Varför gör vi det?

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Jag hamnade i en fyllediskussion igår med en moralmänniska som inte kunde fatta hur man kunde köra mc och riskera sitt och andras liv.

Men testa ransaka er själv varför gör ni det? Jg har kommit fram till att det finns inget som får mig att känna mig mer levande än att köra riktigt hårt med mc, Att få ge ALLT ute på vägen och kunna ha sån självkontroll att inte rädslan får en att slå av på tempot och bromsa, Att verkligen få känna att man ligger på gränsen till vad som krävs för att göra sig riktigt illa eller till och med göra en punkt på livets mening. Adrenalinet pumpar och man är mer taggad än rädd det känns ganska kusligt efteråt.

Människor som aldrig upplever spänning äventyr eller testar gränser är enligt min mening ganska gråa. Enligt mig kan man leva livet på två sätt. Antingen leva fullt ut ,eller dö långsamt. Att sitta framför tvn 365 eftermiddagar om året och sky spänning som pesten är inte att leva.

Av samma andledning bestiger man ett berg man vill leva och bevisa att man klarar det. Men samtidigt så får man inte vara självisk folk älskar en och man måste vara försiktig. Man får inte vara dumdristig och att skada någon annan är oacceptabelt.

Jag är intresserad: Vad driver dig i denna hobby?

Resonemanget låter som tankarna av ett moppefucko men i ärlighetens namn erkänner jag att detta är mitt sätt att resonera

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Ja, adrenalin är vad det handlar om

Jag har testat det mesta inkl hanggliding och fallskärmshoppning. Hoj åkning och tävling (som veteran) i friidrott är det som ger mig mina adrenalinkickar just nu. Spänningen inför en prestation är obetalbar, finns inget som slår det.

SvartR1a skrev:
Jag hamnade i en fyllediskussion igår med en moralmänniska som inte kunde fatta hur man kunde köra mc och riskera sitt och andras liv.

Men testa ransaka er själv varför gör ni det? Jg har kommit fram till att det finns inget som får mig att känna mig mer levande än att köra riktigt hårt med mc, Att få ge ALLT ute på vägen och kunna ha sån självkontroll att inte rädslan får en att slå av på tempot och bromsa, Att verkligen få känna att man ligger på gränsen till vad som krävs för att göra sig riktigt illa eller till och med göra en punkt på livets mening. Adrenalinet pumpar och man är mer taggad än rädd det känns ganska kusligt efteråt.

Människor som aldrig upplever spänning äventyr eller testar gränser är enligt min mening ganska gråa. Enligt mig kan man leva livet på två sätt. Antingen leva fullt ut ,eller dö långsamt. Att sitta framför tvn 365 eftermiddagar om året och sky spänning som pesten är inte att leva.

Av samma andledning bestiger man ett berg man vill leva och bevisa att man klarar det. Men samtidigt så får man inte vara självisk folk älskar en och man måste vara försiktig. Man får inte vara dumdristig och att skada någon annan är oacceptabelt.

Resonemanget låter som tankarna av ett moppefucko men i ärlighetens namn erkänner jag att detta är mitt sätt att resonera

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
R1-Night-Rider skrev:
Finns det nått roligare ?

Edit: om nån vet nått som är roligare, berätta det då för mig :pannkyss

tyvärr kan jag inte ge nå annat som är roligare! :rolleyes:
en av sakerna tycker jag är friheten :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
För att det är så jäla tufft!!! :yoparty

(men mest för att det är kul och härligt för det mesta :) )

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
SvartR1a skrev:

Det är väl väldigt subjektivt vad som får en att "leva". Finns många som klarar sig alldeles utmärkt utan adrenalinkickar. Känner många och dom är inte på nåt sätt gråa.

Allt är inte svart eller vitt.

Chii

Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Kevorkian skrev:
Det är väl väldigt subjektivt vad som får en att "leva". Finns många som klarar sig alldeles utmärkt utan adrenalinkickar. Känner många och dom är inte på nåt sätt gråa.

Allt är inte svart eller vitt.

I min värld är det det i alla fall. Men till skillnad från andra försöker jag inte påverka andra. Jag skulle aldrig tagga nångon till att börja köra hoj. Om något skulle hända skulle det kännas som om det var mitt fel. Men du måste ju hålla med om att det märks på en människa om hela han lever upp ed ett stort leende som nästan får hjälmen att spricka. Då är han lycklig

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
SvartR1a skrev:
I min värld är det det i alla fall. Men till skillnad från andra försöker jag inte påverka andra. Jag skulle aldrig tagga nångon till att börja köra hoj. Om något skulle hända skulle det kännas som om det var mitt fel. Men du måste ju hålla med om att det märks på en människa om hela han lever upp ed ett stort leende som nästan får hjälmen att spricka. Då är han lycklig

Att det får dig och många andra(inkl. mig) att må bra är det ingen tvekan om. Men det är långt ifrån alla som behöver dom kickarna för att må bra, och som heller inte skulle må bättre av att leva som oss andra. Det var vad jag försökte säga. :)

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
SvartR1a skrev:

Jag förstår inte hur personen ifråga drog upp ANDRAS liv. Att bli påkörd av en bil är bra mycket troligare och gör bra mycket ondare än en hoj...

Förövrigt så ligger det mycket i det du säger. Adrenalinkicken och känslan av att vara i kontroll över hojen, att vara ett med den, att känna hur den reagerar direkt på minsta lilla input är en härlig känsla...

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
För att mamma sa att jag inte fick.

Och frågan är väl snarare varför man INTE kör MC.

Chii

Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
McFille skrev:
Jag förstår inte hur personen ifråga drog upp ANDRAS liv. Att bli påkörd av en bil är bra mycket troligare och gör bra mycket ondare än en hoj...

Förövrigt så ligger det mycket i det du säger. Adrenalinkicken och känslan av att vara i kontroll över hojen, att vara ett med den, att känna hur den reagerar direkt på minsta lilla input är en härlig känsla...

Det han menade var att klyva en bil som är påväg upp på e4an då man själv kommer i 270 och inter hinner reagera

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Det som driver mig till att köra motorcykel är:

-känslan av att sitta på en hoj som jag uppfattar som antingen stark, snygg eller ändamålsenlig för det jag för tillfället använder den till, helst ska alla ovanstånde kriterier uppfyllas samtidigt.

-känslan av vinden som strömmar mot en, synintrycket av naturen/stadsmiljön som susar förbi en och ger en trafikupplevelse som en biltur inte ens är i närheten av av kunna ge.

-känslan av att vara i harmoni med en motorcykel som jag känner att jag kan rent mekaniskt, att meka är inte alltid roligt, men känslan av att i måttlig, sportig eller avslappnad fart framföra en motorcykel som jag precis har arbetat framgångsrikt på är en upplevelse som inte har någon motsvarighet någon annan stans i mitt liv.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Terapi.

Man kopplar bort allt annat än körningen och glömmer alla problem och måsten för en stund.

En liten verklighetsflykt.

Man njuter av att hitta samspelet mellan hojen och sig själv,känslan av att verka tillsammans,söka det perfekta spelet mellan gas,broms,nedlägg och aceleration.

Enl egen erfarenhet så tycks dom som rider på hästar ha ungefär samma känsla när det gäller samspel.
Kanske är man en cowboy :3freak

Sen får man saker som gemenskap och skoj på köpet,Dessutom möjligheten att vara lite posör ibland.

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...