Varför är tjejer elaka?

Diversion

Guest
Vill bara påpeka att det är en farlig myt att bara personer med dåligt självförtroende mobbar och trycker ned andra. Visst kan det många gånger vara så, men lika ofta är en mobbare eller översittare en framgångsrik person med gott självförtroende. Motivet är dock annorlunda då.

Då kan det handla om att slå vakt om intressen och fastställa sin position som alfahanne (om det är en man) på t.ex. arbetsplatsen. Alltså rent praktiska/strategiska skäl för att vinna fördelar.

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Bikerbitch skrev:
[Skoltidningsdags!; Lite funderingar jag gärna vill ha "svar" på]

* Varför försöker tjejer trycka ner varandra [man blir kallad elaka saker etc]?

* Varför kräver tjejer så grymt mycket uppmärksamhet? Man skall helst säga att de är snygga och normalviktiga 15 gånger per dag

* Varför måste tjejer påpeka hur fula de är för att få repons i form av en snäll komplimang om att det inte alls är fula?

[Jag menar inte att detta gäller alla tjejer, men merparten jag har träffat beter sig såhär..vill ni gnälla så pm.a
Detta är ett seriöst skolarbete som kräver seriösa svar. TACK! ]

Ojoj. Tungt ämne du tar upp. Men som många redan har sagt har det att göra med självförtroende, som en följd av ett grupptryck också. En tjej som är lite av en "ledare" för en grupp har förmodligen ganska dåligt självförtroende. och så hackar hon på någon och sen följer resten av gruppen efter eftersom man inte vill vara den som blir hackad på.

det mänskliga psyket vill överleva.

2. Det är enbart en bekräftelsegrej. Man vill veta att man ser bra ut. Men det har förmodligen med samhällets ideal att göra i slutänden. Samt värderingar som man har med sig från familj och bekanta.

3. fånig fras. faktiskt. men återigen är det bekräftelse. Man måste se till att man som förälder ser till att ge sina barn integritet. För det är nog det absolut bästa botemedlet mot det här beteendet. Vi vuxna har ett ansvar att bli medvetna om det här. Det är nog svårt att göra så mycket åt dagens generation men huvudsaken är att vi blir medvetna om det och gör någonting åt det.

Nu blev det långt och kanske lite tradigt men men...:)

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Diversion skrev:
Vill bara påpeka att det är en farlig myt att bara personer med dåligt självförtroende mobbar och trycker ned andra. Visst kan det många gånger vara så, men lika ofta är en mobbare eller översittare en framgångsrik person med gott självförtroende. Motivet är dock annorlunda då.

Då kan det handla om att slå vakt om intressen och fastställa sin position som alfahanne (om det är en man) på t.ex. arbetsplatsen. Alltså rent praktiska/strategiska skäl för att vinna fördelar.

Generellt sätt så anser jag att en äkta alfa-individ är den som bryr sig om samtliga i flocken, men samtidigt ser till att det hålls en viss rangordning.
Skillnaden mellan människa och djur på den punkten är att det bara är människan som har statustänkande, djuren har ordningsföljd...
En bra ledare behöver aldrig ta till översittarfasoner utan sköter sitt åtagande med bravur ändå. Det är ledare med dåligt självförtroende eller som är inkompetent för sin uppgift som använder sig av nedtryckning. En sådan ledare respekteras inte och man känner inget förtroende för den, och den är definitivt inte omtyckt.

Last edited:

Diversion

Guest
Men din uppfattning om en äkta alfaindivid verkar inte stämma in på verkligheten. Allt handlar om pengar och makt så länge vi tittar på vuxenvärlden.

Alfahannen får andra hannar att lyda, han parar sig med de mest attraktiva honorna. Hela hans liv går ut på att uppnå och sedan säkra sin position inom flocken (samhället). Han måste hela tiden hålla andra kort annars riskerar han att ersättas av någon annan. Är detta ett trevligt beteende? Nej MEN hans agerande motiveras inte av osäkerhet eller dåligt självförtroende, snarare är det helt enkelt en praktisk avvägning. Det var det jag ville komma fram till.

Vi killar är enklare, vi använder dom metoder som funkar för att uppnå önskad effekt helt enkelt.

Exempel på detta är politiken.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Diversion skrev:
Men din uppfattning om en äkta alfaindivid verkar inte stämma in på verkligheten. Allt handlar om pengar och makt så länge vi tittar på vuxenvärlden.

Alfahannen får andra hannar att lyda, han parar sig med de mest attraktiva honorna. Hela hans liv går ut på att uppnå och sedan säkra sin position inom flocken (samhället). Han måste hela tiden hålla andra kort annars riskerar han att ersättas av någon annan. Är detta ett trevligt beteende? Nej MEN hans agerande motiveras inte av osäkerhet eller dåligt självförtroende, snarare är det helt enkelt en praktisk avvägning. Det var det jag ville komma fram till.

Vi killar är enklare, vi använder dom metoder som funkar för att uppnå önskad effekt helt enkelt.

Det du säger nu, säger inte emot mitt inlägg. Det finns ju trevliga och otrevliga sätt att vara en alfaindivid på. Jag anser att om du är det på ett otrevligt sätt så är du inte uppgiften mogen och lider då förmodligen av ett vacklande självförtroende.

Jag får byta ut ordet äkta mot genuin eller kanske optimal... :)

Last edited:

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Bikerbitch skrev:

* Varför kräver tjejer så grymt mycket uppmärksamhet? Man skall helst säga att de är snygga och normalviktiga 15 gånger per dag

* Varför måste tjejer påpeka hur fula de är för att få repons i form av en snäll komplimang om att det inte alls är fula?

[Jag menar inte att detta gäller alla tjejer, men merparten jag har träffat beter sig såhär..vill ni gnälla så pm.a

Du drar upp en stereotyp ju.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Diversion skrev:

Skulle vilja göra två inlägg här. Antropologiska studier på jägare-samlarefolk har ofta visat på ett helt annat ledarbeteende än det som du nämner och som finns hos vissa andra flockdjur. Människans situation är såpass annorlunda lejonens att det inte går att överföra direkt.

Det andra gäller skillnaden mellan män och kvinnor. Det är möjligt att det finns en genetisk skillnad, men den är svår att bedöma pga kulturell betingning. I de ursprungliga jägare-samlaresamhällena tyder mycket på att även kvinnor hade ledarroller i många sammanhang (kanske inte i första hand jakt, men inom andra viktiga områden).

MikkE

Guest
för att den som är störst, starkast, ballast, mest "inne" etc. får mest respekt, vänner, killar...
För att Ni (många i alla fall) har dåligt självförtroende eller bara tycker om att höra att en är så snygg. Egoist alltså!!!
Samma som andra frågan... Egoist!

typ..

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Enda tröstande jag kan komma med är väl att det avtar med åren,sällan man hör en "gumma"gå runt o oja sig så där.Sen är det väl lite så hos oss som hos alla andra djur,vi "slåss" ju om den lämpligaste hannen/honan att fortplanta sig med,ett evigt orrspel där killarna tränar o tjejerna klär upp o sminkar sig.Själv e man lite som en tjur,dom kollar ju efter en kossa med breda höfter då deras instinkt säger dom att hon kan nedkomma med en kalv o göra så lite åverkan som möjligt på den :rofl

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
När vi levde i jägarsamhällen var det männen som var ute och jagade...de hade fullt upp. Kvinnorna hade hand om matransonerna osv ...Det kan tänkas att kvinnorna hade mer tid till varandra och att göra sig fina osv. Vilket lever kvar i modifierade former än idag. Det är kanske en för lätt slutsats, men den är tänkbar. Med andra ord har det från början varit ett uttryck för kreativitet som lett till ett uppmärksamhetssökande gentemot det andra könet.

Nertryckandet är rivalitet kvinnor emellan för att haffa den snyggaste o dugligaste mannen. Precis som männen ska visa sig störst bäst o vackrast inför kvinnorna.

Sedan kan man även tänka sig att det eviga tjatandet om utseendet helt enkelt är brist på intressen...förutom sig själv då...Rätt trist i min mening. Tänk att vara ihop med ngn som säger jag jag jag jag hela tiden.

Första punkten är nog en mognadsgrej...iaf enligt mig. Annars är det ren mobbing oavsett kön.

Andra punkten: Du förutsätter att det är så. Har du belägg för det? Jag visste inte att man helst ska säga till mig att jag är snygg o normalviktig 15gnger per dag....Det skulle vara rent ut sagt förbannat jobbigt om någon sa det varje dag. I couldn't care less.

Tredje punkten: Måste dom det? Rent ut sagt dåligt självförtroende.

En annan sak oxå. Allt är inte svart eller vitt. Beroende på i vilket sammanhang man befinner sig och med vilka, så beter man sig på olika sätt. (Den tysta tjejen i skolan, kanske är den mest synnliga på träningen på eftermiddagen och är clownen i familjen. Bara för att man ser en sida betyder det inte att det är så den personen är.) Det som är gynnsamast för en själv. Och det behöver inte ha något med falskhet eller dåligt självförtroende att göra. Det är ren socialpsykologi bland annat.

Det blir alltid längre än vad man tänkt... :va

Klösan

Snygg rygg
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
BMW K1200 Rs
Bra och aktuellt ämne!!!

Brukar själv alltid försöka att säga något possitivt om andra-härligt att kunna göra människor glada.

Jag tror att den största vinsten hos alla individer är att se allt man är duktig på, fördelar kontra nackdelar och fokusera på dom. :)

Bra tankar föder bra handlingar osv.

Men jag tycker att vi spelar männen rätt i händerna genom att vara "tarvliga" mot varandra, se på männen dom ser ju upp till en duktig ledare.

Där har vi mycket att lära ifall vi pratar om att vi skall ha jämlikhet, vi slår undan benen på oss själva-Sorgligt men sant. :(

Bikerbitch skrev:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Acrid skrev:
Andra punkten: Du förutsätter att det är så. Har du belägg för det? Jag visste inte att man helst ska säga till mig att jag är snygg o normalviktig 15gnger per dag....Det skulle vara rent ut sagt förbannat jobbigt om någon sa det varje dag. I couldn't care less.

Eftersom jag varje dag har 17,18,19 och 20åringar omkring mig så är det vad jag hör som jag ifrågasätter här. Vissa saker i de tre punkterna förekommer även på detta forum. Jag spekulerar i huruvida det kan vara.
Alla tjejer behöver inte få höra att de är snygga och normalviktiga varje dag.
Men de finns ju därute och det var därför jag blev så nyfiken på vad folk tror sig det bero på.

Hagster; Jo, men vi är bara en redaktion. Jag kan be någon annan skriva artiklar, noveller, dikter etc utan att själv lyfta fingret till tangentbordet.
Är bara nyfiken på vad folk tycker och tänker ikring såna här saker.
Därför vill jag diskutera lite, få höra vad folk har för teorier och så, för att kunna bilda mig en uppfattning om hur saker och ting är och därigenom försöka skriva en artikel..

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Om folk (inte bara tjejer) bara kunde ge fan i att bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker när det gäller såna här saker så skulle världen vara ett bra mycket trevligare ställe.

Min fd sambo gick ofta omkring och muttrade om att det var ett par tjejer i vår dåvarande kurs som var så jobbiga. Hon menade att de var dryga och snackade skit osv. Då sa jag till henne att sluta bry sig och att lägga en massa energi på att vara sur på dem, utan att skratta åt att de var så patetiska istället. En vecka senare eller så så sade hon till mig att hon hade funderat över vad jag sade och att hon faktiskt "mådde mycket bättre" efter att ha resonerat så.

Om folk kunde vara sig själva, inte bry sig så mkt om andras åsikter men ändå respektera dem, samt att våga bjuda på sig själva så kan vi alla umgås och ha kul. Därmed inte sagt att alla ska stöpas i nån form av nonchalanta formar. Stora personligheter rockar!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Penguin skrev:
Om folk (inte bara tjejer) bara kunde ge fan i att bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker när det gäller såna här saker så skulle världen vara ett bra mycket trevligare ställe.

sådär säger du bara för att du har små fötter. :hihi

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
HAHA! Jag bara luras! Jag bryr mig ju inte om att du tycker att jag har små fötter såklart. Jag tycker själv att du har bautastora! :blah

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Penguin skrev:
HAHA! Jag bara luras! Jag bryr mig ju inte om att du tycker att jag har små fötter såklart. Jag tycker själv att du har bautastora! :blah

Edit; fötter alltså. :rodnar

Edit på riktigt. Observera att jag passade på att bjuda på mig själv genom att klanta till min edit till en qoute. :näsblod

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...