Varför är tvåtaktare vassare

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Mattias skrev:
Så längre stake är bättre? Min tjej säger att storleken inte spelar nån roll.


Är det inte så att det är meter / minut som räknas dvs mer slag/minut ju mindre staken är.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
JONQAS skrev:
medans längre stakar har mer vrid och inte så högvarviga...

Grav missuppfattning! Längre slaglängd med bibehållen cylindervolym (och därmed mindre borrning) ger inte per automatik högre maxvrid. Det är många som inbillar sig detta, antagligen därför att många långslagiga och lågvarviga V-twin är konstruerade för högt maxvrid på låga varv, men det beror på andra faktorer.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Don Quixote skrev:
Grav missuppfattning! Längre slaglängd med bibehållen cylindervolym (och därmed mindre borrning) ger inte per automatik högre maxvrid. Det är många som inbillar sig detta, antagligen därför att många långslagiga och lågvarviga V-twin är konstruerade för högt maxvrid på låga varv, men det beror på andra faktorer.

Åsså har längden på vevstaken inget med slaglängden att göra. Det är iofs bra om kolven går fri från veven, dårå.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
aci skrev:
Precis som de flesta färjor och andra stora dieslar, dvs övladdad 2takt

Det var nå't nytt.

det har varit 4t turbodiesel/tjockolja på dom fartyg jag har jobbat....

(bevis kommer, ska bara leta fram några gamla diabilder och scanna)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Mattias skrev:
Åsså har längden på vevstaken inget med slaglängden att göra. Det är iofs bra om kolven går fri från veven, dårå.

Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd. Men vridet behöver inte öka om du har samma cylindervolym... cylindern blir längre men smalare så trycket på kolven kanske är lika ändå.

Snille spekulerar :huvet :)

obs, sen så föredras måttet meter per sekund. Ska man ta per minut så får man nog ha en extra ring under kolven :tungan
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
vågen skrev:
Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd...
Kan du inte ta skissa lite på det där och skicka upp en ritning så att vi kan få se hur du tänker?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Fredde Meck skrev:
Det var nå't nytt.

det har varit 4t turbodiesel/tjockolja på dom fartyg jag har jobbat....

(bevis kommer, ska bara leta fram några gamla diabilder och scanna)

Dåligt av mig, de är nog större än vad vi är vana av att se här. Iallaf. efter Amerikanska dokumentärer.

Som denna:

One 2-stroke B&W single acting diesle engine type 10K84EF developing 26.200 BHP., service speed 22.25 knots

I en båt som väger 20187ton

Vad som sägs vara bättre:

Size, weight, and material

Extremely low maintenance costs

Successful operation on heavy and non-commercial grades of fuel, including refinery bottom residuals and Orimulsion

Extended life cycle of 25+ years
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
vågen skrev:
Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd. Men vridet behöver inte öka om du har samma cylindervolym... cylindern blir längre men smalare så trycket på kolven kanske är lika ändå.

Snille spekulerar :huvet :)

obs, sen så föredras måttet meter per sekund. Ska man ta per minut så får man nog ha en extra ring under kolven :tungan

alltså...en längre stake på samma vev ger väl bara en annan massa som snurrar runt,alltså kolven kommer att vara "högre upp" med en längre stake samt stakens massa blir högre men slaglängden blir densamma?

har du däremot en annan vev så....

är jag rätt ute?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
vågen skrev:
Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd
Du kan ha 1 meter lång vevstake om du vill utan att slaglängden förändras.Det är hur långt från vevaxelcentrum vevtappen sitter som bestämmer slaglängden.Längre avstånd=längre slag. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Busaberg skrev:
Du kan ha 1 meter lång vevstake om du vill utan att slaglängden förändras.Det är hur långt från vevaxelcentrum vevtappen sitter som bestämmer slaglängden.Längre avstånd=längre slag. :)

Edit: http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht03/Vevr.PDF

Slaglängd är Vevradien*2


motor16_bild1.jpg
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mattias skrev:
Så längre stake är bättre? Min tjej säger att storleken inte spelar nån roll.

Hon ljög för dig tror jag.
Till mig sa hon att det spelade stor roll.
Motorer som är byggda för att överladdas brukar ha längre slag. Det för att man ändå kan plocka ut effekt utan att behöva varva så mycket.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
aci skrev:
Dåligt av mig, de är nog större än vad vi är vana av att se här. Iallaf. efter Amerikanska dokumentärer.

Som denna:

One 2-stroke B&W single acting diesle engine type 10K84EF developing 26.200 BHP., service speed 22.25 knots

I en båt som väger 20187ton

Vad som sägs vara bättre:

Size, weight, and material

Extremely low maintenance costs

Successful operation on heavy and non-commercial grades of fuel, including refinery bottom residuals and Orimulsion

Extended life cycle of 25+ years
jaha, där ser man, mina 7800 ton duger som livbåt :)


(då fick man lite tips på vad man ska surfa på....)
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
En tvåtakts diesel har inga insugningsventiler, endast avgasventiler.
Men eftersom en diesel har så taskigt vakum måste man överladda den.
Vad jag vet så brukar det sitta rootes kompressorer (skruvkompressor) på dom. Varvar så in i helvete! :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag googlade och fann en bra förklaring http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke.htm/printable If you read How Two-stroke Engines Work, you learned that one big difference between two-stroke and four-stroke engines is the amount of power the engine can produce. The spark plug fires twice as often in a two-stroke engine -- once per every revolution of the crankshaft, versus once for every two revolutions in a four-stroke engine. This means that a two-stroke engine has the potential to produce twice as much power as a four-stroke engine of the same size.

Dubbel effekt jämfört med en fyrtaktare :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
stranglefoot skrev:
En tvåtakts diesel har inga insugningsventiler, endast avgasventiler.
Men eftersom en diesel har så taskigt vakum måste man överladda den.
Vad jag vet så brukar det sitta rootes kompressorer (skruvkompressor) på dom. Varvar så in i helvete! :hihi
Bild på moroten
 

Bifogat

  • diesel-two-stroke.gif
    diesel-two-stroke.gif
    25.2 KB · Visningar: 178

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tvåtaktsdieslar har altså kolvmatning/insprut och oljebad till veven, en tvåtakts bensinräcer har i regel slidmatning förutom minimotos då som är kolvmatade med förgasare.

Hade varit coolt med en tvåtakts diselräcer :tummenupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Igår kväll började jag titta på "Faster" (Inte som i Fars syster, utan som i engelskans Snabbare). När man åter ser 500cc 2T sida vid sida med 990cc 4T framstår 4T som större, tyngre och sävligare. 4T är säkert jättebra och sådär men jag tycker att det var synd att man tog ifrån förarna den svårbemästrade maskin som 500'an var.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ja, det var sorgens dag när 500 dog. Det är också dyrt att surfa här. Var tvungen att beställa Faster, bums på momangen. (Finns 1 kvar på discshop nu)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top