Varför är Roadracing inte större - ett tankefel?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Bara något jag reagerade på när jag fick det senaste numret av Svensk Motorsport var att det inte var en enda bild från racet i Pro Superbike.
Ingen artikel, ingenting.

Det är ett tre sidor stort uppslag med bilder från premiären på Mantorp och den enda bilden dom orkar lägga upp är en bild tagen av stenys älg på hans skinnställ!!
Resten handlar om bilar.

Lite längre bak i tidningen står det några rader om att det var svårt att kora vinnaren i Pro Superbike.

Att inte ens Svensk Motorsport tycker att roadracing är värd mer uppmärksamhet tycker jag är helt befängt.

Aha du tyckte inte 5 meningar i en hel tidning om enbart motorsport räckte? Till och med Säljes annonserna fick mer plats per styck än delen om Pro Superbike......SKAMLIGT.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Aha du tyckte inte 5 meningar i en hel tidning om enbart motorsport räckte? Till och med Säljes annonserna fick mer plats per styck än delen om Pro Superbike......SKAMLIGT.

Jag hade förväntat mig schyssta bilder och en stor artikel men fick det du precis skrev. En riktig besvikelse!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tjockisen i Rookie1000 har rätt. Biaggi började med gat-Aprilia 125 som 18-åring. Rossi började med MiniMoto.
Wow, en tvåtaktstaliban med en kappsäck stor som ett garage och fylld av ursäkter för att inte köra längre ger mig rätt :banana
Jag hade förväntat mig schyssta bilder och en stor artikel men fick det du precis skrev. En riktig besvikelse!
Inte konstigt att så många valt att inte nappa på deras erbjudande om prenumeration. En skräptidning helt enkelt!

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
proffs vs amatörer

Självklart vill alla här på SH lyfta fram hojstatusen - det är iaf. min utgångspunkt. Men som vanligt så finns det alla nivåer på vilja, kompetens och inte minst FÖRUTSÄTTNINGAR (såväl ekonomiskt, tidsmässigt som intellektuellt).

Jag tillhör nybörjarna, ganska okunnig om alla olika serier MEN älskar att åka hoj - gärna med fartkänsla...
Av den anledningen tog jag med mig yngsta grabben (som fortfarande övningskör MC) till Gelleråsen i början av april och upplevde en fantastisk helg när vi tog RR-licens (eller iaf utbildningen, nu väntar val av klubb mm innan själva licensen är ett faktum). :)

- Är jag beredd att köpa en specifik hoj (enbart för bana) bara för att jag tycker det är roligt att åka fort ???

Frågar du mig så är svaret JA !!!:banana
Frågar du familjen som vill ha utlandssemester, huset färdigt, två vattenscootrar, fränare bil,... listan kan göras lång...
SÅ blir svaret NEJ... :fatta!

Jag kommer antagligen till vintern att ställa mig vid pelarborrmaskinen och hålborra alla pluggar, bultar, mm. samt köpa glödgad tråd och börja naja - för att sedan kunna åka säkrare "för nöjes skull"...:tummenupp

Min uppfattning är att den stora massan här på SH säkert skulle köra bana om/när den är (kalla det för) "lätt tillgänglig". Dvs. man kan/får åka med den hoj man är glad över att man har haft råd att köpa (annars skulle väl alla ha en Desmodici RR bara för lite lörda´s skoj...).
Banorna är få och skall delas mellan många olika grupper - här görs ett fantastiskt bra jobb !!! Jag stödjer det till fullo.
Jobba på att även fortsättningsvis skapa enkla inträdesmöjligheter till banåkning för "vanliga SH åkare" (såsom mig) och jag är säker på att "Valentino Svensson" dyker upp. Det handlar ju om att få den stora massan intresserad av att sätta sina rekord på en bana - inte på en bit landsväg. :näsblod
Med massan kommer många andra fördelar bl.a. sannolikheten att hitta god föryngring inom sporten. (formerna för det är jag inte kompetent att bedömma)

Jag tror att just detta är ytterliggare en pusselbit att ta med i beräkningen när ni*) sammanställer kartbilden som förhoppningsvis skall lyfta hobbyn.

*) Ja, jag vet att jag inte hinner med att göra detta själv - tyvärr, jag gör dock alltid mitt bästa för att vara en god ambassadör för denna hobby !!!

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag snubblade över denna tråden idag o har läst igenom hela tråden med stort intresse, jag har även klickat in mig på länkarna o tycker reportagen är bra. Att man trycker en gång på en länk gör ingen skillnad, men det handlar om att ju flera som gör något, ju större kan resultatet bli.

Jag tycker Eriks tanke med tråden är helt klockren och förstår inte alls Swedies kritik...

Allt för många ser det som svårt, jobbigt omöjligt, ointressant att jobba för något som RR i Sverige...landet där ingenting inom motorsport fungerar o får utrymme...

Resonerar man så , så har man själv satt gränserna !

Allting går, det är bara mer eller mindre svårt :tummenupp

Om jag förstår Erik rätt så är han ute efter samma sak som mig...Alla kan göra någonting... Vad kan DU göra ?

Då tänker jag i stora drag på alla utövare och ideellt arbetande människor i klubbar/föreningar och även inom Svemo (även om det är ett kapitel för sig)

Många snackar Motogp o wsbk men även dom är ju små i förhållande till annan sport här i sverige, och att spotta fram en superstjärna till dessa serierna på ett halvår är inget som händer.

Man kan göra som en del säger o hoppas på att någonting kommer att hända, eller så kan man själv bidra så gott man kan...

Själv sitter jag som ordf i en liten sektion i en liten klubb, men det finns hur mycket som helst som går att göra om man bara vill o orkar.

Jag är helt övertygad om att Erik gör helt rätt sak med sitt engagemang (utan att känna honom över huvud taget), men om det var en eller två till som gjorde samma satsning på annat håll så skulle det göra ännu större resultat...så ju flera som hjälps åt desto större effekt.

Jag jobbar hårt på att försöka marknadsföra motorsport i mindre klasser Minimoto, 70racing, Honda 100cc academy cup bla som är helt perfekta instegsklasser till Roadracing, Hur många av er som snackar Roadracing vet om dessa klasser eller räknar det över huvud taget till Roadracing ?

Bla så har både Robban Gull o Erik Lindroth kommit från dom här serierna innan dom klev upp liksom Rossi och Biaggi som började på minimoto för många år sen...:tummenupp

Här håller jag med Erik fullständigt...ett sammarbete kanske vore rätt ok !

Tyvärr så har Svemo uttalat sig att det där med tillväxt är något som klubbarna får jobba med... I mina öron låter det lite som ett knasigt resonemang "någon annan får stå för det".

Om nu detta är läget så får det ju bli så, jag förstår bara inte hur svemo kan svara så när deras egna policy säger så här:

Minimotosektionen i Svemo bildades under vintern –2003. Ambitionen: sektionen
skall tillgodose både förare och tävlingsarrangörer, så att på sikt kunna bidra till en både större och starkare sport i landet.

Nog om detta.

Ett samtal ringde jag för att fråga om en tidning ville komma o göra ett reportage om våran sport (minimoto), det gav oss tre helsides uppslag i en rikstäckande mc tidning !

Vad kan DU göra ? :tummenupp

Mvh Jonas

Kanske är dags att ta tråden tillbaka till ämnet ...:tummenupp

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
YZF-R6 2007
bra gjort Erik!!!

Hade de inte varit för denna tråden hade jag missat länkarna till TV4.

Tycker du har helt rätt inställning, att som många andra säger "sporten är för liten" visar på helt fel attityd. Det är fler förare med licens än någonsin tidigare och tack vare alla banarrangörer som skapar ett intresse hos vanliga gatåkare kommer det fortsätta växa!

Kanon att TV4 börjat göra lite reportage om roadracing, det finns ju ingen häftigare sport:yoparty

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nope, inget KM för mig. Slickar såren efter nederlaget i helgen och tänkte ta "revansch" på Åsen i juli :)

Lycka till med körningen :tummenupp

VA??? Jag är ju i tyskland och lämnar min tredjeplatspokal helt öppen för dig att ta! jävla fegis!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept