Varför accepterar dom inte 1000cc?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Pelleh skrev:
Jag anser personligen att folksam inte är 100.
Men det var nog förmodligen en ej kunnig person som du pratade med.
Har du kollat med bilsportmc i växjö? De har otroligt kunnig personal som kan något om motorcyklar jämnfört med de andra försäkringsbolagen.

håller med...dessvärre är min erfarenhet att Bilsport och MC inte är så intresserade av sporthojar...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jocke K skrev:
Jag har Folksam till min ZX9a, jag är ganska nöjd med min premie 12580 hel/hel.(34 år ung)
Men det som jag aldrig lärt mig att förstå är, att jag kan ringa till ex. vis Folksam vid fem olika tillfällen och få fem olika premieförslag.
Jag brukar begära skriftlig offert på de premieförslag som jag tycker är ok, sen skriver jag på och skickar jag in den för mig bästa offerten.

Det brukar skilja ca 30% mellan högsta och lägsta premieförslaget när jag ringer. Jag uppger samma reg. nr. och födelsenummer till samtliga handläggare.
Hur räknar dom ut premien? Är det en fast eller "flytande" formel.
Har handläggaren/säljaren stor frihet att sätta priser i sitt säljarbete.
De där har aldrig hänt mig, varje gång jag ringer säger dom att dom ser att jag ringt tidigare och sen ger dom mig exakt samma premie som förra gången.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det är ju folksam liksom. Jag fick ett skambud på min på 30'/år hel/hel. Det är 3 ggr så mycket som jag betalar på IF.

Jocke K skrev:
Jag har Folksam till min ZX9a, jag är ganska nöjd med min premie 12580 hel/hel.(34 år ung)
Men det som jag aldrig lärt mig att förstå är, att jag kan ringa till ex. vis Folksam vid fem olika tillfällen och få fem olika premieförslag.
Jag brukar begära skriftlig offert på de premieförslag som jag tycker är ok, sen skriver jag på och skickar jag in den för mig bästa offerten.

Det brukar skilja ca 30% mellan högsta och lägsta premieförslaget när jag ringer. Jag uppger samma reg. nr. och födelsenummer till samtliga handläggare.
Hur räknar dom ut premien? Är det en fast eller "flytande" formel.
Har handläggaren/säljaren stor frihet att sätta priser i sitt säljarbete.
Det skulle ju förvåna mig om det skiljer så mycket på samma hoj och person på samma bolag. En offert ska ju ligga kvar i systemet i 14 dagar. Med andra ord; Om jag ringer idag och sen ringer samma bolag och frågar samma sak om en vecka så ska jag få exakt samma premie eftersom offerten ska finnas kvar i systemet. Så är det på IF i alla fall.

fazerfun skrev:
håller med...dessvärre är min erfarenhet att Bilsport och MC inte är så intresserade av sporthojar...
Dom var dessutom jävligt otrevliga när jag ringde förra veckan.
 

Gabor

Guest
fazerfun skrev:
håller med...dessvärre är min erfarenhet att Bilsport och MC inte är så intresserade av sporthojar...

sant, tar dom en så är det skyhög premie, fast personer har både kört länge, passerat 40, 50 års åldern. Kollade på min hoj , en TLS 1000,-97 .. 18500:-hel/hel på B&mc, sen kollade jag med LF, 3600:- :va
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
yonsson skrev:
Det är ju folksam liksom. Jag fick ett skambud på min på 30'/år hel/hel. Det är 3 ggr så mycket som jag betalar på IF.


Det skulle ju förvåna mig om det skiljer så mycket på samma hoj och person på samma bolag. En offert ska ju ligga kvar i systemet i 14 dagar. Med andra ord; Om jag ringer idag och sen ringer samma bolag och frågar samma sak om en vecka så ska jag få exakt samma premie eftersom offerten ska finnas kvar i systemet. Så är det på IF i alla fall.


Dom var dessutom jävligt otrevliga när jag ringde förra veckan.

Att det är så olika premier från dag till annan (har hänt mig på LF och IF när jag skulle försäkra min gsx-r 1100 -94 i somras) måste ju bero på bristande rutiner/kunskap. Det är ju ingen jävla loppmarknad även om enskilda "säljare" rimligen har ett visst förhandlingsutrymme.

Att de är otrevliga är trist, ta ett annat bolag i så fall. Så länge flertalet f-bolag är proffsigare än den genomsnittlige mc-handlaren så är jag nöjd... :rolleyes:
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
fazerfun skrev:
Att de är otrevliga är trist, ta ett annat bolag i så fall. Så länge flertalet f-bolag är proffsigare än den genomsnittlige mc-handlaren så är jag nöjd... :rolleyes:
Har du inte högre krav än så menar du? :hihi
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
rocketer skrev:
Exakt - ring igen - de brukar ha tiotals handläggare ofta 70 - 80 st så risken att komma till samma person är liten och isf - lägg på och prova en gång till direkt därefter så löser det sig - vet att sporthojar och allt som står R efter namnet så får de spel och vill dra sig ur utan grund, tyvärr.//R
Kanske lite tur att min hoj heter ZX750P då och att försäkringbolagen aldrig ser ett R haha.
 

pEth

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
såld
HanneZ skrev:
De där har aldrig hänt mig, varje gång jag ringer säger dom att dom ser att jag ringt tidigare och sen ger dom mig exakt samma premie som förra gången.

Samma för mig!
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
Gabor skrev:
sant, tar dom en så är det skyhög premie, fast personer har både kört länge, passerat 40, 50 års åldern. Kollade på min hoj , en TLS 1000,-97 .. 18500:-hel/hel på B&mc, sen kollade jag med LF, 3600:- :va


mycket lustigt jag fick bara trafikförsäkring på min tl1000s 97:a på B&mc.
20 år och bor i Norrköping haft A1 innan

B&mc = 24600 trafikförsäkring helår

Folksam = Inget svar orkade inte vänta

IF = 46700 helförsäkring helår

Trygg hansa = 13600
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Satt o ringde runt lite härom dagen på lite förs.till min Fazer 1000-01
Jag 30 år(31 i år)Haft körkort sen 03 bor iliten håla i dalarna.
Länsförs.(dalarnas) 9400 hel/hel
Folksam 14000 hel/hel
trygg Hansa 8000 helf./halvår
If 21000 hel/hel
Bilsport mc. trafik 14000/helår
skiljer lite i priser. : )
 

Gabor

Guest
franka skrev:
mycket lustigt jag fick bara trafikförsäkring på min tl1000s 97:a på B&mc.
20 år och bor i Norrköping haft A1 innan

B&mc = 24600 trafikförsäkring helår

Folksam = Inget svar orkade inte vänta

IF = 46700 helförsäkring helår

Trygg hansa = 13600

kan att ha med din ålder samt hur länge du haft körkort på mc
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
sgtpepper skrev:
Låt mig säga så här: det är större chans att jag får uppleva en trekant med Angelina Jolie och Jennifer Aniston insmorda i choklad än att han kommer lyckas försäkra en GSXR1000 hos Bilsport & MC till ett rimligt pris.
:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top