Varför bromsar jag för mycket??

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Lime skrev:
2117560 Köp eller låna "Twist of the wrist" och läs den. Sedan ser du till att du får tag på "Twist of the wrist 2" och läser den också...

EDIT: Twist... inte Flick...

Har båda men det är tråkigt att läsa böcker.
Tittar hellre på bilderna :3freak
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
För det första, hitta referenspunkter på var du bromsar, det är svårt att flytta fram bromspunkterna om man inte vet var de är.
För det andra försök att ha så mycket broms in i kurvan att när du lägger över så ska inte framgaffeln hinna fjädra tillbaka, det ger en lugnare ingång eftersom inte framänden rör sig så mycket upp och ned. Ett tips jag fick av Skalman, try it.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
2117715 För det första, hitta referenspunkter på var du bromsar...
Man hör ofta om vikten att använda referenspunkter så att man ska bromsa vid samma/rätta plats varje varv. Jag har aldrig använt mig av en enda referenspunkt på någon bana; tycker det sätter sig i ryggraden. Och för en nybörjare tror jag det kan bli en utomstående faktor som stör koncentrationen och försvårar.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Här är ett riktigt bra tips/lösning till ditt problem.
Kör ett par varv HELT utan att bromsa!! Ja det är sant, gjorde detta på css kursen, sjukt intressant upplevelse... Varje gång jag kom mot kurvan så tänkte jag nu går det för fort, MEN ICKE, ge fan i broms, det går, detta gör du på först utan att växla, kör exempelvis bara på 4:an, sen får du växla fritt, upp ner, men INGEN BROMS!! Testa å se. Sänkte mitt personbästa på knudan och k-skoga efter kursen, framför allt så blev de en ruggig aha upplevelse...
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Nyteknik skrev:
2117772 Man hör ofta om vikten att använda referenspunkter så att man ska bromsa vid samma/rätta plats varje varv. Jag har aldrig använt mig av en enda referenspunkt på någon bana; tycker det sätter sig i ryggraden. Och för en nybörjare tror jag det kan bli en utomstående faktor som stör koncentrationen och försvårar.

Måste bara få slänga ut en lite fackla här.
Om detta är på en Bana och inte i trafiken.
Referenspunkter om var du skall bromsa?.
Tänk er följande senario.

du kommer ut på raken på en bana i 100Km/t gång på gång.
Du hittar din referenspunkt om var du skall bromsa då säger vi farten är 220 (bara för att ta en siffra.) du bromsar vad du kan och du smeker in hojen i kurvan och allt är Underbart.

Vad händer om du får en bättre utgång vid ett tillfälle. då kommer du plötsligt ut på rakan i 120km/t och håller 250km/t vid din referenspunkt där du skall bromsa.
då äker du plötsligt 30km/t fortare än du gjorde förra varvet
Vad händer med din bromspunkt?
gone. borta history.

Jag använder en vändpunkt.
där allt skall vara klart innan jag lägger över hojen.
Bromsa, Växla, flytta feta röven,
då kvittar det hur for jag kommer ut på rakan. om jag håller 80 km/t eller 170 när jag kommer ut på rakan.
jag har kvar min vändpunkt. jag vet alltid att om jag lägger över hojen där så funkar det.

just my 5 cents.

Vill du som startade tråden veta med om bromsningar och annat rekomenderar jag värmt en BKK kurs någonstans i sverige.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Kungen skrev:
2119017 Måste bara få slänga ut en lite fackla här.
Om detta är på en Bana och inte i trafiken.
Referenspunkter om var du skall bromsa?.
Tänk er följande senario.

du kommer ut på raken på en bana i 100Km/t gång på gång.
Du hittar din referenspunkt om var du skall bromsa då säger vi farten är 220 (bara för att ta en siffra.) du bromsar vad du kan och du smeker in hojen i kurvan och allt är Underbart.

Vad händer om du får en bättre utgång vid ett tillfälle. då kommer du plötsligt ut på rakan i 120km/t och håller 250km/t vid din referenspunkt där du skall bromsa.
då äker du plötsligt 30km/t fortare än du gjorde förra varvet
Vad händer med din bromspunkt?
gone. borta history.

Jag använder en vändpunkt.
där allt skall vara klart innan jag lägger över hojen.
Bromsa, Växla, flytta feta röven,
då kvittar det hur for jag kommer ut på rakan. om jag håller 80 km/t eller 170 när jag kommer ut på rakan.
jag har kvar min vändpunkt. jag vet alltid att om jag lägger över hojen där så funkar det.

just my 5 cents.

Vill du som startade tråden veta med om bromsningar och annat rekomenderar jag värmt en BKK kurs någonstans i sverige.

Man får väl förutsätta att man åker så fort man kan varvet runt (ALLA varv !) och då uppkommer aldrig detta problem...för en fartskillnad på 30km/h kommer du aldrig att uppnå om du inte första varvet i ditt exempel åker och tittar på blommorna.

Jag använder heller inte ref.punter medvetet utan jag tror det är en inlärning som innebär att man bildar sig refpunkter i form av motorvarv, tid och ev även omgivning. Tricket är ju att tänja på tiden man håller full gas på rakan och tiden man bromsar fullt(Att släppa bromsen tidigare helt enkelt...)
 
Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Mulles skrev:
2119032 Man får väl förutsätta att man åker så fort man kan varvet runt (ALLA varv !) och då uppkommer aldrig detta problem...för en fartskillnad på 30km/h kommer du aldrig att uppnå om du inte första varvet i ditt exempel åker och tittar på blommorna.

nu var det extremt jag tog i med och 30km/t är ovärkligt. mest bara så alla känner till skillnaden.

jag är övertygad om att även Rossi får olik utgångs hastighet ut på en raka på nästan ALLA varv. även om varvtiden bara skilljer sig 1/10del.
vid ena tillfället kanske han har 109km/t och nästa varv 107 och nästa 112.
även detta gör att han inte kan bromsa vid samma tillfälle varje varv
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Att inte använda referenspunkt för att man kan komma att köra olika fort olika varv är inget stort bekymmer om man inte är precis i början av sin karriär och vinglar runt som en galning. Generellt sett skiljer det ganska lite i hastighet mellan 2 varv.

Skaffa en referenspunkt där du börjar bromsa är inte fel men ännu viktigare, bromsa klart varje gång.

Det är allt för vanligt att jag ser förare som bromsar hårt som fan i början av inbromsningen för att på slutet få släppa upp bromsen och mer eller mindre rulla fram tills det är dags att lägga ner hojen.
När jag håller "köra-fort-kurs" är ordern stenhård, bromsa EN gång tills du nått den hastighet du tror du kan klara kurvan i. Sen släpper du bromsen helt och rullar och i princip räknar hur många meter det var kvar.
Nästa varv vet du hur mycket för tidig du var och kan kapa ett par meter och testa igen. Bromsa först, sen rulla fram. Det funkar även om det bara handlar om några meter.

Det löser inte ditt direkta problem med att du bromsar för mycket men du kommer korta ner din bromssträcka och bli aggressivare in i kurvan vilket i sin tur höjer farten och sen är ditt problem borta.

Testa och träna, inget annat hjälper! Jo förresten, som Keith Code rekommenderar, kör inte så djävla fort utan kör bra istället. Kör så att varje varv blir perfekt i alla detaljer istället för att satsa på varvrekord. Det är bara en som sätter det i alla fall. När allt funkar perfekt kommer det gå fort av sig självt.

/HW
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
HW skrev:
2119383 en massa
/HW


Gött skrivet HW

ska ha det i tankarna på A-torp på lördag för där gäller det verkligen att bromsa sent :4skrika

Mvh En skit nervös Gottis
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Kungen skrev:
2119080 nu var det extremt jag tog i med och 30km/t är ovärkligt. mest bara så alla känner till skillnaden.

jag är övertygad om att även Rossi får olik utgångs hastighet ut på en raka på nästan ALLA varv. även om varvtiden bara skilljer sig 1/10del.
vid ena tillfället kanske han har 109km/t och nästa varv 107 och nästa 112.
även detta gör att han inte kan bromsa vid samma tillfälle varje varv

Men om Nisse 35 i rookie 600 kommer 4 km/h snabbare till sin bromspunkt så lär det säkerligen inte vara någon som helst fara, då Nisse med allra största sannolikhet inte har hittat den yttersta gränsen för vart han kan bromsa.
Nisse kan både köra snabbare genom kurvan och bromsa effektivare innan, så det finns marginaler att ta på.

Jämför inte Rossi med Nisse...de blir bara fel...
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Kungen skrev:
2119017

Vill du som startade tråden veta med om bromsningar och annat rekomenderar jag värmt en BKK kurs någonstans i sverige.

Ja, det gäller på bana men det verkar gå folk förbi. Varför kan jag inte begripa...
Tack för bra synpunkt!

HW skrev:
2119383 Att inte använda referenspunkt...

/HW

Svar vi gillar!
Insuper information :tummenupp
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kungen skrev:
2119017 Måste bara få slänga ut en lite fackla här.
Om detta är på en Bana och inte i trafiken.
Referenspunkter om var du skall bromsa?.
Tänk er följande senario.

du kommer ut på raken på en bana i 100Km/t gång på gång.
Du hittar din referenspunkt om var du skall bromsa då säger vi farten är 220 (bara för att ta en siffra.) du bromsar vad du kan och du smeker in hojen i kurvan och allt är Underbart.

Vad händer om du får en bättre utgång vid ett tillfälle. då kommer du plötsligt ut på rakan i 120km/t och håller 250km/t vid din referenspunkt där du skall bromsa.
då äker du plötsligt 30km/t fortare än du gjorde förra varvet
Vad händer med din bromspunkt?
gone. borta history.

Jag använder en vändpunkt.
där allt skall vara klart innan jag lägger över hojen.
Bromsa, Växla, flytta feta röven,
då kvittar det hur for jag kommer ut på rakan. om jag håller 80 km/t eller 170 när jag kommer ut på rakan.
jag har kvar min vändpunkt. jag vet alltid att om jag lägger över hojen där så funkar det.

just my 5 cents.

Vill du som startade tråden veta med om bromsningar och annat rekomenderar jag värmt en BKK kurs någonstans i sverige.

Facklan självslocknade när du försökte tända den.

Om du lyckas öka på utgångsfarten med 20km/h riktiga (loggade eller uppmätta med radar) och inte gissade så kommer din slutfart på exemplelvis Sviestads raka öka med i bästa fall typ 4km/h.

Mät hastigheten när du kör, starta sedan från stillastående och du kommer nå nästan samma slutfart.
 

oscarwilde

Rookie 600 #96
Gick med
23 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 SMC
Prova med att inte bromsa alls!

Jag fick tipset av en av Tokroligt.se-killarna, kör några varv utan att använda någon broms (mer än motorbroms).

Det kommer inte gå fort på rakorna men det är inte det man övar. Du märker tydligt hur det bromsar automatiskt när du lägger dig i kurvorna (det tänker man inte på om man använder bromsen). Jag hade en enorm Aha uplevelse när jag provade.

Plus man tar kurvan i högre fart om man inte förlitar sig på broms och motor, det blir lite mer som att köra 125.

PM:a så kan jag förkara mer ingående...
 

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda VFR 750 97!
bissmark skrev:
2117219 Men du... vännen....
RR, inte landsvägsåka.


:confused: Något konfunderad över ditt svar!! Ingen skillnad på bromseriet på bana eller på vägar, du ställer ju frågan och du får svaret!

Exakt samma moment som nu SMC lär ut åt dig!! Alternativt California school någonting!

Mmm märkligt svar från en som frågar hur man bromsar, he he!! :D
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag tycker att det svåraste med bankörning är att avgöra kurvhastigheten.
Ibland när man får till det rätt med BP och SP (svängpunkt) och rätt mängd broms så går det faktiskt 25-30 km/tim fortare än när det blir helt fel.
Jag hade förra året hastighetsmätaren i funktion på min 750 och dest mest underliga var att det kändes inte som ngn större skillnad, antagligen för att man inte klantat till det och bromsat försent, svängt för tidigt, fel spår etc. och brottades med hojen för att få den rätt. Har kollat detta vid flera tillfällen i utgången på trösen och blir lika irriterad varje gång det blir fel. Såklart är detta ett tecken på dåligt flyt, fel BP och SP och en massa annat.
Missförstå mig rätt nu, det är klart att det kändes att det gick fortare i utgången men fram dit-genom kurvan var det rätt lika fartmässigt sett, fel och 115km/tim känns lika fort som rätt och 140 km/tim , ska väl tillägga
"i min värld" Att dom som kör fortare och har mkt erfarenhet, eller helt enkelt är bättre på detta tycker att detta låter lite konstigt kan jag förstå.
Men det måste väl finnas ett antal förklaringar till varför vissa är snabbare än andra och att avgöra kurvhastighet är en av dom.
Jag är väl inte den som ska ge råd i detta men det jag jobbar med är att varje varv hitta rätt spår, alltid nå ner till apex, "störa" hojen så lite som möjligt, få ett flyt helt enkelt. Att börja med att jobba med sina bromsproblem är nog rätt angreppsätt det är ju det som är starten på hela kurvan, där du skapar dina problem om det blir fel, men om du får till det rätt och resten fel så är du "rökt" iaf.

PS. Utan bromsar är mkt nyttig träning som flera andra påpekat.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top