Varför fanns inte denna till salu när jag letade hoj ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Länk

Hade han annonserat ut den för en månad sen så hade jag hade köppt den direkt.

Men, nu har man ju redan en annan fighter. :(

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Sådär äre alltid när man köper hoj, så fort man köpt nåt man tycker är sååå bra å e nöjd.. så kommer nåt annat som e "finare" :mad:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Wiseguy skrev:
Länk

Hade han annonserat ut den för en månad sen så hade jag hade köppt den direkt.

Men, nu har man ju redan en annan fighter. :(

Hur f-n har han lyckats besikta med turbo??? Och dessutom i klass 6???

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Niklasinorr skrev:

besikta med högre effekt är inga större problem! förmodligen så är den angivna effekten (på besiktning) inte så mycket högre än orginal. bromsar matchade mot effekt.... tillräckligt kraftig ram! byggaren kanske bara monterat turbon för att den ska bli starkare när han ska dra husvagnen på semestern :hihi det är ju inga problem att turbokonvertera bilar å få dom genom besiktning så en motorcykel borde ju inte vara det heller! ( vet inte hur avgaskraven är på mc ) jaja.... spinn gärna vidare på det här ni som vet bättre.... skulle vara intressant att få veta mer :Bugar

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Niklasinorr skrev:

Antar att man kör med lite lägre laddtryck då helt enkelt.

Den där brukade stå utanför mitt jobb (Volvo Lundby) men jag känner inte han som har den.

EDIT: besiktiga turbokonverterade bilar brukar vara svårt. Om man skall ha med det i papprena alltså

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Turbo R6 AWD
Kul att någon har sett annonsen!

Triple: Är det du som har den blåa Daytonan utanför LV Lundby?

Jo, jag kan avslöja att det inte är alls svårt att få en turbohoj godkänd vid reg. besiktning.
-Det första man måste göra är att skaffa ett effektintyg från auktoriserad MC-firma (Yamaha-Center i Gbg). Då är det ju lägligt om hojen inte lämnar mer än orig. effekt eller tom mindre. Det löser man lätt med uppspärrad WG och varvtalsstopp på 7000 rpm. Du får ett påskrivet och stämplat effektintyg (bilprovningens egna blankett).
-Det andra är att skriva ut en blankett från SFRO:s hemsida för att intyga att du byggt om fordonet för eget bruk och inte tänker starta serietillverkning...
-Sen är det bara att åka till besiktningen och hoppas på förståelse!!

//Mikael

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Turbo R6 AWD
Jo, skall kanske tillägga att bilar inte kan besiktigas turbokonverterade pga emissionslagstiftningen (det är iofs oxå möjligt med då kostar dispansen 7000:). Motorcyklar är befriade från sånt trams...

//Mikael

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Boost skrev:

I'm the man!

Är det du som är inblandad i Busaturbon också? Hörde något om en kille från "några våningar upp" som som tävlade med en busamotor utan hoj också. Någon tävling i USA där man bara kör i bänk, eller något?

(sitter själv på EMS)

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Boost skrev:
Jo, skall kanske tillägga att bilar inte kan besiktigas turbokonverterade pga emissionslagstiftningen (det är iofs oxå möjligt med då kostar dispansen 7000:). Motorcyklar är befriade från sånt trams...

//Mikael

Om inte bilen är tillverkad -76 el. tidigare :tummenupp

//Fd reg.bes Kadett -69 turbo ägare :7peta

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Boost skrev:

Jo, jag kan avslöja att det inte är alls svårt att få en turbohoj godkänd vid reg. besiktning.
-Det första man måste göra är att skaffa ett effektintyg från auktoriserad MC-firma (Yamaha-Center i Gbg). Då är det ju lägligt om hojen inte lämnar mer än orig. effekt eller tom mindre. Det löser man lätt med uppspärrad WG och varvtalsstopp på 7000 rpm. Du får ett påskrivet och stämplat effektintyg (bilprovningens egna blankett).
-Det andra är att skriva ut en blankett från SFRO:s hemsida för att intyga att du byggt om fordonet för eget bruk och inte tänker starta serietillverkning...

//Mikael

ja där ser man! kändes troligast att du bara reggat den med turbo och inte ökat effekten..... om man vill åka omkring med en roterande ljuddämpare så måste man ju få det! :tummenupp

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Turbo R6 AWD
triple skrev:
I'm the man!

Är det du som är inblandad i Busaturbon också? Hörde något om en kille från "några våningar upp" som som tävlade med en busamotor utan hoj också. Någon tävling i USA där man bara kör i bänk, eller något?

(sitter själv på EMS)

Killen med Busan heter Christer Johansson och jobbar på PV. Motorn kördes hos Marklund i vintras och det var en artikel på Bikes hemsida om "effekt-rekordet" 640 bhp. I tävlingen "AMI Brute Horsepower Shootout" under Bikeweek i Daytona gick det inte riktigt lika bra. Det var problem med missfire och en sprängd kopplingskorg... (Där kör man hela hojen på rullar, inte bara motorn.) Jag fräste större billetspjällhus till den hojen, men dom blev inte klara till tävlingen.

(Sitter på Prestanda. Erik Grönkvist med VTR:en jobbar i samma projekt.)

//Mikael

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Boost skrev:

//Mikael

Kan det vara så enkelt???????????? och det kostar, vanlig regbesiktning????

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0