Nyteknik skrev:
2117772 Man hör ofta om vikten att använda referenspunkter så att man ska bromsa vid samma/rätta plats varje varv. Jag har aldrig använt mig av en enda referenspunkt på någon bana; tycker det sätter sig i ryggraden. Och för en nybörjare tror jag det kan bli en utomstående faktor som stör koncentrationen och försvårar.
Måste bara få slänga ut en lite fackla här.
Om detta är på en Bana och inte i trafiken.
Referenspunkter om var du skall bromsa?.
Tänk er följande senario.
du kommer ut på raken på en bana i 100Km/t gång på gång.
Du hittar din referenspunkt om var du skall bromsa då säger vi farten är 220 (bara för att ta en siffra.) du bromsar vad du kan och du smeker in hojen i kurvan och allt är Underbart.
Vad händer om du får en bättre utgång vid ett tillfälle. då kommer du plötsligt ut på rakan i 120km/t och håller 250km/t vid din referenspunkt där du skall bromsa.
då äker du plötsligt 30km/t fortare än du gjorde förra varvet
Vad händer med din bromspunkt?
gone. borta history.
Jag använder en vändpunkt.
där allt skall vara klart innan jag lägger över hojen.
Bromsa, Växla, flytta feta röven,
då kvittar det hur for jag kommer ut på rakan. om jag håller 80 km/t eller 170 när jag kommer ut på rakan.
jag har kvar min vändpunkt. jag vet alltid att om jag lägger över hojen där så funkar det.
just my 5 cents.
Vill du som startade tråden veta med om bromsningar och annat rekomenderar jag värmt en BKK kurs någonstans i sverige.