Mattias skrev:Så längre stake är bättre? Min tjej säger att storleken inte spelar nån roll.
Är det inte så att det är meter / minut som räknas dvs mer slag/minut ju mindre staken är.
Mattias skrev:Så längre stake är bättre? Min tjej säger att storleken inte spelar nån roll.
JONQAS skrev:medans längre stakar har mer vrid och inte så högvarviga...
Don Quixote skrev:Grav missuppfattning! Längre slaglängd med bibehållen cylindervolym (och därmed mindre borrning) ger inte per automatik högre maxvrid. Det är många som inbillar sig detta, antagligen därför att många långslagiga och lågvarviga V-twin är konstruerade för högt maxvrid på låga varv, men det beror på andra faktorer.
aci skrev:Precis som de flesta färjor och andra stora dieslar, dvs övladdad 2takt
Mattias skrev:Åsså har längden på vevstaken inget med slaglängden att göra. Det är iofs bra om kolven går fri från veven, dårå.
Kan du inte ta skissa lite på det där och skicka upp en ritning så att vi kan få se hur du tänker?vågen skrev:Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd...
Fredde Meck skrev:Det var nå't nytt.
det har varit 4t turbodiesel/tjockolja på dom fartyg jag har jobbat....
(bevis kommer, ska bara leta fram några gamla diabilder och scanna)
vågen skrev:Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd. Men vridet behöver inte öka om du har samma cylindervolym... cylindern blir längre men smalare så trycket på kolven kanske är lika ändå.
Snille spekulerar
obs, sen så föredras måttet meter per sekund. Ska man ta per minut så får man nog ha en extra ring under kolven
Du kan ha 1 meter lång vevstake om du vill utan att slaglängden förändras.Det är hur långt från vevaxelcentrum vevtappen sitter som bestämmer slaglängden.Längre avstånd=längre slag.vågen skrev:Jo, det har den väl... längre stake = längre slaglängd
Busaberg skrev:Du kan ha 1 meter lång vevstake om du vill utan att slaglängden förändras.Det är hur långt från vevaxelcentrum vevtappen sitter som bestämmer slaglängden.Längre avstånd=längre slag.
Mattias skrev:Så längre stake är bättre? Min tjej säger att storleken inte spelar nån roll.
jaha, där ser man, mina 7800 ton duger som livbåtaci skrev:Dåligt av mig, de är nog större än vad vi är vana av att se här. Iallaf. efter Amerikanska dokumentärer.
Som denna:
One 2-stroke B&W single acting diesle engine type 10K84EF developing 26.200 BHP., service speed 22.25 knots
I en båt som väger 20187ton
Vad som sägs vara bättre:
Size, weight, and material
Extremely low maintenance costs
Successful operation on heavy and non-commercial grades of fuel, including refinery bottom residuals and Orimulsion
Extended life cycle of 25+ years
Bild på morotenstranglefoot skrev:En tvåtakts diesel har inga insugningsventiler, endast avgasventiler.
Men eftersom en diesel har så taskigt vakum måste man överladda den.
Vad jag vet så brukar det sitta rootes kompressorer (skruvkompressor) på dom. Varvar så in i helvete!
Lägg ett knivskarpt chassie till det, och banrekorden slaktas.GSXR1100R skrev:Dubbel effekt jämfört med en fyrtaktare
Om du hade sökt i tvåtaktsforumet så hade du hittat den länkenGSXR1100R skrev:Jag googlade och fann en bra förklaring http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke.htm/printable...
Dubbel effekt jämfört med en fyrtaktare
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |