Varför blir mina däck så här?!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Precis så! Tycker dock att greppet känns ok, men jag har ingenting att jämföra med :D

Vad skulle hända om man satte på ett ännu bredare men med mycket lägre profil? Eller iof så går det inte på bredare på fälgen kanske vilket göra att allt blir toppigt...

Problemet är att du klämmer ihop innerkanterna mot varandra. Du har alltså inte fälgbredd nog för att ta ett bredare däck. Det kommer inte att se bredare ut, deformationen blir bara värre.

Varför vill du ha bredare när det uppträder och presterar sämre på alla sätt och inte ens ser fett ut, bara högre?

Alternativet är när ett bredare däck är konstruerat för en smalare fälg. På GpZ 900R -84 fanns t ex en alternativ dimnsion till den rekommenderade 130/80-18, nämligen 140/70-18, ett så kallat bältdäck. Då var stommen konstruerad för samma fälgbredd, en annan femma mao. Att det skulle finnas sådana däck till din är jag skeptisk till men jag tror Bridgestone (och kanske Metzeler) har ett sånt däck, för något bredare fälg dock. Leta i Jörgen Karlssons byggtråd, han kör på ett utav dem. De förträffliga Pirelli vi använde i början av 2000-talet tror jag utgått.

Lite av det jag nosa på då dock förklarade du det rätt så mycket bättre. :)

Tack, men jag är inte nöjd med mina förklaringar. Alla har inte gåvan att förklara det upplevda så det blir begripligt.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...