Varför är Roadracing inte större - ett tankefel?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag är en av de som uppskattar en sån här tråd då de väcker slumrande tyckare och man kan utifrån det komma framåt.
Att sitta och titta bakåt hela tiden på hur det är gör inga mirakel, framåt är det man skall och framåt skall man titta.

Att inslagen har kommit upp så pass bra är toppen, jag själv har bidragit så pass som jag kan med att rekommendera till nära o kära.

Nu så undrar jag hur uppmärksamheten skall förvaltas, för det hjälper absolut ingenting att komma med på TV4 en söndag, och absolut så tror jag inte att du, Eric, tror det heller.
Mina tankar är att eftersom Viasat har startat ett engagemang på motorsidan så är det ju rätt tillfälle att förvalta det, de har sportsändningar där man kan få in resultatrapportering, deras ägare (stenbeckgruppen) äger även Metro vilket gör att de har kanalerna in på en mycket stark tidning där man kan göra reportage och även profileringar av förarna i en återkommande artikelserie. Viasat Motor sänder ju även MotoGP och då kanske man kan arbeta på att få in en av PSBKförarna och kommentera ett race eller i alla fall vara gäst i studion.

På detta sätt så får sporten mer uppmärksamhet och Viasat som promotor får ut mer av sin satsning.

Sen att ha förare som Freddy som verkar vara väldigt mediatränad och van borde man ju slänga in framför kameran oftare.

Med andra ord, titta framåt och se vad vi mer kan göra för sporten... men som många redan nämnt, först och främst måste det vara ordning i hemmet, regler måste vara lätta att förstå inte minst för de som är involverade men även för åskådarna och arrangemanget måste vara intressant att besöka för annars tappar man ju de få själar som faktisk kommer dit för första gången.
 

Goran_R

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Solna
Hoj
Honda SP1
Har läst denna tråd med intresse.. Det verkar i alla fall finnas en gemensam vilja att utveckla Roadracingen i Sverige till något större hos dom flesta. Bra !

Ska Svensk RR vara något som ses av ett par hundra anhöriga eller vara TV-sänt med mycket publik ?

Jag tror inte att man på kort sikt kan göra RR lika populär som i vissa andra länder.
Men ProSuperbike kan fortsätta att vara en viktig bestånds del i STCC.
Man måste se STCC som en helhet. Få skulle åka långt till en bana för att se 2 x 25 minuter STCC racing. Men med hjälp av supportklasserna så har man ett attraktivt paket att erbjuda.
(Tyvärr medför det ett tight tidsschema och att man kanske måste jämka lite på en del praktiska saker. Men allt gåt att förbättra om alla drar åt samma håll.)

Det viktigt är att ProSuperbike tar den chansen till exponering för att visa att man finns.
För många små besökare är kanske gridshowen större än racet.
Har ni sett en 6-åring som får en autograf av en "riktig racerförare" ?
Det är så man bygger en publik över tiden och skapar profiler.
Och det är superviktigt att man som #43 anstränger sig lite för att skapa en kontakt med intresserade. (Jag kommer förbi på Gelleråsen !)

Med tanke på det var jag mycket förvånad att bara ett fåtal förare var på Mantorp I söndags när alla visste att TV4 skulle göra ett inslag. Men om det inslaget bara lockar 100 nya besökare till Gelleråsen så är det en bra början.

Marknadsföringen måste ske på alla plan och om alla som läser detta kommer till minst ett race i sommar och tar med sig en kompis så får fler uppleva racing live !

MvH
Göran R
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och som förut - kvinnlig 7 kamp har ca 130 utövare i världen. Skidskytte lär motsvarande ha ca 200+ utövare - och dessa får bra mycket mer TV än RR i sverige...
Vilket i sig är helt logiskt. I de två sporter du nämner har vi (eller har haft) utövare som tillhör de bäst i världen. Samma sak gäller fotboll, ishockey, slalom, tennis osv.

Istället för att lägga en massa energi på att sprida sporten till massorna kanske man först ska försöka få till en vettig produkt. En bra produkt säljer sig ofta själv, som bekant, och i dagsläget känns inte Pro Superbike moget. Klassen behandlas inte som man skulle kunna förvänta sig från STCCs sida vilket är beklagligt men tanke på den underhållning den skulle kunna ge publiken och TV-tittarna.

Vem som bär ansvaret för "produkten" låter jag vara osagt eftersom det ofrånkomligt leder till arga inlägg från folk som tycker att man ska göra det bättre själv osv.

Den här typen av trådar, om hur vi ska få fart på svensk roadracing, dyker upp ett par gånger per år och har gjort så de senaste 5-6 åren. De leder oftast ingen vart och i grund och botten tror jag att det beror på bristen av det samarbete, som du Eric, efterlyser. Diverse banägare, Svemo mfl verkar inte vara villiga att ta fram ett koncept som gynnar sporten utan ser i första hand till sina egna intressen. Så det är där jag tror att man ska börja, genom ett samarbete som tillsammans tar fram produkten/produkterna, en marknadsföringsplan osv.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det finns inte idag utan Svemo förlitar sig på ideellt arbete.

trots en fantastiskt hög anmälningsavgift till tex STCC/Mantorp är fortfarande funktionärer ideelt arbetande.
SVEMO's ersättning till tex besiktningschef/domare etc finns på SVEMO's hemsida, sist var jag kollade var ersättningen 600kr per dag om man jobbade mer än 5 timmar som besiktningschef.

allt baseras på ideelt arbete i den här sporten, såsom många andra, man kan bara hoppas på att intresset ökar

//håkan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
trots en fantastiskt hög anmälningsavgift till tex STCC/Mantorp är fortfarande funktionärer ideelt arbetande.
SVEMO's ersättning till tex besiktningschef/domare etc finns på SVEMO's hemsida, sist var jag kollade var ersättningen 600kr per dag om man jobbade mer än 5 timmar som besiktningschef.

allt baseras på ideelt arbete i den här sporten, såsom många andra, man kan bara hoppas på att intresset ökar

//håkan
Jo funktionärer förstår jag är ideella och frivilliga. Men ju högre upp i befattningen det blir och fortfarande "ideellt" så kan jag nog tycka att orken lär avta rätt fort.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Re S&S 3M:

Tror en av utmaningarna med forum som tex ”SH” är att många lätt kan skriva sig som specialister(?) Så även jag!

Bieffekten på ett forum blir det interna "tyckandet" som är långt ifrån konstruktivt. Allt som oftast är det skrivanden som "någon borde" eller har "har någon hört", "har någon gjort eller sett" - är förödande och driver bort INITIATIV att göra ngt själv eller i grupp!
Det är fritt att skriva och det leder förhoppningsvis till engagemang – och det är det jag med flera söker idag.

Inställning
Nej, jag säger att du skriver oklokt - vi har bla VM titlar (Lindström vann Endurance VM), Europamästare (Hanson) och GP startande förare i Pro SBK. Klassen och konkurrensen är otroligt bra och i sig en fantastisk produkt. Men att tro att en bra produkt säljer sig själv i dagens mediala och konkurrensutsatta samhälle är att leva i det förgångna. Inget säljer sig själv - även om det är bra! Vi behöver profiler + mediabelysing och för detta krävs det som jag skriver = samarbete, inställning och motivation. Om man inte jobbar med och FÖR massorna så når man inte resultat. I vart fall inte det resultat jag eftersträvar.

Att vidare påstå "STCC borde behandla och förvalta PRO SBK bättre" tyder på bristande kunskap. Vilket är naturligt då de flesta läser sanningarna på forum som tex detta – utan att konstruktivt söka reda på fakta. Idag tar man oftast den lättaste vägen och forum är mkt enkla att ta till sig men, läsaren borde ge sig själv lite självinsikt och inte tro på allt som skrivs utan nyfiket fråga om fakta.

Läsaren får tro på vem man vill
Men jag jobbar idag för att framgången för PRO SBK och RR skall bli verklighet. Med den framtagna marknadsplanen och några av de partners jag jobbar med (STCC, SVEMO, PR Byrån, Banägare, Mediefolk, Aspen mfl) kommer att ge resultat. Och – även om man inte tror det är samtliga överens om att jobba för samma mål.

Självklart har du och många andra rätt i att det ofta är egna intressen hos några av de jag nämner som partners går först. Därav är jag glad över konjukturen som nu emellanåt underlättat och ibland tvingat fram samarbeten till det jag försöker skapa.

En önskan, lånad av andras kloka ord är
”Fråga inte varför RR /Media märks så lite – fråga istället hur du kan hjälpa dem att synas” = Get critical mass!

Summerat,
Om jag kan skapar möjligheter för att nå 2,5 milj TV4-tittare (för de 3 inslagen) kan du som vill samarbeta sända TV länkarna vidare till bekanta, berömma journalisterna som skriver och då skapa INTRESSE.

Fantastisk nog så låg TV-klippen från Mantorp på 5e plats bland de mest sedda inslagen på TV4 i fredags. Idag ligger det på 13e – oavsett en mkt stor framgång som tycker vi skall förvalta. Vad tycker du?

Mvh

/Eric
PS: Skrev mitt inlägg sent - och Håkan + Johnny - det ÄR för mycket idellt arbete vilket íbland drar ned kvaliten. Därför är det SÅ viktigt att få upp intresse och partners som kommer driva utvecklingen åt rätt håll - inkl höja ersättningen.
 

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Ort
jönköping
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
Att överhuvudtaget få motorsport att växa i sverige är mkt svårt ,beroende på att det finns starka krafter som ser det motsatta, och som jobbar ihärdigt för att motorsporten ska minska !
tyvärr är det många i sverige som inte inser det!..

Nyorientering i sak kan först komma i fråga när person har "själv" kommit till den slutsatsen(ovanstående) , först då kan man sätta sig ner o analysera läget o göra upp en plan hur man ska gå vidare!

Det är helt nödvändigt, o lära sig av historien och inte hasta fram i den goda tron att allt ordnar sig o alla i sverige egentligen innerst inne vill alla väl!
-jag tänker då på kommentarer som:
-.vaddå!-man kan ju inte se bakåt..man måste blicka frammåt!..bla, bla, bla. etc.etc.!
sånna inlägg i debatten saknar totalt verklighetsförankring!, och avslöjar en okunskap i ämnet!

I Omvärldsanalysen så måst en djupare analys av finland ingå!
varför är man där betraktad som världens "bästa" om man håller på med motorsport i finland !??
-svaret är att i finland finns en helt annan kultur för motorsport !
allmännheten är angagerad på ett positivt sätt o alla vill att de ska gå bra för de finska "hjältarna!

jag tänker på VM i rally, de kan i princip liknas i ett finsk nationellt mästeskap då typ 40% av alla förare är av finsk härkomst!
-VAD KONSTIGT VA!!!!???-NOT!

Formel 1 mästerskapet likaså, vi har haft Världsmästare Rosberg + nu också son, Salo,
världsmäsatre Häkkinen, Räkkönen och Kovalainen !!!...
nuförtiden kan man få läsa resultatlistan från ett formel 1 lopp o det står 3 finländare på de tio första placeringarna!
Konstigt va!?-NOT..

Nu i roadracing är Kallio på G i motogp kungaklassen!
lägg dessutom in i kalkylen att...finland är ett minoritetsland i europa / världen med bara dryga 5 miljoner invänare!
-hur är de möjligt!?

vad har sverige o komma med!?svaret är tyvärr!-allt för litet..!..
vad är det som skiljer sverige från finland och hur jobbar man för att komma upp till den finska nivån !?

det är hur man besvarar den här frågorna som avgör om man kommer lyckas i försöken att göra motorsport o roadracing medialt framgångrik och socialt accepterad i Sverige!

nå iaf har jag ett förslag!...hur man ska förbätra förutsättningarna på lång sikt iSverige!

_jag tycker att genom förarförening o arrangör/ generalagenter/svemo ska man till sätta en person som ska ha heltidsjobb att promota RR sporten i swerige !..det är första steget!..
-helt enkelt en ombudsman , typ!
vad jag förstår så gör ju eric det redan men, jag är inte insatt hur upplägget ser ut exxakt!?
Eric berätta gärna mera!??

vad sen den "ombudsmannen" exxakt ska jobba med ?? !det beror ju på hur man ser ovanstående problemställning!?

-lycka till oss alla! :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
@Eric: Vi behöver inte diskutera detaljer angående sportens popularitet men de titlar du räknar upp är för mig som förare imponerande men en fis i rymden om du jämför med vad Klüft, Magda, Stenmark, Borg, Edberg, Wilander mfl har åstadkommit.
Vad jag menar är att vi inte kan jämföra framgångarna i Roadracing med andra populära sporter så länge vi inte har en toppförare i MotoGP, BSB, AMA eller WSBK för att nämna några av de största serierna.

Angående hur Pro Superbike behandlas av STCC hämtar jag inte enbart min information från SH. Jag känner flera stycken som kör i Pro Superbike och pratar dessutom med andra förare i depåerna runt om i Sverige. Att höra tex Privatförarnas missnöje över de guld och gröna skogar som utlovades innan säsongen men som inte uppfyllts gör ju inte att jag personligen känner att STCC/Pro Superbike organisationen tar sin produkt på fullt allvar.
När man sedan läser och får höra direkt från dem som var där hur illa tex starten sköttes på Mantorp blir det vatten på den kvarn som redan snurrar.
Nog om det!

Jag tycker att du gör ett kanonjobb för Pro Superbike, ett arbete som kanske kan ge även "vanlig" roadracing en puff i rätt riktning med bättre mediabevakning, publik osv :tummenupp
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag halkade in på denna tråd och har läst den med intresse. Jag är en hobbybanåkare utan tävlingsambitioner som tycker att RR är den roligaste motorsporten att titta på. Dock tittar jag på MotoGP regelbundet, WSBK när jag hinner (fast det är bättre rejs för det mesta) och i princip aldrig på PRO SBK. Detta trots att jag har Viasat Motor så blir det inte av. Jag är även aktiv inom N-R-S när jag har tid och möjlighet för jag vill hjälpa till med sporten.

Några av de frågor och tankar som dyker upp hos mig när jag läser inläggen är följande.

- Hur kan Speedway vara så populärt i Sverige? De har avlönade heltidsproffs som tjänar pengar på sin sport. Vi har både täckning i direktsändning av GP sammandragen men även av Elitserien i Sverige. Visserligen har vissa klubbar ekonomiska problem men ändå verkar många ha rätt välfyllda läktare. Hur har dom lyckats få denna uppmärksamhet? Vad kan RR lära sig om marknadföring och aktiviteter från Speedway? Den största orsaken till framgången tror jag ligger i uppmärksamheten kring Tony Richardsson och sporten lever fortfarande i kölvattnet av detta här i Sverige.

- Hur stort var IndyCar-serien i Sverige innan Kenny Bräck blev så framgångsrik? Hur stor är sporten i Sverige nu när han har slutat?

- Fredrik Ekström har gjort att SVT visar DTM.

- Motorsport i allmänhet är jättestort i Sverige, allra helt på bilsidan där folk har bättre kopplingar till sig själva, på gräsrotsnivå. En enkel dragracingtävlig i Sundsvall drar 10-tusen åskådare över en helg. Men det är inte socialt och allmänt accepterat utan har alltid ansetts vara smutsigt och bullrigt, jmf med Finland.

Sensmoral, så fort Sverige har haft framgång inom motorsport, har media varit rätt snabba på att snappa upp och visa detta. Sedan gäller det att på ett bra sätt förvalta och förädla denna uppmärksamhet. Försvinner dragplåstret försvinner intresset om man inte kan ta fram något nytt. Vi har inte haft någon toppförare i RR på en mycket lång tid och för att lyfta sporten snabbt så kan detta vara vad som krävs.

Vad som kanske skulle öka det mediala intresset och därmed allmänhetens uppmärksamhet för sporten vore kanske att öka samarbetet med den nu mest framgångrika svenska teamägaren och det måste väl ändå vara Stiggy Motorsports? Det är väl det närmaste världselit det går att komma just nu tyvärr inte med svenska förare.

Annars gäller väl samma när man säljer in Roadracing och PRO SBK som när man säljer in någon annan produkt. Hårt och målmedvetet arbete för att göra produkten attraktiv för kunden - för det är ju ändå han som väljer i slutändan.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag tror det viktigaste för att skapa intresse för sporten är att göra den spännande för åskådare och TV. Skulle MotoGP vara lika intressant utan alla fina kameravinklar och mellantider. Där man tydligt kan följa hur det går.

Kolla på "5 milen" tex hur spännande hade det varit om man inte fått några mellantider och bra kommentatorer. Bara titta på Gunde Swan (åker han fortfarande?) när han stakar 2 timmar i sträck är ju föga imponerande.

Mer resurser till kommentatorer och bättre tidtagningssystem....där lägger jag min röst.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag halkade in på denna tråd och har läst den med intresse....
Jag tycker att du har helt rätt!
De motorsporter som blivit stora i Sverige under en kortare eller längre tid har blivit det pga framgångsrika utövare, inte pga att en liten skara har bett eller försökt påverka media att skriva/visa mer om sporten.

En sån sanning svider dock en del eftersom den skulle innebära att man måste få fram förare i världseliten och några såna har vi inte i dagsläget, tyvärr.

Vi kan klicka oss blodiga och skriva drösvis med mail till tidningar, vänner och bekanta. I slutänden kommer vi aldrig att få något stort intresse så länge vi inte har antingen en unik och enastående produkt som alla vill ha eller en förare i världseliten.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Upptakt + insikt?

Flera kloka inlägg tyder på engagemang - det föder framgång, bra!

Finland är en målande framgång inom motorsport, mycket tack vare samarbete där (om jag förstått rätt) F1 förare mfl är tvungna att några gånger per år promotera div tävlingar lokalt på hemmaplan. I första hand beror det på att motsvarigheten till SBF samt SVEMO stoppat in pengar till förarens satsning, dvs förarna måste betala tillbaks med engagemang - och samarbete för nya förmågor = BRA!

Någonstans vill jag be flera vakna upp (jag tror ni är vakna men skriver sömnigt) Förstår inte varför en del förringar de sportsmän som kör RR. Sorligt nog räcker det inte idag att vara talangfull för att nå VM, vilket för övrigt är ett av målen men mitt arbete. Historiskt kunde en SM vinnare köra VM och placera sig för att han var potent som förare (Anders Andersson tex) Men, vet inte hur många gånger detta behöver skrivas/sägas, idag behöver du stora pengar för att ens komma till start i VM. Och här ligger utmaningen - intresse + partners MÅSTE bli engagerade och se möjlighterna på RR arenan.

Lite förenklat kan man köra SBK VM om du har stor påse pengar. Om du INTE har det så ... kom igen när du har jobbat ihop den......

Att jag blir oroad hoppas jag du kan bortse ifrån, men att flera gånger antyda att "det går aldrig" det är så "svårt" och sporten måste bli större innan den kan bli... bättre & större - allt detta talar för att inställningen och attityden behöver förändras. Fortsätt så och resultatet blir exakt som det var igår, när mogondagen var idag och ingen stack ut hakan...

Visst, 10 000 klick gör inget jobb men kom med alternativ och KONSTRUKTIVA ideér. TV4 länkar gör INTE jobbet , men de kan underlätta för framtiden. Alla känner någon som känner någon som .... jobbar med TV, är reporter eller är potent sponsor.

Snälla alla, bryt gamla Jantelagar och tänk nytt & framåt. Samtidigt som historien måste kommas ihåg men den får inte ta överhanden när man vill framåt.


Jag vill - vill du?
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Jag tror att det har med kultur att göra...på sydligare breddgrader satsas det
för att få fram talanger osv....I Sverige så växer endast en sport när det kommer fram
en världstalang...och då kommer också pengarna/mediatäckning...Så länge vi inte får fram en "Valentino Svensson" så får nog tyvärr Roadracing leva lite i skymundan. Se tex på dam häcklopp...Hur många diskuterade det vid fikabordet på jobbet innan Kallurs och Ludmila kom fram....fast vi i Sverige har många som är intresserade av friidrott.
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag snubblade över denna tråden idag o har läst igenom hela tråden med stort intresse, jag har även klickat in mig på länkarna o tycker reportagen är bra. Att man trycker en gång på en länk gör ingen skillnad, men det handlar om att ju flera som gör något, ju större kan resultatet bli.

Jag tycker Eriks tanke med tråden är helt klockren och förstår inte alls Swedies kritik...

Allt för många ser det som svårt, jobbigt omöjligt, ointressant att jobba för något som RR i Sverige...landet där ingenting inom motorsport fungerar o får utrymme...

Resonerar man så , så har man själv satt gränserna !

Allting går, det är bara mer eller mindre svårt :tummenupp

Om jag förstår Erik rätt så är han ute efter samma sak som mig...Alla kan göra någonting... Vad kan DU göra ?

Då tänker jag i stora drag på alla utövare och ideellt arbetande människor i klubbar/föreningar och även inom Svemo (även om det är ett kapitel för sig)

Många snackar Motogp o wsbk men även dom är ju små i förhållande till annan sport här i sverige, och att spotta fram en superstjärna till dessa serierna på ett halvår är inget som händer.

Man kan göra som en del säger o hoppas på att någonting kommer att hända, eller så kan man själv bidra så gott man kan...

Själv sitter jag som ordf i en liten sektion i en liten klubb, men det finns hur mycket som helst som går att göra om man bara vill o orkar.

Jag är helt övertygad om att Erik gör helt rätt sak med sitt engagemang (utan att känna honom över huvud taget), men om det var en eller två till som gjorde samma satsning på annat håll så skulle det göra ännu större resultat...så ju flera som hjälps åt desto större effekt.

Jag jobbar hårt på att försöka marknadsföra motorsport i mindre klasser Minimoto, 70racing, Honda 100cc academy cup bla som är helt perfekta instegsklasser till Roadracing, Hur många av er som snackar Roadracing vet om dessa klasser eller räknar det över huvud taget till Roadracing ?

Bla så har både Robban Gull o Erik Lindroth kommit från dom här serierna innan dom klev upp liksom Rossi och Biaggi som började på minimoto för många år sen...:tummenupp


Här håller jag med Erik fullständigt...ett sammarbete kanske vore rätt ok !


Tyvärr så har Svemo uttalat sig att det där med tillväxt är något som klubbarna får jobba med... I mina öron låter det lite som ett knasigt resonemang "någon annan får stå för det".

Om nu detta är läget så får det ju bli så, jag förstår bara inte hur svemo kan svara så när deras egna policy säger så här:

Minimotosektionen i Svemo bildades under vintern –2003. Ambitionen: sektionen
skall tillgodose både förare och tävlingsarrangörer, så att på sikt kunna bidra till en både större och starkare sport i landet.


Nog om detta.

Ett samtal ringde jag för att fråga om en tidning ville komma o göra ett reportage om våran sport (minimoto), det gav oss tre helsides uppslag i en rikstäckande mc tidning !

Vad kan DU göra ? :tummenupp


Mvh Jonas
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bla så har både Robban Gull o Erik Lindroth kommit från dom här serierna innan dom klev upp liksom Rossi och Biaggi som började på minimoto för många år sen...:tummenupp
Har inget med tråden att göra men Biaggi började väl sin karriär i 125 som 18-åring, eller?
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Har inget med tråden att göra men Biaggi började väl sin karriär i 125 som 18-åring, eller?

Hej !

Tyvärr så kan jag för lite i ämnet historia, har själv bara läst det... att Rossi har kört minimoto vet jag, har sedan läst att både Biaggi och Capirossi också skulle ha kört minimoto i början av sin karriär....står för övrigt att läsa bla på svemos sida...

Men en sak vet jag säkert...att minimoto är en bra början om man vill gå vidare uppåt i klasserna...:tummenupp

Mvh Jonas
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hej !

Tyvärr så kan jag för lite i ämnet historia, har själv bara läst det... att Rossi har kört minimoto vet jag, har sedan läst att både Biaggi och Capirossi också skulle ha kört minimoto i början av sin karriär....står för övrigt att läsa bla på svemos sida...

Men en sak vet jag säkert...att minimoto är en bra början om man vill gå vidare uppåt i klasserna...:tummenupp

Mvh Jonas
Tjockisen i Rookie1000 har rätt. Biaggi började med gat-Aprilia 125 som 18-åring. Rossi började med MiniMoto.
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
En liten fundering bara...
När jag går in på STCC´s hemsida och börjar bland bilarna så hittar jag bilder på förare (klickbara som leder till en presentation) en resultattabell som har en kolumn för varje race.
Samma sak med JTCC, (Porche & Carreraflikarna länkar till respektive klass officiella hemsida).
Klickar jag sen på PRO-fliken och förare hittar jag en tråkig lista med namn, nästan alla länkar visserligen till en hemsida men inte alla. Under resultat finns senaste race, men ingen cool "tabell" där jag kan följa resten av säsongen.

Skulle jag dessutom vara intresserad av resultaten i Privatförarcupen (vilket jag är) så finns: zip, nada, NOLL info. Inte ens i resultattbellen finns nån liten prick/stjärna/P, whatever, som visar vilka som är med i den.
Går jag in under reglementen står det förvisso ett par ord, prisutdelning tror jag nämndes, men gick ju publiken bet på senast...

Om inte ens den egna organisationen jämställer sporter & förare så vet jag inte. Om jag ska leta potentiella sponsorer, intressenter och blivande publik vore det ju toppen om det gick att hänvisa till den officiella sidan.

(om man som helt ovetande googlar på privatförarcupen/privatcupen blir man heller inte lyckligare)

men vad vet jag? :glömdet
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bara något jag reagerade på när jag fick det senaste numret av Svensk Motorsport var att det inte var en enda bild från racet i Pro Superbike.
Ingen artikel, ingenting.

Det är ett tre sidor stort uppslag med bilder från premiären på Mantorp och den enda bilden dom orkar lägga upp är en bild tagen av stenys älg på hans skinnställ!!
Resten handlar om bilar.

Lite längre bak i tidningen står det några rader om att det var svårt att kora vinnaren i Pro Superbike.

Att inte ens Svensk Motorsport tycker att roadracing är värd mer uppmärksamhet tycker jag är helt befängt.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top