet bli.
Jag tycker Eriks tanke med tråden är helt klockren och förstår inte alls Swedies kritik...
Allt för många ser det som svårt, jobbigt omöjligt, ointressant att jobba för något som RR i Sverige...landet där ingenting inom motorsport fungerar o får utrymme...
Resonerar man så , så har man själv satt gränserna !
Allting går, det är bara mer eller mindre svårt
Om jag förstår Erik rätt så är han ute efter samma sak som mig...Alla kan göra någonting... Vad kan DU göra ?
Då tänker jag i stora drag på alla utövare och ideellt arbetande människor i klubbar/föreningar och även inom Svemo (även om det är ett kapitel för sig)
Många snackar Motogp o wsbk men även dom är ju små i förhållande till annan sport här i sverige, och att spotta fram en superstjärna till dessa serierna på ett halvår är inget som händer.
Man kan göra som en del säger o hoppas på att någonting kommer att hända, eller så kan man själv bidra så gott man kan...
Själv sitter jag som ordf i en liten sektion i en liten klubb, men det finns hur mycket som helst som går att göra om man bara vill o orkar.
Jag är helt övertygad om att Erik gör helt rätt sak med sitt engagemang (utan att känna honom över huvud taget), men om det var en eller två till som gjorde samma satsning på annat håll så skulle det göra ännu större resultat...så ju flera som hjälps åt desto större effekt.
Jag jobbar hårt på att försöka marknadsföra motorsport i mindre klasser Minimoto, 70racing, Honda 100cc academy cup bla som är helt perfekta instegsklasser till Roadracing, Hur många av er som snackar Roadracing vet om dessa klasser eller räknar det över huvud taget till Roadracing ?
Bla så har både Robban Gull o Erik Lindroth kommit från dom här serierna innan dom klev upp liksom Rossi och Biaggi som började på minimoto för många år sen...
Här håller jag med Erik fullständigt...ett sammarbete kanske vore rätt ok !
Tyvärr så har Svemo uttalat sig att det där med tillväxt är något som klubbarna får jobba med... I mina öron låter det lite som ett knasigt resonemang "någon annan får stå för det".
Om nu detta är läget så får det ju bli så, jag förstår bara inte hur svemo kan svara så när deras egna policy säger så här:
Minimotosektionen i Svemo bildades under vintern –2003. Ambitionen: sektionen
skall tillgodose både förare och tävlingsarrangörer, så att på sikt kunna bidra till en både större och starkare sport i landet.
Nog om detta.
Ett samtal ringde jag för att fråga om en tidning ville komma o göra ett reportage om våran sport (minimoto), det gav oss tre helsides uppslag i en rikstäckande mc tidning !
Vad kan DU göra ?
Mvh Jonas