Varför är tvåtaktare vassare

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Mookie skrev:
Jag kommer ihåg när dom fortfarande körde prototyplastbilar i Paris-Dakar. Riktiga hemskingar som utan problem matchade rallybilarna i toppfart på plan öken, herre min skapare vilket pulver det var i dom.

Jag har försökt att googla upp lite info om Kamaz gamla racer som bokstavligen pulveriserade allt motstånd sista året men har inte kunnat hitta något matnyttigt. Jag vet att den var baserad på en brandbil av något slag med ett riktigt monster till motor, luftkyld, 2T,10 cylindrig diesel och om nu inte minnet sviker så bänkade åbäket 1200hk. Effektsiffran vill jag lämna lite öppen då detta är fritt ur minnet och jag har inte kunnat hitta något som styrker detta.

Japp lämnade ca 1200HK men den hade också 2 motorer om jag inte har helt fel. :kocko
Har ett fin klipp när den dånar om en Camel Peugeot så det stänker om det man kan tro att Peugeotn stannat för att röka. :D

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
OlleR skrev:
Hur är det med wankelmotorer då?

En wankelmotor har pga att det är en roterande kolv o inte en oscillerande (fram o tillbaka-rörelse) generellt sett mycket högre varvtal vilket gör att den utvecklar mer effekt ur mindre volym. Se tex på Mazdas motorer till RX-7:an som utvecklar 250Hk (tror jag) ur 1,3 liters slagvolym. Har inte kollat upp siffrorna exakt men jag tror att de stämmer "ganska" bra.

Jag är inte riktigt säker på hur ofta en wankel tänder men jag skulle tro att den tänder tre ggr per varv vilket bidrar till den höga effekten och den höga bränsleförbrukningen som Wankelmotorn är känd för.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Att wankeln har hög bränsleförbrukning beror främst på att den har så stort förbränningsutrymme. Detta beror på att kolvens rotation löpande frilägger "nya" kalla ytor av förbränningsutrymmet. Detta resulterar i att förbränningen konstant kyls av dessa ytor och som alla vet är vi ju beroende av just expansionen av gaserna under förbränningen.
Dem termiska verkningsgraden är alltså det största problemet med wankeln såvitt det gäller soppatörsten.

Gällande vevstakarnas längd så har det faktiskt en viss betydelse. Kom nu ihåg att vevstakens längd alltid mäts relaterat slaget.
Långa vevstakar gör att kolven accelereras och deccelereras mjukare än med korta stakar (i övrigt samma puffra).
Korta stakar gör att insugsfasen initeras kvickare (på 4-t).
Långa vevstakar är svagare. Eller rättare sagt så gör massan och längden att de frestas på mer vid höga varvtal än korta d:eek:.
Långa stakar ger mindre tryckkrafter mot cylinderväggarna från kolvarna. Ex vis brukar man vid hård trimning (typ överladdning eller stora mängder lustgas) av stora Cheva smallblock antingen hålla sig till 350-vev i 400-block (kortare slag ger mindre sidkrafter i loppen) eller använda extra långa stakar och kolvar som har kolvbulten mycket högt upp. Det finns även motorblock (400 truckblock??) som är extra höga för att möjliggöra långa stakar och mycket slaglängd.

Men andra parametrar som slag, borr, portning med mer har givetvis betydligt större betydelse för en motors karaktär.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
#Olsson# --> Det är "Rätt" DVD du köpt. Bra köp. Du kommer få se en av de fulaste kåpor som någonsin monterats på en 500:a...*burr*

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
#Olsson# --> Det är "Rätt" DVD du köpt. Bra köp. Du kommer få se en av de fulaste kåpor som någonsin monterats på en 500:a...*burr*
Jag tycker de var fräna som fan! Men det gav tydligen inte högre toppfart. Synd för det hade varit kul att se annorlunda kåpor på en gp-hoj.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Teddy satt uppe ännu en sen kväll och tittade på "Faster". Nu plöjde jag igenom "Interactive Racing" som visar mellan två och fyra varv från olika race där man själv kan välja vilken kamera man vill följa. Dels är det är skönt att slippa allt babbel från kommentatorer och dels är det kul att få se konsekventa åkbilder, typ tre varv från samma hoj. Inget prat, inga onödiga klipp, bara åkbilder och ljudet av en motorcykel. Underbart! Bäst var klippet som visar de tre sista varven från Philip Island 2001, när Rossi och Biaggi slåss om förstaplatsen. Tårarna var inte långt borta när man fick följa med Biaggi på hans Yamaha, han kör verkligen så mjukt och fint, man kunde nästan höra Wienervalsen spela i bakgrunden. Det var intressant att notera skillnaden mellan hans och Rossis betydligt mer ryckiga stil med tvära gasav- och påslag.

Sen har jag svårt att förstå varför dagens MotoGP-hojar måste se ut som de gör. De stömlinjeformade 500'orna är i mitt tycke överlägset snygga. De kantiga, högdragna och uppåtpekande bakdelarna på de nya hojarna liknar mest Tyska streetfightermonster vid sidan av de slanka 500'orna. Jag hoppas att när de minskar volymen på 4T från Överjävligt till bara För Mycket, kommer behovet av strömlinjeform åter att få råda över designen.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Teddy skrev:
Tårarna var inte långt borta när man fick följa med Biaggi på hans Yamaha, han kör verkligen så mjukt och fint, man kunde nästan höra Wienervalsen spela i bakgrunden. Det var intressant att notera skillnaden mellan hans och Rossis betydligt mer ryckiga stil med tvära gasav- och påslag.
Jag såg det också igår och fastnade totalt vid Gibernaus körstil! Det är intressant å se att alla kör på olika stilar men ändå så äre inte samma man i mål varje gång.

Undra om det går få tag på alla filmerna från alla frontmonterade kameror under säsongen nånstans?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Teddy skrev:
Sen har jag svårt att förstå varför dagens MotoGP-hojar måste se ut som de gör. De stömlinjeformade 500'orna är i mitt tycke överlägset snygga. De kantiga, högdragna och uppåtpekande bakdelarna på de nya hojarna liknar mest Tyska streetfightermonster vid sidan av de slanka 500'orna. Jag hoppas att när de minskar volymen på 4T från Överjävligt till bara För Mycket, kommer behovet av strömlinjeform åter att få råda över designen.
Aldrig. Gud bevare oss för skitnödig ko-looken.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Teddy skrev:
Teddy satt uppe ännu en sen kväll och tittade på "Faster". Nu plöjde jag igenom "Interactive Racing" som visar mellan två och fyra varv från olika race där man själv kan välja vilken kamera man vill följa. Dels är det är skönt att slippa allt babbel från kommentatorer och dels är det kul att få se konsekventa åkbilder, typ tre varv från samma hoj. Inget prat, inga onödiga klipp, bara åkbilder och ljudet av en motorcykel. Underbart! Bäst var klippet som visar de tre sista varven från Philip Island 2001, när Rossi och Biaggi slåss om förstaplatsen. Tårarna var inte långt borta när man fick följa med Biaggi på hans Yamaha, han kör verkligen så mjukt och fint, man kunde nästan höra Wienervalsen spela i bakgrunden. Det var intressant att notera skillnaden mellan hans och Rossis betydligt mer ryckiga stil med tvära gasav- och påslag.

Japp, ställ en Cagiva 500 V4 bredvid en Honda RCV, designen har verkligen utvecklats till det sämre.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:

Håller med angående inspelningen från förarplatserna. Det kanske inte verkar så märkvärdigt men var fullständigt underbart att se. Vilken fart!

Angående stömlinjeformade kåpor fick ju Ducati en del uppmärksamhet för att dess kåpa var aerodynamiskt bättre än övriga. Och den hade ju klart högst toppfart. Verkar lite konstigt att inte övriga utnyttjar den möjligheten om det faktiskt påverkar toppfarten. :va

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående toppfartens inverkan så summerar Jeremy Burgess det hela bra, ungefär såhär.
"Toppfarten når du de sista 100 meterna på raksträckan en gång per varv. Accelerationen ut ur kurvorna använder du minst tio gånger per varv."

Toppfarten är ju mest av akademisk karaktär för inte har Ducati vunnit något race pga att de är snabbast rakt fram. Lex V-Gurra kanske man kan kalla det. :hihi

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Toppfarten är ju mest av akademisk karaktär för inte har Ducati vunnit något race pga att de är snabbast rakt fram. Lex V-Gurra kanske man kan kalla det. :hihi
Men på Mugello ser man att det faktiskt har betydelse om man kan nå 320 eller 330.

Det vore intressant att veta varför Hondan ser ut som den gör.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I inbromsningen efter långa rakan har toppfarten betydelse ja, men inte för målgång på sista varvet då utgång på rakan har betydelse för målgången och poängen.

Hondan inriktade sig mer på stabilitet i inbromsningarna än toppfart, M1:an var ju betydligt rundare och nulligare i sin första form vilket även påverkade dess egenskaper under inbromsningarna och den arh ju blivit kantigare och spetsigare.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024