Varför blir omkörda människor sura?

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
När man ställer dessa personer mot väggen och verkligen frågar, varför? Förstår du konsekvenserna av din ilska över en så liten sak? Så brukar argumenten begränsas till, -men du ska fan inte köra om så...- -ni kör alltid som idioter-
Och det är värt konsekvensen av vad din bil kommer göra med mig om du inte hinner bromsa när jag gör det? -öhhh, idiot-

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vissa bara måste. Idag när jag satt i Toyotakombin så vann jag placeringar över en Mercedes E-klass av senare modell pga att jag var på hemmaplan och visste hur man skulle köra och planerade min körning därefter. Men det tålde inte gubben!

Han tog sig om med en rätt dum och dålig omkörning på 40-väg där jag höll typ 42, bara för att lägga sig framför i 37. Man bara storknar.

Men nåja, nu har han visat att han minsann är en bättre och snabbare människa i sin E220 CDI än jag med min trötta Toyota. Hem och dra i struten med dig nu!

Synd att talspråket "Den bästa kameran är den du har med dig" även gäller fordon, annars hade han aldrig kommit förbi mig oavsett om jag satt på hojen eller i hobbybilen med effekt nog för att få hans diesel att skämmas länge.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Jag tycker inte att det är okej att peka finger och hytta med nävar utan att stå till svars för det. Dom flesta som är aggressiva i trafiken brukar bli väldigt lama när man konfronterar.

Av de gånger jag har stannat mitt fordon, hoppat ut ur bilen eller klivit av hojen så har de flesta fått dödsångest i blicken. I bilen verkar folk tro att de kan bete sig hur som helst men det är priceless när dom inser att dom inte kommer komma undan så lätt :crash

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Storhetskomplex, de är störst, bäst och fan om någon kör om dem. Det tar helt enkelt för hårt på dessa trattar att bli omkörda. Har sån tur att jag aldrig fått någon dåre i röven efter omkörning men däremot har man ju fått sunkiga 740 med ungra grabbar som skall upp och hetsa bara för man kör sportmoppe:rofl

Som någon nämnde så brukar det räcka med att slå av och ge onda ögat så släpper de flesta av och ser ynkliga ut:)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag var med om det omvända, typ:) Var ute och övningskörde med tjejen på en väldigt krokig väg som går genom små idylliska byar i Bohuslän. Eftersom det är hemmaplan och tjejen inte är helt van så puttrar vi på i lugn takt, 30km/h där det är 30 osv. Rätt som det är kommer det upp en suv med en rosenrasande 50 plussare å hanns alldeles för unga fru, pekandes med finger och hyttandes med näven lägger han sig bredvid. Sedan bär det av i hundra genom byn, inte helt nöjda bybor följer skraban med arga blickar:) Tänkte bäst att köra efter och se vad han ville, fick tillslut stopp på denna ilskna herre som lugnade ner sig vesentligt efter att jag ryckt upp dörren och släpat ut honom på vägen för en liten diskussion. Beslag tog nyckeln och lovade att lämna in den på den lokala bensinmacken 4km bort. Dom skrattade gott när jag lämnade in nyckel och lovade att hälsa så gott.

Du skulle dödat honom och även lämnat in liket på macken! :mad:

Edit: Eller dratt en KeTtiNg i taCket

Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jag tror inte ett tredje värdskrig kommer startas i en tvättstuga. Jag tror det kommer ha sin början här på SH.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tror de blir sura för att 1. de är puckon 2. den som körde om gjorde en dålig omkörning

MC är ju det smidigaste fordon som finns i trafiken och om ngn blir sur för dess fördelar så är de puckon.. ..och jag skiter väl i om ngt pucko pekar finger eller blinkar med ljuset.. Varför bry sig?
Det är ju bara o lämna situationen, släppa förbi eller köra ifrån med sitt smidiga fordon :)

Hålla på o reagera o interagera o dona. Mästra andra o leka polis, det är att sänka sig till en lägre nivå än puckot som började tycker jag. Fattar inte det..

Om jag gjort en tabbe själv, då skäms jag såklart. Försöker givetvis o undvika det..

Och då bli följd o stoppad av ngn som skulle gapa o bråka o sno nycklarna skulle jag uppleva som mycket obehagligt.
Vad är det som utlöser det, självhävdelsebehov? storhetsvansinne? Lätt kränkt?
Vissa gillar kanske o vara obehagliga... det gör inte jag.. jag gillar o va smidig om nån nu missat det..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker att det finns alldeles för många idioter som kör motorcykel riktigt illa. Centralbron i Stockholm är ett strålande exempel. Fullkomligt talanglösa motorcyklister kryssar mellan bilarna som om ingenting skulle kunna hända. Jag har god lust att trycka till nästa motorcykeltrash som helt utan marginal vinglar in framför mig.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
årtusendets tjärring i framsätet - och så vidare.
Mongoliden skulle visa mongolid tjärringen.
å hanns alldeles för unga fru

Så är det med kvinnor.

Alldeles för unga eller åt helvete för gamla. :mattias

Inte konstigt att ingen tar dem på allvar. :fakta

Fattar inte folk som ligger och skall köra om men aldrig kommer till skott. :va
Till slut brukar jag bara släppa gasen.
Tids nog kör de om.

:hej

/e

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tycker att det finns alldeles för många idioter som kör motorcykel riktigt illa. Centralbron i Stockholm är ett strålande exempel. Fullkomligt talanglösa motorcyklister kryssar mellan bilarna som om ingenting skulle kunna hända. Jag har god lust att trycka till nästa motorcykeltrash som helt utan marginal vinglar in framför mig.

Jag kan nog hålla med om det. Det är uppenbart att motorcyklister inte har samma känsla för hur man ska ta sig fram i trafiken som i t ex Sydeuropa. Oavsett om man kör bil eller motorcykel. Kör man snyggt och respektfullt mot övriga trafikanter uppstår sällan några sura miner. Det är ytterst sällan någon har haft några synpunkter på mitt körbeteende i trafiken. Har de haft det då har jag nog gjort mig förtjänat av det. T ex om man hittat en lucka och varit lite aggressiv för att komma in i den. Det är ju inte alltid ens medtrafikanter visar hänsyn och försöker underlätta för en. Om folk hade tänkt mer på att få trafiken att fungera än sitt eget ego hade många trafikproblem varit så gott som bortblåsta.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Sist jag höll på att bli påkörd av en bil var för ett par månader sen. Jag klev av hojen vid nästa rödljus och gick fram och knackade på rutan. Där inne sitter en tjej som öppnar rutan, och med gråten i halsen säger hon "Förlåt, förlåt, förlåt, jag såg dig inte!"
Jag anstränger mig så mycket jag kan för att dämpa min road rage, och säger åt henne att använda blinkers även när hon inte ser några andra fordon, och att det var ju skönt att det gick bra.

Tillbaka på hojen börjar jag fundera på om jag överreagerat eller nåt, men när jag tänker efter var hon på väg att döda mig, så då skadar det ju inte att faktiskt i vänlig ton säga till.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

I en annan tråd här på SH diskuteras det hur och när man glider mellan köer, och många gör alltid det oavsett om det är lämpligt eller inte.
(Filtering på engelska, durchslängern på tyska men vi är ju Amerikaner så då används naturligtvis modern svenska med det amerikanska uttrycket! :rolleyes:)

Högst troligt att du kommer att se till att skapa en tråd här när en idiot i bil trycker till honom/henne/brynsten! :D

Att inse att vi alla är olika och gör olika bedömningar är svårt men om alla andra idioter bara gjorde som jag gör så skulle ju allt vara bra! :hihi
Varför hjälpa varandra? Vi är ju för f-n i SVERIGE, det är mycket lättare att vara grinig!:arsele

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
I förrgår körde jag obetänksamt om tre bilar som stod för rött vi utfarten från Årsta och jag skulle mot Bolidenplan. Det hann bli grönt och jag inser att det inte var helt smart gjort då det blir lite trångt med refuger och skit där. Men sista bilen ska faan inte släppa om mig utan nosar på mitt vänsterben med framflygeln. Instintivt sätter jag upp stöveln för att markera att du håller på att köra över mig. Han får totalspel och kör närmare ändå, jag hittar en lucka och kör förbi all tre. Bil tre som vill döda mig drar efter, jag svänger mot Globen och han med. Sen skiljs vi pga av fartskillnad.
Sensmoral; Jag gjorde fel, men hur kan man komma på den briljanta idén att med vilje köra så nära att man kan bli allvarligt skadad eller dö för att straffa mitt illa valda tillfälle att ta sig förbi? DET är helt obegripligt för mig, den typen av människor har allvarliga problem med sig själva. Liten kuk kan vara bidragande orsak, men för stort ego är nog den avgörande faktorn.
Annars tycker jag att det är ganska smärtfritt i Stockholmstrafiken förutom mobilsprakandet... Kört 200 mil autobahn i sommar, ingen snackar i mobilen...
peace love & hapiness:kär

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
I förrgår körde jag obetänksamt om tre bilar som stod för rött vi utfarten från Årsta och jag skulle mot Bolidenplan. Det hann bli grönt och jag inser att det inte var helt smart gjort då det blir lite trångt med refuger och skit där. Men sista bilen ska faan inte släppa om mig utan nosar på mitt vänsterben med framflygeln. Instintivt sätter jag upp stöveln för att markera att du håller på att köra över mig. Han får totalspel och kör närmare ändå, jag hittar en lucka och kör förbi all tre. Bil tre som vill döda mig drar efter, jag svänger mot Globen och han med. Sen skiljs vi pga av fartskillnad.
Sensmoral; Jag gjorde fel, men hur kan man komma på den briljanta idén att med vilje köra så nära att man kan bli allvarligt skadad eller dö för att straffa mitt illa valda tillfälle att ta sig förbi? DET är helt obegripligt för mig, den typen av människor har allvarliga problem med sig själva. Liten kuk kan vara bidragande orsak, men för stort ego är nog den avgörande faktorn.
Annars tycker jag att det är ganska smärtfritt i Stockholmstrafiken förutom mobilsprakandet... Kört 200 mil autobahn i sommar, ingen snackar i mobilen...
peace love & hapiness:kär

Varför? Här har du en som kan svara!

Jag har god lust att trycka till nästa motorcykeltrash som helt utan marginal vinglar in framför mig.

Och till Tomas och alla andra med- och mottrafikanter!

Fred, kärlek och lycka! :kär

Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Varför? Här har du en som kan svara!

So please kill me...

Framgår med önskvärd tydlighet (tycker jag) att jag erkänner att jag gjorde fel, men inget som äventyrar nämda bilförares liv eller skador på hans bil, om HAN inte aktivt kör nära. Frågan var om man skall dö eller lemlästas för ren och skär klantighet?

Dock bör poängteras att såna här incidenter händer sällan, kör man med insidan så retar man inte andra och då kan man "lejnsplitta" köra om i vägren etc utan problem.
:tummenupp

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker att det finns en skillnad mellan att köra mellan stillastående bilar vid rödljus och att klantarsligt vingla omkring mellan bilar som kökör i 35-40 km/h. När en sån vinglar in en decimeter framför mig och bromsar ser jag inte riktigt hur det ligger på mig att undvika hen.

Jag skulle ALDRIG köra på herr Lofterud!

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj

What he said...:7peta

Min antagonist valde att köra jävligt nära på grund av att han förlorade sin "plats", vilket jag innerligt hoppas att du inte gör.

Ok, lova att vara snäll i trafiken i fortsättningen, så ska jag inte nämna nåt om vad jag anser om storleken på väl valda kroppsdelar hos folk som medvetet försöker skada andra i trafiken...:D

Tjita1

Guest
När jag var ute och körde bil innan jag tog A-lappen höll jag alltid undan när jag såg en hoj, eftersom jag visste att han har ett mycket smidigare, snabbare och mer manöverbart fordon än jag. Varför man skulle bli irriterad på att någon med ett smidigare fordon kör om en har jag väldigt svårt att förstå..

Och folk som leker trafikpoliser är det värsta som finns. Dock skulle man önska att man var en riktig trafikpolis ibland, och bara få tala om för nån att "du, har du hört talas om nåt som heter högerregeln..?" när nån knör sig ut från vänster framför näsan på en (vilket händer ofta) eller "du är medveten om att man inte får addera det som står på båda hastighetsskyltarna, va?" när man blir omkörd av en 740 i 150 på en 70-väg i skymd högerkurva..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
What he said...:7peta

Min antagonist valde att köra jävligt nära på grund av att han förlorade sin "plats", vilket jag innerligt hoppas att du inte gör.

Ok, lova att vara snäll i trafiken i fortsättningen, så ska jag inte nämna nåt om vad jag anser om storleken på väl valda kroppsdelar hos folk som medvetet försöker skada andra i trafiken...:D

Nä, att motorcyklisten "vinner" gör mig ingenting. Vi ska förmodligen inte till samma ställe.
Det som stör mig är att de bara är halvaggressiva. Do or do not, there is no try.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin