Varför accepterar dom inte 1000cc?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
sgtpepper skrev:
Låt mig säga så här: det är större chans att jag får uppleva en trekant med Angelina Jolie och Jennifer Aniston insmorda i choklad än att han kommer lyckas försäkra en GSXR1000 hos Bilsport & MC till ett rimligt pris.

Fan, nu fick du mig att tappa tråden och börja tänka på annat! :fatta! :D
 

AeroSol

V-twin for victory!
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Sydväst om Stockholm
Hoj
Honda Transalp ´03
Ursprungseffekt

Ja, att försäkra en hoj kan ju vara lite av ett lotteri ibland... Man undrar om en del handläggare ens vet vad som är fram eller bak på en MC.
Irriterande är att många försäkringsbolag inte har någon internetsida där man själv kan räkna ut sin premie. Utan det ska tydligen sitta nissar på bolaget och själva avgöra premien, den kan ju skifta beroende på vilken nisse man pratar med... Oseriöst? :va
En annan sak: Försäkringsbolagen försäkrar efter ursprungseffekten. Så den effekt som står i reg.beviset gäller alltså inte om hojen är strypt? Även om den är registreringsbesiktigad med den strypta effekten? Någon som vet?
Jag mailade en kille om en Honda Sevenfifty på Blocket och frågade om detta och fick detta svar:
Jag vet inte hur strypningen är gjord men Honda brukar använda
insugsgummin med mindre innerdiameter. Den här modellen är typad med 50 HK
för att det inte ska bli ngt tjafs om ursprungseffekt när du pratar med
försäkringsbolag. Om en MC är strypt så ska det anges på reg.beviset under
övriga upplysningar men ngt sådant finns alltså inte på den här hojen. Kolla
noga att de räknar på rätt effekt, de brukar tycka att den ska ha c:a 80 Hk.
Reg nr är TFP 135
Har han rätt eller fel?

Sist undrar jag hur ni sporthojsägare har råd att försäkra era hojar. OK, om man bor ute på landet och är 36 kanske man kommer undan lindrigt. Men om man har en CBR1000RR, är 26 år och bor i en storstad? Är ni rika som troll? lindar ni in hojen i bomull? Eller är det mamma å pappa som betalar? :lol
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
HanneZ skrev:
Busan går väl knappst som sporthoj, möjligtvis sporttouring.

Berätta det för Bilsportmc din Besserwisser.

En annan sak: Försäkringsbolagen försäkrar efter ursprungseffekten. Så den effekt som står i reg.beviset gäller alltså inte om hojen är strypt? Även om den är registreringsbesiktigad med den strypta effekten? Någon som vet?
Jag mailade en kille om en Honda Sevenfifty på Blocket och frågade om detta och fick detta svar:
Har han rätt.


Min har 78 KW på pappret, betala för 129 KW ändå.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
AeroSol skrev:
Ja, att försäkra en hoj kan ju vara lite av ett lotteri ibland... Man undrar om en del handläggare ens vet vad som är fram eller bak på en MC.
Irriterande är att många försäkringsbolag inte har någon internetsida där man själv kan räkna ut sin premie. Utan det ska tydligen sitta nissar på bolaget och själva avgöra premien, den kan ju skifta beroende på vilken nisse man pratar med...

Håller med... Jag räknade ut premien på min Mille på Trygg Hansas hemsida först, fick ett rätt vettigt pris, 8000 halv/helår. Ringde sedan till dem och fick samma pris... Sedan ringde jag till IF, Folksam och Länsförsäkringar... De ville ha mellan 20kkr och 30kkr för en halvförsäkring... :3freak
Ringde ytterligare en gång till IF för säkerhets skull, de var dyrast men jag fick inte ner priserna något nämnvärt... Sa då att TH skulle ha ungefär en fjärdedel av priset och fick svaret att "Det var ju kul för dem, det är inget vi kan erbjuda dock"... :hihi
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
AeroSol skrev:
Ja, att försäkra en hoj kan ju vara lite av ett lotteri ibland... Man undrar om en del handläggare ens vet vad som är fram eller bak på en MC.
Irriterande är att många försäkringsbolag inte har någon internetsida där man själv kan räkna ut sin premie. Utan det ska tydligen sitta nissar på bolaget och själva avgöra premien, den kan ju skifta beroende på vilken nisse man pratar med... Oseriöst? :va
En annan sak: Försäkringsbolagen försäkrar efter ursprungseffekten. Så den effekt som står i reg.beviset gäller alltså inte om hojen är strypt? Även om den är registreringsbesiktigad med den strypta effekten? Någon som vet?
Jag mailade en kille om en Honda Sevenfifty på Blocket och frågade om detta och fick detta svar:
Har han rätt eller fel?

Sist undrar jag hur ni sporthojsägare har råd att försäkra era hojar. OK, om man bor ute på landet och är 36 kanske man kommer undan lindrigt. Men om man har en CBR1000RR, är 26 år och bor i en storstad? Är ni rika som troll? lindar ni in hojen i bomull? Eller är det mamma å pappa som betalar? :lol
Det hela är en mycket oseriös verksamhet....det är för ofta man hört om folk som fått olika premier under olika kontakttillfällen. Hur funkar det igentligen, Samma regnr = samma hoj = olika handläggare = olika preimer....ehh nånstans sprack den ekvationen.

Visserligen är det väl ett omöjligt stort jobb att genomföra, men de finns för mycket diffar i FB system.

Tex. så kan "Pelle" vars farsa känner någon handläggare och på ett FB och helt plötsligt få en drömpremie på en hoj som kostat minst det dubbla utan "svågerpolitiken" inblandad. :huvet
Och att det kan skilja massvis mellan de olika fb är ju skrämmande, de är ju fan samma hoj! :fatta!

Kan dom inte ordna officiella listor där man själv kan gå in och titta, man petar in parametrar som: ålder, körkorttid, klass på hojen, ort, Hel/halv/trafik osv. då blir det lika för alla och det underlättar för konsumenten att själv leta försäkring innan och medans man har hojen.

Systemet är idag för svårt att begripa så därför har man inget mer att gå på än det som handläggaren säger. :huvet

imaster skrev:
Håller med... Jag räknade ut premien på min Mille på Trygg Hansas hemsida först, fick ett rätt vettigt pris, 8000 halv/helår. Ringde sedan till dem och fick samma pris... Sedan ringde jag till IF, Folksam och Länsförsäkringar... De ville ha mellan 20kkr och 30kkr för en halvförsäkring... :3freak
Ringde ytterligare en gång till IF för säkerhets skull, de var dyrast men jag fick inte ner priserna något nämnvärt... Sa då att TH skulle ha ungefär en fjärdedel av priset och fick svaret att "Det var ju kul för dem, det är inget vi kan erbjuda dock"... :hihi
Undra varför inte fb kan erbjuda typ något liknande de OnOff, alltså en prisgaranti.

Om jag är kund hon säg IF och köper en ny hoj, borde det då inte ligga i IF intresse att vilja ha kvar mig som kund?
Och om då Trygg Hansa ger mig, inte vet jag säg 40% bättre pris så är de väl klart man byter till dom.
Jag tycker nog att i detta fallet skulle IF gå in och erbjuda mig samma deal från deras sida. Om jag byter fb = inga mer pengar till mitt gamla fb! Visst 40% mindre, men är ju fortfarande 60% av någonting i alla fall.

Önsketänkande ja vet....men man måste ju få drömma :)
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
LocDog skrev:
Undra varför inte fb kan erbjuda typ något liknande de OnOff, alltså en prisgaranti.

Om jag är kund hon säg IF och köper en ny hoj, borde det då inte ligga i IF intresse att vilja ha kvar mig som kund?
Och om då Trygg Hansa ger mig, inte vet jag säg 40% bättre pris så är de väl klart man byter till dom.
Jag tycker nog att i detta fallet skulle IF gå in och erbjuda mig samma deal från deras sida. Om jag byter fb = inga mer pengar till mitt gamla fb! Visst 40% mindre, men är ju fortfarande 60% av någonting i alla fall.

Önsketänkande ja vet....men man måste ju få drömma :)
Hehe, helst skulle de nog vilja slippa oss sporthojsåkare helt och hållet eftersom vi bara genererar förlust för bolagen.
Du ska nog snarare fråga om ditt nuvarande bolag skulle kunna tänka sig att sponsra ditt byte till annat bolag :)
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Micke N skrev:
Hehe, helst skulle de nog vilja slippa oss sporthojsåkare helt och hållet eftersom vi bara genererar förlust för bolagen.
Du ska nog snarare fråga om ditt nuvarande bolag skulle kunna tänka sig att sponsra ditt byte till annat bolag :)
He he FB trading....kanske är ett nytt forum.
Drafting, silly season osv. :D
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Rode_No1 skrev:
Tjena.
Jag ringde idag upp försäkringsbolaget ( Folksam ) för att höra om försäkring på en Gsx-R1000 -03:a.Så jag gav honom ett regnr! Killen ja prata med sa följande,
"Hmm. Varför ska du ha en så otroligt stor o extrem 1000cc:are?

Jag: för att jag vill det.

Han: Okej. Men är det inte bättre med en typ 600 istället!?

Jag : Nej. Jag vill ha en tusen, 600 o 750 börjar bli slött,

Han: hahaha okej. Hoppas du sitter ner.

Jag: Hmm aa vadå då!?

Han: Tyvärr så försäkrar vi inte 1000cc.

Jag: Varför?

Han: Dom är alldeles för dyra o extrema.

Jag: Jaså, men det är väl upp till mig va jag vill lägga pengar på!?

Han: Ja men det är för dyrt för oss ifall något skulle hända.. tex. om du kör i o betalar självrisk osv så blir det dyra summor för oss, PLUS att dom har en väldigt kraftig motor mm..

Jag: Hm, okej låter märkligt tycker ja..

Han: Jo det kanske det gör!! Men den enda möjligheten till att du kanske kan teckna försäkring är om någon från vårt bolag kommer o tittar på cykel o godkänner den, Med förutsättning till att du har haft andra försäkringar hos oss! Annars så går det ej.. Vi vill inte ha sådana extrema cyklar, det står oss dyrt.

Jag: Okej. tack för hjälpen.. bye


Tycker han verkade märklig. Någon annan som haft sådant problem med folksam!? Kompisen har sin R1 -04 på folksam det är inga problem o dom har heller inte vart ute o kollat på hans hoj... :confused:

Vad säger ni om detta!? Vad har ni för fösäkringbolag?


M.V.H//Rode_No1

Hej!

Mitt första inlägg, hoppas tråden inte är för kall...
Kunde inte låta bli att svara!
Jag jobbar själv med sakförsäkringar på Folksam. Det är alltså bla mig du kommer till när du vill veta försäkringspremie osv.
För det första vill jag direkt säga att det inte finns några interna regler om att inte försäkra tex 1000 kubikare. Enligt lag får vi inte vägra försäkring (trafikförs) på något fordon.
Premien på en MC bestäms av bla ålder och kön på den som försäkrar, bostadsort (folkbokföringsadress), antal körkortsår samt det elaka vikt/effekttalet. Enda skillnaden mellan ex en 600 och en 1000 cc, är just vikt/effektförhållandet. Därför kan priset på 1000 kubikaren bli högre. Men eftersom vikt/effekttalet är högt på både tex en 600 RR och en 1000 RR, särsklit i jämförelse med nån Virago eller Transalp el likn, så blir båda cyklarna dyra att försäkra.
Har någon blivit vägrad prisuppgift med motivationen "vi försäkrar inte 1000 cc", så har ni stött på en synnerligen inkompetent handläggare, som dessutom inte varit ärlig mot er.
Undantag kan finnas, men då gäller det oftast misskötta tidigare betalningar, eller liknande, aldrig typen av MC.
Hoppas detta reder ut frågetecknen.
Väl mött på vägen!

/assman.
 

FreddaGädda

Guest
Då ska det tilläggas att folksam ser vanliga lätta motorcyklar som tunga. Dom "hittade" inte min aprilia 125a som lätt motorcykel i sitt register. Jag blev helt lamslagen och trodde nåt hade gått fel i regbesiktningen som ju inte var särskilt billig för en student. Sedan framgick det att folksam tillåter max 12 hästar på lätt mc, istället för 15. Detta tycker jag låter som en dum ursäkt för att dom helt enkelt inte vill försäkra lätta hojar. Jag menar, vilken 125a görs med 8-9 kw original när 11 är själva standarden? Mc-kompaniet säljer inte ens strypningar för detta, endast 11 kw. Ska man försäkra hos folksam blir utbudet av lätta hojar mycket litet :fatta!

Och min bil vill dom inte mer än trafikförsäkra om dom inte får komma och titta på den så det inte är en skitbil jag köpt för 1000 spänn.
Säger dom så när min Aero T16 ska försäkras i vår..... :4skrika
Kultbil värd ca 25-30 papp fräsch + affektionsvärde
 
Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Assman skrev:
Hej!

Mitt första inlägg, hoppas tråden inte är för kall...
Kunde inte låta bli att svara!
Jag jobbar själv med sakförsäkringar på Folksam. Det är alltså bla mig du kommer till när du vill veta försäkringspremie osv.
För det första vill jag direkt säga att det inte finns några interna regler om att inte försäkra tex 1000 kubikare. Enligt lag får vi inte vägra försäkring (trafikförs) på något fordon.
Premien på en MC bestäms av bla ålder och kön på den som försäkrar, bostadsort (folkbokföringsadress), antal körkortsår samt det elaka vikt/effekttalet. Enda skillnaden mellan ex en 600 och en 1000 cc, är just vikt/effektförhållandet. Därför kan priset på 1000 kubikaren bli högre. Men eftersom vikt/effekttalet är högt på både tex en 600 RR och en 1000 RR, särsklit i jämförelse med nån Virago eller Transalp el likn, så blir båda cyklarna dyra att försäkra.
Har någon blivit vägrad prisuppgift med motivationen "vi försäkrar inte 1000 cc", så har ni stött på en synnerligen inkompetent handläggare, som dessutom inte varit ärlig mot er.
Undantag kan finnas, men då gäller det oftast misskötta tidigare betalningar, eller liknande, aldrig typen av MC.
Hoppas detta reder ut frågetecknen.
Väl mött på vägen!

/assman.
Finns den någon generell skillnad mellan en 600cc (typ R6) och en 1000cc (hmm R1, K5) i premie kostnad?

Menar du alltså att en "gammal" effektstarkare hoj kan vara dyrare än en sprillans ny som då inte har fullt lika mycket effekt?

Hur kommer det sig att man inte primerar de som vill köpa nyare hojare, det borde ju med största sannolikhet vara "bättre" med en hoj av nyare modell. Då tänker jag visserligen bara på körskicket, visst finns det generellt mer effekt ju nyare mc är.

Konstigt är ju att en R6:a är mycket dyrare i försäkring än tex. min ThunderAce. Borde inte min vara dyrare eftersom den har mer effekt och är en 1000 kubikare?
Vikt/effekt antar jag spelar in, eller?

Sen är jag övertygad om att en R6:a av nyare modell är "säkrare" än min härk, eller?
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
skövde_pöjk skrev:
Sweet att få sätta sin egen premie. :D eller? :va vad ger du för ditt åk hel/hel?
nån arbetsförmån får du väl??

Inga andra förmåner än 20% på premien. Betalar ca 21 papp hel/helår. Det svider, inte direkt välavlönad måste jag tillägga. Men det är värt varenda krona.

Vad gäller Lätt MC, så handlar det bara om vilken försäkringsmodell man använder. Du kan mycket väl teckna en 125cc som iofs är för stark för att kunna betecknas "lätt" (i försäkringen, inte enl lag), på en "tung" försäkring, och den låga effekten kommer göra premien billigare ändå. En "Lätt lätt" mc, är oftast en 125 cc skoter. Inte en 125 cc gathoj. Skotern kommer antagligen kunna helförsäkras för under 1000 lappen. För den "riktiga" 125cc kanske 2-2,5 ggr så mycket. Observera att jag spekulerar. Detta baseras endast på personlig erfarenhet...
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
LocDog skrev:
Finns den någon generell skillnad mellan en 600cc (typ R6) och en 1000cc (hmm R1, K5) i premie kostnad?

Menar du alltså att en "gammal" effektstarkare hoj kan vara dyrare än en sprillans ny som då inte har fullt lika mycket effekt?

Hur kommer det sig att man inte primerar de som vill köpa nyare hojare, det borde ju med största sannolikhet vara "bättre" med en hoj av nyare modell. Då tänker jag visserligen bara på körskicket, visst finns det generellt mer effekt ju nyare mc är.

Konstigt är ju att en R6:a är mycket dyrare i försäkring än tex. min ThunderAce. Borde inte min vara dyrare eftersom den har mer effekt och är en 1000 kubikare?
Vikt/effekt antar jag spelar in, eller?

Som sagt, vikt/effekt är superviktigt. Något tungt med MYCKET effekt, kan därför bli billigare än en lätt hoj med svagare motor.
En nyare MC, värderas högre än en gammal. Stöld o liknande försäkringskydd är ju räknade på tex var du bor (risken för stöld räknas som större tex i tätort, än utanför) men först och främst hur mycket pengar FB måste betala ut till dig om den försvinner.
Inget försäkringsbolag ser en klass 7 MC som säker. Snarare som en olycka som väntar på att hända. Tyvärr. Läste nyligen i nån branschtidning att klass 7 hojar utgör ca 5% av mcbeståndet i Sverige, men står för ca 20 eller om det var 25% av olyckorna.
De största pengarna går inte till att ersätta klotade mc (ca 100 papp?), utan för de personskador som ofta kommer till. Att ersätta en 25 åring med livränta för förlorad arbetsinkomst och handikapphjälpmedel osv i 40 år (tills pensionsålder) blir väldigt, väldigt dyrt...
Svar på frågan?

/Assman.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Assman skrev:
LocDog skrev:
Finns den någon generell skillnad mellan en 600cc (typ R6) och en 1000cc (hmm R1, K5) i premie kostnad?

Menar du alltså att en "gammal" effektstarkare hoj kan vara dyrare än en sprillans ny som då inte har fullt lika mycket effekt?

Hur kommer det sig att man inte primerar de som vill köpa nyare hojare, det borde ju med största sannolikhet vara "bättre" med en hoj av nyare modell. Då tänker jag visserligen bara på körskicket, visst finns det generellt mer effekt ju nyare mc är.

Konstigt är ju att en R6:a är mycket dyrare i försäkring än tex. min ThunderAce. Borde inte min vara dyrare eftersom den har mer effekt och är en 1000 kubikare?
Vikt/effekt antar jag spelar in, eller?

Som sagt, vikt/effekt är superviktigt. Något tungt med MYCKET effekt, kan därför bli billigare än en lätt hoj med svagare motor.
En nyare MC, värderas högre än en gammal. Stöld o liknande försäkringskydd är ju räknade på tex var du bor (risken för stöld räknas som större tex i tätort, än utanför) men först och främst hur mycket pengar FB måste betala ut till dig om den försvinner.
Inget försäkringsbolag ser en klass 7 MC som säker. Snarare som en olycka som väntar på att hända. Tyvärr. Läste nyligen i nån branschtidning att klass 7 hojar utgör ca 5% av mcbeståndet i Sverige, men står för ca 20 eller om det var 25% av olyckorna.
De största pengarna går inte till att ersätta klotade mc (ca 100 papp?), utan för de personskador som ofta kommer till. Att ersätta en 25 åring med livränta för förlorad arbetsinkomst och handikapphjälpmedel osv i 40 år (tills pensionsålder) blir väldigt, väldigt dyrt...
Svar på frågan?

/Assman.
Jodå, visst är jag med på vissa punkter.

Men samtidigt är det troligtvis minst lika dyrt att ersätta ovanstående senario för tex. min del oavsett om jag kör åt skogen med en R1 som med en Hornet...

Men som sagt så förstår jag absolut delar av problematiken men drar man samtidigt paraleller med bilvärlden så darrar min tro till och man börjar fundera igen.

Men tack, de ger svar på delar men helheten tror jag ingen någonsin kommer att greppa, tyvärr.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag har Folksam till min ZX9a, jag är ganska nöjd med min premie 12580 hel/hel.(34 år ung)
Men det som jag aldrig lärt mig att förstå är, att jag kan ringa till ex. vis Folksam vid fem olika tillfällen och få fem olika premieförslag.
Jag brukar begära skriftlig offert på de premieförslag som jag tycker är ok, sen skriver jag på och skickar jag in den för mig bästa offerten.

Det brukar skilja ca 30% mellan högsta och lägsta premieförslaget när jag ringer. Jag uppger samma reg. nr. och födelsenummer till samtliga handläggare.
Hur räknar dom ut premien? Är det en fast eller "flytande" formel.
Har handläggaren/säljaren stor frihet att sätta priser i sitt säljarbete.
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Jocke K skrev:
Jag har Folksam till min ZX9a, jag är ganska nöjd med min premie 12580 hel/hel.(34 år ung)
Men det som jag aldrig lärt mig att förstå är, att jag kan ringa till ex. vis Folksam vid fem olika tillfällen och få fem olika premieförslag.
Jag brukar begära skriftlig offert på de premieförslag som jag tycker är ok, sen skriver jag på och skickar jag in den för mig bästa offerten.

Det brukar skilja ca 30% mellan högsta och lägsta premieförslaget när jag ringer. Jag uppger samma reg. nr. och födelsenummer till samtliga handläggare.
Hur räknar dom ut premien? Är det en fast eller "flytande" formel.
Har handläggaren/säljaren stor frihet att sätta priser i sitt säljarbete.

Om du räknar på samma fordon, med samma förutsättningar, samma dag, så skall du få samma premie. Annars är nåt fel.
Väntar du några månader med att räkna på priset (annars inget förändrat) mellan tillfällena, kan tariffen ha förändrats under tiden. Bolagets pris "flyter" hela tiden (normalt inga större förändringar), däremot så "spikar" du ditt pris för ett år framåt när du tecknar försäkringen.
Rabattsystemen varierar mellan bolag och bolag (flerförsäkringsrabatter, villarabatter etc), handläggarna har oftast behörighet att lämna viss rabatt, denna skiljer givetvis mellan bolagen, men ska inte skilja inom samma bolag.

/Assman.

/assman.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top